Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Mijn vrouw koopt gelukkig regelmatig tweedehandskledij op online veilingen. Mijn schoonzus daarentegen heeft 3 dochters die ze telkens hetzelfde aandoet en dat is meestal nieuw en duur. Geen idee hoe die dat betalen. En dat is schattig maar ook creepy.
Alles van de Uniqlo in verschillende kleurtjes. :unsure:

Na het miserabele weekend, een fantastische maandag. Pedagogische studiedag dus papa thuis

Nog eens de fiets erbij genomen. Voorlopig was het enkel van naar achteren trappen, maar na enig enthousiasme van mijn kant en een beetje hulp, vond de dochter hoe het moest en was ze vertrokken. Nu nog het sturen en remmen goed krijgen, al is dat fine tuning. Happy me.

Laatst bewerkt:
Is vers eten maken en dan invriezen ook al slecht tegenwoordig? :oink:

Zolang dat geen zware knuffels zijn, kan dat toch sowieso geen kwaad lijkt me? Het is nu pas sinds 4 maand dat de baby echt dingen naar zich toe kan trekken en hij kan nog niet verschuiven ofzo, dus even een knuffel van 30cm afstand naar zich toetrekken is ook nog geen optie.
Het is andersom, de moment dat uw baby plots zich eens omdraaid en vast komt te zitten met mond en neus tegen de knuffel dat een risico is.
Wordt uw baby op dezelfde locatie wakker als waar jij hem 's nachts neerlegt? Hier is dat in elk geval nooit zo geweest :p

Het is andersom, de moment dat uw baby plots zich eens omdraaid en vast komt te zitten met mond en neus tegen de knuffel dat een risico is.
Wordt uw baby op dezelfde locatie wakker als waar jij hem 's nachts neerlegt? Hier is dat in elk geval nooit zo geweest :p
Bedoel je dan tijdens het slapen? Want als hij wakker is heeft hij genoeg kracht om zich op te heffen.
En tot vorige week bleef de baby op exact dezelfde plaats, nu draait hij soms 180 graden.
Dus niet rond zijn as, maar horizontaal, waarbij z'n hoofd op dezelfde plaats blijft en hij met z'n hele lichaam daarrond draait.
We hebben nu een slaapzak gekocht om dat tegen te gaan.
En de knuffels zitten sowies redelijk ver van zijn hoofd, dus dat kan eigenlijk ook al niet gebeuren dat hij er tegen zou gaan liggen in zijn slaap.
De knuffels liggen trouwens enkel in de box, waar we quasi altijd zicht op hebben. In zijn bedje ligt er dan weer niets.

Nog wat toevoegingen @Sylverscythe
Zo een baby nestje vond ik persoonlijk weg gegooid geld. Hij heeft er amper in gelegen en was er snel uit gegroeid.
Voor de eerste weken/maanden had ik een draagdoek en vanaf 6-7 maanden ben ik overgestapt op zo een draagzak met riempjes. (Merk isara heel tevreden van).
Een luchtbevochtiger zou ik persoonlijk ook nog aanraden, ze gaan sowieso op een dag begin snotteren en 's nachts liggen hoesten en dan kan een bevochtiger wel wat helpen.

Grappig hoe extreem persoonlijk al die spulletjes toch zijn, hier wordt zo'n nestje zeer intensief gebruikt en de luchtbevochtiger vind ik dan weer overbodig :p

Dochtertje gisteren na in bed steken toch zeker 45 min liggen/staan roepen en tieren. Maar we zijn niet naar haar geweest en ze heeft geslapen tot 6u50 :woohoo:

Echt wel lastig om niet te reageren daarop... Ben wel benieuwd hoe het vanavond zal lopen

Gisterenavond 39c in de crèche. Ze eet en drinkt wel nog flink en is eigenlijk niet "ambetant" (behalve snachts :crazy:)

Sowieso vandaag een dag thuis (24h koortsvrij), deze ochtend 38.2

Hopelijk sleept het niet opnieuw lang aan :)

Onze jongste zit al maanden of een jaar ofzo in zijn "ik wil niks" fase, zo wou hij vanochtend weer "die trui" niet aandoen, die hij zelf gekozen had in de winkel, :angry: .

