Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

We gaan hagen en bomen planten dit najaar. De hagen zijn al besteld en het planten ervan lijkt me nogal duidelijk en evident (3 à 4 haagbeuken per lopende meter). Wel een vraag over de bomen.

Op het tuinplan van de architect staan drie kerselaars (type Prunus Serrulata "Kansen") naast het pad van de voordeur naar de straatkant. Ongeveer 13,5 meter van de haag tot aan de dorpel. Op hoeveel meter ze je die van elkaar want ik lees dat je 8 meter moet tussen laten of kan je die "klein" houden? En ik lees dat je ook halfstam kan kopen, die blijven dan klein of is dat een kwestie van klein te houden? Alternatief is dat we 1 kerselaar planten op een ander deel van de tuin en dat we krentenbomen (Lamarckii) zetten aan het tuinpad.
Alles hangt af van u onderstam. Het verschil tussen laag, half en hoogstam is waar u kruin gaat beginnen. Erboven zit je meestal met hetzelfde type boom die erop geënt is. Doordat je een minder krachtige onderstam hebt gaat die kruin wel minder ontploffen dan bij een hoogstam.
Door te snoeien kan je die perfect klein houden, daar moet je niet mee inzitten.

Toevallig mensen met kennis van hazelaars?
Wij hebben bij ons nieuwe thuis een krulhazelaar staan. Volgens het internet zouden hier geen hazelnoten aan groeien, maar bij wonder hebben we ze wel.
Aan de andere kant zijn er ook veel scheuten uit de grond die recht omhoog groeien.

Ik zou deze graag willen snoeien, maar wel de hazelnoten behouden. Dus eigenlijk zou ik de aparte stammen die recht omhoog groeien willen weghalen. En de kruin een beetje willen inkorten. Liefst wel dat ik nog steeds noten heb de komende jaren.

Enige tips hier in? Of misschien kennis van de correct naam? (Edit: Corylus Avellana, welke wel noten geeft, maar minder dan de normale ) Want ik vind het dan raar dat onze krulhazelaar wel noten heeft.

Bijlagen

• IMG_0656.jpeg
    IMG_0656.jpeg
    2,5 MB · Weergaven: 38
  • 2b0c31c0-a7ff-4ae3-8829-98e4a456c195.jpeg
    2b0c31c0-a7ff-4ae3-8829-98e4a456c195.jpeg
    447 KB · Weergaven: 34
  • 15b8f6a3-00c2-4352-9c97-019dc266bceb.jpeg
    15b8f6a3-00c2-4352-9c97-019dc266bceb.jpeg
    306,4 KB · Weergaven: 30
  • ad3042fd-6df7-4b2c-a5f9-6167573181f3.jpeg
    ad3042fd-6df7-4b2c-a5f9-6167573181f3.jpeg
    386,3 KB · Weergaven: 27
We gaan hagen en bomen planten dit najaar. De hagen zijn al besteld en het planten ervan lijkt me nogal duidelijk en evident (3 à 4 haagbeuken per lopende meter). Wel een vraag over de bomen.

Op het tuinplan van de architect staan drie kerselaars (type Prunus Serrulata "Kansen") naast het pad van de voordeur naar de straatkant. Ongeveer 13,5 meter van de haag tot aan de dorpel. Op hoeveel meter ze je die van elkaar want ik lees dat je 8 meter moet tussen laten of kan je die "klein" houden? En ik lees dat je ook halfstam kan kopen, die blijven dan klein of is dat een kwestie van klein te houden? Alternatief is dat we 1 kerselaar planten op een ander deel van de tuin en dat we krentenbomen (Lamarckii) zetten aan het tuinpad.

Kerselaar zou ik eerder helemaal achteraan zetten ipv vooraan. Dat is mooi als dat in bloem staat (echt prachtig) maar dat is zodanig korte periode…en verder is dat niet echt een mooie boom zeg maar. Straalt weinig uit. Achteraan de tuin zie je de bloemen ook (want zodanig weelderig dat het opvalt) en verder staat die er ook goed groen te wezen zeg maar.

Amelanchier… ook niet 100% voor vooraan, maar wel l beter geschikt. Hangt wat van het tuinplan/stijl af misschien.

Allemaal subjectief natuurlijk

Toevallig mensen met kennis van hazelaars?
Wij hebben bij ons nieuwe thuis een krulhazelaar staan. Volgens het internet zouden hier geen hazelnoten aan groeien, maar bij wonder hebben we ze wel.
Aan de andere kant zijn er ook veel scheuten uit de grond die recht omhoog groeien.

