Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Hier was het zalig om te zien hoe alle slakken de zonnebloemen opgesmikkeld hebben :laugh:

Gisteren van de gemeente een gratis boom gekregen, heb een Wilde Lijsterbes gekozen. Uiteraard een kleintje op blote wortel dus het is niet voor direct. :D

Moet je zo'n klein formaat (meter hoog, duimdikte breed) al verstevigen met het één of ander?
Neen. Dat is echt niet nodig.

Ik heb een jong moerbeiboompje (Wellington), vorig jaar geplant, pak zo'n 140 cm.

Ik zie dat ze vannacht -2 graden geven, plaats ik best een beschermhoes of is dat nog niet echt een risico?

De voorbije maanden heeft een mol lelijk huis gehouden in onze tuin... Ondertussen heeft ie zijn boeltje gepakt, maar wij blijven achter met de kraters en de ondergrondse gangen...

Hierbij een foto:

De vraag is nu: is hier een risico dat onze tuin gaat verzakken? En zoja: hoe lossen we dit best op? Alles afgraven, terug opvullen, egaliseren en dan volledig terug zaaien?

Bedankt!

Is het normaal dat ons pampasgras nog steeds groen ziet? Ik dacht dat dit geel werd.
Ons lampenpoetsergras is al een heel tijdje geel gekleurd, maar de pampas ziet echt nog knalgroen.

De voorbije maanden heeft een mol lelijk huis gehouden in onze tuin... Ondertussen heeft ie zijn boeltje gepakt, maar wij blijven achter met de kraters en de ondergrondse gangen...

Hierbij een foto:

De vraag is nu: is hier een risico dat onze tuin gaat verzakken? En zoja: hoe lossen we dit best op? Alles afgraven, terug opvullen, egaliseren en dan volledig terug zaaien?

Bedankt!

Het lijkt me straf dat je je tuin zal moeten afgraven elke keer dat er een mol gepasseerd is. De grond zit vol gangen van woelmuizen, mollen, wormen, andere insecten, ... Mij lijkt het voldoende om de molshopen terug plat te stampen en daar terug wat graszaad neer te strooien en in te harken. Tenzij je zelf al allerlei verzakking hebt opgemerkt?

Ik zie dat jullie tuinhuis geen dakgoot heeft. Zijn de onderste planken van jullie tuinhuis niet helemaal doorweekt?
Wij hebben funderingsbalken onder ons tuinhuis staan, maar door de hoeveelheid water die van het dak liep waren de onderste balken toch altijd zeiknat door opspattend water en waren ze licht indrukbaar. We hebben nu een dakgoot geplaatst en op de plaatsen waar een dakgoot hangt is het ondertussen opgelost, maar aan de zijkanten waar geen dakgoten hangen (zadeldak, dus maar 2 kanten hebben een dakgoot) zijn de onderste planken nog altijd doorweekt na een regenbui (ondanks de funderingsbalken en het feit dat ons tuinhuis volledig gebeitst is). Geen idee hoe ik dit kan oplossen en ik vraag me af of anderen dit probleem ook hebben?

Hierbij een foto:

Bedankt!
Tip voor de volgende mol: als je een molshoop ziet, de grond gewoon verwijderen zodat je gras terug ademruimte krijgt (en een val plaatsen), zo vermijd je al deze kale, lelijke plekken. Je zal verbaasd zijn over de 'intactheid' van het gras als je de grond snel wegschept (< 1 dag).

Tip voor de volgende mol: als je een molshoop ziet, de grond gewoon verwijderen zodat je gras terug ademruimte krijgt (en een val plaatsen), zo vermijd je al deze kale, lelijke plekken. Je zal verbaasd zijn over de 'intactheid' van het gras als je de grond snel wegschept (< 1 dag).
Bedankt!!

Is het normaal dat ons pampasgras nog steeds groen ziet? Ik dacht dat dit geel werd.
Ons lampenpoetsergras is al een heel tijdje geel gekleurd, maar de pampas ziet echt nog knalgroen.

Het lijkt me straf dat je je tuin zal moeten afgraven elke keer dat er een mol gepasseerd is. De grond zit vol gangen van woelmuizen, mollen, wormen, andere insecten, ... Mij lijkt het voldoende om de molshopen terug plat te stampen en daar terug wat graszaad neer te strooien en in te harken. Tenzij je zelf al allerlei verzakking hebt opgemerkt?

Ik zie dat jullie tuinhuis geen dakgoot heeft. Zijn de onderste planken van jullie tuinhuis niet helemaal doorweekt?
Wij hebben funderingsbalken onder ons tuinhuis staan, maar door de hoeveelheid water die van het dak liep waren de onderste balken toch altijd zeiknat door opspattend water en waren ze licht indrukbaar. We hebben nu een dakgoot geplaatst en op de plaatsen waar een dakgoot hangt is het ondertussen opgelost, maar aan de zijkanten waar geen dakgoten hangen (zadeldak, dus maar 2 kanten hebben een dakgoot) zijn de onderste planken nog altijd doorweekt na een regenbui (ondanks de funderingsbalken en het feit dat ons tuinhuis volledig gebeitst is). Geen idee hoe ik dit kan oplossen en ik vraag me af of anderen dit probleem ook hebben?
Merci!
Nog niet echt verzakking opgemerkt neen, enfin als je op zo'n molshoop gaat staan of in de buurt ervan voel je wel dat het eronder wat minder stabiel is...
Neen inderdaad geen dakgoot... Toen we deze zomer in ons huis introkken hebben we inderdaad langs 1 kant de onderste planken moeten vervangen omdat die zo rot als iets waren... Langs de andere kant niet echt een probleem...