Iedereen zei ook tegen mij: ' genoeg tetradoeken, genoeg tetradoeken!!'
Ja jongens ik heb genoeg tetradoeken om drie crèches te bevoorraden. En zoooveel hebben we er eigenlijk niet gebruikt gehad. 😆

Tetradoeken zijn vooral interessant in het eerste jaar, we gebruiken ze nu (1,5 jaar) nog altijd maar toch beduidend minder.

Ik heb een heel atypische mening: ik haat tetradoeken, ik vind daar absoluut niets aan.

Beste investering was wel een droogkast met warmtepomp, altijd fluffy handdoeken voor mijn mopje en gezien we uitsluitend wasbare luiers gebruikten ook altijd voldoende droge luiers.
Hier absoluut wel veel gebruikt en nu ze allebei een bril hebben, gebruiken wij op aanraden van de opticien die ook om de brillen te poetsen (i.c.m. poetsproduct).

Hier was een wipper trouwens wel veelgebruikt, dus dat hangt van kind tot kind af denk ik.

De babybjörn wipper is hier inderdaad ook een groot succes.

Indien mogelijk eens een wipper "lenen" om te zien of het al dan niet OK is want is toch al snel 200eur dacht ik (nieuwprijs that is)

Toch eens een paar ergernissen rond slaapgidsen/slaapcoaches hier neerzetten:
1) De sleepwindows (tussen 9 en 11 en tusse 13 en 15u ofzo?). Stop met materiaal puur uit uw Amerikaanse cursussen over te nemen. In België leven wij altijd 1 à 2u naast het natuurlijk ritme (zomer/winter uur + tijdzone die verkeerd zit). Die uren kunnen onmogelijk heel het jaar door hetzelfde zijn.

2) "Je leert ze dat mama en papa altijd terug komen". Of... je leert ze dat mama en papa ze altijd terug achter laten. Hoe bepaal je welke van de 2 je aan het aanleren bent?

3) Ze zijn klaar voor 1 ipv 2 dutjes als ze :
  • 11u aan een stuk doorslapen
  • dutjes korter beginnen worden
  • het moeilijker wordt om ze in slaap te krijgen
Als ze dus geen 11u doorslapen, dan blijven ze op 2 dutjes tot ze 5 jaar zijn ofzo?

4) "Limiteer het ochtenddutje tot 90 minuten". You're joking right? Limiteer :D.

Toch eens een paar ergernissen rond slaapgidsen/slaapcoaches hier neerzetten:
1) De sleepwindows (tussen 9 en 11 en tusse 13 en 15u ofzo?). Stop met materiaal puur uit uw Amerikaanse cursussen over te nemen. In België leven wij altijd 1 à 2u naast het natuurlijk ritme (zomer/winter uur + tijdzone die verkeerd zit). Die uren kunnen onmogelijk heel het jaar door hetzelfde zijn.

2) "Je leert ze dat mama en papa altijd terug komen". Of... je leert ze dat mama en papa ze altijd terug achter laten. Hoe bepaal je welke van de 2 je aan het aanleren bent?

Als ze dus geen 11u doorslapen, dan blijven ze op 2 dutjes tot ze 5 jaar zijn ofzo?

4) "Limiteer het ochtenddutje tot 90 minuten". You're joking right? Limiteer :D.
Limiteer het dutje? Ik heb een paar keer mijn kinderen wel eens moeten wakker maken omdat het echt niet anders ging en dat doe je echt niet voor het plezier he, kans is zeer groot dat die de rest van de dag heel lastig zijn.

Dat klaar zijn voor 1 of 2 dutjes, dat is toch ook compleet afhankelijk van de situatie. Normaal hadden ze hier niet echt nog een dutje nodig, tot ze naar school gingen en van school kwamen en in slaap vielen in de zetel, of in het weekend dan wel telkens een dutje moesten doen om bij te trekken van de vermoeiende schoolweek.

Die theorie is altijd mooi, maar soms wordt wel eens vergeten dat we het over mensen hebben, die allemaal verschillend zijn.

TL;DR > ik heb uw verhaal wat gevolgd i.v.m. slaap en ik snap uw frustratie volledig.

Uw eigen gevoel volgen en dingen uitproberen.
Uwe kleine gaat dat zelf ook wel aangeven, inderdaad bijvoorbeeld omdat de dutjes korter worden, moeilijker ingedut geraken, ...

