Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Vandaag een mooie quote gelezen:
"Op 6 maanden kunnen baby's zonder nachtvoeding. Ja, en volwassenen kunnen 3 dagen zonder drinken. Proberen?"

Hier is het nog steeds problematisch met de constipatie. Al weken forlax aan het geven, een paar keer suppo geprobeerd, maar die duwt ze er uit, en daarnet voor 2e keer dan maar microlax... En hulp van dokters moet je ook niet echt verwachten, daar komt enkel "laat ze gewoon met een pamper rondlopen"... Maar in de pamper kakt ze ook niet.

Ik.

Bij winter/kou/regen zitten we veel minder buiten maar allemaal binnen, ramen en deuren toe waardoor de virussen blijven circuleren in een kleine ruimte ipv sneller verspreid te worden.
En aangezien ook virussen een incubatietijd nodig hebben, is het een gebrek aan kennis die verklaart waarom je 1-2 dagen nadat je "in de koude stond" ziek wordt. 😛
Dank u wel voor de uitleg Mulan. Makes sense.

Maar ik vat het zo op: uw lichaam is aan 't vechten tegen een beestje. Binnen blijven in de warmte zal de strijd misschien positief beïnvloeden terwijl je in de koude de strijd misschien verliest, waardoor je dus het effect hebt van 'ziek worden door in de koude te lopen'.

Ik was ooit op een kinderboerderij en had de muts binnen laten liggen van de kleinste. Toen ik die wou halen zei de bazin daar dat ik me dat zo niet moet aantrekken want 'je word niet ziek van in de koude te lopen hé' met nen air.

Heb jij een kinderboerderij, Mulan?

Maak u geen illusies, elk scherm geeft altijd problemen en het wordt alleen maar erger des te ouder ze worden.

Het is nooit genoeg, ze willen altijd meer, want ander speelgoed hebben ze niet....

En het wordt pas echt erg als de schreeuwende hollanders op youtube er bij komen :(
Hier wil ik graag even op inpikken met een vraag.

Eerst even situatie schetsen.
2 kinderen die nu in 4e en 6e leerjaar zitten.
Schermgebruik is al vele jaren aanwezig maar proberen we toch altijd te beperken. Echter hoe ouder ze worden hoe meer ze dit willen natuurlijk. We geven hier meestal ook niet aan toe. Maar dagelijks gebruik is er wel. Voor mij is er ook geen groot verschil of ze gewoon tv kijken of filmpjes op tablet bv. In het begin enkel youtube kids maar daar zijn ze toch al wat groot voor ondertussen dus al wel enige tijd de gewone youtube. Daar heb ik al dikwijls gezien dat ze dus echt de grootste crap kijken gaande van opgefokte amerikanen tot russiche unpacking video’s en alles ertussenin.
De laatste maanden regelmatig problemen met hun gedrag telkens we zeggen dat schermtijd afgelopen is. En telkens wanneer ze dus youtube kijken. Wanneer ze bv roblox spelen is dit veel minder. Voor mij is de link met youtube er wel.
Vorige week ben ik dus effe ontploft en heb youtube in de ban gedaan voor onbepaalde tijd.
Ik ben er zeker van dat andere ouders dit in zekere mate wel zullen herkennen.

Mijn vraag is dus : Youtube voor eeuwig in de ban laten of zijn er manieren om toch te filteren op content?
En indien filteren waar en hoe trek je de grens?
Ik heb geen zin om al die filmpjes eerst zelf te bekijken en oordelen, laat staan in het gezever dat erbij komt omdat ik waarschijnlijk 90% afkeur.
Hoe hebben jullie dit opgelost?

Moest het al in deze thread gepasseerd zijn, sorry tldr.

Hier ook een vraag naar tips ivm een 4jarige met een grote mond / commentaar, met momenten.
Merk zelf dat ik daar moeilijk mee kan omgaan soms / niet goed weet te reageren.

Tips / boeken om dat wat correct te behandelen?

