Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Tuinman komt hier daarnet grondstaal nemen omdat de gazon het niet goed doet.
Heeft grondboor bij, normaal komt daar zo'n mooi staafje grond uit, zoiets:
gouge-auger-with-sample.jpg

Hier gewoon een poederke :D

zijn eerste reactie toen we de poort open deden was ook "oeioei" :P

Dom idee of niet?
Morgen en volgende week geven ze wat regen. Aangezien mijn grond poeierdroog staat, ik nog 8000l regenwater heb zou ik vandaag mijn gazon overvloedig srpoeien? Zo kan de aankomende stortvlaag mss beter de grond intrekken

Dom idee of niet?
Morgen en volgende week geven ze wat regen. Aangezien mijn grond poeierdroog staat, ik nog 8000l regenwater heb zou ik vandaag mijn gazon overvloedig srpoeien? Zo kan de aankomende stortvlaag mss beter de grond intrekken
Ik weet niet hoe gegarandeerd die stortbuien zijn hoor, voor hetzelfde geld heb je amper een bui gezien tegen dat de neerslagkansen dalen.

Ook een goed punt. En die regenbuien zijn al weken voorspeld en schuiven ook altijd maar door en door en door...

Dom idee of niet?
Hopelijk geen dom idee, ik heb het afgelopen weekend gedaan een uur voor er een goeie stortvlaag passeerde 😁

Zonet mijn zeisblad retescherp gehaard. Morgenvroeg een stukje bloemenweide maaien, kleine ratelaar staat nu volop in 't zaad. 😍

Iemand hier een goede tip voor een winkel waar je een XXL insectenhotel kan vinden? Ik ben op zoek naar iets degelijks van een formaat zoals je wel eens ziet in gemeenteparken...

Iemand hier een goede tip voor een winkel waar je een XXL insectenhotel kan vinden? Ik ben op zoek naar iets degelijks van een formaat zoals je wel eens ziet in gemeenteparken...
Maak je dat niet gewoon best zelf? Ik heb er drie gemaakt. Is wel wat werk, maar een leuke bezigheid voor in de winter. Veel van wat commercieel verkocht wordt is eigenlijk niet zo goed (veel te ondiep, om maar een voorbeeld te geven, en voor een stuk gevuld met dingen waar geen enkel insect in geïnteresseerd is).
Er is een Duitse website waar je goede vulling kan kopen (holle plantenstengels) aan een redelijke prijs.

Ik heb ook nog één verkopen van grote insectenhotels gevonden

Maak je dat niet gewoon best zelf? Ik heb er drie gemaakt. Is wel wat werk, maar een leuke bezigheid voor in de winter. Veel van wat commercieel verkocht wordt is eigenlijk niet zo goed (veel te ondiep, om maar een voorbeeld te geven, en voor een stuk gevuld met dingen waar geen enkel insect in geïnteresseerd is).
Er is een Duitse website waar je goede vulling kan kopen (holle plantenstengels) aan een redelijke prijs.

Ik heb ook nog één verkopen van grote insectenhotels gevonden

Ja dat is idd het probleem. Ik heb hier een paar goede kleine huisjes hangen. Die zijn minimum 10cm diep, ondieper dan dat wordt amper gebruikt.
Welke site is die van die stengels? Misschien wel de moeite om zelf aan de slag te gaan gezien de prijzen van die professionele huisjes.

Ik kwam onlangs ergens in een krant een Bijenburcht, dat zag er ook wel cool uit maar nog meer werk dan houten planken zagen.

20220816_160323_kza7xe

Ja dat is idd het probleem. Ik heb hier een paar goede kleine huisjes hangen. Die zijn minimum 10cm diep, ondieper dan dat wordt amper gebruikt.
Welke site is die van die stengels? Misschien wel de moeite om zelf aan de slag te gaan gezien de prijzen van die professionele huisjes.
als je echt een groot insectenhotel wil kan je beginnen met een aantal paletten op elkaar te stapelen en de ruimtes tussenin te vullen met diverse materialen. Staat hier ook nog eens op de planning :-) (google maar eens insectenhotel pallets).

Ik kan de link niet direct terugvinden, heb die ooit gevonden via solitaire bijen en wespen - groep op facebook (van Natuurpunt)

Ik kan je in ieder geval Cephalaria gigantea aanraden, plant die perfecte insectenhotelstengels aanmaakt (en redelijk veel).

De vrouw wilt iets meer design dan een hoop palletten vrees ik 😅
Zal hier bij de lokale natuurverenigingen eens horen, merci voor de tips iedereen.

De vrouw wilt iets meer design dan een hoop palletten vrees ik 😅
Zal hier bij de lokale natuurverenigingen eens horen, merci voor de tips iedereen.
Dit zijn de twee kleinste van mijn insectenhotels. Het grootste is ehhmmm wel heel erg groot uitgevallen. 15cm en 20cm dik
ds1_9105.jpg

ds1_9083.jpg

Via Google vind ik 1 website:

Voor dat prijskaartje kan je het beter zelf maken :oops:
Ik ken de mensen van dit bedrijf persoonlijk en ze weten wel waarmee ze bezig zijn. Beter hier wat meer geven dan zo'n geval uit den aldi of zo.
Maar je moet inderdaad niet de handigste harry om zoiets zelf te maken en veel kans dat je goedkoper uit komt en het meer aangepast is aan jouw omgeving. Ieder zijn keus ;)

Terug
Bovenaan