Ik zou deze graag willen snoeien, maar wel de hazelnoten behouden. Dus eigenlijk zou ik de aparte stammen die recht omhoog groeien willen weghalen. En de kruin een beetje willen inkorten. Liefst wel dat ik nog steeds noten heb de komende jaren.

Enige tips hier in? Of misschien kennis van de correct naam? (Edit: Corylus Avellana, welke wel noten geeft, maar minder dan de normale ) Want ik vind het dan raar dat onze krulhazelaar wel noten heeft.
Rechte takken er allemaal af. En in het voorjaar mag je wat bijknippen. Hazelaar kan veel verdragen, kan je normaal niets mee mis doen.

Ik weet niet of dit de juiste topic is, maar we zouden binnenkort onze tuin/oprit willen laten heraanleggen. Nu hebben we een eerste Offerte binnengekregen en wou ik eens horen wat jullie er van denken en of deze redelijk is op vlak van prijs?

Ik weet niet of dit de juiste topic is, maar we zouden binnenkort onze tuin/oprit willen laten heraanleggen. Nu hebben we een eerste Offerte binnengekregen en wou ik eens horen wat jullie er van denken en of deze redelijk is op vlak van prijs?
Bij het lezen van onderfundering in gewapend beton zou ik al afhaken.
Ofwel kennen ze er niets van als ze dit effectief zo uitvoeren, ofwel is het een typfout en moet dit gebroken beton zijn.
Ook de platines staan per lopende meter.
Dit is volgens mij zeer goed betaald, ik zou nog een offerte ergens anders opvragen.

Ik heb vorig jaar soortgelijke werken laten uitvoeren, ook met betonnen L elementen van 1,5m hoog (een 35-tal), heel de tuin laten afgraven, alle hagen verwijderen (dikke oude beukenhaag die helaas verweven was met woekerende bamboe), alles laten afvoeren, nieuwe grond laten aanleveren, elektriciteit aanleggen naar terras, achtertuin, tuinhuis en voortuin,, grasmatten, chape laten gieten, terras leggen, betonnen gewapende fundering voor tuinhuis laten gieten van 40m², aangezien ze toch aan het graven waren ook alle riolering laten vernieuwen + aansluitingen voor afval- en regenwater laten leggen, drainages laten leggen naar achter, en nog veel meer.. Mijn totaalfactuur was 30K

Mijn tuinaannemer heeft wel met grote kranen en bulldozers kunnen werken omdat ze langs de zijkanten gewoon naar de achtertuin kunnen rijden en kon daardoor misschien de werken afronden op minder dagen.

Ik vind uw offerte toch zeer duur. Ook vind ik het raar dat ze uw oprit in gewapend beton zouden doen? Dat mag niet volgens mijn opritlegger want ik heb die vraag toen ook gesteld. Maar, misschien kan dit verschillen per gemeente. In mijn gemeente mag je geen oprit/terras aanleggen in beton om de waterdoorlatendheid te garanderen.

Oei, best dan effectief wel eens kijken voor een 2de offerte. Merci alvast!

Als jullie iemand kunnen aanraden in regio Leuven (of bereid is om in die regio te komen), dan hoor ik het graag :)

Drie Amelanchier Lamarckii''s besteld (meerstammige krentenbomen) en een Prunus Serrulata "Kanzen" (Japanse kerselaar). Die komen toe mét boompalen (en toebehoren). Meteen vier bomen erbij in de tuin. En dan nog ca. 230 beukenhaagplantjes in de grond zwieren.

Drie Amelanchier Lamarckii''s besteld (meerstammige krentenbomen) en een Prunus Serrulata "Kanzen" (Japanse kerselaar). Die komen toe mét boompalen (en toebehoren). Meteen vier bomen erbij in de tuin. En dan nog ca. 230 beukenhaagplantjes in de grond zwieren.
Blijkbaar enkelstammige Amelanchiers besteld, dus die gaan we ergens anders planten dan op de voorziene plek en de juiste bestellen. Eerste 15 meter van de beukenhaag is al aangeplant, al zou het sneller vooruit gaan als de grond niet bevroren was. Ik had al geulen gegraven en de hoopjes grond ernaast zijn nogal stevig aangevroren.

Iemand ervaring met leibomen online kopen?

Ik was aan het kijken naar steeneik leibomen met 180cm stamhoogte en 6/8 stamdikte. Bij de plaatselijke bomenkweker kosten deze 250 euro per stuk, maar online vind ik ze al tegen 135 euro per stuk (en dan heb ik kortingen nog niet meegerekend). Heb er 10 nodig dus dan spreken we over een verschil van meer dan 1000 euro... Iemand een idee waar het verschil zit?

