Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

De bedoeling was enkel het stuk boven de omheining weg te doen. Maar de buurman had de grote schaar en voor ik het doorhad zat die al ne meter lager te knippen in de dikke takken. Dus ja

Het is gewoon kak dat ik daar allemaal zoveel tijd ingestoken heb en alles er goed uitzag en nu zie ik alleen dit, plus die omheining hangt nog door ook.
Hier ziet ge t beter.

En ik had net twee dagen ervoor heel da terraske ontmost, al het onkruid uit gedaan, kiezels bijgelegd en da valt me nu niet eens meer op.

Die boom die overhangt stoort u niet?

Ik begrijp zelfs niet dat er mensen zijn die dat wél storend vinden. Nee, laat dat snoeien zodat die boom zeker geen centimeter over de perceelsgrens komt... das wel mooi :laugh:

Ik begrijp zelfs niet dat er mensen zijn die dat wél storend vinden. Nee, laat dat snoeien zodat die boom zeker geen centimeter over de perceelsgrens komt... das wel mooi :laugh:
Dit is wel geen centimeter meer he... Los van dit geval, ik begrijp niet dat mensen zo'n boom zo dicht tegen de schutting zetten. Dat is niet echt respectvol naar de buren toe. Je kan die bomen graag zien, maar je kan niet verwachten dat de buren die graag zien en graag over hun tuin hebben hangen. Da's een beetje hetzelfde als de overhang van een overkapping of dak een meter over de schutting te laten komen omdat je het wat minder van je eigen tuin wil laten innemen. Zoiets doe je niet, zelfs niet als het wettelijk in orde is en je het gaat vragen aan je buren en ze het oké vinden. Ik zou het zelfs niet durven vragen.

Geef bomen toch gewoon de plaats die ze nodig hebben in je eigen tuin. Heb je de plaats in je tuin niet voor een bepaalde boom (in volwassen vorm), dan is de boom simpelweg te groot voor je tuin en kies je een andere boom/plant. Keuze genoeg.

Het is nu ook wel een serieus exemplaar amai. Het staat nu wel niet op uw grond maar als dat zo groot is kunt ge dat toch zelf niet meer onder controle houden.

Dit is wel geen centimeter meer he... Los van dit geval, ik begrijp niet dat mensen zo'n boom zo dicht tegen de schutting zetten. Dat is niet echt respectvol naar de buren toe. Je kan die bomen graag zien, maar je kan niet verwachten dat de buren die graag zien en graag over hun tuin hebben hangen. Da's een beetje hetzelfde als de overhang van een overkapping of dak een meter over de schutting te laten komen omdat je het wat minder van je eigen tuin wil laten innemen. Zoiets doe je niet, zelfs niet als het wettelijk in orde is en je het gaat vragen aan je buren en ze het oké vinden. Ik zou het zelfs niet durven vragen.

Geef bomen toch gewoon de plaats die ze nodig hebben in je eigen tuin. Heb je de plaats in je tuin niet voor een bepaalde boom (in volwassen vorm), dan is de boom simpelweg te groot voor je tuin en kies je een andere boom/plant. Keuze genoeg.
Wie zegt dat die boom daar niet stond de dag dat men de kavels opgedeelt heeft? Of dat die boom ooit geplant geweest is met goedkeuring van de vorige eigenaars. Mogelijkheden genoeg om te verklaren waarom die boom op die plek staat zonder daarom direct scha en schande te spreken.

Beter die boom dan

- hond buren die 24/24 blaft
- Hond buren die van t minste als ge buiten komt tegen de afsluiting komt springen
- buren die tot een kot in de nacht lawaai maken of zeer laat thuiskomen
- ….

Mooie boom!

Wie zegt dat die boom daar niet stond de dag dat men de kavels opgedeelt heeft? Of dat die boom ooit geplant geweest is met goedkeuring van de vorige eigenaars. Mogelijkheden genoeg om te verklaren waarom die boom op die plek staat zonder daarom direct scha en schande te spreken.
Daarom ook "los van dit geval" gezien ik de situatie daar niet ken...

De kans is alleszins groot dat die boom er achteraf geplaatst is want bij verkavelingen wordt meestal alles platgegooid. Zoiets vragen aan de buren vind ik sowieso not done, gezien de boom dan duidelijk te groot is voor het perceel of voor de ruimte die je de boom wil laten innemen op je perceel en je eigenlijk gaat vragen of je hun tuin mee mag inpalmen. Plaats planten naar de grootte van je tuin, zo moeilijk is dat niet.

Daarom ook "los van dit geval" gezien ik de situatie daar niet ken...

De kans is alleszins groot dat die boom er achteraf geplaatst is want bij verkavelingen wordt meestal alles platgegooid. Zoiets vragen aan de buren vind ik sowieso not done, gezien de boom dan duidelijk te groot is voor het perceel of voor de ruimte die je de boom wil laten innemen op je perceel en je eigenlijk gaat vragen of je hun tuin mee mag inpalmen. Plaats planten naar de grootte van je tuin, zo moeilijk is dat niet.
Hier staan ook wel wat bomen niet conform de 2m van perceelgrens en aantal daarvan zorgen ervoor dat ik minder opbrengst zonnepanelen heb. Maar die bomen stonden er al voor de verkaveling dusja

Alleen die van mijn idiote buurvrouw uiteraard niet al die haar bomen staan onwettig op 50cm (de enige die wettig stond heeft ze illegaal verwijderd :laugh:) . Benieuwd als daar iemand gaat bouwen wat die gaan doen maar aangezien die tov hun perceel noordelijk staan heb je er weinig last van normaal gezien.
Maar @Biljart je kan dus beide hebben :D

Dit is wel geen centimeter meer he...
Dat is niet waar het mij over ging. Ik wou vooral aankaarten dat je nu een mooie boom hebt achteraan de tuin die een beetje over je perceel komt.
Het alternatief is dat je buur ervoor zorgt dat die boom afgedaan wordt tot minstens op de perceelsgrens maar die boom gaat er absoluut verschrikkelijk uitzien nadien.

Dat is net hetzelfde dat je soms ziet met mensen die hun haag niet vaak genoeg terugsnoeien... ze laten die groeien, groeien, groeien tot ze "plots" wel héél breed is. En dan gaat ze die aan beide kanten een halve meter terugsnoeien en dan verschieten ze vervolgens dat je enkel nog een lelijke muur bruine takken hebt (en met een beetje pech je haag nadien kapot is).

Ik ben overigens wel akkoord met de rest van je post hoor. Kies bomen die geschikt zijn voor je tuin, er zijn genoeg soorten die laagstammig zijn of geënt zijn om relatief klein te blijven. Onze bomen staan ook overal ver genoeg van de perceelsgrens, bij onze buren staat er wel één boom te dicht tegen de grens staat maar die doen ze wel keurig om de 2 jaar af, wat wij eigenlijk jammer vinden want het is een prachtige boom: in de zomer geeft die schaduw en in de winter zit die vol vogeltjes. :love:

Laatst bewerkt:
Wij hebben begin dit jaar een magnolia en 2 liquidambar gepland (allemaal rond de 3, 5mhoog) en tot een maand geleden goed water gegeven. De magnolia was direct al zijn blad kwijt, 1 liquidambar heeft blad gemaakt maar is ook helemaal stilgevallen.
Verder zie ik ook weinig groei qua nieuwe knoppen.
Als ik de schors wat afschuur is het een redelijk bruine bedoeling, de liquidambar die geen blad maakte heeft wel nog groen onder de schors.
Aangezien ik me toch wat zorgen maakte ben ik afgelopen week toch maar weer begonnen met water te geven.

Zijn deze nu sowieso ten dode opgeschreven? Of komt dit nog goed als ik water zou blijven geven.

Hier ook een tijd last gehad van bamboe door de buren, maar het zat hier al enkele meters in de tuin. Buren zien het probleem niet. Heb dan zelf maar een rizoombegrenzer tegen de schutting gestoken (en de bamboe in onze tuin uitgegraven) en ze komen nu niet verder dan die begrenzer. Af en toe eens een scheut tussen de schutting en de rizoombegrenzer maar dat is niet te vermijden als je buren het probleem niet zien en deze niet aan hun kant willen steken.

Spijtig genoeg wel al enkele keren een nieuwe begrenzer moeten steken omdat de buren de begrenzer al enkele keren beschadigd hebben... Ook daar zien ze het probleem niet van in. :rolleyes:
Ik heb hier ook zo'n achterbuur die zijn bamboe vrolijk laat woekeren. Ik steek geregeld rizomen af en verwijder telkens scheuten zodra ze de kop op steken, maar soms zie je dan ineens een stengel van 1,5 meter staan die er een paar dagen eerder nog niet was. Volledig verwijderen zal volgens mij al lang niet meer manueel kunnen...

Ik heb hier ook zo'n achterbuur die zijn bamboe vrolijk laat woekeren. Ik steek geregeld rizomen af en verwijder telkens scheuten zodra ze de kop op steken, maar soms zie je dan ineens een stengel van 1,5 meter staan die er een paar dagen eerder nog niet was. Volledig verwijderen zal volgens mij al lang niet meer manueel kunnen...
Ik ken de situatie bij jou natuurlijk niet en er zijn zoveel verschillende bamboesoorten, maar met wat doorzettingsvermogen denk ik wel dat het moet lukken hoor.

We zijn begonnen met een rizoombegrenzer te steken (diep genoeg!) langs de hele schutting zodat we niet gingen dweilen met de kraan open. Daarna een groeiseizoen overal waar scheuten opkomen de rizomen uitgraven en dan hadden we het meeste eruit. Een tweede seizoen hebben we dan nog wat gemiste rizomen uitgegraven waar bamboe omhoog kwam en het derde seizoen was onze tuin bamboevrij. Bij ons was dit wel in ons gazon en we hebben ook ineens onze gazon gerenoveerd toen, dus dat maakte het "makkelijker". Als je allemaal struiken en beplanting hebt staan waar de bamboe doorheen komt is het een stuk moeilijker natuurlijk.