Schermgebruik is al vele jaren aanwezig maar proberen we toch altijd te beperken. Echter hoe ouder ze worden hoe meer ze dit willen natuurlijk. We geven hier meestal ook niet aan toe. Maar dagelijks gebruik is er wel. Voor mij is er ook geen groot verschil of ze gewoon tv kijken of filmpjes op tablet bv. In het begin enkel youtube kids maar daar zijn ze toch al wat groot voor ondertussen dus al wel enige tijd de gewone youtube. Daar heb ik al dikwijls gezien dat ze dus echt de grootste crap kijken gaande van opgefokte amerikanen tot russiche unpacking video’s en alles ertussenin.
De laatste maanden regelmatig problemen met hun gedrag telkens we zeggen dat schermtijd afgelopen is. En telkens wanneer ze dus youtube kijken. Wanneer ze bv roblox spelen is dit veel minder. Voor mij is de link met youtube er wel.
Vorige week ben ik dus effe ontploft en heb youtube in de ban gedaan voor onbepaalde tijd.

Mijn vraag is dus : Youtube voor eeuwig in de ban laten of zijn er manieren om toch te filteren op content?
Ik heb geen zin om al die filmpjes eerst zelf te bekijken en oordelen, laat staan in het gezever dat erbij komt omdat ik waarschijnlijk 90% afkeur.

Kun je niet eens door hun watch history gaan en alles blocken wat je niet geschikt vindt? Da's geen 100% waterdichte methode, maar die bestaat niet zonder alles te verbieden imo

Vanaf wanneer sliep de baby niet meer op de kamer bij jullie? Dochter heeft haar handjes ontdekt en zit dus elke nacht luidkeels te smakken erop :help: Overdag grappig om te zien, 's nachts gigantisch ambetant als ze naast je ligt nadat je een nachtvoeding hebt gegeven. Ze is dan ook niet onrustig of vragend naar voeding, het is echt gewoon spelen of al dromend dat ze het doet, want uiteindelijk slaapt ze toch gewoon weer in/verder, maar dat kan soms wel een dikke 30-40 minuten zijn.
Ze slaapt nu van 19u tot +- 4u en dan om 7u maken we ze terug wakker als dat iets uitmaakt, is nu 3 maand ongeveer.
Morgen 9 maand en ze ligt nog bij ons op de kamer.
Denk dat het pas na haar 1st verjaardag zal zijn dat we ze in haar eigen kamer leggen

Mijn ma zit in de fase waar ze heel veel goedbedoelde tips geeft, maar daardoor net het omgekeerde resultaat mee behaalt. Mijn vrouw wordt er onzeker door. Vroeger mocht je bijvoorbeeld zogezegd geen ajuinen eten als je borstvoeding geeft. Nu zeggen ze dat dat geen verschil maakt. Dus wij kijken daar niet naar, maar mijn ma kookt dan apart voor mijn vrouw, zonder ajuinen. Dan steeds de vraag of onze dochter niet te koud heeft. Dat soort dingen. Goedbedoeld, maar enorm irritant. En ze wilt liever niet dat ik er iets van zeg.

Kun je niet eens door hun watch history gaan en alles blocken wat je niet geschikt vindt? Da's geen 100% waterdichte methode, maar die bestaat niet zonder alles te verbieden imo
Ga ik eens bekijken.
Maar nu ik extra over nadenk door het neer te typen vrees ik dat youtube voor vele jaren gebanned gaat worden.
Er is daar gewoon zo gigantisch veel content aanwezig dat dat onmogelijk te filteren is.

Ik dacht dat minstens 6 maanden tot een jaar werd aangeraden om wiegendood te voorkomen?
Ik kan verkeerd zijn maar ik denk niet dat het feit dat de baby bij jou in de kamer ligt wiegendood voorkomt.
Wiegendood heeft inderdaad de grootste kans om te gebeuren tot 6 maanden (en ook nog tem een jaar) maar het feit dat ze in de kamer liggen geeft je volgens mij gewoon meer kans dat je het opmerkt en dus eventueel nog kan reageren.

Daar zijn ook middelen voor zoals zo een matje dat je onder je kind kan leggen dat een alarm laat afgaan als er geen hartslag meer is.

