Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

@anders. 12 kilo al? Amai! Onze is een jaar ouder en woog laatst 12,7 kg met 90 cm.

We gaan nu binnenkort overstappen op een groot bedje want hij blijft regelmatig periodes hebben van 3-4 keer per nacht wakker worden en mijn rug is echt geradbraakt van dat kereltje maar te dragen,wiegen, in en uit bedje te tillen,...
Hier worden de slechte periodes gelukkig altijd afgewisseld met heel goede periodes.
Maar dat slaaptekort was voor mij toch ook één van de meest onderschatte dingen van het ouderschap. En dan eigenlijk pas vanaf een jaar oud begon tot pas echt door te wegen.

Goede moed aan alle ouders met de chronische vermoeide, uitgeputte blik in alle geval!

De oudste net nog eens gemeten hier. 172,5 cm, wordt 12 binnen 2 maand 🤔
Hoeveel is ze al gevraagd of ze basket of volley speelt?

Hebben jullie een idee (medische meting) hoeveel ze zou eindigen? En heeft ze er zelf last van dat ze zoveel groter is?

Mijn dochter is 148cm groot en 12 jaar en een grote maand oud... (Percentiel 25 als ik het goed onthouden heb)

Hoeveel is ze al gevraagd of ze basket of volley speelt?

Nog niet bij mijn weten, maar aanleg voor sport is er ook niet echt. Of ze verstopt het goed :D
Hebben jullie een idee (medische meting) hoeveel ze zou eindigen? En heeft ze er zelf last van dat ze zoveel groter is?

Last heeft ze er niet echt van. Haar schoenmaat groeit echter ook navenant mee en ik weet dat ze dat een beetje vervloekt.

Denk niet dat we ergens al echte prognoses hebben rond waar ze zal uitkomen. Ik heb wel online al eens haar gegevens ingegeven en dan landt dat ergens vooraan 1m80, wat niet bijzonder vergezocht lijkt...

Laatst bewerkt:
Ik dacht echt OK te zijn met weinig slaap maar holy fuck het weegt toch vlugger door of verwacht.
Het is ook meer dan enkel "ik slaap maar Xu meer", want dat deed ge (ik toch) vroeger ook met grote regelmaat.
Nu:
  1. Ge slaapt vaker onderbroken
  2. Het is nu ELKE dag ZO, zonder compromis, geen gesoez of eens wat langer slapen, en ge kunt dus nooit eens "bijslapen"
  3. Het leven overdag is ook wat stressvoller / drukker /...
  4. Ge hebt emotioneel heel wat nieuwe zaken te verwerken
  5. Ge zijt wat ouder
En het is die combinatie die iedereen onderschat.

Ik sliep zelf al heel mijn leven max 4u (zware insomnia). Tegen mijn 20e was ik dat gewoon en functioneerde ik perfect. Maar tel er bovenstaande punten bij op, en ik stort ook in hoor.

Dus inderdaad, veel sterkte aan de mensen die het echt erg hebben (@Sir.Killalot @anders.) want slechte slaap heeft een giga invloed op uw levenskwaliteit.

@anders. 12 kilo al? Amai! Onze is een jaar ouder en woog laatst 12,7 kg met 90 cm.
Ik was ook al aan het denken, de mijn is 4,5 en weegt amper meer :eek:.

We gaan nu binnenkort overstappen op een groot bedje want hij blijft regelmatig periodes hebben van 3-4 keer per nacht wakker worden en mijn rug is echt geradbraakt van dat kereltje maar te dragen,wiegen, in en uit bedje te tillen,...
Hier worden de slechte periodes gelukkig altijd afgewisseld met heel goede periodes.
Maar dat slaaptekort was voor mij toch ook één van de meest onderschatte dingen van het ouderschap. En dan eigenlijk pas vanaf een jaar oud begon tot pas echt door te wegen.

Goede moed aan alle ouders met de chronische vermoeide, uitgeputte blik in alle geval!
De kinderarts zei bij laatste meting "alle, mijn metekind woog even veel toen ze naar de kleuterklas ging". 82cm ondertussen trouwens ook.
En die paar kg verschil, tellen zeker mee als je daar elke dag 3x zo lang mee moet rondlopen...

Het is ook meer dan enkel "ik slaap maar Xu meer", want dat deed ge (ik toch) vroeger ook met grote regelmaat.
Nu:
  2. Het is nu ELKE dag ZO, zonder compromis, geen gesoez of eens wat langer slapen, en ge kunt dus nooit eens "bijslapen"
  5. Ge zijt wat ouder

Ik sliep zelf al heel mijn leven max 4u (zware insomnia). Tegen mijn 20e was ik dat gewoon en functioneerde ik perfect. Maar tel er bovenstaande punten bij op, en ik stort ook in hoor.

Dus inderdaad, veel sterkte aan de mensen die het echt erg hebben (@Sir.Killalot @anders.) want slechte slaap heeft een giga invloed op uw levenskwaliteit.

Wat bij mij ook nog een verschil maakt, is de “onzekerheid” errond. Er kán er een wakker worden, wat m’n slaap sowieso minder kwalitatief maakt wanneer m’n kinderen bij mij zijn.

Zoals voorspeld, een verschrikkelijke nacht gehad. Combinatie van verkoudheid en verschrikkelijk veel krampen weer.
Ze is tussen 22u en 4u elk half uur wenend wakker geschoten, en dan van 4u tot 7u heeft ze tegen mij geslapen in een houding dat ik niet kon slapen.
En dan denk je "ik blijf 's morgens dan liggen", ja, zo werkt uw bioritme dus niet he...