Het spijtige is wel dat zo'n rizoombegrenzer ook hoog genoeg boven de grond moet steken, dus een mooi zicht is het niet. Wij hebben het opgelost door er een haag voor te zetten, gezien de schutting ook niet echt mooi is. Wel heb ik ervoor gezorgd dat ik nog achter de haag kan, enerzijds om de buren niet lastig te moeten vallen om de haag te snoeien als we ze hoger dan de schutting willen laten komen, anderzijds om de bamboe tussen de rizoombegrenzer en de schutting elk seizoen eens te kunnen verwijderen.

Wij hebben begin dit jaar een magnolia en 2 liquidambar gepland (allemaal rond de 3, 5mhoog) en tot een maand geleden goed water gegeven. De magnolia was direct al zijn blad kwijt, 1 liquidambar heeft blad gemaakt maar is ook helemaal stilgevallen.
Verder zie ik ook weinig groei qua nieuwe knoppen.
Als ik de schors wat afschuur is het een redelijk bruine bedoeling, de liquidambar die geen blad maakte heeft wel nog groen onder de schors.
Aangezien ik me toch wat zorgen maakte ben ik afgelopen week toch maar weer begonnen met water te geven.

Zijn deze nu sowieso ten dode opgeschreven? Of komt dit nog goed als ik water zou blijven geven.
Ik zou blijven water geven om eerlijk te zijn. Wij hebben vooraan Gingko's staan. 2 jaar geleden heeft er 1tje 'plots' al zijn blad afgesmeten, hoogstwaarschijnlijk van de droogte toen. Ik had toen schrik dat die eraan was maar ben die wel gewoon water blijven geven en die is er vorig jaar mooi terug doorgekomen, is zelfs misschien wel de mooiste van de 6 die we hebben staan :)
Vorig jaar ook eentje gehad waar de blaadjes bij de groei héél klein bleven en dan ook na een tijd afvielen, die is er heel laat op het seizoen nog terug een klein beetje doorgekomen op een paar takken maar de takken waar niks meer terug aangegroeid is vorig jaar waren uiteindelijk wel gewoon dood.

Ik heb persoonlijk zoiets van "baat het niet dan schaadt het niet". Als ze er volgend seizoen terug door komen: goed, fantastisch. Als ze effectief dood zijn: jammer, dan doe je ze uit en zet je iets in de plaats.

Als je bomen plant doe je dat overigens best net nadat ze hun blad afgooien, vaak november. Zo heeft de boom extra maanden om te investeren in wortelgroei alvorens hij terug blad/bloesem moet maken. Als je dat pas doet in februari-maart is die wortelperiode korter, op zich hoeft dat niet per se een probleem te zijn in een nat jaar als 2024. Maar als je dan zoals dit jaar een kurkdroge periode hebt van maart tot juni dan ga je wel water moeten geven hoewel veel mensen die reflex niet hebben omdat het niet warm is.

Oh, en als je bomen water geeft: beter 1 keer per week de tuinslang een kwartier laten lopen aan de stam dan elke dag een beetje. Je wil dat bomen hun wortels vooral verticaal ontwikkelen en niet teveel net onder de oppervlakte wortelen.

Ik heb paar weken geleden stukje gras gezaaid, alles begint goed door te schieten maar ik merk nu op dat ik toch wat karig ben geweest op sommige plaatsen waardoor er kale plekken zijn.

Wat zouden jullie doen, nu de kale plaatsen bij zaaien of wachten tot het huidige gras wat verder staat en dan pas bij zaaien.

Ik denk beter nu, het bijgezaaide gras zal nog meer licht en lucht krijgen dan wanneer er al een dikkere grasmat rond staat. Ze geven ook wat neerslag komende week.

Ik heb paar weken geleden stukje gras gezaaid, alles begint goed door te schieten maar ik merk nu op dat ik toch wat karig ben geweest op sommige plaatsen waardoor er kale plekken zijn.

Wat zouden jullie doen, nu de kale plaatsen bij zaaien of wachten tot het huidige gras wat verder staat en dan pas bij zaaien.
Ik denk dat ik in oktober wel wat kale plekken ga bijzaaien. Uiteindelijk groeit het dan wel dicht. Anderzijds geven ze volgende week wel wat regen, dus misschien toch al eerder in actie schieten.

Ben best blij hoe ons gazon de zomer doorgekomen is, ondanks dat het pas in het voorjaar ingezaaid was en het heel droog was.

Geen onkruidgras meer. Wel hier en daar wat ander onkruid spijtig genoeg, dus dat zou ik nog eens moeten aanpakken.
Aan de randen ook hier en daar wat dor omdat ik de kabel van de robotmaaier verwijderd heb. Niet perfect dus, maar een goede basis om op verder te werken. Het belangrijkste is dat ik het onkruidgras weg kan houden.

Terug
Bovenaan