Trump wil Canada en Groenland annexeren

En wat gaat Putin misschien doen?
Als we over een grote militaire oefening spreken, dan gaat dat over misschien 50,000 tot 70,000 militairen.
Dat is pakweg 5% van het totaal aantal militairen in Europa, zelfs als we de 65000 Amerikaanse troepen hier even wegcijferen.

De grootste Nato oefening ooit was Steadfast Defender in 2024, en dat was 90,000 militairen. Toen is Putin ook niet plots Europa beginnen veroveren.

Als natuurlijk Trump hierover een ouright oorlog met Europa wil mee starten, dan geen idee wat er gaat gebeuren.
Ik twijfel er sterk aan of hij dat kan, daar gaat denk ik (allee, hoop ik) intern in Amerika zoveel tegendruk op komen dat het niet gaat gebeuren.

Rusland is voor ons vooral gevaarlijk met hun hybride oorlogsvoering, desinformatie, hackers (infrastructuur!), destabilisatie via drones, noem maar op, en een militaire oefening van het formaat van 2024 gaat daar niet veel aan veranderen.

Republikeinse senatoren beginnen in te gaan tegen de warmongering van Miller en Trump.

Als Trump en Putin het op een akkoord gegooid hebben (Trump krijgt Z-Amerika, Groenland, ... en Putin Oekraïne) dan zie ik Trump zich nog TEGEN ONS keren zodat Putin zijn gang kan gaan. Want dat is 'part of the deal' met Putin.

Zot dat ik zo'n van de pot gerukte conspiracy theorie durf te schrijven, maar dat is de wereld waarin we tegenwoordig leven.

Als Trump en Putin het op een akkoord gegooid hebben (Trump krijgt Z-Amerika, Groenland, ... en Putin Oekraïne) dan zie ik Trump zich nog TEGEN ONS keren zodat Putin zijn gang kan gaan. Want dat is 'part of the deal' met Putin.

Zot dat ik zo'n van de pot gerukte conspiracy theorie durf te schrijven, maar dat is de wereld waarin we tegenwoordig leven.
Ik denk niet dat het een akkoord is zoals "gij krijgt Oekraïne", maar dat zo'n Putin gewoon gewiekst genoeg is om Trump wijs te maken dat Zelensky niet-legaal is, dat ze onrust zaaien in Rusland, dat de Russische deelbevolking er onderdrukt wordt, dat het allemaal handenvol geld kost en Putin alleen maar vrede wilt, en dat er heel wat zaakjes gedaan kan worden en dat het voor iedereen beter is als de VS & Rusland terug bij elkaar investeren en ze ook in Oekraïne vanalles samen zouden doen.

Ondertussen gaan ze Rusland ondermijnen in Iran en in Venezuela, gaan ze hen waarschuwen weg te blijven in Groenland en gaan ze de schaduwvloot kapen. Zo'n vriendjes zijn ze nu toch ook weer niet dan.

Het is niet meer dan dat, denk ik. Putin weet hoe dom Trump is, en Trump trapt daarin. Trump heeft al van oudsher een aversie voor Zelensky want die heeft hem geboycot met dat hele zoontje-Biden-gedoe van indertijd. Elke keer als er een bepalend gesprek tussen Europa & Trump plaatsvindt, krijgt Putin het gedaan er enkele uren ervoor met Trump te bellen en zijn die hele gesprekken al van in het begin om zeep. En nadien hoor je die Russische dictator weer niet meer.

En de dag erna, als pakweg Tusk of Meloni nog eens met Trump gebeld heeft, is Trump weer 180 graden van gedacht veranderd.

Die man spoort gewoon niet. Trump heeft geen strategie, enkel taktiek. Geen plan, enkel een korte termijn-aanpak. En nul diplomatie. Wat maakt dat hij te bespelen is en erg zwak in de internationale politiek. In het groter Amerikaans geheel zijn het ook van die figuren als Bannon, Miller & Vance die de strategie hebben.

Dat belooft...
Trump wil Groenland “op zachte of harde manier” verwerven: “Het is niet omdat Denen er 500 jaar geleden zijn aangemeerd, dat ze het bezitten”
Full on hitler modus on.

Volgende week een gesprek tussen de Deense & Amerikaanse buitenlandse minister waar de Deense te horen zal krijgen (allez, voor blok zal gezet worden) dat ze ofwel Groenland gaan kopen ofwel het met geweld gaan innemen. Daar moet ge zelfs niet meer aan twijfelen.

Kweet niet of em dat letterlijk zo gezegd heeft, kzou er ook niet meer van verschieten als het zo is, maar die uitspraak ... allez, daar houdt toch niets van steek. What th f* eig :wtf:
Dus dan mag hij het zomaar pakken?
Slaagt dat dan ook op zen eigen land waar de Europeanen ooit zijn aangemeerd?

