Tragische brand in Zwitsers skiresort Crans-Montana

Ik heb ooit iemand moeten proberen reanimeren die van een dak gevallen was op de openbare weg. Daar zijn 100-en auto's al filmende voorbij gereden zonder te stoppen.
Dat is nu eens écht iets dat in onze generatie ontstaan is, en niet bij de jongeren van nu.
Die always-online smartphonecultuur is toch geen vooruitgang tegenover vroeger in feite.
Een smartphone op zich heeft nog voordelen , zoals GPS, handig om je weg te vinden in een nieuwe omgeving. Maar social media dat is toch eerder achteruitgang in plaats van vooruitgang. Op alle vlak in feite.

Ik heb ooit iemand moeten proberen reanimeren die van een dak gevallen was op de openbare weg. Daar zijn 100-en auto's al filmende voorbij gereden zonder te stoppen.
Dat is nu eens écht iets dat in onze generatie ontstaan is, en niet bij de jongeren van nu.
Wat maakt het uit wanneer dat ontstaan is? Feit is dat we wat minder aan "likes" moeten denken en wat meer in het moment zelf moeten leven. Social media is in mijn ogen 1 van de slechtste technologische verwezenlijkingen van de afgelopen jaren.

Die always-online smartphonecultuur is toch geen vooruitgang tegenover vroeger in feite.
Een smartphone op zich heeft nog voordelen , zoals GPS, handig om je weg te vinden in een nieuwe omgeving. Maar social media dat is toch eerder achteruitgang in plaats van vooruitgang. Op alle vlak in feite.
Alle vlakken is zeker geen waar, er zijn genoeg voordelen aan. Maar dat is een discussie voor een ander topic.

Ook vraag ik me wel af of ze wel naar buiten waren gegaan als ze geen smartphone in hun hand hadden. Ze hadden evengoed kunnen blijven staren naar het probleem ipv weg te lopen.

Het bystander effect heb je natuurlijk wel altijd al gehad afaik. Al stond men vroeger niet te filmen. Mijn buik zegt mij dat het filmen het effect wel slechter heeft gemaakt.

Het bystander effect heb je natuurlijk wel altijd al gehad afaik. Al stond men vroeger niet te filmen. Mijn buik zegt mij dat het filmen het effect wel slechter heeft gemaakt.
Ik vind het filmen ook altijd wel pijnlijk, maar aan de andere kant kan het ook leerzaam zijn over hoe alles is gebeurd en wat ze eraan kunnen doen in de toekomst. Ook die "pesters" die alles filmen, lappen vaak zichzelf erbij door op beeld te zichtbaar te zijn.

De beelden aan de uitgang verklaren wel het aantal doden. Daar zijn een paar mensen gevallen de moment ze buiten kwamen, en dat heeft gewoon heel de uitgang geblokkeerd.
Ik zou er niet van schrikken als er doden gevallen zijn met als doodsoorzaak: 'Vertrappelt' (en dus helemaal niet door de brand zelf). Massapaniek hé.

Als'k dat plan bekijk van die ruimte, dan doet me dat enorm denken aan een plaats in Genève waar ik vorig jaar was. Ik was toen op congres en toen was er een evening event in zo'n gelijkaardige zaal. Vrij smalle trap naar beneden en daar was't feest in de kelder en zag nergens nooduitgangen (ik let daar zelf altijd op aangezien ik een vrij ernstige vorm van claustrofobie heb). Ben toen boven in een kleinere bar iets gaan drinken. Sommige collega's begrepen me niet zo goed, want hoe klein is de kans dat er iets gebeurd. Het kan dus sneller gebeuren dan je denkt.
999x op een miljoen (of 9 x op 10 whatever point taken) loopt het goed af hé, want wees eerlijk. Genoeg locaties die het niet te nauw nemen met ... Tot het toch eens een keertje fout loopt. Vroeg of laat gebeurt de lotto van de pech wel eens. En dan krijg je dit. :confused:

Laatst bewerkt:
Zei je op een online forum, wss gepost vanop je gsm...

Ik zou er niet van schrikken dat er doden gevallen zijn met als doodsoorzaak: 'Vertrappelt'
Sowieso. Daar aan de uitgang lagen zeker een aantal doden die zouden overleefd hebben als er niemand over gekropen was.
Je ziet op die beelden de paniek waarmee iemand naar boven klimt, die klimt daar op een berg mensen he...

Dit doet mij trouwens denken aan de refter van een vestiging van Domus Logistics 20+ jaar geleden toen ik daar werkte. Om uit de refter te geraken moest je badgen. Voor de nooduitgang lagen zoveel paletten dat die niet meer open geraakte.

Ik heb toen een paar keer gezegd: Wat als er een brand uitbreekt? Maar dat werd toen gewoon weggelachen.

Tot op een dag er 'plots' effectief brandalarm was en alle elektriciteit uit viel. Mensen wandelen rustig naar de deur om te badgen. 1x raden.
Badgen lukte dus niet (want geen elektriciteit) en de deur bleef gewoon potdicht. De deur ontgrendelde bij de elektriciteitspanne dus NIET (wat normaal wel zou moeten). De nooduitgang dan maar? Heu neen he. Oeps!! :wallbash:

Diezelfde dag nog hebben ze alles snel herbekeken. Maar stel dat het een echte brand geweest was? Dat het bedrijf in fout was? Ja sure, maar als je dood bent ben je daar vet mee.

Eigenlijk een beetje ironisch van beelden te becommentariëren van hoe iedereen staat te filmen, terwijl die beelden natuurlijk ook gewoon door een van die filmende jongeren genomen zijn. Zoals iemand hierboven zei, zijn dergelijke beelden toch best waardevol om de hele zaak te onderzoeken, alsook het publiek nog maar eens duidelijk te maken hoe gevaarlijk vuur is, zeker in zulke situaties.

Het is vooral die 'nog maar eens' die me wel irriteert. Het is toch gewoon om de zoveel jaar hetzelfde met kerst- en nieuwjaars-events dat er ergens wel zo een soort ramp gebeurt. En zeker de afgelopen decennia zijn er ook gewoon altijd beelden van, maar precies wordt er daar nog altijd niet genoeg uit geleerd. Eigenlijk zou zoiets ook verplichte kost moeten zijn op middelbare scholen, om jongeren ervan bewust te maken hoe vuur en feesten gewoon niet samen gaan.

Ik denk dat ik als 18 jarige ook wel op feestjes ben geweest, waar er eigenlijk geen veilige uitgang was. Of ik was er me gewoon niet bewust van. Nu zoek ik dikwijls bij het binnenkomen van een gebouw naar de nooduitgangen. En eigenlijk zou dit gerust een mededeling mogen zijn bij grote evenementen/beurzen. Bij zoiets als het Autosalon: om de 30 minuten de melding: 'graag maken we u attent op de nooduitgangen in geval van brand' of iets in die aard. Same in de cinema of discotheken: geef dat gewoon even mee. In een vliegtuig doen ze dat ook en de kans dat ge daar geraakt is kleiner dan bij een brand in een gebouw.

Net zoals ViperHD denk ik steeds bij zo'n gevallen: nog maar eens. Hoe kan het toch, maar mensen blijven mensen. Er zullen er altijd genoeg zijn die blijven denken dat het hen niet gaat overkomen en ge gaat ook altijd mensen hebben die winst boven veiligheid stellen.

Hier in België hebben we ondertussen een redelijk goede wetgeving en de brandweer moet bij veel zaken, zoals de bouw van evenementzalen en evenementen hun advies/fiat geven, maar ze gaan nooit kunnen voorkomen dat er toch iemand zijn kelder of schuur ook gaat gebruiken zonder de juiste papieren. "het is maar voor 1x" enzo.

Ik denk dat ik als 18 jarige ook wel op feestjes ben geweest, waar er eigenlijk geen veilige uitgang was. Of ik was er me gewoon niet bewust van. Nu zoek ik dikwijls bij het binnenkomen van een gebouw naar de nooduitgangen. En eigenlijk zou dit gerust een mededeling mogen zijn bij grote evenementen/beurzen. Bij zoiets als het Autosalon: om de 30 minuten de melding: 'graag maken we u attent op de nooduitgangen in geval van brand' of iets in die aard. Same in de cinema of discotheken: geef dat gewoon even mee. In een vliegtuig doen ze dat ook en de kans dat ge daar geraakt is kleiner dan bij een brand in een gebouw.
Dat vind ik nu eigenlijk wel een heel goed idee. In de cinema kunnen ze gerust de film nog 2 minuten later starten en een filmpje tonen over waar en hoe de nooduitgangen werken en waar te verzamelen bv. Op een evenement af en toe laten omroepen moet inderdaad ook zeker kunnen. Gewoon als herinnering om eens op een plannetje te kijken.

Ikzelf let letterlijk nooit op nooduitgangen als ik ergens kom. Ik winkel al bijna 10 jaar in dezelfde Colruyt, ik zou niet weten waar de nooduitgangen zitten.

Ikzelf let letterlijk nooit op nooduitgangen als ik ergens kom. Ik winkel al bijna 10 jaar in dezelfde Colruyt, ik zou niet weten waar de nooduitgangen zitten.
Voorts: De nooduitgangen moeten ook regelmatig gecheckt / getest worden. Wat heb je er aan -als er brand is- en de nooduitgang gaat om één of andere reden niet open zoals in mijn voorbeeld hierboven.

Dat vind ik nu eigenlijk wel een heel goed idee. In de cinema kunnen ze gerust de film nog 2 minuten later starten en een filmpje tonen over waar en hoe de nooduitgangen werken en waar te verzamelen bv. Op een evenement af en toe laten omroepen moet inderdaad ook zeker kunnen. Gewoon als herinnering om eens op een plannetje te kijken.

Anderzijds, je moet eens op het vliegtuig rondkijken tijdens de veiligheidsbriefing...

Het punt van nooduitgangen zou moeten zijn dat die in geval van nood ook niet gemist kunnen worden. Destijds had je in Leuven ook zo'n zaak in kelder. Met een smalle trap als ingang.
Maar die nooduitgang waren 4 gigantische deuren achteraan met een veel bredere trap.
En zelfs die zaal is moeten sluiten door brandveiligheid.

Anderzijds, je moet eens op het vliegtuig rondkijken tijdens de veiligheidsbriefing...

Het punt van nooduitgangen zou moeten zijn dat die in geval van nood ook niet gemist kunnen worden. Destijds had je in Leuven ook zo'n zaak in kelder. Met een smalle trap als ingang.
Maar die nooduitgang waren 4 gigantische deuren achteraan met een veel bredere trap.
Beiden zijn belangrijk denk'k. Nooduitgangen zouden ten allen tijden zichtbaar moeten zijn, maar een regelmatige briefing lijkt me ook niet slecht. Al is't slechts 20 procent die het ziet, 't zal toch al iets helpen.

Op zoiets als een voedingsalon of autosalon staat het vol standen. Mensen gaan die uitgangen missen hoor.
Zo'n klein exit plaatje boven de uitgangen gaat ge niet zien. Zeker niet in blinde paniek. Daarmee dat het goed is dat ge al op voorhand weet waar ze zijn. Dat is gewoon ne keer rondkijken he. Maar als ge dat nog moet beginnen doen als de noodsituatie zich voordoet verliest ge kostbare tijd.
Daarmee dat bedrijven best ook regelmatig een brandoefening houden. Anders heb je teveel pipos die eerst nog naar hun bureau/werkplaats gaan om alles bijeen te sprokkelen. Of die eigenlijk niet weten waar ze moeten bijeen komen eenmaal ze buiten zijn.

Bedoel je de Bierkelder? Zijn die dicht?
Heel spijtig voorval en daarom hoop ik dat alle scholieren nog steeds een dag bij de brandweer spenderen zoals ik vroeger tijdens de lessen mocht doen. Waarbij ze niet enkel de kracht tonen van zo'n waterslang maar ook het effect wanneer je water giet in een brandende frietketel. Dan nog eens de beelden van de Switel brand en je wist gewoon dat je snel moest zijn als zoiets uitbrak. Nogmaals, heel spijtig dat dit voorviel, maar gewoon blijven filmen terwijl het gebeurd; ergens gaat er dan toch iets fout met de opvoeding.

Bedoel je de Bierkelder? Zijn die dicht?
Heel spijtig voorval en daarom hoop ik dat alle scholieren nog steeds een dag bij de brandweer spenderen zoals ik vroeger tijdens de lessen mocht doen. Waarbij ze niet enkel de kracht tonen van zo'n waterslang maar ook het effect wanneer je water giet in een brandende frietketel. Dan nog eens de beelden van de Switel brand en je wist gewoon dat je snel moest zijn als zoiets uitbrak. Nogmaals, heel spijtig dat dit voorviel, maar gewoon blijven filmen terwijl het gebeurd; ergens gaat er dan toch iets fout met de opvoeding.
De Lido.
Wel akkoord dat scholieren eens een opleidingsdag rond brand nodig hebben. Dat wordt nog zo vaak compleet onderschat.

Ik vind het ook absurd dat we in België een poederblusser verplichten in een auto, zonder een uitleg daarrond. De meeste mensen denken dat dat moet dienen om de auto te blussen (als je uit de auto bent, loop je zo snel mogelijk weg van die brand. Je probeert niet te blussen), terwijl het enige nut is om uit een brandende auto te geraken en zelfs daar vind ik het nut heel beperkt want zo koelbloedig redeneer je niet.

Het is eigenlijk iets wat ze op school ook zouden mogen aanleren zoals veilig straat oversteken en hoe je moet kijken.
Standaard je op een event, restaurant,... bent om eens een blik te werpen op mogelijke uitgangen. Ik doe het zelf wel vaak, maar betrap er me op om het ook al eens te vergeten.
Maar dat zijn wel de zaken die een verschil kunnen maken.

Het is eigenlijk iets wat ze op school ook zouden mogen aanleren zoals veilig straat oversteken en hoe je moet kijken.
Standaard je op een event, restaurant,... bent om eens een blik te werpen op mogelijke uitgangen. Ik doe het zelf wel vaak, maar betrap er me op om het ook al eens te vergeten.
Maar dat zijn wel de zaken die een verschil kunnen maken.
Evenals reanimeren en een AED gebruiken. Waarom wordt dat niet standaard op school gegeven vraag ik me af.

Terug
Bovenaan