Ik kan verkeerd zijn maar ik denk niet dat het feit dat de baby bij jou in de kamer ligt wiegendood voorkomt.
Wiegendood heeft inderdaad de grootste kans om te gebeuren tot 6 maanden (en ook nog tem een jaar) maar het feit dat ze in de kamer liggen geeft je volgens mij gewoon meer kans dat je het opmerkt en dus eventueel nog kan reageren.

Daar zijn ook middelen voor zoals zo een matje dat je onder je kind kan leggen dat een alarm laat afgaan als er geen hartslag meer is.
Ik dacht ook gehoord te hebben dat de baby minder diep sliep, door geluiden en daardoor minder kans heeft op wiegendood.

Ga ik eens bekijken.
Maar nu ik extra over nadenk door het neer te typen vrees ik dat youtube voor vele jaren gebanned gaat worden.
Er is daar gewoon zo gigantisch veel content aanwezig dat dat onmogelijk te filteren is.
Youtube is inderdaad onmogelijk te filteren op een inhoudelijke manier. En het feit dat het algoritme meer content aanbied zoals ze al kijken kan snel een vicieuze cirkel van problematische content veroorzaken. De enigste manier is er bijzijn als ze kijken en dan bijsturen.
De onze (4j) heeft nu geleerd om te casten naar de tv. En eigenlijk is dat nog zo slecht niet, want dan zie ik onmiddellijk als er content is die ik niet wil die hij ziet.

Hier ook een vraag naar tips ivm een 4jarige met een grote mond / commentaar, met momenten.
Merk zelf dat ik daar moeilijk mee kan omgaan soms / niet goed weet te reageren.

Gewoon antwoorden dat je niet gediend bent van zijn grote mond en dat dat heel onbeleefd en respectloos is.
En vermits het een 4jarige is ga je dat waarschijnlijk nog dikwijls moeten herhalen 😅

Hier zeg ik 1x iets in de trant van: "Nee, ècht niet okee, zo praten wij hier niet" (hier gaat het om woorden die ze kent, geen Fuck of hoer of zo, wel pies en kak) De 2de keer sta ik recht en ga weg (isolatie als "straf" dus).
Met commentaar kies ik er meestal voor om het gewoon te negeren.
Bij onbeleefd gedrag (dingen "eisen" bvb) zeg ik: "Hoe vragen we dat netjes?" En als ze het niet vraagt, pech. Negeren die handel.

Ik maak me zelden boos, dus als ik gefrustreerd raak, ziet ze duidelijk dat mijn lichaamstaal veranderd. Vaak is dat op zich al genoeg. Al verschillende keren: "Ik wil nooit meer bij jou wonen!" Of "als je niet .... Dan ben ik jouw vriend niet meer!"
Dan wordt ze daar direct op aangesproken: "hoe zou jij je voelen als mama zegt dat ze jouw vriend niet meer wil zijn/dat je niet meer bij mij mag wonen? Ik vind dat heel gemene woorden waar ik heel droevig van word. Dit wil ik echt niet meer horen." Gewoon dat is hier al genoeg om een snotterige, tranende knuffel te krijgen.

Ik denk dat zowat overal hetzelfde probleem is.

Hier krijgen ze 1 uur nintendo switch (of soms ps5 voor de zoon) per dag. Als ze braaf zijn en hun huiswerk gemaakt hebben krijgen ze 30/60 min bij in de avond. Hier houden we het simpel. Is de tijd op, dan is het gedaan. Zeuren over tijd, een kwartier minder tijd de dag erna. En hier blijkt dat alleszins te werken.

Wanneer ze youtube op TV kijken proberen we een beetje te sturen als we er zelf bij zitten, want het moet voor ons ook aangenaam blijven. Dus dan proberen we hun te sturen naar de cemi filmpjes of Rutger & Thomas of andere gelijkaardige waar ik de naam niet van ken.

In het begin keken ze ook van die japanse en russiche crap en unpacking, maar als we ze dat opzetten moeten ze switchen naar de gewone tv, want dat is voor ons niet "interessant" om te kijken. En door dat te doen kijken ze daar tegenwoordig ook niet meer naar.

Terug
Bovenaan