Man ik kom echt ziek van diene mens. Tis teveel, kga de media moeten mijden want tis gewoon teveel aant worden.

Kweet niet of em dat letterlijk zo gezegd heeft, kzou er ook niet meer van verschieten als het zo is, maar die uitspraak ... allez, daar houdt toch niets van steek. What th f* eig :wtf:
Dus dan mag hij het zomaar pakken?
Slaagt dat dan ook op zen eigen land waar de Europeanen ooit zijn aangemeerd?

Man ik kom echt ziek van diene mens. Tis teveel, kga de media moeten mijden want tis gewoon teveel aant worden.

Hier de originele uitspraak.

Het Deense ministerie van Defensie bevestigde blijkbaar onlangs dat dit decreet nog steeds van kracht is... Toen in het kader van de Sovjet-dreiging tijdens de Koude Oorlog, maar zou nu even goed tegen de VS kunnen gelden...

Vraag is of de (weinige) aanwezige Deense militairen dat zullen zien zitten... Of ze gewoon door de Amerikanen preventief omgelegd zouden worden bij 't begin van de invasie (met drones of zo), ervan uitgaande dat ze dit decreet ook kennen...

Weet er eigenlijk iemand of er sinds de dreigementen van Trump al Deense (en Europese?) militaire versterkingen op & rond Groenland gearriveerd zijn?... Hetzij als 'signaal' naar de VS dat Groenland niet zomaar afgegeven wordt, hetzij als effectieve verdediging?...

Verschillende Europese NAVO-leden (waaronder Frankrijk, UK, Duitsland, & Zweden & Finland ook dacht ik) hebben onlangs nog officieel hun steun voor de Deense positie bevestigd en Trump's claim verworpen... Maar of die woorden iets waard zijn (behalve wellicht implosie NAVO) als Trump écht tot actie zou overgaan?...

Wat de Amerikaanse militaire bevelhebbers betreft: hoe groot is de kans dat ze een order om het grondgebied van een NAVO-bondgenoot binnen te vallen zullen negeren?... En als Trump, om dat te vermijden, de invasie in handen van (misschien minder bekwame?) jaknikker-generaals geeft: hoe groot wordt dan de kans op een Amerikaanse clusterfuck genre Varkensbaai?...

Fuck, dit soort toestanden was tot voor enkele jaren zelfs voor fictie te ver gezocht en nu behoort zoiets gewoon tot de plausibele mogelijkheden... :confused2:

Laatst bewerkt:
Full on hitler modus on.

Volgende week een gesprek tussen de Deense & Amerikaanse buitenlandse minister waar de Deense te horen zal krijgen (allez, voor blok zal gezet worden) dat ze ofwel Groenland gaan kopen ofwel het met geweld gaan innemen. Daar moet ge zelfs niet meer aan twijfelen.
Verkopen zou het domste zijn wat ze kunnen doen. Dan is het eerder iets "definitiefs". Laat ze het dan maar met geweld innemen en dan wachten tot MAGA van de macht verdreven is om alles weer tot de orde te herstellen zeker? 't Is niet dat de democraten gaan vasthouden aan Groenland.

LOL "het is niet omdat de Denen er 500 jaar geleden zijn aangemeerd, dat ze eigenaar zijn".
Dan mag Trump dus ook gaan beginnen met zijn land terug te geven aan de oorspronkelijke inwoners?

Dezelfde soort retoriek en redeneringen als zijn grote idool Poetin gebruikt in verband met Oekraïne. Zou hij op zijn beurt daddy zeggen tegen Vladi?

Ik blijf denken, en jammer genoeg ook hopen, dat die stoerdoenerij vooral bedoeld is als een afschrikmanoeuvre om een goede deal te forceren. De opgeblazen retoriek en zelfs het idee om Groenland te kopen vinden weinig bijval, zelfs bij zijn eigen achterban. Maar goed, zijn grootheidswaanzin heeft elk contact met de realiteit vrijwel verloren en hij heeft zich omringd met een stoet van zotten zoals Miller en jaknikkers zoals Rubio.

Ik blijf denken, en jammer genoeg ook hopen, dat die stoerdoenerij vooral bedoeld is als een afschrikmanoeuvre om een goede deal te forceren. De opgeblazen retoriek en zelfs het idee om Groenland te kopen vinden weinig bijval, zelfs bij zijn eigen achterban. Maar goed, zijn grootheidswaanzin heeft elk contact met de realiteit vrijwel verloren en hij heeft zich omringd met een stoet van zotten zoals Miller en jaknikkers zoals Rubio.

Rubio is eigenlijk nog de enigste normale die daar rondloopt, en allesbehalve de eenvoudige jaknikker zoals Hegseth, Vance, ...
Wij mogen blij zijn dat Rubio op die plaats zit, het had veel erger gekund.

