Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

De uitgerekende datum voor onze eerste is over 12 dagen. Het begint binnen te komen dat ik niet veel tijd meer heb om nog te rusten, maar het besef van wat er komt gaat er volgens mij maar zijn op de dag zelf. Ben op zich wel blij dat we er zo chill naartoe leven, maar zo heel af en toe heb ik een kwartiertje waar ik begin nadenken of we wel voorbereid zijn. :unsure:
Hier is het voor september en het gaat volgens mij net hetzelfde zijn. Het voelt nog onwerkelijk, we moeten nog altijd de grote inkopen doen ook, misschien dat er wat besef komt als we de kinderkamer inrichten.
Nee je bent niet voorbereid.
Maar niemand is voorbereid, dus no worries ;)
Yay?

Qua gerief zijn we denk ik wel in orde nu, maar da's nog altijd het geen waar ik meest mee in zit, zo thuiskomen en ontdekken dat we iets te kort komen. :laugh:
In geval van nood kan je bijna alles van het ziekenhuis meekrijgen, behalve de autostoel. 😁

Ik ging borstvoeding geven dus flesjes, poeder,... Allemaal niet in huis gehaald. Bleek alles behalve vlot te lopen én dan nog eens net tussen de feestdagen bevallen en op zaterdag naar huis: wegwerpflesjes en kolf mee kunnen krijgen van het ziekenhuis en melkpoeder bij apotheek van wacht denk ik? Of ook van het ziekenhuis? Ook vochtige doekjes en luiers krijg je mee.
Dat we mentaal niet voorbereid zijn, zit ik eigenlijk niet mee in, dat zal zijn gang wel gaan en we zijn goed omringd door broers/zussen met ervaring en onze ouders.
Die uitspraak ga je je nog beklagen 🤣
Pediater zei op een bepaald moment ook: in wie heb je alle vertrouwen?
Was bij mij de vroedvrouw aan huis (regelen ze ook vanuit het ziekenhuis).
"Nou, negeer al de rest en zeg heb desnoods dat je al begeleiding door een professional hebt, als ze blijven aandringen."

In geval van nood kan je bijna alles van het ziekenhuis meekrijgen, behalve de autostoel. 😁
Die zit al in beide auto's kant en klaar. Alleen al om te oefenen hoe dat werkt om niet te moeten sukkelen als we naar huis mogen er mee. :p

Ik ging borstvoeding geven dus flesjes, poeder,... Allemaal niet in huis gehaald. Bleek alles behalve vlot te lopen én dan nog eens net tussen de feestdagen bevallen en op zaterdag naar huis: wegwerpflesjes en kolf mee kunnen krijgen van het ziekenhuis en melkpoeder bij apotheek van wacht denk ik? Of ook van het ziekenhuis? Ook vochtige doekjes en luiers krijg je mee.
Ahja, hier gaan we ook voor borstvoeding, maar er is (buiten dat poeder) wel al voorzien voor moest dat niet lukken. Het poeder zelf kan het enige probleem nog zijn, dus mss een doos inslaan?

Die uitspraak ga je je nog beklagen 🤣
Pediater zei op een bepaald moment ook: in wie heb je alle vertrouwen?
Was bij mij de vroedvrouw aan huis (regelen ze ook vanuit het ziekenhuis).
"Nou, negeer al de rest en zeg heb desnoods dat je al begeleiding door een professional hebt, als ze blijven aandringen."
Denk dat mijn schoonzus de enige is die we gaan volgen als er iets is dat we niet weten of kunnen denk ik. Anders idd de vroedvrouw van het ziekenhuis die nog een aantal keer komt. :)

Qua gerief zijn we denk ik wel in orde nu, maar da's nog altijd het geen waar ik meest mee in zit, zo thuiskomen en ontdekken dat we iets te kort komen. :lol:
Dat we mentaal niet voorbereid zijn, zit ik eigenlijk niet mee in, dat zal zijn gang wel gaan en we zijn goed omringd door broers/zussen met ervaring en onze ouders.
Ik denk dat de meeste mensen qua spullen wel zijn voorbereid, meestal zelfs veel te veel. De grote aanpassing is echter puur emotioneel, en daar kan je niet op voorbereiden. Zowel op de positieve als de negatieve dingen trouwens.