Dit is een voorbeeld van zo'n online shop:

Iemand ervaring met leibomen online kopen?

Ik was aan het kijken naar steeneik leibomen met 180cm stamhoogte en 6/8 stamdikte. Bij de plaatselijke bomenkweker kosten deze 250 euro per stuk, maar online vind ik ze al tegen 135 euro per stuk (en dan heb ik kortingen nog niet meegerekend). Heb er 10 nodig dus dan spreken we over een verschil van meer dan 1000 euro... Iemand een idee waar het verschil zit?

Dit is een voorbeeld van zo'n online shop:

Combinatie van kweker aan de dure kant en website eerder goedkoop.

Heb net eens gekeken naar de prijs van de iets zwaardere maat, 8/10 (6/8 is vrij lucht stammetje hoor, dat kan ik zelf niet bestellen bij onze groothandel) en dan zou ik met wat moeite aan de prijs van de site kunnen geraken. Toch als het voor 10 stuks is. Daar zit misschien 30-40eur marge op. Op 10 stuks is dat wel al eens iets, maar per stuk zou ik daar ook meer voor rekenen.

Natuurlijk in het opzicht dat beiden dezelfde kwaliteit zijn. Als die online bomen van mindere kwaliteit zijn en de schermen zijn bazaar of iets dergelijks, dan zit het uiteraard ook daar in.

Combinatie van kweker aan de dure kant en website eerder goedkoop.

Heb net eens gekeken naar de prijs van de iets zwaardere maat, 8/10 (6/8 is vrij lucht stammetje hoor, dat kan ik zelf niet bestellen bij onze groothandel) en dan zou ik met wat moeite aan de prijs van de site kunnen geraken. Toch als het voor 10 stuks is. Daar zit misschien 30-40eur marge op. Op 10 stuks is dat wel al eens iets, maar per stuk zou ik daar ook meer voor rekenen.

Natuurlijk in het opzicht dat beiden dezelfde kwaliteit zijn. Als die online bomen van mindere kwaliteit zijn en de schermen zijn bazaar of iets dergelijks, dan zit het uiteraard ook daar in.
Bedankt voor de info! De reviews van de webshop zijn relatief goed, dus ik ga er vanuit dat de kwaliteit voldoende is. Alleen hebben ze van de maat 6/8 niet voldoende stuks meer. Is stamomtrek 6/8 na een jaartje ook al niet gegroeid naar stamomtrek 8/10?

Wat raad jij aan qua plantafstand? Ik lees bij sommige websites om 20cm tussen de schermen te laten, anderen spreken weer van 2 tot 3m tussen de stammen (wat me veel lijkt met een scherm van 120cm breed). Ik wil zo snel mogelijk een dicht scherm, maar ik wil ze ook weer niet te dicht tegen elkaar plaatsen dat ze gaan concurreren met elkaar (als dat zelfs kan).

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info! De reviews van de webshop zijn relatief goed, dus ik ga er vanuit dat de kwaliteit voldoende is. Alleen hebben ze van de maat 6/8 niet voldoende stuks meer. Is stamomtrek 6/8 na een jaartje ook al niet gegroeid naar stamomtrek 8/10?

Wat raad jij aan qua plantafstand? Ik lees bij sommige websites om 20cm tussen de schermen te laten, anderen spreken weer van 2 tot 3m tussen de stammen (wat me veel lijkt met een scherm van 120cm breed). Ik wil zo snel mogelijk een dicht scherm, maar ik wil ze ook weer niet te dicht tegen elkaar plaatsen dat ze gaan concurreren met elkaar (als dat zelfs kan).

Heb dat nog maar 1x met schermen geplant eerlijk gezegd. Meestal maken wij zelf de lei-constructie en bestel ik gewoon in hoogstam.
Dan kun je zelf alles bepalen van hoogte en afstand etc. En je kan ze ook fixeren ivm wind (die schermen pakt best wel wat wind, zeker als dat dunne stammetjes zijn)

Maar dat zijn je vragen allemaal niet :p
reken ongeveer een 2 tal meter uit elkaar kwa stam. Dat groeit wel dicht (we spreken wel over een jaar of 3-4). Maak deftige plantgaten en besteed daar wat aandacht aan dat alles goed geplant is. Dan kan dat vrij snel beginnen groeien zeg maar.

