Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Sinds recent zijn wij trotse eigenaar van een woning met tuin. Als iemand met groene vingers kijk ik er echt naar uit om in te vliegen (alhoewel er binnen nog genoeg te doen is 😅) Het gras heb ik toch al wat kortgewiekt, zodat we fatsoenlijk naar het tuinhuis kunnen.

Nu zijn beide tuinen van de buren hoger dan die van ons. Ik denk rechts 30cm en links zelfs 40-50cm. Heel raar en ze weten zelf ook niet waarom. Zou dit problemen kunnen geven met afwatering naar mijn tuin toe denken jullie?

Er is een mooie beukenhaag langs een kant. Deze helt echt al een beetje over en neemt bijna 50-70cm extra ruimte in van mijn tuin. De vorige bewoonster wilde die niet snoeien. Nu vroeg ik mij af of ik die in de herfst gewoon volledig mag snoeien (zagen) tot op de stam? Of moet ik daar toch mee oppassen?

De hazelaar die er tegen staat is ook nogal vrij wild. Hoe begin je daar aan om die een beetje in toom te houden? Moet je focussen op bepaalde takken die je het beste kan verwijderen zodat de rest meer zon krijgt?

En als laatste heb ik ook nog een hulst vanachter staan met 2 stammen. Liefst vanal heb ik die weg. Vind het persoonlijk een lelijke boom. Maar al gehoord dat die nogal een ramp zijn om weg te halen. Iemand ervaring? En mag je eigenlijk zo een boom vrij makkelijk weg halen? Ik wil er zoizo een andere soort planten.

Bijlagen

• IMG_9138.jpeg
    IMG_9138.jpeg
    3,6 MB · Weergaven: 52
Nu zijn beide tuinen van de buren hoger dan die van ons. Ik denk rechts 30cm en links zelfs 40-50cm. Heel raar en ze weten zelf ook niet waarom. Zou dit problemen kunnen geven met afwatering naar mijn tuin toe denken jullie?

Hier is dat ook het geval en ik heb daar in 8 jaar nog nooit last van gehad

De hazelaar die er tegen staat is ook nogal vrij wild. Hoe begin je daar aan om die een beetje in toom te houden? Moet je focussen op bepaalde takken die je het beste kan verwijderen zodat de rest meer zon krijgt?

Een hazelaar is altijd wat wilder kwa uitzicht maar ik probeer de takken die kruisen een beetje bij te houden met als resultaat dat hij toch een iet of wat mooie vorm heeft zonder natuurlijke uitstraling te missen.

En wat mij het meeste intrigeert is die reiger achteraan echt of van plastiek? :unsure:

Sinds recent zijn wij trotse eigenaar van een woning met tuin. Als iemand met groene vingers kijk ik er echt naar uit om in te vliegen (alhoewel er binnen nog genoeg te doen is 😅) Het gras heb ik toch al wat kortgewiekt, zodat we fatsoenlijk naar het tuinhuis kunnen.

Er is een mooie beukenhaag langs een kant. Deze helt echt al een beetje over en neemt bijna 50-70cm extra ruimte in van mijn tuin. De vorige bewoonster wilde die niet snoeien. Nu vroeg ik mij af of ik die in de herfst gewoon volledig mag snoeien (zagen) tot op de stam? Of moet ik daar toch mee oppassen?

En als laatste heb ik ook nog een hulst vanachter staan met 2 stammen. Liefst vanal heb ik die weg. Vind het persoonlijk een lelijke boom. Maar al gehoord dat die nogal een ramp zijn om weg te halen. Iemand ervaring? En mag je eigenlijk zo een boom vrij makkelijk weg halen? Ik wil er zoizo een andere soort planten.
Geen idee over die beukenhaag. Zoals @shiftyke al zegt is een hazelaar wel redelijk wild, maar de klassieke ingreep bij het snoeien is om kruisende takken te verwijderen en de "binnenkant" wat opener te maken. Nu, ik denk dat die ook wel een redelijke snoei gaat verdragen hoor als je hem wat groot vindt. Gewoon wachten tot hij in winterrust is.