Ahja, hier gaan we ook voor borstvoeding, maar er is (buiten dat poeder) wel al voorzien voor moest dat niet lukken. Het poeder zelf kan het enige probleem nog zijn, dus mss een doos inslaan?
Ahja? :P kolfapparaat, Borstcompressen, tepelzalf, elk merk van flesje (want ze willen niet perse het flesje dat jij in gedachten hebt...), ...
Je kan u nog zo goed voorbereiden, het gaat altijd net iets anders uitdraaien waardoor je plots toch nog een hoop materiaal nodig hebt.

Maar dat wijst zichzelf dan wel uit, het heeft geen nut om dat allemaal op voorhand te kopen, want voor hetzelfde geld lukt borstvoeding niet en heb je een kolfapparaat waar je niks mee bent...

Ahja? :p kolfapparaat, Borstcompressen, tepelzalf, elk merk van flesje (want ze willen niet perse het flesje dat jij in gedachten hebt...), ...
Je kan u nog zo goed voorbereiden, het gaat altijd net iets anders uitdraaien waardoor je plots toch nog een hoop materiaal nodig hebt.

Maar dat wijst zichzelf dan wel uit, het heeft geen nut om dat allemaal op voorhand te kopen, want voor hetzelfde geld lukt borstvoeding niet en heb je een kolfapparaat waar je niks mee bent...
Die dingen hebben we eigenlijk gratis gekregen van mijn schoonzus die uiteindelijk toch niet voor borstvoeding is gegaan, maar wel alles al had. Dus als het niet goed is, heeft het niks gekost. :unsure:

@Remake : geen poeder inslaan, in totaal 4 verschillende gehad... 🙄
(Gewone, verzadigde, licht verteerbare en uiteindelijk nr 1 van Hipp die je in Kruidvat, Delhaize en Colruyt kan kopen terwijl alle andere nr1-merken uitsluitend via de apotheek mogen verkocht worden...🙈)

De uitgerekende datum voor onze eerste is over 12 dagen. Het begint binnen te komen dat ik niet veel tijd meer heb om nog te rusten, maar het besef van wat er komt gaat er volgens mij maar zijn op de dag zelf. Ben op zich wel blij dat we er zo chill naartoe leven, maar zo heel af en toe heb ik een kwartiertje waar ik begin nadenken of we wel voorbereid zijn. :unsure:
Voor meer tips over opvoeding kan je altijd bij mij terecht.

Je bent niet voorbereid als je zoiets zegt :p

9 maanden slaapregressie begint er in te hakken, hopelijk snel weer voorbij. :sop:
Ik dacht echt OK te zijn met weinig slaap maar holy fuck het weegt toch vlugger door of verwacht. Vooral als je dan begint te rekenen "nog X uur slaap" etc.

Echt respect voor mensen die er lang mee sukkelen (@anders. Bv :hug:)

Vandaag eerste halve dag bij de onthaalmoeder voor onze kleine meid. Eventjes wennen voor iedereen maar ze heeft daar blijkbaar toch al vrolijk haar uitleg gedaan, dus dat zit goed. Mama en papa hebben het ook droog gehouden.

Sinds 1 april bezig met groentepap, van't weekend zat ze al aan de 150gr. Boontjes, bloemkool en erwtjes zijn hier favoriet voor de moment. Nog aanraders qua beginnerpapjes?

We zien ze zo vooruit gaan, leuk om te zien maar stiekem mag ze toch nog wat langer klein baby'tje blijven.

Ik dacht echt OK te zijn met weinig slaap maar holy fuck het weegt toch vlugger door of verwacht. Vooral als je dan begint te rekenen "nog X uur slaap" etc.

Echt respect voor mensen die er lang mee sukkelen (@anders. Bv :hug:)
Wel, uw post heeft mij geïnspireerd om hier nog eens een statusupdate te geven (en mijn frustraties FF neer te pennen). Ook om een beetje een realistisch beeld te schetsen van "een slechte slaper" (imo).
disclaimer: ik ben niet op zoek naar goede raad. We hebben alles waar we ons goed bij voelen al geprobeerd, en alles waar we ons niet goed bij voelen, gaan we niet proberen. We zijn ons ook bewust dat ze in overgangsfase naar 1 dutje zit.