Wat de omtrek betreft kan ik daar weinig nuttigs over zeggen. Die kleine maat zal zeker evolueren naar een grotere. Maar die op zich ook weer dus dat houdt weinig steek. Vooral een prijs/kwaliteit vraag die je voor jezelf moet weten. Hoeveel is een jaar tijd je waard (wat bv voor een privacy kwestie wel eens meer waard kan zijn dan bv 500eur)

Heb dat nog maar 1x met schermen geplant eerlijk gezegd. Meestal maken wij zelf de lei-constructie en bestel ik gewoon in hoogstam.
Dan kun je zelf alles bepalen van hoogte en afstand etc. En je kan ze ook fixeren ivm wind (die schermen pakt best wel wat wind, zeker als dat dunne stammetjes zijn)

Maar dat zijn je vragen allemaal niet :p
reken ongeveer een 2 tal meter uit elkaar kwa stam. Dat groeit wel dicht (we spreken wel over een jaar of 3-4). Maak deftige plantgaten en besteed daar wat aandacht aan dat alles goed geplant is. Dan kan dat vrij snel beginnen groeien zeg maar.

Wat de omtrek betreft kan ik daar weinig nuttigs over zeggen. Die kleine maat zal zeker evolueren naar een grotere. Maar die op zich ook weer dus dat houdt weinig steek. Vooral een prijs/kwaliteit vraag die je voor jezelf moet weten. Hoeveel is een jaar tijd je waard (wat bv voor een privacy kwestie wel eens meer waard kan zijn dan bv 500eur)
Die leiconstructie zelf maken geeft je idd meer vrijheid, maar is iets te veel werk voor mij. :p

Ben uiteindelijk voor 14 steeneik leibomen gegaan met stamomtrek 6-8cm. Zo kan ik door het groter aantal bomen de schermen tegen elkaar zetten en groeit het toch relatief snel dicht. Heb aanplantgrond bijbesteld en zal zoals je aanraadt grote plantgaten maken en dan die aanplantgrond goed vermengen met de grond in het plantgat. Wel spijtig dat ze enkel stamhoogte 180cm hadden, want 230cm zou ideaal geweest zijn aan één kant (de beukenhaag komt daar 230cm hoog). Ik ga ze nu gewoon hoger laten groeien dan het leirek (we moeten hoge ramen van de buren kunnen coveren) en eventueel de onderste takken verwijderen, dan komen we er ook wel zeker.

Het enige waar ik nog wat mee zit is het gazon. Ze zullen in ons gazon komen, want ik moet elk jaar meer gazon opofferen voor beplanting waardoor we op den duur geen gazon meer hebben. Ik zou dus grasmatten uitsteken en na het aanplanten van de bomen de matten terugplaatsen. Ik lees echter dat gazon de groei van de bomen zou vertragen. Kan ik dat niet opvangen door regelmatig te bemesten? Ik bemest onze hagen 3x per jaar (eind maart, eind mei en eind juli) met blauwe korrel en zou dat ook met de leibomen willen doen. Het gazon bemest ik ook regelmatig met stikstof in de groeimaanden. Onze appelboom in ons gazon die ik enkele jaren geleden plantte doet het perfect, dus ik vermoed dat die leibomen het dan ook wel goed zullen doen?

Heb hier een border van 25m waar 32 hortensia onder de leilinde staan. (hydrangea macrophylla 'libelle) Ze worden me te groot en ben aan het overwegen om ze er allemaal uit te halen. En iets anders te zetten wat wat compacter blijft.

De hortensia's zijn bijna 2m op 2 gegroeid. Snoei ze geregeld bij maar ze blijven uiteraard groeien. ( bloeit op meerjarige takken. )

Welke opties zijn er om onder de leilinde te plaatsen? Plaats krijgt enkel zon tot te middag.

Ik zou een februari een haag willen planten +/- 40 meter, ik neig voorlopig naar gewone beuk. Het zou redelijk snel dicht moeten zijn. Zijn er betere opties? Ik heb wat schrik om Liguster omdat dat dat wel heel snel uitschiet.

Gezien het over een nieuwe schutting gaat denk ik dat het hier wel past:
In de lente zou ik graag een 2m hoge houtenscheidingswand uit Thermowood Fraké (mix tussen dubbel en enkel blokprofiel) willen plaatsen. We hebben hiervoor nog de originele garagefundering over de volledige lengte (zo'n 10m waardoor we de houtenpalen in een paalsteun kunnen steken en in deze fundering kunnen vast maken. Ook schat ik een afstand te houden van 1,8 m a 2 m tussen de 70x70 hardhouten palen. Tot zo ver is alles duidelijk.
Maar nu zit ik nog met het volgende. Ik wil de planken vertikaal plaatsen. Echter om deze op de steunpalen te bevestigen kom ik twee verschillende methoden tegen:
Welke geniet de voorkeur? De eerste omdat hierdoor de bovenkant ook mooi afgedekt is? Of maakt het niet uit voor een scheidingswand?
IMG_3045.jpeg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan