Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

De laatste tijd hier alle drie wat in een ambetante fase.
De oudste (5) spreekt wel eens tegen. De zoon (3) wil alles en als er iets ni mag dan kan die echt heel hard zeuren. De jongste (2) gilt graag wanneer het ni naar haar zin is.

Ik kan daar redelijk mee om: negeren of gewoon afblokken maar mijn vriendin heeft het er moeilijk mee en heeft daar een pak minder geduld mee. Ze roept dan wat sneller en is zelf kortaf. Ik heb al gezegd dat ze dat moet los laten. Ze doen dat ni om te pesten, da's gewoon zelf zoeken hoe ze met bepaalde dingen omgaan imo. Ni dat ik eeuwig geduld heb en zonder fouten ben hoor. Maar in 99% van de gevallen ben ik de kalme en zij niet. Als er dan iets is, is't dikwijls geroep om papa (want ik blijf rustiger) en dat wordt dan natuurlijk een sneeuwbal..

Vanochtend: ik sta in de badkamer en hoor ineens een gegil van beneden. De oudste vindt haar kousenbroek lelijk en wil ze ni aan doen. Ik hoor m'n vriendin terug roepen en 't spel zat op de wagen. Ik kom beneden en zowel de zoon (die geen zin had om kleren aan te doen) en de jongste zijn ook mee begonnen van hun oren te maken. M'n vriendin loopt daar dan gefrustreerd tussen, ook te roepen.

Toen ook m'n geduld verloren en tegen haar geroepen dat ze zelf ook eens wat kalmer moet zijn want dit lost niks op. Ik voel me al effe de politie/buffer die het altijd maar moet opvangen en ik geraak dat ook beu. Soms wil ik iets plannen maar dan denk ik: misschien maar niet want dan zit ze alleen met die bengels. Maar eigenlijk hoeft dat geen probleem te zijn.

Ik snap de frustratie van haar kant ook wel. Er is quasi geen enkele dag dat ze eens alle drie gewoon "perfect" luisteren en er niks aan de hand is. Pas op: het gaat hier niet over grote drama's elke dag hé. Maar elke dag is er wel minstens één die eens een moeilijk moment heeft. Maar da's nu eenmaal het gevolg van drie jonge kindjes in huis hebben.

Hopelijk kunnen we het er straks eens over hebben maar da's ook niet haar sterkste kant (da's een ander verhaal, voor ergens anders).

Dank u wel voor de uitleg Mulan. Makes sense.

Maar ik vat het zo op: uw lichaam is aan 't vechten tegen een beestje. Binnen blijven in de warmte zal de strijd misschien positief beïnvloeden terwijl je in de koude de strijd misschien verliest, waardoor je dus het effect hebt van 'ziek worden door in de koude te lopen'.

Ik was ooit op een kinderboerderij en had de muts binnen laten liggen van de kleinste. Toen ik die wou halen zei de bazin daar dat ik me dat zo niet moet aantrekken want 'je word niet ziek van in de koude te lopen hé' met nen air.

Heb jij een kinderboerderij, Mulan?
Dan vat je dat verkeerd op :).

Hoe verklaar je anders dat het aantal luchtweginfecties door griep in Afrika hoger is dan in Europa in USA?

Toen ook m'n geduld verloren en tegen haar geroepen dat ze zelf ook eens wat kalmer moet zijn want dit lost niks op. Ik voel me al effe de politie/buffer die het altijd maar moet opvangen en ik geraak dat ook beu. Soms wil ik iets plannen maar dan denk ik: misschien maar niet want dan zit ze alleen met die bengels. Maar eigenlijk hoeft dat geen probleem te zijn.
Hier is dezelfde situatie al even aan de gang en dat gevoel heb ik ook. En dat gaat verder als echt iets plannen ter ontspanning. Ik stel het gras afrijden of huishoudelijke taken gewoon uit omdat ik me schuldig moet voelen als ik de kinderen bij haar laat. Alles is bij haar ook "ik heb net een uur op de kinderen gelet, dus nu wil ik ook een uur er niet naar kijken". Ik vind dat echt niet normaal dat je u kinderen als zo een last ziet maar dat is wel het gevoel dat ze me geeft.

Vanmorgen deed de oudste wat moeilijk over zijn kleding aandoen en hij zei toen dat hij papa wou en dat hij niet van mama hield. In plaats van dan eens 5 minuten rustig met hem te praten en te vragen waarom hij zich misschien zo voelt begint ze er op te roepen en zegt ze dat ze dan ook maar geen leuke dingen meer met hem gaat doen en dat hij haar niets meer moet vragen. Dat gaat het echt oplossen om zo tegen hem te doen...