Dochterlief is nu dus 15,5 maand oud. 12 kilo. Momenteel zien de dagen (qua slapen) er zo uit:
Opstaan ergens tussen 6u en half 8.

Eerste dutje 3u na het opstaan. Dat wil zeggen 2,5u na het opstaan naar boven, daar flesje geven en ze dan in slaap wiegen (pakweg half uur bezig incl flesje). Dan laten we ze liggen tot ze wakker is, hopelijk 45 min of meer...

Tweede dutje dan 3,5u na eerste dut zelfde ritueel als bij eerste dutje.

Dan bedtijd is 4,5u na tweede dutje. Dus 4u na tweede dutje naar boven, slaapzakje aan, boekje lezen, kijken naar sterrenhemel lampje, flesje drinken. Dan ook weer wiegen tot ze slaapt. Meestal duurt dat 45min - 75 min in totaal (keep in mind, 75 minuten met 12kg in uw armen he). Hierna kan ik meestal buiten glippen.
Ze slaapt dan tot +- 22u (als we geluk hebben), hierna wordt ze wenend wakker. Ervaring heeft ons geleerd dat ik op dit punt best bij haar kruip (matras op de grond waar we beide op liggen), anders sta je er na een half uur toch terug. Dan slaapt ze tot +-3u en wordt ze wakker, vaak door krampen. Hiervoor krijgt ze binnenkort (eindelijk) een deftig onderzoek.
Meestal helpt een flesje dan en slaapt ze terug tegen 4u.
Dan wordt ze terug wakker om 5.15u, als je dan geluk hebt begint ze vanaf dit punt dutjes van een half uur te doen tot 6u of later. Als je pech hebt blijft ze wakker.

Kort samengevat: ik slaap van 22u tot 3u ongeveer...
Extra ergernis: 22u-3u is 5u slaap. In de medische statistieken telt dit dus mee als "doorslapen" he.

Mijn vrouw kan niet overnemen omdat 12kg gewoon heel veel is om in uw armen te dragen, zeker als die dan nog eens in uw schouders durft te bijten (en hard). Ik neem haar dat ook niet kwalijk.

Wat ik zelf het ergste vind, zijn niet de korte nachten maar het feit dat het heel uw leven zo beheerst. Ik wéét dat ik een papa ben die er veel voor haar is, en we hebben een goeie band. Maar ik voel ook dat ik meer "van slaapmoment naar slaapmoment" leef en daardoor vergeet te genieten. Je hebt veel vaders die er veel minder voor hun kinderen zijn, maar die beseffen dat vaak pas later. Maar ik besef of dit moment dat ik, door de situatie, niet altijd de energie kan geven die ik zou willen. En dat is heel jammer, want je weet ook dat je die periode niet meer terug krijgt.

Dat klinkt heel hard als de onze qua slapen.
Al eens de slaappediater in het UZ (ik ging naar Gent) geprobeerd? Ik denk dat het wel 5 maand duurde eer ik effectief binnen geraakte, maar vond ik qua uitleg en advies wel de moeite om wat inzicht in alles te krijgen en de energie te vinden om nogmaals een poging te ondernemen... 🙈 Ze was 2j en 3maand toen en relatief kort daarna (2 maand later of zo?) Sliep ze eindelijk door... Soms nog wat slechte nachten maar als je meerdere nachten plots 7u aan 1 stuk kan slapen... 💪💪💪💪

Wij werkten gewoon in shiften, ik sliep van 20u tot.. 1u -2u, de papa kwam pas rond middernacht naar bed. Beetje ons eigen ritme gevolgd, wat voor ons gelukkig wel kon want hij is een avondmens en hij een ochtendmens.
Ik had zo een ikea zetel waarop je wat kan wiebelen, dat gewicht ronddragen is idd fysiek ook nog eens slopend... Dus deed ik dat ook niet meer.

Heel veel sterkte alvast. 🫂🫂🫂🫂

En vooral ook tijd voor jullie nemen. Met of zonder de dochter. Het was niet maandelijks, maar toch enkele keren de dochter bij oma en opa laten logeren om gewoon eens s avonds uit eten te kunnen gaan, om 22u in bed te duiken en simpelweg te kunnen slapen (met medicatie voor mij omdat mijn slaapritme tegen dan al compleet om zeep was).

