Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Goh ja, mij stoort dat wel. Heb nu gene voor en na van de bambooblaadjes want das meer vooraan.
Maar ik vind dat verschil toch wel wat storend, en dat is zo een strook van pak 15 meter langs de oprit en ik vind dat echt wel wat slordig tonen.

Eerst alle bladeren ea op een hoop blazen, weg van de kiezel. Pas dan opzuigen, of beter nog opnemen met de hand/de greep/platte schop en in kruiwagen gooien. Best niet opzuigen want er kan hier en daar een kiezel inzitten met gevolgen voor de bladzuiger.

Het was te verwachten met dees weer en valt gelukkig nog mee. De eerste slachtoffers zijn hier gevallen.
Een paar verbrandde kerstomaatplantjes en paar serrano & cayenne plantjes. En den dille & koriander staat er ook al wa verschrompeld bij maar zit nog leven in.

Ik wil een paar bomen in mijn tuin zetten voor schaduw, maar ik heb er geen verstand van.. Iemand die hier veel over weet?
Wij hebben een grote glaspartij achteraan ons huis en ik zou graag een grote boom willen om de meeste zon hier van af te houden in de namiddag..

Edit ; Onze tuin is Noord-west gericht, was zogezegd geen probleem, serieus aan mispakt.. Heel de namiddag zon tot hij ondergaat ..

De blauwe lijn is glas. Het rode hebben we bij kunnen kopen maar daar willen we ook graag bomen zetten.

De gele lijn is vanwaar de zon komt tot hij ondergaat.
De Groene bol is waar de boom denk ik best komt

Laatst bewerkt:
Ik wil een paar bomen in mijn tuin zetten voor schaduw, maar ik heb er geen verstand van.. Iemand die hier veel over weet?
Wij hebben een grote glaspartij achteraan ons huis en ik zou graag een grote boom willen om de meeste zon hier van af te houden in de namiddag..

Edit ; Onze tuin is Noord-west gericht, was zogezegd geen probleem, serieus aan mispakt.. Heel de namiddag zon tot hij ondergaat ..

De blauwe lijn is glas. Het rode hebben we bij kunnen kopen maar daar willen we ook graag bomen zetten.

De gele lijn is vanwaar de zon komt tot hij ondergaat.
De Groene bol is waar de boom denk ik best komt
Je moet ook kijken naar zware of eerdere lichte grond, en of die vrij vochtig blijft of net droog.

Je kan hier eens zoeken: https://www.ecopedia.be/bomenwijzer

Ook om te overwegen: wil je een bladverliezende boom of niet, bloemen of niet, en vooral: hoe groot kan/mag die worden, want je wil ook geen situatie waar een boom op je huis kan vallen. Een fruitboom kan ook leuker zijn. Idealiter neem je iets dat snel vrij dicht groeit (en inheems is).

Eens een kweker bezoeken zal nuttig zijn.

Fruitbomen zou ik niet doen, die moet je te hard snoeien om snel een dicht bladerdek te krijgen om die zon buiten te houden. Snoei je fruitbomen niet krijg je een lelijke boom waar constant takken afbreken door gewicht van het fruit. 1 seizoen zwakke boom die een ziekte oploopt en je kan opnieuw beginnen.

Ik zou in dit geval 100% zeker gaan voor Portugese laurier op stam. Misschien 2 of 3 naast elkaar, na ten laatste het 4e jaar zijn die groot genoeg om er de zon af te houden. Wintergroen, groeit 35-50cm per jaar. Mooie, geurende bloemen in het voorjaar. Besjes worden gegeten door vogels. En vooral: niet kapot te krijgen. 40°C, -20°C, te droog, te nat, zanderig, klei. Maakt allemaal niet veel uit. Gewoon 1e jaar na aanplant voldoende water geven.

Ik heb redelijk wat bramen te verwijderen, maar dat is altijd een pijnlijk gebeuren. Iemand tips voor zeer deftige tuinhandschoenen?

Ik heb redelijk wat bramen te verwijderen, maar dat is altijd een pijnlijk gebeuren. Iemand tips voor zeer deftige tuinhandschoenen?
Ik denk dat van die dikke, lederen werkhandschoenen (niet noodzakelijk om te tuinieren) hiervoor wel geschikt zijn. Enfin, ik gebruik die daar toch voor. Ik had ook van die rubberen tuinierhandschoenen speciaal voor rozen en dergelijke, maar die waren vrij snel kapot na eens een struik met serieuze doorns vast te nemen.

En ja, best lange mouwen en broekspijpen.

Dit weekend is verre van ideaal om een Thuja haag te scheren wegens de hitte vermoed ik ?
Heb nu eens tijd vrij miljaarde

Vandaag gaan informeren voor een tuinhuis, we overwegen thermowood den of ayous.

In deze zaak vertelden ze dat een houten vloer die steunt op betonblokken beter is dan een betonplaat, omdat die laatste vocht kan geven.

Ik had hier nog nooit van gehoord, mensen ervaring met dergelijke constructie? Ik stel me vragen naar duurzaamheid.

Ik wil een soort van border/bloemenplek aanleggen in de tuin. Het gaat maar een plek van 5x1 zijn op een erg zonnige standplaats tegen een muur.

Het grootste doel is om insecten (bijen, hommels/vlinders/…) aan te trekken alsook andere soorten die nuttig zijn. Graag ook iets wat winter/zomer een meerwaarde is voor de tuin.

Het idee was om 2 groepen te maken van 3/4 plantsoorten langs de zijkanten en centraal een lage struik (max 1,5m) te zetten. Mijn ai-sessies geven honderd en één suggesties. Maar ik vertrouw liever op de kennis hier op bg. Wat raden jullie aan?

Ik wil een soort van border/bloemenplek aanleggen in de tuin. Het gaat maar een plek van 5x1 zijn op een erg zonnige standplaats tegen een muur.

Het grootste doel is om insecten (bijen, hommels/vlinders/…) aan te trekken alsook andere soorten die nuttig zijn. Graag ook iets wat winter/zomer een meerwaarde is voor de tuin.

Het idee was om 2 groepen te maken van 3/4 plantsoorten langs de zijkanten en centraal een lage struik (max 1,5m) te zetten. Mijn ai-sessies geven honderd en één suggesties. Maar ik vertrouw liever op de kennis hier op bg. Wat raden jullie aan?

Er zijn inderdaad 101 mogelijkheden maar first things first met wat voor bodem hebben we te maken? Klei, leem, zandleem, droog, nat?

Zandleem. Het is quasi zuidgericht, dus midden de voormiddag tot de late namiddag is er volle zon.
Het is vrij droog, voornamelijk ook omdat het zo warm is aan die kant.

Terug
Bovenaan