Als mijn kinderen echt onbeleefd zijn of onrespectvol zijn dan zeg ik hen rustig dat dat niet ok is.

Doen ze daarin ongestoord verder, stop ik meestal de activiteit waarmee ze bezig zijn. Zijn ze aan het eten, gedaan met eten. Kijken ze TV, gedaan met TV kijken. Spelen ze buiten, naar binnen.

De keren daarop lukt het dan wel meestal om ze te kalmeren door eenmaal erop te spreken.

Een tantra waarbij ze roepen of tieren = 5 minuten afkoelen op hun kamer. Lukt dat niet, 5 minuten erbij.

Als mijn kinderen echt onbeleefd zijn of onrespectvol zijn dan zeg ik hen rustig dat dat niet ok is.

Doen ze daarin ongestoord verder, stop ik meestal de activiteit waarmee ze bezig zijn. Zijn ze aan het eten, gedaan met eten. Kijken ze TV, gedaan met TV kijken. Spelen ze buiten, naar binnen.

De keren daarop lukt het dan wel meestal om ze te kalmeren door eenmaal erop te spreken.

Een tantra waarbij ze roepen of tieren = 5 minuten afkoelen op hun kamer. Lukt dat niet, 5 minuten erbij.
Dat is nu iets dat ik niet snap. Als "straf" ze naar hun kamer sturen. Ik zou mijn kind willen aanleren dat op zijn kamer zitten geen straf is?

Hier probeer ik hetzelfde te doen. Behalve dat naar de kamer sturen, ik vind het geen goed idee om hun kamer een straf te maken.
Hier neem ik een stoel die we in een hoek zetten ergens beneden en dan moet hij daar op blijven zitten voor 5 minuten om af te koelen.

Dat is nu iets dat ik niet snap. Als "straf" ze naar hun kamer sturen. Ik zou mijn kind willen aanleren dat op zijn kamer zitten geen straf is?
Wij hebben er maar eentje, de bedoeling is dat het kind afgezonderd wordt van aandacht. Als je nog kinderen rond hebt lopen kan dat al een pak moeilijker worden om dat simpelweg in de leefruimte, keuken,... Te doen. 😉

Hier wil ik graag even op inpikken met een vraag.

Eerst even situatie schetsen.
2 kinderen die nu in 4e en 6e leerjaar zitten.
Schermgebruik is al vele jaren aanwezig maar proberen we toch altijd te beperken. Echter hoe ouder ze worden hoe meer ze dit willen natuurlijk. We geven hier meestal ook niet aan toe. Maar dagelijks gebruik is er wel. Voor mij is er ook geen groot verschil of ze gewoon tv kijken of filmpjes op tablet bv. In het begin enkel youtube kids maar daar zijn ze toch al wat groot voor ondertussen dus al wel enige tijd de gewone youtube. Daar heb ik al dikwijls gezien dat ze dus echt de grootste crap kijken gaande van opgefokte amerikanen tot russiche unpacking video’s en alles ertussenin.
De laatste maanden regelmatig problemen met hun gedrag telkens we zeggen dat schermtijd afgelopen is. En telkens wanneer ze dus youtube kijken. Wanneer ze bv roblox spelen is dit veel minder. Voor mij is de link met youtube er wel.
Vorige week ben ik dus effe ontploft en heb youtube in de ban gedaan voor onbepaalde tijd.
Ik ben er zeker van dat andere ouders dit in zekere mate wel zullen herkennen.

Mijn vraag is dus : Youtube voor eeuwig in de ban laten of zijn er manieren om toch te filteren op content?
En indien filteren waar en hoe trek je de grens?
Ik heb geen zin om al die filmpjes eerst zelf te bekijken en oordelen, laat staan in het gezever dat erbij komt omdat ik waarschijnlijk 90% afkeur.
Hoe hebben jullie dit opgelost?

Moest het al in deze thread gepasseerd zijn, sorry tldr.
Mijn zonen zijn toevallig even oud, en ik vind YouTube filmpjes zelf ook ‘brol’. Ze weten dat, maar ja natuurlijk mogen ze wel af en toe kijken. De tip van hierboven om het op tv te laten kijken, vind ik heel goed, dan heb je er zelf meer zicht op.
Wat wij sinds dit schooljaar ook doen, is meer tv kijken samen met hen ‘s avonds. Ik heb wat programma’s ontdekt die ze zelf echt wel mooi vinden, en daardoor hebben ze automatisch wat minder tijd voor domme YouTube (en die link lijken ze niet echt gelegd te hebben haha!). Zo kijken we nu samen ‘s avonds naar DNA met Lieven Scheire, Hunted, Klopjacht, De Code van Coppens, Reizen Waes, Lego Masters, Homo Universalis, … Dat interesseert hen ook wel allemaal, zo’n dingen.