Die van ons is nu 16 maand en die doet 1 dut sinds ze 1 jaar is. Tussen 12u en 15u. Gemiddeld 2u lang. Op het begin begon die dan al wat ambetanter te worden tegen 18u30 en om 19u00 lag die dan als een roosje in bed te snurken. Nu ligt die meestal in bed tussen 19u30 en 20u30.

De signalen voor moe zijn, zijn hier ook steeds hetzelfde: plots weer in overdrive beginnen spelen, alle speelgoed uithalen en random met spullen beginnen gooien, wankelen tijdens het wandelen, in de oogjes wrijven, tut/doudou vragen, ...

Nu, wij hebben absoluut wel een voorbeeldige slaper. Elke dag tot minstens 7u (meestal 7u30) en in het weekend blijft die ook gewoon langer slapen. Er zijn ook wel moeilijkere nachten, maar dan weten we dat ze ofwel ziek is, ofwel tandjes krijgt, of een nieuwe pamper nodig heeft. Deze nacht had ze bijvoorbeeld echt pijn van haar tanden en hebben we ze een siroop'ke gegeven en tussen ons gelegd. Was alweer even geleden.

Paar dingen die in me opkomen waar we veel aan gehad hebben:
  • Puckababy Piep Toeval of niet maar onze baby sliep hiermee als een roosje. Zou helpen met geborgenheid en minder wakker worden door reflexen.
  • Co-sleeper Chicco Next2Me, merk maakt niet veel uit maar gewoon het principe van kindje veilig en vertrouwd naast jou te hebben.
  • Babybjörn wipper Heel veel gebruikt en ook gemakkelijk mee te nemen buiten of bij vrienden/grootouders.
  • Tripp Trapp met newborn- en babyset Oerdegelijk, ergonomisch en gemakkelijk op en af te stappen als ze ouder zijn.
  • Doomoo Cocoon Veel gebruikt om gezellig in de zetel te zitten zonder schrik te hebben dat ze ergens heenglijden.
  • Cheeky Wipes Reinigen veel beter dan natte doekjes. Gebruiken bij hardnekkig vuil of snoetenpoets.
Verder handige dingen die we pas later te weten zijn gekomen: steriliseren is niet nodig en flesjes opwarmen ook niet.

steriliseren is niet nodig en flesjes opwarmen ook niet.
Flesjes opwarmen is allemaal verwennerij zei mijn vriendin haar nicht. + Als ze daar afhankelijk van zijn en je kan het eens niet doen zit je met miserie...

Wij warmen nu wel hun melk uit brik op omdat het uit de frigo komt na openen. Maar poedermelk nooit gedaan.

Handigheidje nog is zo'n vaatwasmandje voor speentjes enzo van flessen

Yes, hier ook nooit melk opgewarmd. Borstvoeding kreeg ze dus netjes aan 35graden binnen, flesjes op kamertemperatuur (20 graden) en nooit miserie mee gehad! Ook de potjes spaghettimix toen ze ouder dan 6maand was, at die koud uit het bokaaltje. Zeer handig bij uitstappen! 😇

Oh juist hier ook altijd lauw gedronken. Potjes ook lauw. En nu nog heeft hij een voorkeur voor lauw eten.
Schoonmoeder was er heel zeker van (verpleegster 🙄) dat de dochter krampjes had omdat ik haar mishandelde met water op kamertemperatuur. Ze gaf haar kleinzoon ook de tuut in honing gedrenkt en vond dat we het slaapprobleem van de dochter moesten oplossen door allergiemedicatie te geven "want zo deed zij dat ook met de jongste".

Nog toffe opvoedingstips vanuit grootmoeders tijd? 😁

Gisterenavond 39c in de crèche. Ze eet en drinkt wel nog flink en is eigenlijk niet "ambetant" (behalve snachts :crazy:)

Sowieso vandaag een dag thuis (24h koortsvrij), deze ochtend 38.2

Hopelijk sleept het niet opnieuw lang aan :)
Heel de dag koortsvrij (max 37.5), net voor het slapen 38.3 :crazy:

Qua koude flesjes wilt onze dochter die helemaal niet. Ik dacht misschien omdat ze warme borstmelk gewend was maar zo te lezen kan het toch!

Terug
Bovenaan