Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Update:
UuViJ4M.jpg

Soms mis ik mijn put maar al bij al is het wel een verbetering denk ik.

Dat is hier wel "het" Tuin topic he, wij willen botanische namen zien :unsure:

Minder fijne periode om in de tuin te werken vind ik, al mijn borders krioelen van de kruisspinnen :help:

Dat is hier wel "het" Tuin topic he, wij willen botanische namen zien :unsure:

Minder fijne periode om in de tuin te werken vind ik, al mijn borders krioelen van de kruisspinnen :help:
En waarom is dat dan minder fijn? “Ze doen geen vlieg kwaad “ zou ik nu niet durven zeggen, maar jou gaan ze echt geen kwaad doen hoor…

En waarom is dat dan minder fijn? “Ze doen geen vlieg kwaad “ zou ik nu niet durven zeggen, maar jou gaan ze echt geen kwaad doen hoor…

Dat weet ik wel hoor en zo mogen zeker blijven maar ik krijg er de kriebels van, ik ga niet in mijne Buddleja duiken als die vol hangt hoor :lol:

Ik ben benieuwd hoe je gaat reageren wanneer je een wespspin in je tuin vindt😎

Wel ik heb al zo eentje tussen m'n grassen zitten, super indrukwekkend beestje. Vangt enorme sprinkhanen in verhouding tot z'n lengte. Zal vanavond eens een foto posten, heb er een ganse reportage van gemaakt :D

Ik ving vroeger binnen vliegen om die dan aan de kruisspinnen in de tuin te gaan 'voederen'.
Als je dat een tijdje doet krijg je die serieus vet gemest :coolbrows:

Twee vragen voor de tuiniers:

- Ik heb een kruisbessenstruik die volgens mij de bladvalziekte heeft. Is nu kaal, op de uiteinden van de takken na, waar nieuwe bladeren op vormen, maar ik vermoed dat die ook gaan afvallen. Wat doe ik nu best, die takken al wegsnoeien?

- Mijn nieuw boompje (moerbei) is nu zo'n 140 cm maar gewoon nog een dun stammetje. Als we een winter krijgen zoals de vorige kan die dus gevaar lopen. Wat doe ik best, zo'n hoes kopen (soortement tent) om die tijdens de wintermaanden af te schermen?

Wespspin of tijgerspin, mooi he! De grootste angst van de sprinkhanen in uw tuin 😁

Dat zigzag patroon in hun web is vrij typerend maar niemand weet echt zeker tot welk doel dit dient (last time I checked 😂).

Binnenkort eens starten met m’n “wildlife haag”, ik dacht aan Hulst, Vlier, Hazelaar, Rood Kornoeltje, Liguster.
Iemand suggesties of bedenkingen?

Vandaag en gisteren in de tuin gewerkt.
We morren wel over het weer, maar de combinatie van warmte en veel vocht maakt wel dat alle planten dit jaar gigantisch gegroeid zijn. De bloempluktuin, wat ik als een twee jarenproject had gezien, staat al helemaal vol. De stekken die ik dit voorjaar had genomen zijn nu echt volwassen planten. Pure waanzin eigenlijk.
Heel fijn: ik vind meerdere nesten van dagpauwoogrupsen op mijn brandnetels. Die vlinder was na twee droge jaren bijna verdwenen in Vlaanderen, maar toen ik daarstraks een wandeling maakte heb ik, zonder overdrijven, duizenden rupsen gezien van deze schoonheid. Overal waar je een groepje brandnetels ziet groeien, zie je een 'nest' met vaak honderden rupsen.
Ik moest hier vandaag aan denken. Achter mijn bijbouw is nog een klein stukje tuin waar ik eigenlijk nooit kom en waar de brandnetels altijd ruim 1m hoog staan.
Ik dacht daar vandaag nog eens met de bosmaaier door te vlammen maar zag nu ook honderden van deze rupsen op die netels zitten.

Ik heb de bosmaaier dan maar weer opgeborgen en me op terras gezet met een goed boek - win win 😁 ik kom later nog wel eens terug.

Ik moest hier vandaag aan denken. Achter mijn bijbouw is nog een klein stukje tuin waar ik eigenlijk nooit kom en waar de brandnetels altijd ruim 1m hoog staan.
Ik dacht daar vandaag nog eens met de bosmaaier door te vlammen maar zag nu ook honderden van deze rupsen op die netels zitten.

Ik heb de bosmaaier dan maar weer opgeborgen en me op terras gezet met een goed boek - win win 😁 ik kom later nog wel eens terug.
De eerste dagpauwogen beginnen nu ook te verschijnen, met nog 10 dagen max temperaturen boven de 20°C gaan die waarschijnlijk nog uitvliegen.

Ik was dit week-end op een plantenbeurs van een aantal collega - plantengekken.

Op 't einde van de dag vertelde een vrouw dat ze het niet zo had op de moderne, wildere tuinontwerpen zoals die van Piet Oudolf. (Dat is dé meest gerenommeerde hedendaagse tuinontwerper...)

Ze vervolgde "Ik ben dit jaar naar de opentuin dagen van velt geweest. Ik ben op bezoek geweest in een tuin waar je af en toe planten moest opzij duwen om een doorgang te vinden".

Toen ze de tuin verder beschreef was het duidelijk, ze was mijn tuin aan 't beschrijven, toen ik haar dat vertelde viel er even een stilte :rofl::rofl::rofl:

Ik weet niet of dit het ideale topic is om deze vraag te stellen, maar wij hebben een tuin van 3 are. Het is een nieuwbouwwoning, maar de tuin is rond maart maar 1x ingezaaid door de projectleider. Gevolg: veel kale plekken, véél. Er ligt ook heel veel gruis en steen in deze kale plekken. Bestaat er iets van apparatuur om al het gruis/steen eruit te "filteren" zeg maar? Al meerdere keren proberen in te zaaien maar da's een hopeloze zaak natuurlijk. Of is dit verloren tijd en best gwn met een tuinman alles herdoen?

Terug
Bovenaan