ugar
Well-known member
Wat doet de mens eigenlijk met 100kg kiwi?![]()
Zoek de drie juiste antwoorden
- Uitdelen aan collega's, vrienden, buren
- Online mee opscheppen
- Mango-kiwi confituur mee maken
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wat doet de mens eigenlijk met 100kg kiwi?![]()

Daar heb je ook varianten in. In de VS had je er in de supermarkt die echt lekker waren, hier die variëteit nog niet gezien. Kan ook aan het klimaat liggen, waardoor ze hier slechter smaken.Bij die laatste catalogus van @Sylverscythe stond ook de Nashi-peer (zandpeer).
Geeft mooie bloemen, en ronde peren.
Beste omschrijving: een peer als een handgranaat. Stokje eruit trekken, en weggooien.
Ik vond ze met name niet te vreten![]()
Lijkt me dat alles van kleinfruit wel een makkelijke optie is (aalbessen, kruisbessen, zwarte bessen, frambozen), die worden niet erg groot. Bramen zijn misschien minder ideaal. En centraal eventueel een kleinere fruitboom, maar ik heb niet echt een idee dewelke dan. Best eens rondkijken op de sites hierboven gegeven of bij kwekers. Ugar zal ook meer wetenWat zou je zo kunnen zetten in een stadstuintje van 5m breed en zo'n 10m diep (terras niet meegerekend)? Ik schat zo'n 8 tot 10u zon per dag en West-vlaamse klei![]()
Liefst iets nuttigs, dus een fruitboompje of zo voor mij of iets voor de bijtjes en de vlinders, ...

Echt woekeren niet, ik denk dat bij die frambozen er scheuten elders uit de grond kunnen komen. Aalbessen ook maar minder denk ik. Makkelijk op te lossen door die af en toe te verwijderen indien nodig. Bij bramen krijg je lange uitlopers die nieuwe planten vormen waar ze de grond raken, dat is lastiger.Zijn dat ook niet allemaal planten die kunnen woekeren als je eens vergeet te snoeien? Of enkel die braambessen?
Ik ga wat ideetjes geven.Wat zou je zo kunnen zetten in een stadstuintje van 5m breed en zo'n 10m diep (terras niet meegerekend)? Ik schat zo'n 8 tot 10u zon per dag en West-vlaamse klei![]()
Liefst iets nuttigs, dus een fruitboompje of zo voor mij of iets voor de bijtjes en de vlinders, ...
Wist niet dat ze gingen stoppen? Heb je een datum wanneer ze stoppen? Ik probeer er nog eens te raken dan, vond het fantastisch om daar rond te lopen.In België één adres (dat er mee stopt na deze winter : de proeftuin in zomergem)
Deze winter is de laatste winter.Wist niet dat ze gingen stoppen? Heb je een datum wanneer ze stoppen? Ik probeer er nog eens te raken dan, vond het fantastisch om daar rond te lopen.
Zonde wel, als je die catalogus ziet (zeker op vlak van kruisbessen) is dat echt wel een instituut. Tijd voor een laatste bestelling.Deze winter is de laatste winter.
Marc heeft me vorig jaar aangegeven dat hij op pensioen gaat. Hij heeft geprobeerd een opvolger te vinden, maar dat is dus niet gelukt.Zonde wel, als je die catalogus ziet (zeker op vlak van kruisbessen) is dat echt wel een instituut. Tijd voor een laatste bestelling.
Wat houdt u tegen?Marc heeft me vorig jaar aangegeven dat hij op pensioen gaat. Hij heeft geprobeerd een opvolger te vinden, maar dat is dus niet gelukt.
Ik vind het ook erg jammer...
Was dat eigenlijk echt een voltijdse bron van inkomsten of eerder een soort bijberoep?Marc heeft me vorig jaar aangegeven dat hij op pensioen gaat. Hij heeft geprobeerd een opvolger te vinden, maar dat is dus niet gelukt.
Ik vind het ook erg jammer...
Ik heb, toen hij het me vertelde, het (heel) even overwogen. Maar ik kreeg ook op 't werk de kans om opnieuw een andere functie te doen die ik echt leuk vind. En financieel zou dat toch een flinke stap achteruit zijn, en meer risico.Wat houdt u tegen?
Dat is wel een bron van inkomsten volgens mij, of daar is toch het potentieel voor.Was dat eigenlijk echt een voltijdse bron van inkomsten of eerder een soort bijberoep?
Volgens mij nochtans een geknipte persoon voor de job.Ik heb, toen hij het me vertelde, het (heel) even overwogen. Maar ik kreeg ook op 't werk de kans om opnieuw een andere functie te doen die ik echt leuk vind. En financieel zou dat toch een flinke stap achteruit zijn, en meer risico.
Dat is wel een bron van inkomsten volgens mij, of daar is toch het potentieel voor.
Alle fruitopties die ik hierboven heb opgenoemd zijn nuttig voor honingbijen. Aalbes/Kruisbes en Frambozen zijn voor solitaire bijen wel nuttiger (omdat ze inheems of nauw verwant zijn aan inheemse planten)
Geen last van (ik heb hier 20 planten staan)De merels eten die aalbessen ook graag.
Geen last van, wanneer je goede rassen koopt is dat een non-issue. Ik heb hier 14 rassen staan, nog nooit meeldauw gezien.Kruisbessen zijn gevoelig voor de witziekte. Neem dan eentje die resistent is.
Eigenlijk ook geen last van. Ik heb wel wat 'last' van de frambozenwespvlinder, maar uiteindelijk is ook daar de schade vrij beperkt.Frambozen moet je oppassen voor wormpjes van de frambooskever. Met kersen moet je ook oppassen voor wormpjes van de kersenvlieg.