Alles hangt af van u onderstam. Het verschil tussen laag, half en hoogstam is waar u kruin gaat beginnen. Erboven zit je meestal met hetzelfde type boom die erop geënt is. Doordat je een minder krachtige onderstam hebt gaat die kruin wel minder ontploffen dan bij een hoogstam.We gaan hagen en bomen planten dit najaar. De hagen zijn al besteld en het planten ervan lijkt me nogal duidelijk en evident (3 à 4 haagbeuken per lopende meter). Wel een vraag over de bomen.
Op het tuinplan van de architect staan drie kerselaars (type Prunus Serrulata "Kansen") naast het pad van de voordeur naar de straatkant. Ongeveer 13,5 meter van de haag tot aan de dorpel. Op hoeveel meter ze je die van elkaar want ik lees dat je 8 meter moet tussen laten of kan je die "klein" houden? En ik lees dat je ook halfstam kan kopen, die blijven dan klein of is dat een kwestie van klein te houden? Alternatief is dat we 1 kerselaar planten op een ander deel van de tuin en dat we krentenbomen (Lamarckii) zetten aan het tuinpad.
Door te snoeien kan je die perfect klein houden, daar moet je niet mee inzitten.