Voila ze de Ilex, Sambuca, Meidoorn, Cornus en Hazelaar zitten in de grond! Nu wachten he, heel lang wachten :lol:

Ook de border voor volgend jaar verder omgespit maar toen kreeg ik last in m'n schouder, zelfd na het gras machinaal af te plaggen is dat toch een kut karweitje hoor.

Dit week-end nog een laatste keer het gazon gemaaid. Doe dat altijd midden november, om de bloembollen in 't voorjaar extra kansen te geven. Ook nog wat bloembollen in de grond gestopt. Nu zit echt alles boemvol
Alles ligt er wel

Iemand tips over boombescherming?

Nieuw huis heeft 4 fruitbomen achteraan weide en 10 fruitbomen vooraan de weide.

Die achteraan zijn 100m van huis en totaal afgelegen. Daar komen herten en ander klein gedierte. Hoe lang is boombescherming nodig? Die bomen zijn ondertussen 20-30cm doorsnee doorsnee goeie 10m hoog. Nu staan er zo'n half verzakt 3palen met draad tussen.

Die vooraan, daar is wat passage en die liggen in verlengde van tuin. Daar komen geen herten, maar wel wat konijnen. Ook staan er soms schapen van bevriende boer op dat stukje weide. Bomen ook zo'n jaar of 6 7y oud. 20-30cm doorsnee. Zelfde scenario van lelijke half kapotte 3hoekjes met draad.

Any tips of bescherming nodig is en welke indien zo?

Iemand tips over boombescherming?

Nieuw huis heeft 4 fruitbomen achteraan weide en 10 fruitbomen vooraan de weide.

Die achteraan zijn 100m van huis en totaal afgelegen. Daar komen herten en ander klein gedierte. Hoe lang is boombescherming nodig? Die bomen zijn ondertussen 20-30cm doorsnee doorsnee goeie 10m hoog. Nu staan er zo'n half verzakt 3palen met draad tussen.

Die vooraan, daar is wat passage en die liggen in verlengde van tuin. Daar komen geen herten, maar wel wat konijnen. Ook staan er soms schapen van bevriende boer op dat stukje weide. Bomen ook zo'n jaar of 6 7y oud. 20-30cm doorsnee. Zelfde scenario van lelijke half kapotte 3hoekjes met draad.

Any tips of bescherming nodig is en welke indien zo?
Voor schapen kan ik je alvast zeggen dat die ook oude bomen gewoon verklooien. Mijn ouders hebben ooit 4 schapen gekocht, en op 3 maand tijd waren er meerdere oude fruitbomen serieus toegetakeld. Een de schors rondom is weggegeten is een boom naar de vaantjes (want geen capillaire werking meer).
Koop je gegalvaniseerde boomharnassen, ook wel boombeschermers genoemd. Dan moet je daar nooit meer naar omkijken.

Hier kan je die goedkoop aankopen

@ugar naar het schijnt ben jij bomen kweker?

Ik bomenkweker? Neen. Ik ben Supply Chain Manager.
Wel een gepassioneerd tuinier.

Die jute is voor de zon. Gaat tegen een schaap niet veel helpen.

Wij zetten daar stukken betonnet rond. Als je die verknipt dat je pakweg 4 stukken hebt van 80x80 kan je die in een vierkant rondzetten. Aan mekaar binden en klaar. Gewoon roestkleur, valt niet op. Kost ook relatief weinig. Al vaak weides gedaan, gaat prima.

Ik denk dat je met zo een vragen eventueel bij de NBS terecht kan:

Hier vorige week een Shipova-peer (peer/lijsterbes hybride) in de grond gestopt. Geleverd met blote wortel en zo snel mogelijk geplant. Zou heel winterhard moeten zijn, maar toch hopen dat we niet zo'n winter als de vorige krijgen.

Hier vorige week een Shipova-peer (peer/lijsterbes hybride) in de grond gestopt. Geleverd met blote wortel en zo snel mogelijk geplant. Zou heel winterhard moeten zijn, maar toch hopen dat we niet zo'n winter als de vorige krijgen.
Toch liever wel. Dan vriest niet alles weer kapot wanneer het begin mei toch nog eens -3 °C is

hoe gevaarlijk is dat eigenlijk voor vers aangeplante bomen, zo'n grote hoeveelheid vorst?
Hangt af van het soort bomen. Wanneer je Papaya's en Mango's hebt geplant sowieso dodelijk.
Een perenboom kan op bepaalde onderstammen redelijk vorstgevoelig zijn
De meeste bomen hebben daar niet zoveel last van, alleen in combinatie met veel grondwater is dat niet ideaal.

Terug
Bovenaan