Wat bij mij ook nog een verschil maakt, is de “onzekerheid” errond. Er kán er een wakker worden, wat m’n slaap sowieso minder kwalitatief maakt wanneer m’n kinderen bij mij zijn.
Dat heb ik momenteel dus ook.
Ze wordt altijd wakker rond dezelfde tijdstippen waardoor ikzelf ondertussen ook spontaan wakker word.
Als ze dan eens "doorslaapt" (bon... een wakkermomentje overslaan) blijf ik toch wakker liggen want "ze gaat er toch ieder moment zijn" :crazy:

Knock on wood maar de laatste twee nachten waren echt perfect. Maar 4 keer moeten opstaan en dit om haar tuutje te geven + dudu dus maar 2min werk... + 1x voor een flesje

Morgen al 5 maand :woohoo:

Dochter tweede nacht op rij droog zonder pamper. Vanochtend kwam ze trots haar droge pyjama tonen en zei “papa ik heb een ideetje! Als ik een droge broek heb, krijg ik misschien een chocolaatje?”. Well played.

Onlangs zag ik foto's van 3-4 jaar geleden. Het valt me op hoe fris en goed ik er toen uitzag i.v.m. recente foto's. Precies of ik ben 10 jaar verouderd in 2 jaar tijd. Dat is sinds ons 2de erbij is gekomen. Weinig slaap, enorm druk, stress, enz. En dat is zoals Lint zegt iedere dag, werkdag of weekend, it's all the same.

Onlangs zag ik foto's van 3-4 jaar geleden. Het valt me op hoe fris en goed ik er toen uitzag i.v.m. recente foto's. Precies of ik ben 10 jaar verouderd in 2 jaar tijd. Dat is sinds ons 2de erbij is gekomen. Weinig slaap, enorm druk, stress, enz. En dat is zoals Lint zegt iedere dag, werkdag of weekend, it's all the same.
Ja, je hoort vaak "ge moet wat tijd voor uzelf nemen, doe eens een dag xyz". En dat klopt enerzijds wel, maar dat lost echt het lange termijn issue van slechte nachten niet op. En zelfs met goeie nachten is zorgen voor een klein kind gewoon zwaar (want slechte nachten is écht niet het enige probleem dat erin hakt he, een slechte eter, wat tragere ontwikkeling, eentje die niet op potje wil, ... dat hakt er ook allemaal mentaal in).

Nu:
  5. Ge zijt wat ouder

Het is ook vooral dat overdag uw dag stampvol zit he. Ik sliep voor mijn kinderen ook niet echt veel, maar deed je een hele dag u zin en als je moe was kon je rusten op uw eigen manier. Vanaf je kinderen hebt is dat gewoon voorbij, constant de dagelijkse stress en van her naar der. Enfin, ik heb mij laten vertellen dat alles beter wordt als ze ouder worden. Wanneer gaan die op kot? :ROFLMAO:

Het is ook vooral dat overdag uw dag stampvol zit he. Ik sliep voor mijn kinderen ook niet echt veel, maar deed je een hele dag u zin en als je moe was kon je rusten op uw eigen manier. Vanaf je kinderen hebt is dat gewoon voorbij, constant de dagelijkse stress en van her naar der. Enfin, ik heb mij laten vertellen dat alles beter wordt als ze ouder worden. Wanneer gaan die op kot? :ROFLMAO:
Ja, qua tempo is het wel aanpassen. Wilde van het goede weer profiteren om een hoop in de tuin te doen en uiteindelijk die plannen zwaar moeten bijstellen: met de zoon naar spoed, jongste die een kort dutje doet en wakker wordt met ne "nekpamper".. dus veel tijd kwijt gespeeld een pak minder kunnen doen. Maar so be it.

Ongelukje van de dag: in de ochtendrush de mini haar pamper uit gedaan maar geen nieuwe aan gedaan.
Kreeg een berichtje van de crèche met de vraag of we met potjes training begonnen waren :)

Ja, je hoort vaak "ge moet wat tijd voor uzelf nemen, doe eens een dag xyz". En dat klopt enerzijds wel, maar dat lost echt het lange termijn issue van slechte nachten niet op. En zelfs met goeie nachten is zorgen voor een klein kind gewoon zwaar (want slechte nachten is écht niet het enige probleem dat erin hakt he, een slechte eter, wat tragere ontwikkeling, eentje die niet op potje wil, ... dat hakt er ook allemaal mentaal in).
De kinderen zijn nog nooit 2 nachten na elkaar ergens anders geweest. Sporadisch eens 1 nacht. Om tijd te nemen voor onszelf. En daar zitten we dan op restaurant, allebei versleten en doodmoe.

Maar, toegegeven, 't is aan het beteren bij ons. Als ik dat bijvoorbeeld vergelijk met een jaar geleden hebben we grote stappen gemaakt.

Eerste week paasvakantie voelden we ons met momenten echt bad parents. Ik werken, vrouw ziek, ondertussen grote werken in de tuin, slecht weer. Dan zaten daar dagen tussen waarbij de oudste heel den dag op haar tablet zat en de kleinsten voor TV hing.

Hier zijn we nog maar 6 weken ver maar ik hoop dat hij net zoals zijn zus doorslaapt op 10 weken. Aangezien het een tweede is, valt alles dubbel zo zwaar en geen ruimte voor rust.

Ik snap niet dat er mensen zijn die dit maanden volhouden :eek:

Op een bepaald moment raak je dat enigszins "gewoon" en zit je in een soort overlevingsmodus. Life goes on. Maar fysiek en mentaal zitten wij gewoon aan de grond.
Bij mezelf merk ik het vooral aan het "apathisch" worden. Eigenlijk stikkapot zijn, maar inderdaad op overlevingsmodus sla je u daar wel door. Maar het is wel jammer om zo die periode in uw kind zijn/haar leven mee te moeten maken natuurlijk.

Terug
Bovenaan