Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

ach ja, het kan altijd erger.

410xautoxauto

weet niet wie dat een goed idee vond om je kind "opgedroogde-kak-in-je-reethaar" te noemen.

ach ja, het kan altijd erger.

410xautoxauto

weet niet wie dat een goed idee vond om je kind "opgedroogde-kak-in-je-reethaar" te noemen.
Oh mijn god, wat erg! Ik had dat woord nog nooit gehoord en wist überhaupt niet dat dat een ding was of dat er een woord voor bestond. Maar als je bezig bent met een naam te zoeken voor je kind, Google je dat toch op z’n minst een keer 🤦🏻‍♀️

Bij ons eerste zoontje had ik lang de naam Finn in gedachten maar de combinatie van de populariteit en de betekenis (blond, terwijl hij dat nooit zou zijn want wij hebben beiden donker haar) heeft ons daarvan doen afstappen.

Uiteindelijk is dat allemaal persoonlijke smaak, ik vind de meeste suggesties hierboven niet echt geweldig. Ik zou ook wel heel goed checken dat je zo'n Scandinavische naam wel echt correct uitspreekt, want die verschillen zijn soms subtiel. En als het dan te uniek is kan je kind gegarandeerd heel zijn leven mensen verbeteren.

Wij hebben een naam gekozen die hier ook zeldzaam is, maar waar geen enkele vreemde klank in komt. Het is soms verbazingwekkend hoe mensen erin slagen dat verkeerd uit te spreken, soms lijk het er wel voor gedaan.
Je kan een van oorprong buitenlandse naam natuurlijk altijd een beetje 'vervlaamsen', je hoeft die niet per sé op dezelfde wijze uit te spreken. Dat kies je als ouders helemaal zelf. Maar de mogelijke verwarring over uitspraak is inderdaad iets om rekening mee te houden, en ook één van de redenen waarom we voor iets anders zijn gegaan. Ik blijf Viggo echter een leuke jongensnaam vinden. :smile:

Bij ons eerste zoontje had ik lang de naam Finn in gedachten maar de combinatie van de populariteit en de betekenis (blond, terwijl hij dat nooit zou zijn want wij hebben beiden donker haar) heeft ons daarvan doen afstappen.
Hier had ik jaren de naam "Otis" in gedachten (vooral door één van mijn favoriete artiesten, Otis Redding) moest het een jongen zijn maar ook door de overdreven populariteit van afgestapt. Ik link de naam nu ook met "gèsten" zoals we hier zeggen.

Hier had ik jaren de naam "Otis" in gedachten (vooral door één van mijn favoriete artiesten, Otis Redding) moest het een jongen zijn maar ook door de overdreven populariteit van afgestapt. Ik link de naam nu ook met "gèsten" zoals we hier zeggen.
Stond hier ook op de short-list. Collega zijn zoontje noemde zo, en die kreeg continu de vraag "vernoemd naar Otis Redding?" waarop hij dan antwoorde "nee, naar de liftenfabrikant" :P

Blij dat wij vanaf nu ook deel uitmaken van deze thread!

Afgelopen donderdag goed nieuws gekregen. Geen complicaties bij de NIPT test én een jongen. We happy 😍

Uitgerekend voor 22 september!
Hier ook een jongen maar dan begin september.

Op zich wel blij dat het een jongen wordt, maar voorlopig nog geen naam gevonden die we mooi vinden. Een meisjesnaam vind ik makkelijker. 😊

Ik vind de meisjesnamen makkelijker dan de jongens (toen we het geslacht nog niet wisten). Uiteindelijk is het nog iets geworden wat niet op de lijst stond :unsure: . Wij wouden vooral een naam die uitspreekbaar was in het Frans, Nederlands en Engels.

Je kan een van oorprong buitenlandse naam natuurlijk altijd een beetje 'vervlaamsen', je hoeft die niet per sé op dezelfde wijze uit te spreken. Dat kies je als ouders helemaal zelf. Maar de mogelijke verwarring over uitspraak is inderdaad iets om rekening mee te houden, en ook één van de redenen waarom we voor iets anders zijn gegaan. Ik blijf Viggo echter een leuke jongensnaam vinden. :smile:
Hier moest het ook uitspreekbaar zijn voor de schoonfamilie, dus in het Spaans. Gezien die een nogal beperkt aantal klinkers kennen (dus geen eu, ui, u, uu, ou) en ook geen onderscheid maken tussen lange en korte klinkers (is het Viggo of Viego, geen verschil), maakte dat de lijst van echt Vlaamse/Germaanse namen al redelijk klein. De meeste vond mijn vrouw dan nog lelijk, terwijl enkele van haar traditionele suggesties voor mij dan weer niet echt aanvaardbaar waren. Op dat vlak eigenlijk een geluk dat we een dochter hebben, want voor jongensnamen hadden we echt niets dat ons beiden aanstond.:unsure:

Dat vervlaamsen geeft ook nogal een soep eigenlijk. Neem nu Miguel, dat is in het Vlaams Michiel, maar toch lopen er hier een hoop Miguels rond waar die naam dan op zijn Vlaams wordt uitgesproken als "Miegwel". Keek mijn vrouw ook wel wat van op in het begin. Eigenlijk zijn onze namen zoals onze ruimtelijke ordening, doe maar iets :)

Hier staat die naam nog altijd bovenaan het lijstje mocht er een 2e zoon komen :unsure:

Misschien tegen dat die er eventueel ooit is, hij niet meer zo populair is.

Dat vervlaamsen geeft ook nogal een soep eigenlijk. Neem nu Miguel, dat is in het Vlaams Michiel, maar toch lopen er hier een hoop Miguels rond waar die naam dan op zijn Vlaams wordt uitgesproken als "Miegwel". Keek mijn vrouw ook wel wat van op in het begin. Eigenlijk zijn onze namen zoals onze ruimtelijke ordening, doe maar iets :)
Ja klopt, vaak zie je dan ook nog eens uiteenlopende (verzonnen) variaties op de schrijfwijze, kwestie van toch maar speciaal te doen. Hoeft voor mijn ook allemaal niet hoor. Maar ieder zijn keuze daarin zeker. Een beetje "logisch" vervlaamsen van een naam is nu op zich wel vrij courant.

Bestond er vroeger trouwens zo geen boek met alle gekende voornamen in, waaruit je kon/mocht kiezen?

Laatst bewerkt:
Bestond er vroeger trouwens zo geen boek met alle gekende voornamen in, waaruit je kon/mocht kiezen?
Ik weet niet of dat hier bestond, in het gezegende jaar 1986 moest mijn moeder wel een brief naar de burgemeester sturen omdat de ambtenaar van de burgelijke stand mijn voornaam niet aanvaarde (volgens hem was de Franse spelling de enige aanvaardbare, terwijl mijn moeder één letter verschil wou).

In bepaalde (Scandinavische dacht ik) landen bestaat dit wel nog dacht ik. Heb de indruk dat Spaanstaligen daar ook wel conservatiever in zijn. Ik ken nu ook geen hopen Spaanstaligen en daar zitten al 3 Ana's en 2 Maria's tussen de vrouwen.

Voor de dochter haar naam heb ik zelfs een app geïnstalleerd waarbij je namen "swipete". 😁 Heb ik me mee bezig gehouden en zo had de papa een kortere lijst om uit te kiezen.
We hadden al jaren een meisjesnaam in gedachten, tot plots bleek dat ik zwanger was van een meisje en we hem eigenlijk allebei zo mooi niet meer vonden... 🙈

Voor de dochter haar naam heb ik zelfs een app geïnstalleerd waarbij je namen "swipete". 😁 Heb ik me mee bezig gehouden en zo had de papa een kortere lijst om uit te kiezen.
We hadden al jaren een meisjesnaam in gedachten, tot plots bleek dat ik zwanger was van een meisje en we hem eigenlijk allebei zo mooi niet meer vonden... 🙈
Misschien is het dezelfde, maar er is een tinder like app waar je dus samen tot een lijstje kan komen van namen die je beiden goed vindt :D

Hier stond Sam bovenaan mijn lijstje maar de papa was niet akkoord. Ik vind Sam nog altijd mooi. Voor een meisje of een jongen.
Uiteindelijk is het hier een heel klassieke naam geworden.😊

Laatst bewerkt:
Otis zit in de lift als het ware.

Misschien is het dezelfde, maar er is een tinder like app waar je dus samen tot een lijstje kan komen van namen die je beiden goed vindt :D

Kinder? Hebben wij ook gebruikt, zonder daar een naam uit te kiezen uiteindelijk :unsure:

Terug
Bovenaan