Geen last van (ik heb hier 20 planten staan)
Geen last van, wanneer je goede rassen koopt is dat een non-issue. Ik heb hier 14 rassen staan, nog nooit meeldauw gezien.
Zelfs in de reguliere handel zijn er al redelijke rassen. Maar indien @shiftyke beslist om kruisbessen te zetten, geef ik hem wel aan waar hij de beste rassen kan kopen, en dat is bij de proeftuin.
Eigenlijk ook geen last van. Ik heb wel wat 'last' van de frambozenwespvlinder, maar uiteindelijk is ook daar de schade vrij beperkt.
Mijn kersen oogst ik niet, ik denk niet dat ik veel last heb van kersenvlieg (bomen staan in een kippenren), maar ik vergeet die ieder jaar opnieuw te oogsten
De merels waren hier altijd weg met mijn aalbessen. Nu zijn de merels hier bijna verdwenen de laatste jaren. Dit jaar terug een koppel gezien. Vroeger zaten er hier heel veel.
Ooit kersen gekregen van iemand. Iedereen kersen aan het eten na de bbq tot iemand ontdekte dat er een wormpje in haar kers zat. Toen begonnen we de rest te controleren. In elke kers zat een wormpje. Dat was toen toch een wtf moment. We hadden daar toch al redelijk wat van gegeten.
Vroeger stond er een haag van zwarte braambessen naast ons huis. Dat was een akkerveld. Ik had daar een hoop bramen geplukt en in water gegooid om te wassen. Even later allemaal wormpjes in het water. Sindsdien eet ik geen bramen rechtstreeks van een struik.