Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Gynaecoloog doet ook wel nog echo van baarmoeder en eierstokken. Geen absolute must maar gewoon even verschil duiden.

CMV testen ze trouwens niet meer (toch niet volgens richtlijnen gynaecologen).
I.v.m. CMV is inderdaad discussie over het nut ervan maar wordt zeker wel nog vaak gedaan (aan uzgent staat dat ook in de richtlijnen dacht ik).

Worden die echo’s dan terugbetaald?

Ja als er echt een reden voor is, zal dat wel anders zijn maar voor een normale ongecompliceerde laag risico zwangerschap worden er normaal 3 echo's terugbetaald.

Ik kan me niet herinneren dat ik er aan een hoger/lager tarief heb gehad, maar heb er wel veel meer gehad dan normaal. 🤷🏼
Het verschil tussen consultatie bij de Privepraktijk of Somedi (soort medisch centrum) was hier wel enorm. Het ene kost 60€ per keer, het andere 12€. Voor dezelfde gynaecoloog...

Het verschil tussen consultatie bij de Privepraktijk of Somedi (soort medisch centrum) was hier wel enorm. Het ene kost 60€ per keer, het andere 12€. Voor dezelfde gynaecoloog...
Maar van die 60 euro wordt er dan wel 48 terugbetaald waarschijnlijk? Die 12 euro zal enkel het remgeld zijn waarschijnlijk.

Tijdens de zwangerschap worden toch ook maar een beperkt aantal echo's terugbetaald?

Dat is geen echo tijdens zwangerschap hé, gewoon check-up. Als je jaarlijks/tweejaarlijks op controle gaat zit dat daar ook bij als ik me niet vergis.

Daarnaast: ik heb zeer veel echo's gehad tijdens mijn zwangerschap en noot gemerkt dat dat niet werd terugbetaald dus of het is zo strikt niet of ze kunnen makkelijk uitzonderingen maken voor 'specialere' situaties.
Maar er was niets risicovol aan mijn zwangerschappen volgens mij. Alleen de start was anders (IVF) maar dat betekent verder niets voor het verloop van de zwangerschap.

Volgens een site van uza zijn er de eerste 2 trimesters elke 4 weken controles en doen ze dit:
Vervolgcontroles
Tijdens de vervolgcontroles onderzoekt en beoordeelt de gynaecoloog (soms):

Uw lichaamsgewicht
Uw bloed, bloeddruk en polsslag
Uw urine
De hartslag van uw baby
De ligging van uw baby
De groei van uw baby, uw baarmoeder en uw buik
De bewegingen van uw baby

Vanaf punt 4 zijn dat dingen die altijd via echo gebeurden bij mij. Dat waren geen uitgebreide echo's (zoals wel op 11, 20 en 30 weken), en zeker geen 3d. Misschien rekenen ze dat gewoon niet aan? :thinking:

Laatst bewerkt:
toch wel vreemd eigenlijk. Als ik dan hier in Noorwegen vergelijk met wat jij beschrijft. gynaecoloog bezoeken zijn hier niet echt een ding ( zowel tijdens de zwangerschap als anders) Wij zijn 2 keer bij de huisarts geweest en dan 2 keer bij een gynaecoloog omdat het een tweeling was, maar anders is het gewoon die 2 scans.

Wat is gigantisch, waarom doet ze het en wat doe jij in het huishouden?
stapt uit haar sector, onze verhuis vlakbij haar werk is niet meer logisch, impulsief aanvoelen dat ze werk/kind combiné waarschijnlijk niet zal aankunnen, vertrouwt mij niet op zaterdag met twee kids, mijn inbreng huishouden oke behalve zorgen voor het jongste kind, wat tijdelijk zal zijn, economie speelt ook mee want huidige job is slecht betaald

stapt uit haar sector, onze verhuis vlakbij haar werk is niet meer logisch, impulsief aanvoelen dat ze werk/kind combiné waarschijnlijk niet zal aankunnen, vertrouwt mij niet op zaterdag met twee kids, mijn inbreng huishouden oke behalve zorgen voor het jongste kind, wat tijdelijk zal zijn, economie speelt ook mee want huidige job is slecht betaald
Op welk vlak zet ze een stap achteruit dan als het nu ook al slecht betaald is?

En gewoon minder stress vind ik ook goud waard, dat is een beslissing die ik me nog nooit heb beklaagd.
En als ze over een paar jaar er anders over denkt, kan ze nog altijd opklimmen, toch? 2-3j eruit is geen 10-15j.
Ze zal zelf wel beslissen wat best is voor zichzelf én haar gezin... Ze heeft er weinig aan te blijven als haar moedergevoel zegt dat het niet klopt, zorgt enkel voor een ongelukkige moeder dan. 😞

En gewoon minder stress vind ik ook goud waard, dat is een beslissing die ik me nog nooit heb beklaagd.
En als ze over een paar jaar er anders over denkt, kan ze nog altijd opklimmen, toch? 2-3j eruit is geen 10-15j.
Ze zal zelf wel beslissen wat best is voor zichzelf én haar gezin... Ze heeft er weinig aan te blijven als haar moedergevoel zegt dat het niet klopt, zorgt enkel voor een ongelukkige moeder dan. 😞
En slechte werknemers ;)
Het is lastig dat je die beslissing eigenlijk op voorhand al gemaakt moet worden. Maar als uw vrouw zich daarbij beter voelt, wat ga je haar dan proberen tegen te houden.

Ik zal het anders verwoorden: stel dat uw vrouw zegt dat jij maar halftijds moet gaan werken, want dat zij haar job wil blijven doen. Ben jij dan akkoord?

Initiële verhuis diende om met minder woon/werkverkeer een job te doen met minder stress, dan betaalde het dan maar minder, nu ineens 180°.

Initiële verhuis diende om met minder woon/werkverkeer een job te doen met minder stress, dan betaalde het dan maar minder, nu ineens 180°.
En wat wil ze dan wel? Job met net meer verantwoordelijkheid, langere uren en meer loon? En waarom? Valt het werk haar tegen nu?

Of stoppen met.werken net als ik het zo lees ?

En wat wil ze dan wel? Job met net meer verantwoordelijkheid, langere uren en meer loon? En waarom? Valt het werk haar tegen nu?

Of stoppen met.werken net als ik het zo lees ?
Onderwijsuren. Meermaals gewaarschuwd dat ze haar engagement serieus moest nemen, alle zingeving is nu weg.

Woensdagmorgen vertrekken we op ski. De jongste een oorontsteking van vandaag en den oudste net met 38.1 in zen bed gestoken :wallbash:.

Terug
Bovenaan