Transferthread 2024-2025 (Binnenland)

is dit niet véél te duur qua loonlast voor jullie?
Goh op dat vlak weten ze wel wat ze doen. Tijden van te veel loon betalen zijn al even voorbij. Dus als die niet inbind naar loon zal dat gewoon niet doorgaan. Volgens mij is daar zelf niet veel van aan.

Laatste cijfers van uitbetaalde lonen trouwens uit 2023 : Vroeger stond Anderlecht hier resoluut op 1 maar dat is Club Brugge nu toch echt wel.

• Club Brugge 92.939.684.
  • Antwerp 58.384.013.
  • Anderlecht 54.676.825.
  • AA Gent 40.426.970.
  • KRC Genk 35.088.562 (cijfer van 2021/2022)
  • Standard 30.732.503.
  • OH Leuven 22.645.442.
  • Union 21.652.677.

Goh op dat vlak weten ze wel wat ze doen. Tijden van te veel loon betalen zijn al even voorbij. Dus als die niet inbind naar loon zal dat gewoon niet doorgaan. Volgens mij is daar zelf niet veel van aan.

Laatste cijfers van uitbetaalde lonen trouwens uit 2023 : Vroeger stond Anderlecht hier resoluut op 1 maar dat is Club Brugge nu toch echt wel.

• Club Brugge 92.939.684.
  • Antwerp 58.384.013.
  • Anderlecht 54.676.825.
  • AA Gent 40.426.970.
  • KRC Genk 35.088.562 (cijfer van 2021/2022)
  • Standard 30.732.503.
  • OH Leuven 22.645.442.
  • Union 21.652.677.
Zolang Club regelmatig CL haalt en kan blijven spelers elk jaar voor 25M+ verkopen hoeft dat geen probleem te zijn natuurlijk... maar we weten hoe snel het bij rsca bergaf is gegaan en hoe moeilijk je daar terug bovenop geraakt

Die situatie bij Club is wel degelijk onhoudbaar hoor. Dat is een resoluut belachelijke kost waardoor je afhankelijk bent van verkopen. Dat betekent één rampseizoen dat je niet kan redden (stel je vorig seizoen zonder PO's voor) en je kijkt naar een zware duik met een hele hoop vaste kosten.

Je bent verplicht om kampioen te spelen jaar na jaar terwijl je je beste speler liefst ook verkoopt telkens. Eigenlijk ben je dan aan roofbouw aan het doen. Want je hebt minder mogelijkheden om je parels vast te houden en gestaag te groeien.

Op dat vlak idd wel goed bezig. Al waren al die Devroe contracten wel complete waanzin. Met vooraan die 3miljoen per jaar voor Trebel.

Ook gehoord dat ze echt voor Eriksen gaan. Al zijn er imo veel belangrijke versterkingen nodig. Goed, we zullen zien. Bij Fredberg zit er vaak toch niet echt een idee achter. Hopen dat de opportuniteiten meevallen.

Die situatie bij Club is wel degelijk onhoudbaar hoor. Dat is een resoluut belachelijke kost waardoor je afhankelijk bent van verkopen. Dat betekent één rampseizoen dat je niet kan redden (stel je vorig seizoen zonder PO's voor) en je kijkt naar een zware duik met een hele hoop vaste kosten.

Je bent verplicht om kampioen te spelen jaar na jaar terwijl je je beste speler liefst ook verkoopt telkens. Eigenlijk ben je dan aan roofbouw aan het doen. Want je hebt minder mogelijkheden om je parels vast te houden en gestaag te groeien.
Als Ajacied kan ik dit alleen maar bevestigen. Even een slecht jaar (of 2) en je kunt weer beginnen met opbouwen en de loonlast laten krimpen. Als je naar de top wilt en er blijven, moet je risico's nemen, maar het blijven risico's. Mannaert die weg is, kan zich ook laten voelen.

Veel hangt ook vanaf van uw omzet. Je moet de lonen bekijken in percentages met je omzet. Uiteraard zal dit moeilijker worden indien er een paar seizoenen niet wordt verkocht of CL wordt gehaald. Maar enkel kijken naar de cijfers die zijn uitgegeven geeft een vertekend beeld. Club draait ook een veel hogere omzet dan de andere ploegen.

Veel hangt ook vanaf van uw omzet. Je moet de lonen bekijken in percentages met je omzet. Uiteraard zal dit moeilijker worden indien er een paar seizoenen niet wordt verkocht of CL wordt gehaald. Maar enkel kijken naar de cijfers die zijn uitgegeven geeft een vertekend beeld. Club draait ook een veel hogere omzet dan de andere ploegen.

Maar je moet je loonlast niet bekijken in percentages met de omzet waarin transfers en CL verrekend zit. Dat soort dingen gebruik je als extraatje, om effectief spelers te kopen bv. Als je geen spelers verkoopt of geen CL haalt, ga je nog altijd dezelfde lonen dienen uit te betalen aan uw spelers dus om gezond te blijven, baseer je dat best op je "gegarandeerde" omzet.