Bomen kappen: https://www.vlaanderen.be/vergunningen-en-machtigingen

Bomen kappen buiten een bos​

Afhankelijk van waar de boom staat, hebt u andere vergunningen nodig.
Indien het gaat over een boom waarvan de omtrek van de boomstam groter is dan één meter gemeten op één meter hoogte.
  • Omtrek > 1 meter:
    Hiervoor heeft u een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen (het vellen van hoogstammige bomen) nodig.
  • Omtrek < 1 meter:
    Hiervoor moet u eventueel een omgevingsvergunning voor vegetatiewijziging aanvragen indien het gaat over een boom die in agrarisch gebied of in groengebied staat.
Er zijn steeds uitzonderingsregels mogelijk, deze kunnen verschillen per gemeente.
Voor meer informatie hierover kan u best contact opnemen met de gemeente waar u de boom wenst te kappen.
Staat de boom in een VEN-gebied (Vlaams Ecologisch Netwerk), een natuurreservaat of maakt het deel uit van een verboden te wijzigen vegetatie of KLE (klein landschapselement), dan is het kappen verboden, behoudens een ontheffing.

Nu, ik denk dat die ook wel een redelijke snoei gaat verdragen hoor als je hem wat groot vindt. Gewoon wachten tot hij in winterrust is.

Dat komt zeker slim, hazelaars worden frequent gebruikt in houtkanten dus dat wil zeggen dat ze +- om de vijf jaar gesnoeid worden tot op 10cm hoogte en terugkomen.

Een rode beukenhaag mag (in oktober) heel sterk ingekort worden... die zal weer uitschieten op de overgebleven takken. Bedenk wel dat het voor een jaar of 2 echt geen zicht zal zijn, dus je moet even geduld hebben. Maar of je nu echt alles wil wegnemen tot aan de hoofdstam, dat zou ik nu ook niet doen. Laat daar wat zijtakken staan tot op een 20-tal cm van de hoofdstam (en laat takken die in de richting van de haag zelf staan ongemoeid), en je gaat veel meer nieuwe scheuten krijgen, die dan op een twee-drie jaar (mss 4 afhankelijk van hoe sterk je insnoeit) weer een gesloten haag zullen vormen.

Ben best blij hoe ons gazon de zomer doorgekomen is, ondanks dat het pas in het voorjaar ingezaaid was en het heel droog was.

Geen onkruidgras meer. Wel hier en daar wat ander onkruid spijtig genoeg, dus dat zou ik nog eens moeten aanpakken.
Aan de randen ook hier en daar wat dor omdat ik de kabel van de robotmaaier verwijderd heb. Niet perfect dus, maar een goede basis om op verder te werken. Het belangrijkste is dat ik het onkruidgras weg kan houden.
Hoe heb je dat onkruidgras kunnen weghouden? Want in mijn ervaring wordt dat door te maaien enkel sterker en dikker en gaat het horizontaal groeien.

Hoe heb je dat onkruidgras kunnen weghouden? Want in mijn ervaring wordt dat door te maaien enkel sterker en dikker en gaat het horizontaal groeien.
Voorheen reed een robotmaaier uit en had ik geen zicht op waar het onkruidgras zat tot het al te veel verspreid was. Nu rijd ik het gras terug handmatig af en stop ik waar ik onkruidgras zie om het uit te trekken. Zo is het makkelijk bij te houden.

Iemand aanraders voor het aanleggen van een bloemenperk? Op mijn terras is een perk van zo'n 10m², dus wel aardig wat ruimte.

De tuinman heeft vorige week een resem oude bomen weggehaald, waar ik gewoon gras ga zaaien. En toen heeft hij met het kraantje dat perk ook leeggehaald, er stonden wat planten in die hun beste tijd wel gehad hebben. Dus ik begin vanaf een proper blad.

Ik ga komende weken gazon aanleggen. Ik heb de grond als een omgefreesd en de meeste stenen eruit gehaald. Laat ik nu best eerst compost komen die ik er nog eens onder frees? Op het stuk stond heel veel heermoes/kattenstaart.

Daarna zou ik dan een rotoreg huren en dan zaaien en walsen.

Mist ik nog iets?

Iemand aanraders voor het aanleggen van een bloemenperk? Op mijn terras is een perk van zo'n 10m², dus wel aardig wat ruimte.

De tuinman heeft vorige week een resem oude bomen weggehaald, waar ik gewoon gras ga zaaien. En toen heeft hij met het kraantje dat perk ook leeggehaald, er stonden wat planten in die hun beste tijd wel gehad hebben. Dus ik begin vanaf een proper blad.
Stap 1 lijkt me om te kijken of die plaats valt onder zon, halfschaduw of schaduw, en of de grond daar eerder nat of droog blijft, dan kan je kijken wat goede planten zijn daarvoor.

Stap 1 lijkt me om te kijken of die plaats valt onder zon, halfschaduw of schaduw, en of de grond daar eerder nat of droog blijft, dan kan je kijken wat goede planten zijn daarvoor.
Ahzo. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht, niet bepaald groene vingers 🙂

De plek ligt vol in de zon, in de zomermaanden zit er zon op van 's morgens vroeg tot 16u ongeveer.

We hebben een klein niveauverschil tussen de woning en de straat, tussen de 30a40 cm. Ik zou graag een muurtje maken met gladde betonnen elementen, maar ik vind enkel gladde L-elementen, die veel te zwaar zijn. Is er een alternatief, bv. gladde boordstenen? Ik heb het voorlopig nog niet gevonden.

Ahzo. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht, niet bepaald groene vingers 🙂

De plek ligt vol in de zon, in de zomermaanden zit er zon op van 's morgens vroeg tot 16u ongeveer.
Zoeken op planten voor zonnige standplaatsen dan zou ik denken. Persoonlijk meer voorstander van wat (lage) struiken en daarrond bodembedekkers. Suggesties daarvoor zijn al een paar keer gepasseerd (o.a. hier: https://www.beyondgaming.be/threads...n-bomen-en-groenten.667/page-138#post-1002080).

Maar anders zou ik gewoon eens beginnen googlen of het aan ChatGPT vragen.

We hebben een klein niveauverschil tussen de woning en de straat, tussen de 30a40 cm. Ik zou graag een muurtje maken met gladde betonnen elementen, maar ik vind enkel gladde L-elementen, die veel te zwaar zijn. Is er een alternatief, bv. gladde boordstenen? Ik heb het voorlopig nog niet gevonden.
Wij hebben thuis dit gebruikt:
Als je dat liever in één stuk hebt ga je met een bekisting moeten werken denk ik.

Die comfort line is vrij glad afgewerkt hoor. Onze terrasklinkers zijn van het zelfde materiaal en daar loop je comfortabel met blote voeten op.

Als je 30-40 cm wil opvangen zal je toch een soort L element of keerwand moeten maken. Of zelf gieten of iets dergelijks.

Zo een boordsteen van die hoogte kan je niet gebruiken voor grond op te vangen. Dat gaat gewoon om klikken gezien geen stevigheid. Kan je max de helft van de hoogte mee opvangen.

30-40 opvangen met gladde afwerking = keerwand ( L element) van 50 hoog. Stukken van 3 of 4 m voor het strakste resultaat.
Maar dat kan je niet manueel plaatsen, dus kraantje huren (en dan nog goed oppassen als je er niet al te goed mee kunt werken, of er springen hoeken van je beton af en dan trekt dat ook op niets). Dus dat kost meteen wel een centje vergeleken met gewone boordstenen van een paar eur/st…

Ik zou Rosa Taxandria willen planten langs de oprit, waar een lange strook van 1m breed is. Hoe ver moet die uit elkaar staan? En kan 1 zo'n plant de breedte wat bedekken? Ik zou die zo willen planten, zodanig dat de rand tegen de opritstrook aankomt. De andere kant is minder belangrijk als er daar wat ruimte overblijft.

Update van de Fijnstraal, bijna 2 maanden verder. Hij staat intussen volop in bloei. Prachtig plantje met nog mooiere bloemetjes die naar donkerroze verkleuren. Perfecte tip voor in een balkonbak dat ook eens geen ouderwets geval is.
Hopelijk kan hij daar ook blijven hangen in de winter, aangezien dit niet onder een afdak is, maar misschien is de afneembare schotel wegnemen wel voldoende.
Prachtige dag ook! :feelsgood:

20250928_114138.jpg
20250928_114312.jpg

20250928_114228.jpg

Bijlagen

• 20250928_114203.jpg
    20250928_114203.jpg
    684,9 KB · Weergaven: 18
We gaan hagen en bomen planten dit najaar. De hagen zijn al besteld en het planten ervan lijkt me nogal duidelijk en evident (3 à 4 haagbeuken per lopende meter). Wel een vraag over de bomen.

Op het tuinplan van de architect staan drie kerselaars (type Prunus Serrulata "Kansen") naast het pad van de voordeur naar de straatkant. Ongeveer 13,5 meter van de haag tot aan de dorpel. Op hoeveel meter ze je die van elkaar want ik lees dat je 8 meter moet tussen laten of kan je die "klein" houden? En ik lees dat je ook halfstam kan kopen, die blijven dan klein of is dat een kwestie van klein te houden? Alternatief is dat we 1 kerselaar planten op een ander deel van de tuin en dat we krentenbomen (Lamarckii) zetten aan het tuinpad.

Terug
Bovenaan