Ohja, voor de duidelijkheid, bovenstaand verhaal zijn de goeie nachten he :p. Vandaag wordt een slechte nacht en ze is al 2x wakker geweest.

We beginnen nu medische stappen te nemen, we hebben eindelijk een kinderarts die het wat serieus lijkt te nemen en allergietest etc gaat doen. Ik vind het op zich voor mezelf haalbaar om vol te houden hoor, maar ik mis het wel om een "avond" te hebben. De hoop is een beetje dat ze binnenkort naar 1 dutje kan (hebben het getest, maar was nog te vroeg) en dat ze dan eens overdag naar de grootouders kan zodat we 's middags met 2 kunnen gaan eten. Hebben we een paar keer gedaan, en daar genoten we beide wel van. Alleen kwam de dochter toen als een wrak terug thuis waardoor het genot snel weg was...

Slaapritme is hier ook nog een heel ander probleem. Zelfs met medicatie (sediplus forte) kan ik niet slapen op andere uren meer. Hoe moe ik ook ben, overdag bijslapen lukt nooit.

Ik heb enorm geluk met mijn collega's en job, maar moest ik pakweg fabrieksarbeider zijn dan zou ik wel schrik hebben. Want ik merk dat bvb mijn kortetermijngeheugen volledig weg is, en ik ook veel minder handig ben...

Edit 1: 3x wakker. En ik ben haar kamer niet buiten geraakt vandaag

Laatst bewerkt:
Ohja, voor de duidelijkheid, bovenstaand verhaal zijn de goeie nachten he :p. Vandaag wordt een slechte nacht en ze is al 2x wakker geweest.

We beginnen nu medische stappen te nemen, we hebben eindelijk een kinderarts die het wat serieus lijkt te nemen en allergietest etc gaat doen. Ik vind het op zich voor mezelf haalbaar om vol te houden hoor, maar ik mis het wel om een "avond" te hebben. De hoop is een beetje dat ze binnenkort naar 1 dutje kan (hebben het getest, maar was nog te vroeg) en dat ze dan eens overdag naar de grootouders kan zodat we 's middags met 2 kunnen gaan eten. Hebben we een paar keer gedaan, en daar genoten we beide wel van. Alleen kwam de dochter toen als een wrak terug thuis waardoor het genot snel weg was...

Slaapritme is hier ook nog een heel ander probleem. Zelfs met medicatie (sediplus forte) kan ik niet slapen op andere uren meer. Hoe moe ik ook ben, overdag bijslapen lukt nooit.

Ik heb enorm geluk met mijn collega's en job, maar moest ik pakweg fabrieksarbeider zijn dan zou ik wel schrik hebben. Want ik merk dat bvb mijn kortetermijngeheugen volledig weg is, en ik ook veel minder handig ben...
Hier was de nestrolan wel nodig, geen homeopathische dingen want die haalden niets uit en Absoluut ook geen "echte" slaapmedicatie want daarvan liep ik 24u als een zombie rond. 🙈 Met de nestrolan vond ik mijn slapende uren kwalitatiever maar ik werd gewoon wakker door/voor haar. Geen klop van de hamer voor minimum 8u dus.
Maar dat is vooral iets om met je huisarts te bespreken mocht je merken dat de uren die ze wel slaapt, niet kwalitatief zijn (ik lag gewoon wakker te stressen wanneer ik haar terug ging horen).

Hopelijk komt er iets uit de bus dat jullie allemaal vooruit helpt! 🤞

Courage @anders.

Bij ons is het ook nog steeds elke avond naast de kinderen zitten (tussen de 15 minuten en het uur, exclusief het verhaaltje lezen etc.) en zijn ze ook alweer een paar maanden elke nacht wakker. Wij nemen ze nu standaard in bed als ze wakker komen, we hebben niet meer de energie om ze in hun kamer te troosten en ze terug in hun eigen bed te proberen doen slapen. Meestal slapen ze dan redelijk goed door, maar ze kruipen dan altijd zo dicht tegen (of op) ons dat we zelf niet (goed) meer kunnen slapen. Zeker mijn zoon, die duwt u ofwel uit bed ofwel komt die met heel zijn lijf op uw hoofd liggen.