Hier ook geen fan van YouTube. Wat een brol dat daar allemaal op te zien is. Op Youtube Kids blokkeren we dan wel een kanaal als het brol is, maar dat is natuurlijk een riedeltje zonder einde :(

Hier is dezelfde situatie al even aan de gang en dat gevoel heb ik ook. En dat gaat verder als echt iets plannen ter ontspanning. Ik stel het gras afrijden of huishoudelijke taken gewoon uit omdat ik me schuldig moet voelen als ik de kinderen bij haar laat. Alles is bij haar ook "ik heb net een uur op de kinderen gelet, dus nu wil ik ook een uur er niet naar kijken". Ik vind dat echt niet normaal dat je u kinderen als zo een last ziet maar dat is wel het gevoel dat ze me geeft.
Zo erg is het hier (nog) niet. Maandag hadden de twee oudsten een pedagogische studiedag en is mijn vriendin er mee naar de zoo geweest. Allemaal geen probleem. Maar vanaf ze met drie zijn en in een meer alledaagse settings, wordt het een pak moeilijker.
We zullen wel zien wat er straks uit de bus komt.

Hier ook geen fan van YouTube. Wat een brol dat daar allemaal op te zien is. Op Youtube Kids blokkeren we dan wel een kanaal als het brol is, maar dat is natuurlijk een riedeltje zonder einde :(
Na verloop van tijd is die YouTube Kids wel niet meer genoeg. Den onze is verslaafd aan de film Sing en ziet dus heel graag gewoon die liedjes opnieuw. Die kan je gewoon niet zoeken op Youtube kids en daar moet hij gewoon voor naar de gewone YouTube gaan.

Helemaal niet? Want dat is wel zowat de uiterste termijn om toch beginnen te babbelen normaal?

Ja, verder dan 2 verstaanbare woorden per zin geraakt die toch nog niet.
Daarnaast wel een hoop onverstaanbaar gebrabbel, dus ik maak me nog niet te veel zorgen.

Wordt wel van dichtbij opgevolgd door logopedist in de familie.

Ja, verder dan 2 verstaanbare woorden per zin geraakt die toch nog niet.
Daarnaast wel een hoop onverstaanbaar gebrabbel, dus ik maak me nog niet te veel zorgen.

Wordt wel van dichtbij opgevolgd door logopedist in de familie.
Zo abnormaal is dat niet voor nog geen 2-jarige.

We merken dat dochterlief ons bewust(?) pijn doet als ze kwaad/gefrustreerd/moe is als ze op schoot zit. Da's dan aan de haren trekken met zo'n snok dat ze een heel deel haar mee heeft en slaan/pitsen in het gezicht. Nu ze is nog maar 13 maanden (11 in ontwikkeling) en ik weet niet of ze beseft dat ze ons pijn doet. Sinds een paar dagen zeg ik duidelijk auw, en neen, andere mensen doen we geen pijn. Blijft ze het toch doen, zet ik haar op de grond en kan ze daar haar boosheid uitwerken ipv haar nog wat verder af te weren wat ik ervoor deed. Negen van de tien hangt ze binnen de vijf seconden weer huilend aan mijn been. Ik weet niet of ik er zo goed aan doe, maar begin het wel beu te worden.

Hier ook een vraag naar tips ivm een 4jarige met een grote mond / commentaar, met momenten.
Merk zelf dat ik daar moeilijk mee kan omgaan soms / niet goed weet te reageren.

Tips / boeken om dat wat correct te behandelen?

Is wel een goed boek. Er staan voorbeelden van situaties in waardoor er uitgelegd wordt waarom een kind op die bepaalde manier reageert. Zo krijg je een ander inzicht.

Laatst bewerkt:
We merken dat dochterlief ons bewust(?) pijn doet als ze kwaad/gefrustreerd/moe is als ze op schoot zit. Da's dan aan de haren trekken met zo'n snok dat ze een heel deel haar mee heeft en slaan/pitsen in het gezicht. Nu ze is nog maar 13 maanden (11 in ontwikkeling) en ik weet niet of ze beseft dat ze ons pijn doet. Sinds een paar dagen zeg ik duidelijk auw, en neen, andere mensen doen we geen pijn. Blijft ze het toch doen, zet ik haar op de grond en kan ze daar haar boosheid uitwerken ipv haar nog wat verder af te weren wat ik ervoor deed. Negen van de tien hangt ze binnen de vijf seconden weer huilend aan mijn been. Ik weet niet of ik er zo goed aan doe, maar begin het wel beu te worden.
Dat is niet bewust, en dat gaat over. Ze gaat u nog beginnen bijten ook...
Vreselijk irritant, maar weinig aan te doen.

Terug
Bovenaan