Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ja, dat apathische gevoel herken ik absoluut. Niet zozeer naar mijn kinderen toe, maar wel in het dagelijkse leven. Zowel professioneel als in mijn vrije tijd (lol, voor zover ik dat nog echt heb) kan maar weinig me nog echt boeien of beroeren. De laatste maanden lukt het me zelfs niet meer om boeken te lezen.

Ook enorm prikkelbaar en blokkeren wanneer dingen niet lopen zoals ze moeten. Dat zijn geen zaken die "nieuw" zijn, maar da's nu bijna een permanente staat van zijn geworden.

De kinderen zijn nog nooit 2 nachten na elkaar ergens anders geweest. Sporadisch eens 1 nacht. Om tijd te nemen voor onszelf. En daar zitten we dan op restaurant, allebei versleten en doodmoe.

Maar, toegegeven, 't is aan het beteren bij ons. Als ik dat bijvoorbeeld vergelijk met een jaar geleden hebben we grote stappen gemaakt.

Eerste week paasvakantie voelden we ons met momenten echt bad parents. Ik werken, vrouw ziek, ondertussen grote werken in de tuin, slecht weer. Dan zaten daar dagen tussen waarbij de oudste heel den dag op haar tablet zat en de kleinsten voor TV hing.
Moet je u vind ik helemaal geen bad parent over voelen. Ik vind dat precies echt iets van "deze tijd", je krijgt soms het idee dat je op elk vrij moment constant met je kinderen moet bezig zijn. Er is echt niks mis met die gewoon wat in de tuin te laten spelen, te laten kleuren of inderdaad gewoon wat TV/tablet te laten kijken vind ik. Ik heb zelf als kind ook best wel wat TV gekeken en Game Boy gespeeld en ben daar echt niet slechter van geworden.

Het belangrijkste vind ik zelf dat ze uit zichzelf wel buiten willen spelen/ravotten van tijd tot tijd.

Hier zijn we nog maar 6 weken ver maar ik hoop dat hij net zoals zijn zus doorslaapt op 10 weken. Aangezien het een tweede is, valt alles dubbel zo zwaar en geen ruimte voor rust.

Ik snap niet dat er mensen zijn die dit maanden volhouden :eek:
Dat is wellicht de reden dat we niet aan een tweede kind beginnen, naast het financiële aspect. :p

Onze dochter slaapt 's nachts eigenlijk goed en heeft voor de rest niet echt medische bezorgdheden. Over een jaar gaat ze naar school (naar onze eerste keuze op de schoollijst, hoera!) en valt de kost van de crèche ook weer weg. Gaat ooit misschien wel even pikken dat we toch niet voor een broertje of zusje zijn gegaan, of dat ze er zelf achter begint te vragen, maar op dit moment zijn we allebei blij met "slechts" één kind in huis die, ik herhaal, onze nachtrust garandeert.

gisteren oudercontact gehad.

2x fiere mama en papa.
Ok het is kleuter en lagere school, maar het doet toch iets met een mens als ze uw kind bestoefen :love:

Moet je u vind ik helemaal geen bad parent over voelen. Ik vind dat precies echt iets van "deze tijd", je krijgt soms het idee dat je op elk vrij moment constant met je kinderen moet bezig zijn. Er is echt niks mis met die gewoon wat in de tuin te laten spelen, te laten kleuren of inderdaad gewoon wat TV/tablet te laten kijken vind ik. Ik heb zelf als kind ook best wel wat TV gekeken en Game Boy gespeeld en ben daar echt niet slechter van geworden.

Het belangrijkste vind ik zelf dat ze uit zichzelf wel buiten willen spelen/ravotten van tijd tot tijd.
Yep, het is niet alsof mijn ouders met ons speelden, die hadden dingen te doen. In hun vakantie misschien ja, maar de rest van de tijd? 'ga spelen'.

gee thanks >_<

Alle gekheid op een stokje, het is belangrijk dat ze zich wat vervelen. Als ik zie waar ze nu mee op de proppen komen als ze 'niks kunnen/mogen doen' en wij geen tijd hebben.
Idd, hier zijn letterlijk 1000 dingen te doen en ik heb soms de indruk dat dat "te veel" is en dat ze zich dan vervelen. Het is niet dat ik nooit zal spelen met mijn klein mannen he, wij voetballen, spelen met de lego, ze helpen wat met de plantjes in de tuin, ... maar ik vind het echt wel belangrijk dat ze ook leren om zichzelf wat te amuseren/entertainen.

Dochter heeft sinds deze week de zandbak leren kennen. Eindelijk wat rust :D

Duurt bij jullie nog een tijdje, maar als ze op school een zandbak hebben, denk er dan aan om ELKE keer te checken of er zand in de schoenen zit voor je zegt dat ze hun schoenen moeten uitdoen.