Voor Club zal het vooral afhangen of ze dat stadion eindelijk gaan kunnen realiseren of niet. Qua lonen zijn ze nu af van Yaremchuk, Odoi en Balanta en tegen het eind van dit seizoen in principe ook van Boyata, Sowah, Zinckernaegel, ... dat zal toch ook wel alweer een verschil maken. Maar de val kan inderdaad hard aankomen als ze zich eens een seizoen niet herpakken na een slechte start, en PO's en Europees voetbal missen ...

Maar je moet je loonlast niet bekijken in percentages met de omzet waarin transfers en CL verrekend zit. Dat soort dingen gebruik je als extraatje, om effectief spelers te kopen bv. Als je geen spelers verkoopt of geen CL haalt, ga je nog altijd dezelfde lonen dienen uit te betalen aan uw spelers dus om gezond te blijven, baseer je dat best op je "gegarandeerde" omzet.
Dat klopt. Ik weet ook niet hoe Club Brugge begroot.

Voor Club zal het vooral afhangen of ze dat stadion eindelijk gaan kunnen realiseren of niet. Qua lonen zijn ze nu af van Yaremchuk, Odoi en Balanta en tegen het eind van dit seizoen in principe ook van Boyata, Sowah, Zinckernaegel, ... dat zal toch ook wel alweer een verschil maken. Maar de val kan inderdaad hard aankomen als ze zich eens een seizoen niet herpakken na een slechte start, en PO's en Europees voetbal missen ...
Wel wat spelers vertrokken maar ze hebben ook al stevig ingekocht dit jaar. Dus gaat dat veel verschil maken? Bijna elke transfer heeft 5 miljoen en meer gekost. Dat zal zich toch ook vertalen in hun lonen

Onhoudbaar is zwaar overdreven hé want ze hebben ondertussen een mooie spaarpot aangelegd (voor een eventueel stadion ooit?) dus 1 zwak seizoen is niet plots een wereldramp, maar als dat gebeurt dan zullen ze vermoedelijk wel moeten verkopen. But again, niet onhoudbaar hé, laat Skov in de CL eens een paar matchen schitteren en je hebt zo weer een speler die 30M opbrengt.

De spelers die aangekocht zijn deze transferperiode lijken voorlopig toch allemaal geen types à la Yaremchuk of Boyata?

En toch denk ik dat hun beleid het beste is voor hun eigen groei, zeker met de hervorming van de CL 'moeten' ze dat risico nemen en hoger gaan qua loonlast om weer die extra inkomsten te bereiken. Ze hebben gewoon de ambitie om het Bayern van België te worden en tot mijn spijt lijkt het hun ook te lukken. Enerzijds door de extra inkomsten uit de CL en anderzijds het gigantisch potentieel aan supporters en de verkoop van merchandising.

Elke consistente topclub is op die manier gebouwd. Nogal makkelijk gezegd dat er na 1 zwak seizoen een grote val komt, ik betwijfel dat ten zeerste. Club blijft tegelijkertijd heel hard inzetten op Club NXT (die volgens sommige kenners hier direct gingen degraderen uit 1B). Het gaat niet alleen om grote transfers.

Het stadion is veel belangrijker als ze nog een stap willen zetten in hun groei en het probleem is dat dat maar blijft aanslepen. Alsook is het vertrek van Mannaert toch ook wel even hart vasthouden hoe de opvolgers het gaan doen. Verhaeghe die club mogelijks wil verkopen is nog zoiets. Als dat spelletje begint is dat veel meer nefast voor de werking.

Laatst bewerkt:
En toch denk ik dat hun beleid het beste is voor hun eigen groei, zeker met de hervorming van de CL 'moeten' ze dat risico nemen en hoger gaan qua loonlast om weer die extra inkomsten te bereiken. Ze hebben gewoon de ambitie om het Bayern van België te worden en tot mijn spijt lijkt het hun ook te lukken. Enerzijds door de extra inkomsten uit de CL en anderzijds het gigantisch potentieel aan supporters en de verkoop van merchandising.
Inderdaad, die CL is een enorme toonbank om spelers te showcasen en hopelijk duurder door te verkopen... logischerwijs kan je meer winst nemen op een investering van 7M die je voor 20M verkoopt, dan eentje van 2M die je voor 10M verkoopt...

Dus in dat opzicht snap ik de strategie wel om spelers à la Romero, Jashari, Skoras, Vetlesen, Onyedika, Nilson etc te kopen

We zijn eind augustus en hebben nog steeds 0 aanvallende versterkingen gehaald :laugh:

El Khanous wilt niet meer meetrainen bij Genk lees ik, nadat Genk 2 keer een bod van Leicester niet accepteert. Die zaken heeft Genk toch wel veel aan de hand de laatste jaren.