3 jaar en 7 maanden is het hier dus al met weinig slaap. En voor mij eigenlijk wat langer, want mijn vrouw snurkte als een orkaan tijdens de eerste zwangerschap :lol:

Hier was de nestrolan wel nodig, geen homeopathische dingen want die haalden niets uit en Absoluut ook geen "echte" slaapmedicatie want daarvan liep ik 24u als een zombie rond. 🙈 Met de nestrolan vond ik mijn slapende uren kwalitatiever maar ik werd gewoon wakker door/voor haar. Geen klop van de hamer voor minimum 8u dus.
Maar dat is vooral iets om met je huisarts te bespreken mocht je merken dat de uren die ze wel slaapt, niet kwalitatief zijn (ik lag gewoon wakker te stressen wanneer ik haar terug ging horen).

Hopelijk komt er iets uit de bus dat jullie allemaal vooruit helpt! 🤞
Ja, dat wakker liggen heb ik ook. Als ze dan eens langer blijft liggen (zéér uitzonderlijk), dan lig je gewoon uren te luisteren... Maar Nestrolan valt onder antidepressiva, en daar blijf ik liefst zo lang mogelijk van weg. Maar die homeopathische middelen helpen inderdaad ook niet voldoende...

Courage @anders.

Bij ons is het ook nog steeds elke avond naast de kinderen zitten (tussen de 15 minuten en het uur, exclusief het verhaaltje lezen etc.) en zijn ze ook alweer een paar maanden elke nacht wakker. Wij nemen ze nu standaard in bed als ze wakker komen, we hebben niet meer de energie om ze in hun kamer te troosten en ze terug in hun eigen bed te proberen doen slapen. Meestal slapen ze dan redelijk goed door, maar ze kruipen dan altijd zo dicht tegen (of op) ons dat we zelf niet (goed) meer kunnen slapen. Zeker mijn zoon, die duwt u ofwel uit bed ofwel komt die met heel zijn lijf op uw hoofd liggen.
Ook heel herkenbaar. Die matras is er hier om dezelfde reden gekomen. Gewoon de energie niet meer om ze te proberen terug te leggen, én ze slaapt duidelijk beter bij mij dan in haar eigen bed.
Maar inderdaad, zeker dat stuk na 5u is gewoon een gevecht om ze zo rustig mogelijk ergens te leggen zonder dat ze op op mijn gezicht kruipt of aan mijn haar trekt (dat kalmeert haar, hip hoi...). En als je dan aan ademhaling hoort dat ze slaapt, vooral in een verkrampte positie blijven liggen zodat ze zeker niet wakker wordt.
Je merkt ook op fora als dit, dat je niet alleen bent (al voelt dat vaak wel zo), maar het is dan verschrikkelijk als mensen met goed slapende kinderen dan advies willen geven. "Ja, ermee gaan wandelen in de buggy, dan slapen ze wel". Nee. Nooit. Nog geen enkele keer...

Ook heel herkenbaar. Die matras is er hier om dezelfde reden gekomen. Gewoon de energie niet meer om ze te proberen terug te leggen, én ze slaapt duidelijk beter bij mij dan in haar eigen bed.
Maar inderdaad, zeker dat stuk na 5u is gewoon een gevecht om ze zo rustig mogelijk ergens te leggen zonder dat ze op op mijn gezicht kruipt of aan mijn haar trekt (dat kalmeert haar, hip hoi...). En als je dan aan ademhaling hoort dat ze slaapt, vooral in een verkrampte positie blijven liggen zodat ze zeker niet wakker wordt.
Je merkt ook op fora als dit, dat je niet alleen bent (al voelt dat vaak wel zo), maar het is dan verschrikkelijk als mensen met goed slapende kinderen dan advies willen geven. "Ja, ermee gaan wandelen in de buggy, dan slapen ze wel". Nee. Nooit. Nog geen enkele keer...
Wij hebben zo'n redelijk dure koets gekocht die we goed konden gebruiken tijdens het wandelen, brullen dat die daarin doet, maar echt alsof die geslagen en zwaar mishandelt wordt. Zen kont moet nog maar 1 mm van de koets weg zijn en hij is stil. Gelukkig is hij redelijk stil in de draagzak (Deuter Kid Comfort).

Terug
Bovenaan