Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Over een maand begint ons "gevecht" om een plaatsje op de kleuterschool. De broers en zussen zijn al aan de beurt geweest en blijkbaar zijn er dit jaar extra veel kinderen die ingeschreven moeten worden. We wonen wel dichtbij onze voorkeurschool, maar ik heb geen idee of mijn dochter al betekenisvolle contacten heeft met de kinderen van de crèche die later ook naar die kleuterschool zullen (willen) gaan. Dat is nog wat vroeg, denk ik. Of niet?

Over een maand begint ons "gevecht" om een plaatsje op de kleuterschool. De broers en zussen zijn al aan de beurt geweest en blijkbaar zijn er dit jaar extra veel kinderen die ingeschreven moeten worden. We wonen wel dichtbij onze voorkeurschool, maar ik heb geen idee of mijn dochter al betekenisvolle contacten heeft met de kinderen van de crèche die later ook naar die kleuterschool zullen (willen) gaan. Dat is nog wat vroeg, denk ik. Of niet?
Mijn zoontje had wel iemand waar hij echt mee optrok en waar hij nadien ook nog veel over sprak, maar intussen is dat al lang vergeten. Had in het begin natuurlijk wel fijn geweest voor hem had dat meisje naar dezelfde school gegaan als hem.

Ik vermoed dat het normaal is dat je van overal hoort dat je kinderopvang moet beginnen regelen, terwijl infeite alles qua timing (datum bevalling, dagen dat je thuis bent, ouderschapsverlof, ...) op dit moment nog onzeker is?
Bij ons was er een wachtlijst van 11 maanden.

Sinds ze +- 1j was, trok ze enorm naar 1 kindje en dat meisje ook naar haar. Gewoon uitgelegd dat dat meisje naar een andere school ging en de dochter heeft er nooit iets van gemaakt en die BFF is ingeruild voor een andere BFF. 😁

Ja, we zijn wel al in gang geschoten natuurlijk, maar het is op dit moment natuurlijk koffiedik kijken.
Ze zijn daar vast wel soepel mee, niemand weet exact wanneer het nodig zal zijn. Wij starten ook 2 maand later dan de datum die we doorgegeven hadden in het begin van de zwangerschap, daar hebben ze ook geen spel van gemaakt.

Ja het is dat dus hé, we hebben gisteren de eerste mails/registraties gedaan, zo'n 8 weken zwanger. Wel kennelijk veel créches/onthaalmoeders in de buurt dus ik denk dat het wel goed komt. Maar op zich zijn dan zo'n mails van "ja ongeveer in die maand, maar het kan ook later of vroeger zijn". De grote vraag is al wat met de moederschapsrust, mijn vrouw werkt in een grootkeuken dus die gaat echt niet tot de laatste week met grote potten sleuren.

Dan moet met de werkgever nog gekeken worden wat de opties zijn voor ouderschapsverlof en of ze met haar normaal uurrooster ze een vaste vrije dag per week kan krijgen (nu wordt dat random bepaald begin van elke maand).
Tip: Het OCMW kan u daarbij helpen (geen idee waarom die dienst daar zit).
https://opvang.vlaanderen/ zou u op weg moeten zetten.

die zijn die creche-vriendjes enkele maanden later al vergeten hoor, geen zorgen maken :).

Ons dochtertje zal 4,5 a 5 zijn als we ze van school veranderen (o.w.v. verhuis). We zijn nog niet zeker of we na Pasen of na de zomer vakantie switchen.
We zijn ze licht wel al aan het voorbereiden met boekjes en er occasioneel eens over te praten, en ze gaat binnenkort ook mee het nieuwe schooltje bezoeken.

Ik heb daar best wel wat stress over :help:. Hier ligt ze best goed in de groep en heeft ze ook 1 "echt" vriendinneke.

Iemand ervaring ermee? Tips?

Bij ons kent ze nog steeds al die kinderen van de creche en eentje ziet ze op school (jaar ouder wel) maar daar kijkt ze niet naar om, speelt vooral met haar klasgenoten.

Ik blijf dat vechten voor een plekje op een school echt bizar vinden, in onze gemeente is daar niets van aan. Ik woon recht over een kleuterschool, er is nog een kleuterschool paar straten verder en toch gaat de dochter een deelgemeente verder naar school. Dochter van de buren gaat naar nog een andere deelgemeente naar de kleuterschool. Alles kan en mag hier!

Ja, ik wou zeer graag in Gent (of zelfs Leuven) wonen maar de liefde heeft er anders over beslist. Soms beklaag ik het me dat ik toch niet in Gent woon, maar qua scholen e.d. toch blij dat ik in Brugge woon. Die stress rond de school"keuze" zou ik er echt niet bij moeten hebben.

Ons dochtertje zal 4,5 a 5 zijn als we ze van school veranderen (o.w.v. verhuis). We zijn nog niet zeker of we na Pasen of na de zomer vakantie switchen.
We zijn ze licht wel al aan het voorbereiden met boekjes en er occasioneel eens over te praten, en ze gaat binnenkort ook mee het nieuwe schooltje bezoeken.