Puur een gevolg van ons model en ons gebrek aan consistentie qua Europees voetbal. Speler komen naar hier wetende dat ze van bij ons uit altijd een mooie transfer kunnen maken en de club meedenkt met de speler. Maar de spelers lijken daardoor te vergeten dat de club er ook beter van moet worden. In een club die elk jaar een potentiële titelkandidaat is en elk jaar Europees haalt, heeft meestal meer te bieden dan ons zowel qua loon als prestige. De clubs die dat niet hebben, laten hun spelers dan ook altijd gaan voor echte soldenprijzen.

Leicester biedt 17 miljoen voor Bilal en Benfica 8 miljoen voor El Ouahdi. No go prijzen. Maar dan gaan spelers moeilijk doen en zit Genk met de rug tegen de muur gezien we bvb dit seizoen opnieuw in een bouwjaar zitten. Voor Bilal is de prijs ridicuul en El Ouahdi is ocharme een half jaar basisspeler.

Dringend tijd dat we die stap vooruit zetten en dat al onze financiële zaken op orde zijn. Dan kunnen we ons op dit vlak wellicht meer permitteren.

On a similar but somehow other note heb ik het ook gehad met toestanden als een Bilal die begin vorig seizoen al niet genoeg kon herhalen hoe het zijn laatste seizoen Genk was en dit dat. Gewoon bakkes houden en voetballen, jongen.

Wel wat spelers vertrokken maar ze hebben ook al stevig ingekocht dit jaar. Dus gaat dat veel verschil maken? Bijna elke transfer heeft 5 miljoen en meer gekost. Dat zal zich toch ook vertalen in hun lonen
Sure, maar ik ga er nu toch wel van uit dat die allemaal minder zullen krijgen dan wat is weggegaan.

Ik denk dat Club een stevige zweetreet had toen Yaremchuk bleek te sucken en toch een slordige 17M heeft gekost en nog voor 3M/jaar op de loonlijst stond. Dat gekoppeld met nog ene D. Boyata die eveneens op de loonlijst voor 3M kletsers. Dat zijn toch stevige bijkomende kosten op een reeds buitensporige loonlijst. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe snel een bedrijf (want dat is een club uiteindelijk) de dieperik ingaat bij de combo van zware kosten en een down jaar. Ineens kan ge niet de investering maken om volgend jaar op niveau te blijven en uw huidig materiaal blijkt niet te voldoen.

Een discrepantie van +30M vaste kosten is voor een Belgische club niet te overbruggen met inkomsten zoals ticketverkoop en merchandise enzovoort, vrees ik. En uitzendrechten al helemaal niet natuurlijk.

Daarnaast is de tweede op de lijst zelf al gewoon doodongezond op dat vlak en aldus geen gezonde vergelijking. RSCA is zich ook uit een diep dal aan het trekken na financieel wanbeleid, waarbij lonen ook een probleem waren.

Je kan enkele jaren zo even hoogconjunctuur draaien, maar als je overleeft op transfers dan consolideer je weinig tot niets. Een ruktransfer brengt je heel snel in nauwe schoentjes.

Ik denk dat Club een stevige zweetreet had toen Yaremchuk bleek te sucken en toch een slordige 17M heeft gekost en nog voor 3M/jaar op de loonlijst stond. Dat gekoppeld met nog ene D. Boyata die eveneens op de loonlijst voor 3M kletsers. Dat zijn toch stevige bijkomende kosten op een reeds buitensporige loonlijst. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe snel een bedrijf (want dat is een club uiteindelijk) de dieperik ingaat bij de combo van zware kosten en een down jaar. Ineens kan ge niet de investering maken om volgend jaar op niveau te blijven en uw huidig materiaal blijkt niet te voldoen.

Een discrepantie van +30M vaste kosten is voor een Belgische club niet te overbruggen met inkomsten zoals ticketverkoop en merchandise enzovoort, vrees ik. En uitzendrechten al helemaal niet natuurlijk.
Maar je focust enkel op de mislukkingen? Waarom neem je in je analyse de toptransfers ook niet mee?

Als je regelmatig een speler voor 20M+ kan verkopen dan mag je ook af en toe een flater als Yaremchuk doen (wat niet wil zeggen dat ze daar serieus op gevloekt zullen hebben)

Ik zie niet in hoe die loonlast buitensporig is momenteel als je kijkt naar de resultaten van de laatste 5 seizoenen. rsca is aan het kwakkelen, antwerp moet besparen, standard zit in verval... op zo een moment moet je als Club zijnde gewoon toeslaan en de kloof zo groot mogelijk maken.

Welke club die ambitieus is en langdurige prestaties kan leveren op een niveau als de JPL leeft niet op transfers? Alles draait om meerwaarde rond (jonge) spelers te maken in het voetbal.

Terug
Bovenaan