onze nieuwe woning is een groot perceel. Wil daar al gaan starten met verschillende bomen te planten. Mijn huidige buren hebben een Ginkgo en die is prachtig mooi. Zou er zo alvast eentje willen planten bij het terras. Heeft iemand aanraders qua ras of soort? (
@ugar ?) hij mag best groot worden, maar nu ook geen 30 meter hoog ofzo.
Goed. Ik ga je geen al te lange lijst opsommen, gewoon een lijstje met mijn favoriete bomen
- Styphnolobium japonicum 'Regent' : boom met gevederd blad die in augustus bedolven is onder de bloemen. Ik raad hier 'Regent' aan (of ("Fleright") omdat Styphnolobium japonicum gewoon enorm groot wordt, en pas laat start met bloeien. De twee cultivars die ik aanraad worden 12-15m hoog en bloeien al na enkele jaren. Deze boom is één van de klimaatbomen, dus resistent mocht het hier droger en warmer worden
- Gleditsia triacanthos 'Shademaster", ook weer een gevederd blad, boom heeft een heel mooie groeivorm. Bloeit in mei, met bloemetjes die amper opvallen, maar waar de bijen verlekkerd op zijn. Je kan ook kiezen voor de variëteit "inermis", die heeft geen doornen.
- Magnolia kobus. Eén van de hoger groeiende bladverliezende Magnolia, wordt iets van een 10 m hoog en breed. Ook deze boom heeft een heel mooi silhouet.
- Pterostyrax corymbosa : deze ga je echt wel achter op zoek moeten gaan, maar het is een prachtige boom die iets meer dan 10 m hoog wordt. Mooie stam, mooie bloemen die nog lekker geuren ook. In het arboretum van Wespelaar staat een prachtexemplaar
- En dan nog een echte joekel, Liriodendron tulipifera. Deze kan op 10-15 jaar uitgroeien tot een heel mooie boom, wordt 35 m hoog, en bloeit met zachtgele tulpen. Verder ook mooie bladvorm en mooie herfstkleur
- Parrotia persica : sprak er hier iemand over herfstverkleuring? Deze is één van de mooiste bomen in de herfst. Boom bloeit in februari; wordt niet zo heel hoog 8-10m denk ik
Verder is er natuurlijk niets mis met een eik, linde, Europese vogelkers,....
Toevallig ook een goede kwekerij in Limburg te vinden?
Neen, maar wel vlakbij:
- Boomkwekerij De Bruyn in Begijnendijk
- Boomkwekerij Gebroeders Van Dijck uit Ramsel (zeer goedkope kwekerij, maar gamma is wat beperkter)