Ik heb daar best wel wat stress over :help:. Hier ligt ze best goed in de groep en heeft ze ook 1 "echt" vriendinneke.

Iemand ervaring ermee? Tips?
Als je kan, zou ik wel haar schooljaar daar laten uitdoen en vakantie opvang zoeken in de buurt van de nieuwe school.
Dan verandert er veel minder voor haar: school is gedaan voor iedereen dat jaar, dat wordt duidelijk afgebakend als een afgesloten hoofdstuk.
Vakantieopvang is een nieuw hoofdstuk en er is veel kans dat ze dan op haar nieuwe school kinderen zal herkennen van tijdens de vakantie, waardoor die overgang weer minder beangstigend is.

Persoonlijk zou ik net NIET met haar naar de nieuwe school gaan kijken dit schooljaar, als ik zie hoe verwarrend tijd is op deze leeftijd, kan het zijn dat je daarmee meer kwaad dan goed doet. Dat zou ik dan weer houden voor de laatste 2 weken van augustus om dan eens kennis te maken met de nieuwe juf + gebouwen.

Bedankt voor de reactie @Mulan !

Als je kan, zou ik wel haar schooljaar daar laten uitdoen
Dat is ons origineel / huidig plan inderdaad. Het gaat pikken vermits het ongeveer 40min rijden zal zijn om ze op school af te zetten, maar dat hebben we er voor over (+ ik kan de meeste dagen wel werken in de omgeving van haar school, dat helpt).
Vanaf Pasen is een optie, vermits dat ook een "break" is, maar de zomervakantie voelt inderdaad beter aan.

en vakantie opvang zoeken in de buurt van de nieuwe school.
Dan verandert er veel minder voor haar: school is gedaan voor iedereen dat jaar, dat wordt duidelijk afgebakend als een afgesloten hoofdstuk.
Vakantieopvang is een nieuw hoofdstuk en er is veel kans dat ze dan op haar nieuwe school kinderen zal herkennen van tijdens de vakantie, waardoor die overgang weer minder beangstigend is.
Dat is inderdaad een idee, maar daar zijn we nog niet uit. Want ze op een opvang duwen waar ze niemand kent, is misschien ook niet ideaal?
(we hebben strikt gezien geen opvang nodig, vrouw zelf staat in het onderwijs)

Persoonlijk zou ik net NIET met haar naar de nieuwe school gaan kijken dit schooljaar, als ik zie hoe verwarrend tijd is op deze leeftijd, kan het zijn dat je daarmee meer kwaad dan goed doet. Dat zou ik dan weer houden voor de laatste 2 weken van augustus om dan eens kennis te maken met de nieuwe juf + gebouwen.
Ah? We zouden ze meenemen naar de 2 opties (we moeten nog kiezen, er is sowieso plaats) en haar mee laten kiezen. In augustus zouden we inderdaad terug gaan om kennis te maken met de nieuwe juf.

Goh, ik zou een kleuter toch niet mee laten "kiezen" voor een school, ik baseer me liever op zaken zoals de grootte van de school (kleiner vind ik beter), de accenten die ze leggen,...
De school van onze dochter ziet er bvb niet aantrekkelijk uit: betonnen speelplaats, centrale blok voor sanitair zonder verwarming, de refter in een containerklas gekruist met een metalen garage,...
Maar die gaan met de kleuters elke maandag namiddag naar het bos, op woensdag hebben ze geen turnen maar een circusmeester die turnles geeft,... Dat zijn dingen die een kind niet ZIET maar waarvan je als ouder beseft dat die wel belangrijker zijn dan een school die mooi oogt maar waar alles zittend aan de tafel moet gebeuren.
Nuja, da's mijn visie alleen natuurlijk. 😁

Wat natuurlijk ook een optie is, is dat je haar vanaf Pasen dan inschrijft voor een hobby in de buurt zoals zwemles, turnen of ballet,.. zodat ze op die manier mogelijke klasgenoten kan leren kennen.

Het betert wel eens ze in de kleuterklas zijn. Althans zo was dat toch bij mijn dochter. Van tijd heeft ze natuurlijk nog eens een accidentje, maar die komen nu ze 3.5 is minder en minder voor.

Stevig zeg. Verder nog iets aan overgehouden? We hebben hier thuis wel zo van die bumpers aan de tafel, maar niet iedereen heeft dat natuurlijk. Een ongeluk is vrij snel gebeurd.
Ja, bij onze oudste ging dat redelijk vlot, bij de jongste wat minder, komt absoluut wel in orde.

Ja stevig, zeker omdat we niet aanwezig waren toen het gebeurde, was dus vooral heel beangstigend voor hem. Hij heeft er niks aan over gehouden, gelukkig.
Wij ook bumpers maar tis een echte wildebras en durfal dus is al een stuk tand kwijt, regelmatig blutsen en builen. Soms ook denk ik doordat zijn oogje afgeplakt is en hij het dan minder goed kan inschatten.

Ik hoop ook dat onze zoon de lengte van de papa krijgt. Manlief is een 1m85, mijn papa en broer ook rond de meter 85 maar mijn schoonpa en schoonbroer zijn amper een meter 75. En voorlopig is onze zoon nog heel gemiddeld qua lengte dus we zullen zien later 🤷🏼‍♀️🤞
Hela, amper 1m75, ik ben maar 1m73 :headshake:.

Er is iets aan het broeien bij mijn dochter, maar het komt niet helemaal door. Gisterenavond veel snot en zeer hees, vanmorgen leek dat weer een stuk beter te zijn. Maar als die ziek is merk je dat amper aan haar gedrag. Volwassenen zijn doorgaans véél flauwer als ze ziek zijn.

Goh, ik zou een kleuter toch niet mee laten "kiezen" voor een school, ik baseer me liever op zaken zoals de grootte van de school (kleiner vind ik beter), de accenten die ze leggen,...
Voor context (die ik nog niet had mee gegeven): We hebben zelf de opties al gedownsized naar 2. En bij de 2 scholen voelen we ons beide perfect OK. Dus de "keuze" van de dochter zou puur daartussen gaan natuurlijk :).

Wat natuurlijk ook een optie is, is dat je haar vanaf Pasen dan inschrijft voor een hobby in de buurt zoals zwemles, turnen of ballet,.. zodat ze op die manier mogelijke klasgenoten kan leren kennen.
Dat is een goede, hadden we stomweg nog niet aan gedacht (zwak excuus: drukke periode, zowel privé als professioneel)

Voor context (die ik nog niet had mee gegeven): We hebben zelf de opties al gedownsized naar 2. En bij de 2 scholen voelen we ons beide perfect OK. Dus de "keuze" van de dochter zou puur daartussen gaan natuurlijk :).
Dan is het wel leuk voor haar als ze mee mag kiezen! Gaan er kinderen aanwezig zijn als ze gaat kijken, of is het dan lesvrij? Als er 1 je dochter direct mee het klasgebeuren intrekt, kan het goed zijn dat ze dan met een gerust hart naar de nieuwe school wil gaan.
Dat is een goede, hadden we stomweg nog niet aan gedacht (zwak excuus: drukke periode, zowel privé als professioneel)
Mahnee, da's normaal dat je hoofd zowat ontploft nu! 🫂

Wat is jullie mening over osteopathie?

Ik ben daar toch vrij sceptisch over.

Gisteren nog eens naar ene gegaan omdat onze dochter last heeft van een voorkeurshouding.

Zei dat dit komt omdat haar ene bekken hoger zit en wilde dit aantonen dat het ene beentje "korter" is (hij liet gewoon het ene beentje niet volledig strekken :unsure:) vervolgens met een "magisch" geweer-achtig iets twee keer op haar onderrug geklikt en toen waren beide beentjes gelijk van lengte. 60eur aub.

Hij heeft dan ook wel nog eens aan haar nekje bezig geweest en daar merken we wél een verschil. Waarschijnlijk komt dit dan van zijn kine-ervaring...

Wat is jullie mening over osteopathie?

Ik ben daar toch vrij sceptisch over.

Gisteren nog eens naar ene gegaan omdat onze dochter last heeft van een voorkeurshouding.

Zei dat dit komt omdat haar ene bekken hoger zit en wilde dit aantonen dat het ene beentje "korter" is (hij liet gewoon het ene beentje niet volledig strekken :unsure:) vervolgens met een "magisch" geweer-achtig iets twee keer op haar onderrug geklikt en toen waren beide beentjes gelijk van lengte. 60eur aub.

Hij heeft dan ook wel nog eens aan haar nekje bezig geweest en daar merken we wél een verschil. Waarschijnlijk komt dit dan van zijn kine-ervaring...
Wij zijn ook een paar keer geweest (zelfde reden). Hij heeft wat oefeningen gegeven ne die leken haar wel wat "beweeglijker" te maken.

Maar, na een tijdje begon ons op te vallen dat de kinderarts, K&G, de vroedvrouw en de osteopaat het er blijkbaar niet over eens waren welke kant nu de voorkeurhouding was (de ene zij links, de andere rechts). Bijgevolg maar beslist dat ze dan waarschijnlijk géén voorkeurshouding heeft...

Ik denk dus dat een osteopaat kan helpen als zijnde "een geavanceerde kinesist", maar zo van die "foefelare" ook helpt, dat betwijfel ik.

Ik vind ook dat ze vragen stellen waar ouders die onzeker/paniekerig zijn sowieso ja op antwoorden

"Is de baby onrustig?"
"Geeft de baby vaak terug na het voeden?"
"Heeft de baby vaak de hik?"

Maar inderdaad, heeft wel een oefening getoond die helpt bij het kijken naar de andere kant (heupen aan ene kant draaien zodat ze de andere kant opkijkt)

Terug
Bovenaan