Duurt bij jullie nog een tijdje, maar als ze op school een zandbak hebben, denk er dan aan om ELKE keer te checken of er zand in de schoenen zit voor je zegt dat ze hun schoenen moeten uitdoen.

en dat ze hun handen moeten wassen na het spelen in de zandbak.

Aarswormpjes ahoi !

oef ben precies ni alleen met mij schuldig te voelen omdat ik niet altijd kan meespelen met de jongens.

Heb de indruk dat dat precies verwacht wordt van iedereen dat ge uw kinderen continu entertaint, ik weiger dat. De mijne is er 3,5.
Als madam werkt, speelt die half alleen en soms met mij. Als em alleen met madam is moet die continu meedoen.. Eigen schuld?

Vroeger speelde ik ook veel alleen.
Schuldig? Niet nodig.

oef ben precies ni alleen met mij schuldig te voelen omdat ik niet altijd kan meespelen met de jongens.
Ik heb de fut en de energie niet om altijd mee te doen hoor.
Bijvoorbeeld als ik nog eten moet maken of wat wil opruimen moet hij maar alleen kunnen spelen. In het begin schoof ik alles aan de kant om samen dingen te doen maar dat is niet altijd haalbaar. 🤷🏼‍♀️

Ik heb de fut en de energie niet om altijd mee te doen hoor.
Bijvoorbeeld als ik nog eten moet maken of wat wil opruimen moet hij maar alleen kunnen spelen. In het begin schoof ik alles aan de kant om samen dingen te doen maar dat is niet altijd haalbaar. 🤷🏼‍♀️
Idem! En in het weekend ook verplichte middagrust, efkes naar boven, minder prikkels voor ons allebei en dan krijgt ze voor 2u de tablet. We hebben daar allebei baat bij. Ik nog het meest. 🙈

Idem! En in het weekend ook verplichte middagrust, efkes naar boven, minder prikkels voor ons allebei en dan krijgt ze voor 2u de tablet. We hebben daar allebei baat bij. Ik nog het meest. 🙈
Ik ben vooral blij dat er hier een open conversatie over gestart is. Zeker onze jongste kan echt genieten van na school bv. gewoon eventjes rustig met de tablet in de zetel te zitten om te bekomen van zijn dag.

Zoals ik zei, ge moet u daar totaal niet schuldig over voelen vind ik.

Imo een valkuil waar veel ouders in trappen om zich 100% van hun tijd met de kinderen bezig te houden als ze wakker zijn. Da's mentaal uitputtend en je leert je kind aan dat er altijd wel iemand is om hen te entertainen. Trouwens niks zo mooi om die fantasie van een kind aan het werk te zien wanneer ze alleen spelen.

Ik ben vooral blij dat er hier een open conversatie over gestart is. Zeker onze jongste kan echt genieten van na school bv. gewoon eventjes rustig met de tablet in de zetel te zitten om te bekomen van zijn dag.

Hier heeft ze meestal 20 minuutjes tijd nodig om te bekomen. Barbapapa of Peppa big op met een beker melk onder haar dekentje en ondertussen begin ik aan het eten.
Als ze terug "alive and kicking" is, mag ze de tafel dekken nu ze dat wél nog wil. 😁

Imo een valkuil waar veel ouders in trappen om zich 100% van hun tijd met de kinderen bezig te houden als ze wakker zijn. Da's mentaal uitputtend en je leert je kind aan dat er altijd wel iemand is om hen te entertainen. Trouwens niks zo mooi om die fantasie van een kind aan het werk te zien wanneer ze alleen spelen.
Dit. Vorige week waren de 2 broertjes hier samen aan 't spelen en ineens hebben wij door dat ze aan het spelen waren dat ze broers waren, dat was efkes een moment van 0 fantasie denk ik :rofl: .
Hier heeft ze meestal 20 minuutjes tijd nodig om te bekomen. Barbapapa of Peppa big op met een beker melk onder haar dekentje en ondertussen begin ik aan het eten.
Als ze terug "alive and kicking" is, mag ze de tafel dekken nu ze dat wél nog wil. 😁
Same here, tablet, beker melk, dekentje en tot rust komen. Ik ga ook toegeven dat ik nadat ik ze gaan halen ben van school ook nog verder moet werken, dus voor mijzelf is dat ook wel handig!

Mail gekregen dat we onze kleine mogen inschrijven in onze eerste keus school. Is op wandelafstand dus super content mee! Volgend jaar september mag ze starten.

Inderdaad. Soms kom ik doodop terug van het werk, smeer ik haar rap een boterham en plof ik mij daarna gewoon in de zetel voor een half uur.
Dan ben ik blij dat ze haar zelf wat kan bezighouden. Met duplo of in haar keukentje lukt dit nu vrij goed. 't is een vrij zelfstandige, volgens mij net omdat we er bewust niet altijd naast zitten/staan op te kijken.

Terug
Bovenaan