Tragische brand in Zwitsers skiresort Crans-Montana

Tja, jong in een feestsfeer en wat gedronken.
Het kan dan dat dat even duurt voor de ernst doordringt. Niemand is perfect en ik vind het moeilijk om dat soort kinderen (want dat zijn ze eigenlijk nog) dan "idioten" te noemen.
Uiteindelijk hebben ze het met ook wel met hun leven of ernstige verwondingen moeten bekopen.
De enige idioten zijn in mijn ogen de eigenaars en uitbaters van dat etablissement. Zorg er in godsnaam een voor dat uw zaak veilig is.

Is heel de clue niet dat het zo snel ging? Dan mag je nog iets opmerken, je hebt mogelijk gedronken en bent niet zo scherp, en je ziet rond je mensen die niets doorhebben. Tegen dat je in paniek schiet is het te laat.

Ik vind het toch gemakkelijk dan te denken dat wij slimmer zijn.

Ik sta echt versteld van de beelden waar heel het plafond begint te branden en ze gewoon verder feesten. Als je nog ietwat bij je verstand bent als het plafond begint te branden, weet je gewoon dat de situatie ernstig is en je u uit de voeten moet maken.
Goh, dat is idd heel dom, maar risicobesef bij jongeren is sowieso lager en ik vermoed dat ze daar nog dachten "ze blussen dat sebiet wel".

De beelden aan de uitgang verklaren wel het aantal doden. Daar zijn een paar mensen gevallen de moment ze buiten kwamen, en dat heeft gewoon heel de uitgang geblokkeerd.

Is heel de clue niet dat het zo snel ging? Dan mag je nog iets opmerken, je hebt mogelijk gedronken en bent niet zo scherp, en je ziet rond je mensen die niets doorhebben. Tegen dat je in paniek schiet is het te laat.

Ging er dan geen brandalarm af , dat vraag ik me af.
Moet natuurlijk dan wel ook goed hoorbaar zijn voor alle aanwezigen.
Stel dat de evacuatieprocedure prompt op gang zou gekomen zijn , dan hadden toch heel wat doden vermeden kunnen worden. Personeel en buitenwippers zouden de boel moeten coördineren en zien dat iedereen buiten is.

Niet evident in een dancing, waar mensen dronken zijn of op toilet zitten etc, maar 't is toch een trieste balans nu.

Daarvoor nie slimmer maar haal de gsm uit de vergelijking en iedereen dat eerst een filmpje moet maken en je hebt gewoon minder doden denk ik.

Wat een vreselijke situatie, zelfs als je beseft dat het ernstig is maar geen kennis of weet hebt dat een flashover bestaat, hoe dat ontstaat en hoe intens de brand dan wordt van de ene moment op de andere ... het enige positieve dat hieruit hopelijk mag voortkomen is dat heel wat mensen hieruit leren. Dat gaat van zaakvoerders die dergelijk vuurwerk toestaan, het aanpassen van muur- en plafondbekleding tot mensen die nu door deze situatie leren wat een flashover is. Mensen, als het brand, don't be a hero en maak dat je weg bent.

En die jongeren die filmen ipv vluchten, gooi daar toch geen stenen naar. Ze zijn jong, waarschijnlijk al wat gedronken en sowieso in de overtuiging dat het niet zo extreem zal escaleren. Wat een fu**ing tragedie :headshake:

Daarvoor nie slimmer maar haal de gsm uit de vergelijking en iedereen dat eerst een filmpje moet maken en je hebt gewoon minder doden denk ik.
Dat is toch de taak van het personeel om iedereen naar buiten te sturen. OK het is dom maar van (dronken) feestvierders moet je niet te veel gezond verstand meer verwachten.

Een opleiding brandveiligheid, dat is toch wel essentieel voor al het horecapersoneel in feite.

De iPhone is in 2007 uitgekomen. Die jongeren zijn gewoon de eerste generatie die sinds ze baby zijn hebben geleerd van hun ouders dat je alles moet filmen. Dat kan je moeilijk de jongeren kwalijk nemen imo.
Ik vind het positief dat ze die beelden vrijgeven, zodat andere jongeren misschien hieruit leren dat er situaties zijn waar filmen niet het belangrijkste is...

Ik sta echt versteld van de beelden waar heel het plafond begint te branden en ze gewoon verder feesten. Als je nog ietwat bij je verstand bent als het plafond begint te branden, weet je gewoon dat de situatie ernstig is en je u uit de voeten moet maken.
Dan zou je nog versteld staan. Ik heb nog een brand geweten (vrijwillige brandweer) waar we de keuken binnen kwamen en de familie zat op een stoel te kijken hoe hun plafond brandde rond de slecht geïnstalleerde kachelpijp.
Zoals Mefke zegt zie je tijdens de opleiding hoe vlug een brand van 0 naar 100% gaat, maar die kennis is zeer beperkt onder mensen die daar nooit mee geconfronteerd worden.

Voor de GSM bleven mensen ook schaapachtig naar rampen kijken terwijl ze beter zouden gaan lopen. Lijkt me allemaal nogal gemakkelijk gezegd.

De iPhone is in 2007 uitgekomen. Die jongeren zijn gewoon de eerste generatie die sinds ze baby zijn hebben geleerd van hun ouders dat je alles moet filmen. Dat kan je moeilijk de jongeren kwalijk nemen imo.
Ik vind het positief dat ze die beelden vrijgeven, zodat andere jongeren misschien hieruit leren dat er situaties zijn waar filmen niet het belangrijkste is...

Euh, wat? Ik denk toch echt niet dat de ouders van de nu pakweg 16 tot 25 jarigen een generatie zijn die met hun gsm in de hand alles staan te filmen, laat staan dat er dat zouden verwachten van hun kinderen.

Voor de GSM bleven mensen ook schaapachtig naar rampen kijken terwijl ze beter zouden gaan lopen. Lijkt me allemaal nogal gemakkelijk gezegd.
Idd, hoe vaak ik geen kijkfiles heb meegemaakt heb die ERGER zijn dan de file die in de rijrichting van het ongeval zijn... Mensen zijn gewoon onverbeterlijke ramptoeristen.

Euh, wat? Ik denk toch echt niet dat de ouders van de nu pakweg 16 tot 25 jarigen een generatie zijn die met hun gsm in de hand alles staan te filmen, laat staan dat er dat zouden verwachten van hun kinderen.
Dat zijn mensen die in 2010 kinderen hebben gekregen. De gemiddelde leeftijd was toen 28 om kinderen te krijgen, dat wil zeggen dat die 25 waren toen smartphones zijn uitgekomen.
Dat zijn mensen die nu 44 zijn he. Dat is absoluut wel de generatie die constant met een smartphone rondloopt.

Dat zijn mensen die in 2010 kinderen hebben gekregen. De gemiddelde leeftijd was toen 28 om kinderen te krijgen, dat wil zeggen dat die 25 waren toen smartphones zijn uitgekomen.
Dat zijn mensen die nu 44 zijn he. Dat is absoluut wel de generatie die constant met een smartphone rondloopt.
Constant met een smartphone rondlopen is nog iets anders dan de reflex hebben alles zomaar te filmen. Dat is echt niet iets van mijn generatie.

Als'k dat plan bekijk van die ruimte, dan doet me dat enorm denken aan een plaats in Genève waar ik vorig jaar was. Ik was toen op congres en toen was er een evening event in zo'n gelijkaardige zaal. Vrij smalle trap naar beneden en daar was't feest in de kelder en zag nergens nooduitgangen (ik let daar zelf altijd op aangezien ik een vrij ernstige vorm van claustrofobie heb). Ben toen boven in een kleinere bar iets gaan drinken. Sommige collega's begrepen me niet zo goed, want hoe klein is de kans dat er iets gebeurd. Het kan dus sneller gebeuren dan je denkt.

Ik zou de jongeren in kwestie toch geen idioten noemen. Als ze de impact echt beseft zouden hebben zouden ze wel sneller buitengevlucht zijn.
Zo'n zaal is ook vrij groot, je bent aan't dansen of aan't babbelen met vrienden. Je hebt dat misschien niet meteen door. Velen ook al wel wat gedronken, dus alertheid zal ook al wel een pak minder zijn.

Wel extreem verschrikkelijk allemaal. Al zeker 47 doden en wie weet hoe de 100 gewonden de rest van hun leven nog moeten doorbrengen.
Je gaat gewoon leuk oud op nieuw vieren en het moment erna is je leven om zeep.

En dan al die families die nog niet weten of hun geliefden ergens in een mortuarium of ziekenhuis liggen... Pff...

Constant met een smartphone rondlopen is nog iets anders dan de reflex hebben alles zomaar te filmen. Dat is echt niet iets van mijn generatie.
Ik heb ooit iemand moeten proberen reanimeren die van een dak gevallen was op de openbare weg. Daar zijn 100-en auto's al filmende voorbij gereden zonder te stoppen.
Dat is nu eens écht iets dat in onze generatie ontstaan is, en niet bij de jongeren van nu.

Uit de laatste beelden van binnen, toen de brand net uitbrak, blijkt idd vnl dat ze de ernst in die eerste ogenblikken enorm hebben onderschat. Je blijft gelach en gefeest horen op de achtergrond terwijl het plafond al ferm in brand staat.

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het als pakweg 17 jarige anders zou hebben ingeschat.

Ik heb ooit iemand moeten proberen reanimeren die van een dak gevallen was op de openbare weg. Daar zijn 100-en auto's al filmende voorbij gereden zonder te stoppen.
Dat is nu eens écht iets dat in onze generatie ontstaan is, en niet bij de jongeren van nu.
Allé komaan, enerzijds compleet anekdotisch, anderzijds lijkt het me straf dat jij, terwijl je iemand aan het reanimeren was, hebt gezien dat elk van die 100den auto's die passeerden veertigers waren die allemaal aan het filmen waren. Laat staan dat je ze allemaal hebt geteld.

Terug
Bovenaan