Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

De volgende nog vergeten te vermelden: http://cornusmas.eu/

Poolse kweker die volgens wat ik hoor ook in Be/Nl tevreden klanten heeft, en wel een hoop "speciallekes" kweekt. Ik heb wel interesse in zijn kruising van een lijsterbes, appelbes, én mispel die werd ontwikkeld door een Sovietwetenschapper :)
Spijtig genoeg pas opnieuw op voorraad zomer 2022.

Bij die laatste catalogus van @Sylverscythe stond ook de Nashi-peer (zandpeer).
Geeft mooie bloemen, en ronde peren.
Beste omschrijving: een peer als een handgranaat. Stokje eruit trekken, en weggooien.
Ik vond ze met name niet te vreten:drool:

Bij die laatste catalogus van @Sylverscythe stond ook de Nashi-peer (zandpeer).
Geeft mooie bloemen, en ronde peren.
Beste omschrijving: een peer als een handgranaat. Stokje eruit trekken, en weggooien.
Ik vond ze met name niet te vreten:drool:
Daar heb je ook varianten in. In de VS had je er in de supermarkt die echt lekker waren, hier die variëteit nog niet gezien. Kan ook aan het klimaat liggen, waardoor ze hier slechter smaken.

Ken jij eigenlijk iets van kornoeljekersen ugar? Op eetbaargoed bv. is men daar altijd superenthousiast over de zoetere soorten maar nog nooit geproefd. Zouden anders ook wel leuke fruitboompjes kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Wat zou je zo kunnen zetten in een stadstuintje van 5m breed en zo'n 10m diep (terras niet meegerekend)? Ik schat zo'n 8 tot 10u zon per dag en West-vlaamse klei ;)
Liefst iets nuttigs, dus een fruitboompje of zo voor mij of iets voor de bijtjes en de vlinders, ...

Wat zou je zo kunnen zetten in een stadstuintje van 5m breed en zo'n 10m diep (terras niet meegerekend)? Ik schat zo'n 8 tot 10u zon per dag en West-vlaamse klei ;)
Liefst iets nuttigs, dus een fruitboompje of zo voor mij of iets voor de bijtjes en de vlinders, ...
Lijkt me dat alles van kleinfruit wel een makkelijke optie is (aalbessen, kruisbessen, zwarte bessen, frambozen), die worden niet erg groot. Bramen zijn misschien minder ideaal. En centraal eventueel een kleinere fruitboom, maar ik heb niet echt een idee dewelke dan. Best eens rondkijken op de sites hierboven gegeven of bij kwekers. Ugar zal ook meer weten :)

Zijn dat ook niet allemaal planten die kunnen woekeren als je eens vergeet te snoeien? Of enkel die braambessen?

Zijn dat ook niet allemaal planten die kunnen woekeren als je eens vergeet te snoeien? Of enkel die braambessen?
Echt woekeren niet, ik denk dat bij die frambozen er scheuten elders uit de grond kunnen komen. Aalbessen ook maar minder denk ik. Makkelijk op te lossen door die af en toe te verwijderen indien nodig. Bij bramen krijg je lange uitlopers die nieuwe planten vormen waar ze de grond raken, dat is lastiger.

Ik ga wat ideetjes geven.
Ik ga je geen woekerende planten aanraden, die zijn gewoon vervelend, zeker in een klein stadstuintje.

1. Saskatoon
Een struik die 2-3 m hoog wordt, prachtig wit bloeit in de lente en vrij lekkere bessen oplevert in juni-juli. Het struikje wordt ook vaak als sierstrurk gebruikt in tuinborders, mooie herfstverkleuring en blad. Koop je wel een ras met lekkere bessen. In België één adres (dat er mee stopt na deze winter : de proeftuin in zomergem)

2. Aalbes
Aalbessen kan je perfect opkweken in haagvorm, zodat ze heel weinig plek innemen. Een haag van 5 m lang (en 1 m breed) levert je na enkele jaren 5-10 kg aalbessen per jaar. Er bestaan rode (zuur) witte (zuur of zoet) en roze (zoet) aalbessen

3. Kruisbes
Zelfde verhaal als aalbes, maar deze kan je niet alleen opkweken als haag, maar ook als snoer. 2én aalbesplant is dat niet meer dan een verticale stok met takjes van 4-5 cm aan. En je haalt daar makkelijk 1 kg fruit af. Een goede kruisbes is zowat het lekkerste fruit dat er is.

4. Abrikoos/Perzik
Indien je een hoge muur hebt die gericht is op het zuiden, kan je er een abrikoos of een perzik tegen leiden/ 4 meter breed en
meter hoog is voldoende. Abrikoos is wel meer / beter geschikt wegens geen krulziekte en mooier blad en bloemen

5. Druivelaar
Kan je leiden tegen een muur of gewoon opkweken op stok. Met 1 meter per stok kom je toe. Reken op 10 kg druiven per meter "haag"

6. Frambozen
Deze gaan wel ontsnappen en overal uitlopers vormen, maar zijn redelijk makkelijk te verwijderen.

7. Appel / Peer in snoer
Je kan ook appel en peer als leifruit opkweken, of in snoer. Vraagt wel wat uitleg, maar is ook erg mooi

Alle fruitopties die ik hierboven heb opgenoemd zijn nuttig voor honingbijen. Aalbes/Kruisbes en Frambozen zijn voor solitaire bijen wel nuttiger (omdat ze inheems of nauw verwant zijn aan inheemse planten)

In België één adres (dat er mee stopt na deze winter : de proeftuin in zomergem)
Wist niet dat ze gingen stoppen? Heb je een datum wanneer ze stoppen? Ik probeer er nog eens te raken dan, vond het fantastisch om daar rond te lopen.

Zonde wel, als je die catalogus ziet (zeker op vlak van kruisbessen) is dat echt wel een instituut. Tijd voor een laatste bestelling.
Marc heeft me vorig jaar aangegeven dat hij op pensioen gaat. Hij heeft geprobeerd een opvolger te vinden, maar dat is dus niet gelukt.
Ik vind het ook erg jammer...

Wat houdt u tegen?
Ik heb, toen hij het me vertelde, het (heel) even overwogen. Maar ik kreeg ook op 't werk de kans om opnieuw een andere functie te doen die ik echt leuk vind. En financieel zou dat toch een flinke stap achteruit zijn, en meer risico.
Was dat eigenlijk echt een voltijdse bron van inkomsten of eerder een soort bijberoep?
Dat is wel een bron van inkomsten volgens mij, of daar is toch het potentieel voor.

Ik heb, toen hij het me vertelde, het (heel) even overwogen. Maar ik kreeg ook op 't werk de kans om opnieuw een andere functie te doen die ik echt leuk vind. En financieel zou dat toch een flinke stap achteruit zijn, en meer risico.

Dat is wel een bron van inkomsten volgens mij, of daar is toch het potentieel voor.
Volgens mij nochtans een geknipte persoon voor de job.

Alle fruitopties die ik hierboven heb opgenoemd zijn nuttig voor honingbijen. Aalbes/Kruisbes en Frambozen zijn voor solitaire bijen wel nuttiger (omdat ze inheems of nauw verwant zijn aan inheemse planten)

De merels eten die aalbessen ook graag.
Kruisbessen zijn gevoelig voor de witziekte. Neem dan eentje die resistent is.
Frambozen moet je oppassen voor wormpjes van de frambooskever. In bramen kunnen ook wormpjes zitten. Zo meteen van de struik plukken en opeten is niet aangeraden. Eerst even in water leggen. Dan komen ze tevoorschijn. Met kersen moet je ook oppassen voor wormpjes van de kersenvlieg.

De merels eten die aalbessen ook graag.
Geen last van (ik heb hier 20 planten staan)
Kruisbessen zijn gevoelig voor de witziekte. Neem dan eentje die resistent is.
Geen last van, wanneer je goede rassen koopt is dat een non-issue. Ik heb hier 14 rassen staan, nog nooit meeldauw gezien.
Zelfs in de reguliere handel zijn er al redelijke rassen. Maar indien @shiftyke beslist om kruisbessen te zetten, geef ik hem wel aan waar hij de beste rassen kan kopen, en dat is bij de proeftuin.
Frambozen moet je oppassen voor wormpjes van de frambooskever. Met kersen moet je ook oppassen voor wormpjes van de kersenvlieg.
Eigenlijk ook geen last van. Ik heb wel wat 'last' van de frambozenwespvlinder, maar uiteindelijk is ook daar de schade vrij beperkt.
Mijn kersen oogst ik niet, ik denk niet dat ik veel last heb van kersenvlieg (bomen staan in een kippenren), maar ik vergeet die ieder jaar opnieuw te oogsten

Terug
Bovenaan