Tour de France clean of doping?

Dopingdocu op ARD, voornamelijk over de Olympische Spelen, maar dit deel gaat specifiek over Fuentes.
Zich teruggetrokken van een eerdere OS, zodat hij in de luwte de atleten kon prepareren voor 1992, zelfs met bloeddoping.
Politiek, dat zegt: 'we willen zoveel mogelijk medailles. Hoe, het boeit niet, maar we willen geen positieve gevallen.'
Voor hoeveel gastlanden zou die vlieger opgaan, zodat je geen afgang meemaakt?

Maar dat tegen hoogte kunnen is ook voorbereiding die u daarbij kan helpen.
Ik denk niet dat er veel "tegen kunnen" aan is. Prikkels geven en acclimatiseren zal misschien inderdaad wel een paar procentpunt opleveren. En een Columbiaan die zijn hele jeugd op 3000+ meter door brengt zal zeker helpen maar ik denk niet dat het realistisch is van het performance verlies uit te vlakken, zelfs niet de helft.

Ik meen mij bv ook te herinneren dat de Yates brothers tijdens de Covid lockdown op Zwift een wedstrijd reden op de Alpe tegen een stel Triathlon broers. Een wedstrijd die de Yatesjes op papier altijd makkelijk hadden moeten winnen, met dat verschil dat die 2 in Andorra zaten op 2000m hoogte terwijl de 2 anderen op zeeniveau zaten. Das was uiteindelijk toch nipter dan verwacht als ik het goed voor heb.

Je mag dat vandaag doen voor + 700 renners en morgen nog eens en de dag daarna nog eens.
Terwijl je er geen dopingperikelen kunt mee bewijzen...
net zoals je met het bloedpaspoort vaak ook geen direct bewijs hebt, kan je ook hier gewoon afwijkende waarden analyseren.

En een vast type toestel met een wachtwoord die de UCI kent, is nu ook geen zo'n probleem. Data is eenvoudig op te laden in een systeem, ook van trainingen. Desnoods in samenwerking met Strava

Maar ik begrijp in de discussie nog niet goed de meerwaarde van weergeven van trainingsdata door renners.
Wat zou je hiermee willen aantonen?
Wat kunnen de dopingautoriteiten hiermee aanvangen?
Dit bevat toch geen enkel bewijsmateriaal naar inname van dopingproducten?
Afwijkende waarden zegt of bewijst helemaal niets, bloedpaspoort is iets totaal anders in dit gegeven.
Ik zou mij niet kunnen voorstellen welke afwijkende gegevens van een training aanleiding zou kunnen zijn tot meer of minder controle. Terwijl dit in het geval van bloedpaspoort wel heel duidelijk is.

Diegene die de zotste waarden trappen, halen in wedstrijden meestal ook wel heel goede resultaten en worden zo wel heel frequent getest.
Terwijl iemand met afwijkende bloedwaarden daarom niet per se de beste renner zal zijn, maar wel in het oog van de dopingcontroleurs komt.

Enige wat nu nog punt van discussie zou kunnen zijn, is de trainingslocatie. Maar elke atleet heeft het recht om te trainen waar hij wil.
Maar indien een atleet zich ergens ver in Colombië of Afrikaans land terugtrekt voor langere tijd, is de kans op spontane controle wel heel klein.

Maar ik begrijp in de discussie nog niet goed de meerwaarde van weergeven van trainingsdata door renners.
Wat zou je hiermee willen aantonen?
Wat kunnen de dopingautoriteiten hiermee aanvangen?
Dit bevat toch geen enkel bewijsmateriaal naar inname van dopingproducten?
Afwijkende waarden zegt of bewijst helemaal niets, bloedpaspoort is iets totaal anders in dit gegeven.
Ik zou mij niet kunnen voorstellen welke afwijkende gegevens van een training aanleiding zou kunnen zijn tot meer of minder controle. Terwijl dit in het geval van bloedpaspoort wel heel duidelijk is.

Diegene die de zotste waarden trappen, halen in wedstrijden meestal ook wel heel goede resultaten en worden zo wel heel frequent getest.
Terwijl iemand met afwijkende bloedwaarden daarom niet per se de beste renner zal zijn, maar wel in het oog van de dopingcontroleurs komt.

Enige wat nu nog punt van discussie zou kunnen zijn, is de trainingslocatie. Maar elke atleet heeft het recht om te trainen waar hij wil.
Maar indien een atleet zich ergens ver in Colombië of Afrikaans land terugtrekt voor langere tijd, is de kans op spontane controle wel heel klein.
Ik had het vooral op die laatste zaken. Ik ben vooral bezig met atletiek en daar zijn al frequent vragen rond bepaalde trainingslocaties. Als je dan zou zien dat iemand telkens traint met dezelfde personen die betrapt werden op doping of nauwelijks traint, dan kan je eruit halen dat hij gecontroleerd moet worden.

Idem met sterk afwijkende wattages tijdens een rittenronde (vergelijking tussen dag X/X+1 ivm collega's). Je kan imho daar wel gemakkelijk patronen in detecteren en afwijkingen zien. Ook eventueel mechanische doping (als dat nog een issue is) zou je zo wel kunnen detecteren.

Wat trouwens met renners die afstappen tijdens een eendagswedstrijd (helpers)? worden die evengoed gecontroleerd, of ontspringen die de dans?

Wat trouwens met renners die afstappen tijdens een eendagswedstrijd (helpers)? worden die evengoed gecontroleerd, of ontspringen die de dans?
Renners worden gecontroleerd op basis van hun uitslag maar er worden ook rugnummers geloot. Die renners moeten zich dan sowieso na de koers aandienen. Het gebeurt dus wel eens dat een renner al onderweg naar huis is en moet terugkeren voor de dopingcontrole. Anders telt het als een gemiste controle.

Ik had het vooral op die laatste zaken. Ik ben vooral bezig met atletiek en daar zijn al frequent vragen rond bepaalde trainingslocaties. Als je dan zou zien dat iemand telkens traint met dezelfde personen die betrapt werden op doping of nauwelijks traint, dan kan je eruit halen dat hij gecontroleerd moet worden.

Ik moet de eerste wielrenner nog tegenkomen die weinig traint hoor.
Van een wielrenner zijn trainingsdata ga je zonder achtergrond weinig kunnen maken vrees ik.

Ik wil overigens niet weten hoeveel keer Vingegaard en Pogacar gecontroleerd zijn geweest tijdens de tour. De controle lijkt mij echt geen probleem te zijn.
Ik zou zelfs durven zeggen dat er geen sport zo gecontroleerd wordt als wielrennen.

Bijkomend in deze digitale tijden van whistleblowers zou je denken dat er vroeg of laat iemand uit de biecht klapt. We zijn ondertussen al in “seizoen 5” van deze twee buitenaardse renners, zonder dat er ergens rook is ontstaan.

Heeft de Festinazaak niet net het tegenovergestelde blootgelegd (nl. dat de omerta in het peloton blijkbaar dermate dwingend is dat bijzonder veel rook binnenskamers gehouden kan worden - en dat voor lange tijd)?

Wat als instanties zoals het WADA het (onder omkoping) toelaten, onder de toppers van de sport, om diens sport niet te bezoedelen?
Stel je voor dat Federer; Nadal en Djoko pakten in hun gouden tijden en het kwam uit. Dan zat je ongetwijfeld met minder inkomsten door lagere opkomsten en minder interesse (genre de Duitsers na de eeuwwisseling van de Tour).

Los van (al dan niet omgekochte) toelating, geloof ik ook dat gepakte toppers zelden publiekelijk geëxposeerd of sportief gesanctioneerd worden.
Je zal als sportbond immers je kip met de gouden eieren maar slachten.

Los van (al dan niet omgekochte) toelating, geloof ik ook dat gepakte toppers zelden publiekelijk geëxposeerd of sportief gesanctioneerd worden.
Je zal als sportbond immers je kip met de gouden eieren maar slachten.
Idd.
Bv: we gaan niet moeilijk doen over Usain Bolt.
Jamaica en dopingbestrijding is verre van top.
Powell en Blake werden gepakt. Bolt nooit. Daar klopt iets niet van.
Twee minderen onder de bus gooien en de andere laten ze los.

Idd.
Bv: we gaan niet moeilijk doen over Usain Bolt.
Jamaica en dopingbestrijding is verre van top.
Powell en Blake werden gepakt. Bolt nooit. Daar klopt iets niet van.
Twee minderen onder de bus gooien en de andere laten ze los.
Waarom niet?

Ik ga zeker niet mijn hand in het vuur steken voor Bolt, maar 't is niet omdat die andere twee gepakt hebben dat Bolt automatisch ook gepakt heeft. Misschien pakten die andere twee juist doping om Bolt te kunnen verslaan?

Waarom niet?

Ik ga zeker niet mijn hand in het vuur steken voor Bolt, maar 't is niet omdat die andere twee gepakt hebben dat Bolt automatisch ook gepakt heeft. Misschien pakten die andere twee juist doping om Bolt te kunnen verslaan?
Zoals boven aangehaald, stel u eens voor dat het zou uitkomen dat Bolt gepakt had in zijn periode.
Atletiekwereld staat op zijn kop. Dat is Lightning Bolt hé, de showman. Hét paradepaardje van een land. Dat is te vergelijken met Armstrong, zo'n shitstorm.
Toegegeven, hij kwam niet uit het niets, maar Blake evenmin. Een jeugd-dopingprogramma?
Die 9.58sec. Het grootste verschil tussen twee wereldrecords in sinds bijna 100j, dacht ik, met 0.11sec. verbetering.
Vind ik verdacht. Je zou denken dat de verschillen kleiner en kleiner worden.

En toch blijft het idioot imo om te beginnen met ja Bolt zal ook wel gepakt hebben zeker.

Dat was een fenomeen van bij de jeugd en die is dat gebleven tot hij stopte. Het gebeurt soms in de sport, de geboorte van fenomenen, en gelukkig maar want zonder zou sport al wel wat van zijn glans verliezen, Bolt :love: .

En toch blijft het idioot imo om te beginnen met ja Bolt zal ook wel gepakt hebben zeker.

Dat was een fenomeen van bij de jeugd en die is dat gebleven tot hij stopte. Het gebeurt soms in de sport, de geboorte van fenomenen, en gelukkig maar want zonder zou sport al wel wat van zijn glans verliezen, Bolt :love: .
Verloor zijn laatste 100m op het WK 2017 + een blessure.
Een echt fenomeen wint zijn laatste wedstrijd, zoals Cancellara - Contador of Phelps.
Ik hou het op sub-fenomeen :shy:.

Nu ik het heb over Phelps (een grote insinuatie, ik weet het) :
https://www.wada-ama.org/en/news/wa...a-scheme-contravention-world-anti-doping-code
WADA is now aware of at least three cases where athletes who had committed serious anti-doping rule violations were allowed to continue to compete for years while they acted as undercover agents for USADA, without it notifying WADA and without there being any provision allowing such a practice under the Code or USADA’s own rules.
Een aantal Amerikaans gedopeerde atleten mochten blijven sporten in ruil voor info over andere gedopeerden.
Waaronder een topatleet, die intussen gestopt is én zelfs het WADA ging ermee akkoord om niet bekend te maken wie het is, omwille van de topatleet zijn veiligheid.
Dat moet toch een meervoudig gouden-medaille winnaar zijn, als die zijn / haar veiligheid in gevaar kan komen?

Verloor zijn laatste 100m op het WK 2017 + een blessure.
Een echt fenomeen wint zijn laatste wedstrijd, zoals Cancellara - Contador of Phelps.
Ik hou het op sub-fenomeen :shy:.