Dat dacht ik ook tot Trump zei dat ze Groenland effectief in bezit willen hebben want die bieden voordelen die een deal of een verdrag niet kan geven. Met een deal zijn ze trouwens niets. Ze hebben al toegang tot de grondstoffen en ze kunnen al militaire basissen plaatsen zoveel ze willen en de deal is een paar maanden geleden nog maar hernieuwd waardoor ze nog veel meer dingen kunnen. Die willen al lang geen deal meer. Die willen het in bezit hebben quod non. Ter ere van 250 jaar VS en/of een geïsoleerde plaats waar die miljardairs als back-up naartoe kunnen gaan en waar ze veilig zitten wanneer alles in de VS helemaal uit de hand begint te lopen.

Laatst bewerkt:
Groenland en zijn inwoners degraderen tot koopwaar.
En wanneer men weigert te verkopen dan steelt hij het door militaire tussenkomst.
We gaan het voor onze neus zien gebeuren. Of net niet, maar dat hangt af van de bereidwilligheid van de overige NAVO-leden.

We zijn het verleerd om de hardleerse pestkop van de speelplaats te straffen.
Een positieve aanpak zoals een STIP IT actie gaat bij deze niet helpen (waarbij jong en oud vier stippen op hun hand zetten als symbool van vier belangrijke afspraken om pesten tegen te gaan: "Ik vind pesten niet oké", "Ik praat erover", "Ik sluit niemand uit", en "Ik kom op voor een gepest kind").

Rubio is eigenlijk nog de enigste normale die daar rondloopt, en allesbehalve de eenvoudige jaknikker zoals Hegseth, Vance, ...
Wij mogen blij zijn dat Rubio op die plaats zit, het had veel erger gekund.
Hegseth is wat mij betreft niet eens een jaknikker, maar gewoon een volslagen zot net zoals Patel, Kennedy en Noem.

Het had inderdaad erger gekund en Marco weet, wellicht meest ervaring politicus in de regering, toch ook wel met wat voor debielen hij aan tafel zit. Maar als het erop aankomt draait hij toch ook maar mee als een marionet in dat circus. Hij kan natuurlijk niet anders, maar als je zijn speech uit 2016 nog eens herbeluistert, wordt toch pijnlijk duidelijk dat hij zijn ziel heeft verkocht voor wat macht. Zijn gezicht en houding tijdens de meeting met Zelensky in februari sprak ook boekdelen.

Er zal in ieder geval toch stevig kunnen worden bespaard op het Russische budget voor sabotage binnen de NAVO. Want waarom zou je daar geld aan uitgeven als het gevaar van binnenuit komt en uw fanboy daar zelf voor zorgt?
Hallucinant.

Moest de VS effectief militair ingrijpen, dan kan toch geen enkel Europees land dat stoppen? Het vreemde is dat alles wat Trump wil met Groenland ook nu al kan, ze mogen investeren en er mogen militairen naar Groenland. Het gaat hem gewoon om de (ingebeelde) eer.

Daar rekenen ze ook op. Dat Europa toch (militair) niets zal doen. En dat zal waarschijnlijk ook het geval zijn. Europa gaat geen militair conflict met de VS starten omwille van Groenland. NATO zal ontbonden worden en mss voortgezet worden met NATO minus de VS en daarna voornamelijk economisch reageren maar we hebben onszelf zo afhankelijk gemaakt van Amerikaans gas, Amerikaans militair materieel (F35 die nutteloos zijn want de VS kunnen die gewoon lam leggen omdat zij de software controleren), intel hulp van VS aan Oekraïne, etc... dat we in feite heel weinig leverage hebben. Het zullen voornamelijk symbolische (economische) maatregelen zijn maar de VS gaan dat gewoon negeren en/of bijkomend tegenmaatregelen nemen economisch. En in Europa gaan we hopen dat de interms in het voordeel van de Democraten gaan verlopen in de hoop dat die dat op termijn gaan terugdraaien alleen zijn de Europese politici nog te naïef om te denken dat bij de interms alles eerlijk zal verlopen.

Scandinavië heeft een veelvoud aan arctische troepen vergeleken met de VS maar als ze daar niet geraken door de US Navy & Air Force die alles blokkeren, ben je er niets mee natuurlijk.

Probleem is ook dat de VS dankzij dat verdrag met Denemarken zoveel mogelijkheden heeft dat zelfs de aanwezigheid van US troepen in feite perfect mag. Dus die kunnen bij wijze van spreken Groenland in de praktijk innemen en zeggen dat dat onder dat verdrag valt zonder dat in theorie zo te benoemen. Door die grijze zone gaat Europa te behoudend reageren. Trump gaat het ook geen oorlog noemen natuurlijk net zoals Poetin doet met Oekraïne want dan wordt de VS beschouwd als vijand en kan Europa die vele tienduizenden Amerikaanse troepen die in Europa gelegen zijn, gewoon oppakken en dat wil Trump vermijden.

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan