Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

We hebben een Molinia caerulea als cadeau gekregen. Aangezien we nog niet echt iets van aangelegde tuin hebben en dit ook nog effe gaat duren, vraag ik mij af of we die nog een tijd gewoon in een pot kunnen laten, maar wel buiten laten staan? Ideaal zal het natuurlijk niet zijn...
Dat is een soort gras?
Ik heb er geen ervaring mee, maar in een pot die groot genoeg is zal die wel een tijd ok zitten vermoed ik. Gewoon zien of die goed winterhard is, want in een pot bevriest alles makkelijker, en een pot droogt ook sneller uit.

We hebben een Molinia caerulea als cadeau gekregen. Aangezien we nog niet echt iets van aangelegde tuin hebben en dit ook nog effe gaat duren, vraag ik mij af of we die nog een tijd gewoon in een pot kunnen laten, maar wel buiten laten staan? Ideaal zal het natuurlijk niet zijn...
Je kan die ook gewoon ergens in de grond zetten en verplaatsen naar de correcte plek eens die gekend is?

Trouwens, ik denk dat ik hier van @ugar het advies kreeg om een blauwe spirea te planten. In het voorjaar vrij doods, maar nu al een maand ofzo is dat een blauwe bal vol bloemen en bijen, echt wel een aanrader voor late zomer/najaar.

Je kan die ook gewoon ergens in de grond zetten en verplaatsen naar de correcte plek eens die gekend is?
Gohja normaal komen ze binnen 1-2 maand de grondwerken uitvoeren en de grond nu is nogal ongeschikt om iets te planten.
Dat is een soort gras?
Ik heb er geen ervaring mee, maar in een pot die groot genoeg is zal die wel een tijd ok zitten vermoed ik. Gewoon zien of die goed winterhard is, want in een pot bevriest alles makkelijker, en een pot droogt ook sneller uit.
Inderdaad, soort gras.
Bedankt voor de tip!

Trouwens, ik denk dat ik hier van @ugar het advies kreeg om een blauwe spirea te planten. In het voorjaar vrij doods, maar nu al een maand ofzo is dat een blauwe bal vol bloemen en bijen, echt wel een aanrader voor late zomer/najaar.
Je moet nochtans opletten met wat die man je allemaal aanraadt

Wel nog een tip: volgend jaar doe ik opnieuw mee met de open tuin dagen en verkoop ik plantgoed voor een goed doel (de opbrengst gaat dan voor de volle pot naar dat goede doel).
Dan kan je gewoon een deel van de planten die ik adviseer kopen aan een prijs, die lager is dan de prijs in de handel. Die Caryopteris clandonensis heb ik nu wel niet gestekt, vraag me eigenlijk af waarom niet, is in ieder geval te laat...

Je moet nochtans opletten met wat die man je allemaal aanraadt

Wel nog een tip: volgend jaar doe ik opnieuw mee met de open tuin dagen en verkoop ik plantgoed voor een goed doel (de opbrengst gaat dan voor de volle pot naar dat goede doel).
Dan kan je gewoon een deel van de planten die ik adviseer kopen aan een prijs, die lager is dan de prijs in de handel. Die Caryopteris clandonensis heb ik nu wel niet gestekt, vraag me eigenlijk af waarom niet, is in ieder geval te laat...
Het probleem is meestal de mismatch tussen de timing van dat soort initiatieven en mijn eigen tijd en goesting om in de tuin te werken. Maar laat het me zeker weten.

Overigens, vraag voor jou en eender wie volgt:

Ik heb een "Mulle" moerbei, blijkt dat die ondanks allerhande publiciteit met foute foto's echt piepkleine vruchtjes geeft. Dus ik overweeg om op die plaats iets anders te zetten dat relatief klein blijft (2-3 meter lijkt ideaal). Ik kwam na wat onderzoek uit op deze rariteit:

Zou een kruising zijn tussen abrikoos en zandkers, om zo iets abrikoos/kersachtig van smaak te geven dat ook wat beter tegen de koude kan. Zoals gewoonlijk lees je op het web allerhande beschrijvingen van wat een superplant het is, maar ik ben daarin nogal sceptisch. Ooit al van gehoord? Een alternatieve suggestie is ook goed hoor, zou graag een kleine zelfbestuivende appelboom hebben maar geen idee of dat bestaat.

Het probleem is meestal de mismatch tussen de timing van dat soort initiatieven en mijn eigen tijd en goesting om in de tuin te werken. Maar laat het me zeker weten.

Overigens, vraag voor jou en eender wie volgt:

Ik heb een "Mulle" moerbei, blijkt dat die ondanks allerhande publiciteit met foute foto's echt piepkleine vruchtjes geeft. Dus ik overweeg om op die plaats iets anders te zetten dat relatief klein blijft (2-3 meter lijkt ideaal). Ik kwam na wat onderzoek uit op deze rariteit:

Zou een kruising zijn tussen abrikoos en zandkers, om zo iets abrikoos/kersachtig van smaak te geven dat ook wat beter tegen de koude kan. Zoals gewoonlijk lees je op het web allerhande beschrijvingen van wat een superplant het is, maar ik ben daarin nogal sceptisch. Ooit al van gehoord? Een alternatieve suggestie is ook goed hoor, zou graag een kleine zelfbestuivende appelboom hebben maar geen idee of dat bestaat.
Neen, ken ik helemaal niet.
Een kleine fruitboom?
Heb je al een vijgelaar?

Neen, ken ik helemaal niet.
Een kleine fruitboom?
Heb je al een vijgelaar?
Neen, altijd wat weigerachtig tegen gestaan vermits ik verse vijgen uit de winkel niet top vond. Maar ik vermoed dat eigen kweek wel beter is? Aanrader qua type? Is zo'n Little Miss Figgy wat (dwerg)?

Neen, altijd wat weigerachtig tegen gestaan vermits ik verse vijgen uit de winkel niet top vond. Maar ik vermoed dat eigen kweek wel beter is? Aanrader qua type? Is zo'n Little Miss Figgy wat (dwerg)?
Madeleine des deux Saisons doet het hier heel goed
Pastilière staat bij mijn zus en is ook erg goed

Prachtig weer vandaag, de asters stelen hier nu echt de show. Ondertussen fladderen er hier 25 vlinderkens rond. Zo'n warme herfstdagen zijn toch altijd gewoon de mooiste, het voelt alsof je iets "extra" krijgt, waar je je niet meer had aan verwacht..

onze nieuwe woning is een groot perceel. Wil daar al gaan starten met verschillende bomen te planten. Mijn huidige buren hebben een Ginkgo en die is prachtig mooi. Zou er zo alvast eentje willen planten bij het terras. Heeft iemand aanraders qua ras of soort? (@ugar ?) hij mag best groot worden, maar nu ook geen 30 meter hoog ofzo.

Toevallig ook een goede kwekerij in Limburg te vinden?

onze nieuwe woning is een groot perceel. Wil daar al gaan starten met verschillende bomen te planten. Mijn huidige buren hebben een Ginkgo en die is prachtig mooi. Zou er zo alvast eentje willen planten bij het terras. Heeft iemand aanraders qua ras of soort? (@ugar ?) hij mag best groot worden, maar nu ook geen 30 meter hoog ofzo.
Goed. Ik ga je geen al te lange lijst opsommen, gewoon een lijstje met mijn favoriete bomen
- Styphnolobium japonicum 'Regent' : boom met gevederd blad die in augustus bedolven is onder de bloemen. Ik raad hier 'Regent' aan (of ("Fleright") omdat Styphnolobium japonicum gewoon enorm groot wordt, en pas laat start met bloeien. De twee cultivars die ik aanraad worden 12-15m hoog en bloeien al na enkele jaren. Deze boom is één van de klimaatbomen, dus resistent mocht het hier droger en warmer worden
- Gleditsia triacanthos 'Shademaster", ook weer een gevederd blad, boom heeft een heel mooie groeivorm. Bloeit in mei, met bloemetjes die amper opvallen, maar waar de bijen verlekkerd op zijn. Je kan ook kiezen voor de variëteit "inermis", die heeft geen doornen.
- Magnolia kobus. Eén van de hoger groeiende bladverliezende Magnolia, wordt iets van een 10 m hoog en breed. Ook deze boom heeft een heel mooi silhouet.
- Pterostyrax corymbosa : deze ga je echt wel achter op zoek moeten gaan, maar het is een prachtige boom die iets meer dan 10 m hoog wordt. Mooie stam, mooie bloemen die nog lekker geuren ook. In het arboretum van Wespelaar staat een prachtexemplaar
- En dan nog een echte joekel, Liriodendron tulipifera. Deze kan op 10-15 jaar uitgroeien tot een heel mooie boom, wordt 35 m hoog, en bloeit met zachtgele tulpen. Verder ook mooie bladvorm en mooie herfstkleur
- Parrotia persica : sprak er hier iemand over herfstverkleuring? Deze is één van de mooiste bomen in de herfst. Boom bloeit in februari; wordt niet zo heel hoog 8-10m denk ik

Verder is er natuurlijk niets mis met een eik, linde, Europese vogelkers,....

Toevallig ook een goede kwekerij in Limburg te vinden?
Neen, maar wel vlakbij:
  • Boomkwekerij De Bruyn in Begijnendijk
  • Boomkwekerij Gebroeders Van Dijck uit Ramsel (zeer goedkope kwekerij, maar gamma is wat beperkter)

Ik heb een Japanse sneeuwbal cadeau gekregen. Alleen twijfel ik waar deze het best te planten.
Optie 1: Optie 2:
Optie 1 was eigenlijk mijn eerste keuze. Deze plaats krijgt de ochtendzon. Het nadeel is dat dit geen populaire plaats is, en wat in een vergeten hoekje in de tuin zal staan, waardoor ik er niet van ga kunnen genieten.

Optie 2 is vlak naast het terras, waar veel passage is. Alleen zou hij hier achter de haag staan, en rechts ervan staat een gigastruik die veel zonlicht wegneemt.

Waar zouden jullie hem planten?

Kenner, mag ik nog een keer wat vragen?

Wij hebben een vrij kleine tuin. Achteraan zien wij over de ganse breedte op de muur van onze garage (7m breed). Ik heb hier vooral een 4-5 meter plek om iets mee te doen.

Aangezien we dit ook zien vanuit de living door de schuifraam wil ik dat wat gezellig maken. Wat groener ook omdat we beperkt zijn in mogelijkheden door de oppervlakte (die gebruikt wordt voor speeltuigen, zwembaden, enzovoort).

Ik had misschien het idee om rasters tegen de muur te hangen en daar blauwe regen op te laten klimmen? De muur krijgt redelijk wat zon maar staat niet de ganse dag erin.
Nog alternatieven die als klimplant kunnen dienen? Geen klimop oid.

Ook nog graag een suggestie voor een plant die ik in een (grote) pot kan zetten. Wintergroen liefst en iets dat insecten aantrekt. We hebben al redelijk wat klassieke lavendel staan, maar willen nog een alternatief.
De alternatieven dat @ugar mij voorstelde zijn allemaal de revue gepasseerd. Uiteindelijk viel ons oog om naar druivelaars te kijken. Daar kunnen we samen met het kind nog wat rond spelen/werken in verband met planten, oogsten en hopelijk ook eten.

Iemand een aanrader voor druivelaar met blauwe druiven? Muur staat west-gericht en heeft vooral in het voorjaar/zomer veel zon.
Kan ik dat nu nog planten zolang het niet vriest? En waar zou ik het beste gaan?

Ik heb een Japanse sneeuwbal cadeau gekregen. Alleen twijfel ik waar deze het best te planten.
Optie 1: Optie 2:
Optie 1 was eigenlijk mijn eerste keuze. Deze plaats krijgt de ochtendzon. Het nadeel is dat dit geen populaire plaats is, en wat in een vergeten hoekje in de tuin zal staan, waardoor ik er niet van ga kunnen genieten.

Optie 2 is vlak naast het terras, waar veel passage is. Alleen zou hij hier achter de haag staan, en rechts ervan staat een gigastruik die veel zonlicht wegneemt.

Waar zouden jullie hem planten?

Zet bij optie 1 een bankje waar je s’ochtends je koffie of iets anders gaat drinken. Dan is het uitnodigend en kan je van de struik genieten. Eventueel een rozenboog aan de ingang van dat hoekje :)

Laatst bewerkt:
De alternatieven dat @ugar mij voorstelde zijn allemaal de revue gepasseerd. Uiteindelijk viel ons oog om naar druivelaars te kijken. Daar kunnen we samen met het kind nog wat rond spelen/werken in verband met planten, oogsten en hopelijk ook eten.

Iemand een aanrader voor druivelaar met blauwe druiven? Muur staat west-gericht en heeft vooral in het voorjaar/zomer veel zon.
Kan ik dat nu nog planten zolang het niet vriest? En waar zou ik het beste gaan?
Ik zou geen druivelaar met blauwe druiven nemen. Ik vind de meeste rassen maar zo-zo
Een zeer goede witte druif is Sophie, die is vrij makkelijk te vinden.

Allez, we hebben onze eerste mol. Zit onder het voetpad, maar wroet zand en stabilisé naar boven in onze borders en gazon.
Heb al enkele klemmen opgesteld, maar die moeten normaal in de gangen opgesteld worden en die zitten natuurlijk onder het voetpad. Heb er dus enkele in de molshopen gezet, maar lijkt zoals verwacht weinig effectief. Zijn er nog andere manieren om de mol te verjagen/bestrijden? En geen van de apparaten die trillingen in de grond sturen a.u.b., want die maken een verschrikkelijk lawaai. Die hebben we meteen retour gedaan. :p

Terug
Bovenaan