Nu ik het heb over Phelps (een grote insinuatie, ik weet het) :
https://www.wada-ama.org/en/news/wa...a-scheme-contravention-world-anti-doping-code

Een aantal Amerikaans gedopeerde atleten mochten blijven sporten in ruil voor info over andere gedopeerden.
Waaronder een topatleet, die intussen gestopt is én zelfs het WADA ging ermee akkoord om niet bekend te maken wie het is, omwille van de topatleet zijn veiligheid.
Dat moet toch een meervoudig gouden-medaille winnaar zijn, als die zijn / haar veiligheid in gevaar kan komen?
Dat eerste stuk kan je toch onmogelijk serieus bedoelen? :p

Dat is zelfs zo onmogelijk dat ik er zelfs niet mee kan lachen zelfs daar ben je voorbij.

Dat zal waarschijnlijk het grootste fenomeen uit de atletiek blijven dat ik in mijn leven zal meemaken (en als ik gemiddeld lang leef is dat toch nog een jaar of vijftig).

Dat eerste stuk kan je toch onmogelijk serieus bedoelen? :p

Dat is zelfs zo onmogelijk dat ik er zelfs niet mee kan lachen zelfs daar ben je voorbij.

Dat zal waarschijnlijk het grootste fenomeen uit de atletiek blijven dat ik in mijn leven zal meemaken (en als ik gemiddeld lang leef is dat toch nog een jaar of vijftig).
Een Olympisch fenomeen, tuurlijk. Zijn eerste OS buiten beschouwing gelaten als newbie, was hij onklopbaar. Dan ben je richting GOAT aan het gaan.
Maar wel zijn laatste wedstrijd verloren en dat blijft hangen bij me (blessure laat ik links liggen).
Dan zet ik Jesse Owens hoger op de ladder dan de Jamaicaan of bij ons leven, Michael Johnson.

Een Olympisch fenomeen, tuurlijk. Zijn eerste OS buiten beschouwing gelaten als newbie, was hij onklopbaar. Dan ben je richting GOAT aan het gaan.
Maar wel zijn laatste wedstrijd verloren en dat blijft hangen bij me (blessure laat ik links liggen).
Dan zet ik Jesse Owens hoger op de ladder dan de Jamaicaan of bij ons leven, Michael Johnson.
Ja ieder zijn idee he maar laatste wedstrijd verliezen doet nu echt niks af van zijn legacy imo.

Dus volgens die redenering

iedere sporter die zijn laatste (of een) wedstrijd heeft gefaald , kan geen goat genoemd worden

Iemand die 2 jaar dominant was (ook kon hij er zelf niet veel aan doen dat het niet langer was) en iemand die 7 jaar dominant was schat je hoger in dan iemand die 8 jaar dominant was. Maar er dan een jaartje teveel bij deed.

Ocharme Jordan , ali, gretzky, Schumacher en zovele meer

Dus volgens die redenering

iedere sporter die zijn laatste (of een) wedstrijd heeft gefaald , kan geen goat genoemd worden

Iemand die 2 jaar dominant was (ook kon hij er zelf niet veel aan doen dat het niet langer was) en iemand die 7 jaar dominant was schat je hoger in dan iemand die 8 jaar dominant was. Maar er dan een jaartje teveel bij deed.

Ocharme Jordan , ali, gretzky, Schumacher en zovele meer
Yep (behoudens blessures of andere omstandigheden).
Stoppen op een hoogtepunt maakt je legendarisch.
Als Brady was gestopt na zijn laatst gewonnen Superbowl, 't was in de sacoche, maar neen, hij moest verder gaan als veertiger...
Jordan had onsterfelijkheid voor het rapen en hij liet dat liggen.
Die eindbeslissing maken is een kunst. "Kan ik nog één huzarenstukje verrichten (en voor het geld gaan) of is dit het, mijn moment van glorie?"

Owens sprintte niet op de track, die we kennen (enorm energieverlies in zijn tijd) en had niet de schoenen en trainingsmethodes, die Bolt had.
Dat maakt zijn prestaties automatisch impressionant + de tegenstand van bovenaf in die tijd.

Mayweather > Ali.
Hamilton kon het zijn, maar hij had natuurlijk Nederlandse pech :laugh:.

Terug
Bovenaan