Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Als de populatie groeit, komen er automatisch meer diagnoses, dat is 1 ding.
Maar nu wordt er ook sneller onderzocht wat er aan de hand is als een kind wat afwijkt van de norm. Waar dat vroeger bvb pas op tienertijd leidde tot een diagnose ASS/ADHD/..., gebeurt dat nu al bij kleuters.
Vroeger had je dan een raar kind (pech!) Of een ambetant kind (met een goed paar kletsen zal die zich wel gedragen!) Maar nu kan je actief inzetten op jonge leeftijd op emotioneel welbevinden, aangepast onderwijs,...

Zijn al die kinderen met autisme die nu gediagnosticeerd worden op jonge leeftijd eigenlijk allemaal gelijk volgens de overheid? Krijgen zij allemaal dezelfde steun? Want eentje aan de ene kant van het spectrum is nu ook totaal anders dan eentje aan de andere kant van het spectrum.

Ps: volgens de mensen met autisme die ik ken, hebben ze veel liever dat je gewoon 'mensen met autisme' zegt dan dat je engelse term voor kont gaat gebruiken als term :p

Zijn al die kinderen met autisme die nu gediagnosticeerd worden op jonge leeftijd eigenlijk allemaal gelijk volgens de overheid? Krijgen zij allemaal dezelfde steun? Want eentje aan de ene kant van het spectrum is nu ook totaal anders dan eentje aan de andere kant van het spectrum.

Ps: volgens de mensen met autisme die ik ken, hebben ze veel liever dat je gewoon 'mensen met autisme' zegt dan dat je engelse term voor kont gaat gebruiken als term :p
Neen, bij heel zwaar autisme kan je een erkenning van het FOD krijgen, op basis van wat die persoon al dan niet zelfstandig kan. Die erkenning zorgt voor meer geld, meer sociale voordelen (zoals sociaal tarief voor telefonie, een gehandicaptenkaart voor in de auto,...),...
Maar bij "normaal functionerende personen met autisme," is het goed mogelijk dat je geen/nauwelijks ondersteuning krijgt. (Niet zozeer omdat het niet nodig is, maar omdat de vraag veel te groot is in vergelijking met het aanbod).

@Squidward zal hier veel meer over weten dan ik!

Wat zijn jullie persoonlijke meningen/ervaringen met grote/kleine crèches en zelfstandige onthaalouders? We hebben vandaag van elke soort wat bezocht en raken er niet echt goed uit, dus ik wou hier ook wat ervaringen horen.

Grote crèche (40 plaatsen, 10 voltijdse begeleiders, 3 groepen)
voordelen:
Altijd zeker van opvang, kindjes zitten binnen hun leeftijd, heel erg veel begeleiding aanwezig
nadeel:
het is een grote groep, voelt natuurlijk iets onpersoonlijker aan (al hadden we een heel goed gevoel), er wordt niet vers gekookt (al was het menu wel zeer gevarieerd)

kleine crèche (12 plaatsen, 2 begeleiders, 1 grote groep)
voordeel:
zeker van opvang, kindjes leren wat van mekaar (lijkt me), vers gekookt
nadeel:
alle leeftijdsgroepen bijeen hadden we het precies wat moeilijk mee, minder begeleiders per kind is natuurlijk altijd minder aangenaam gevoelsmatig.

onthaalouder (4 kindjes, 1 begeleider)
voordeel:
super individueel, vers gekookt, heel nauwe betrokkenheid
nadeel:
als je de pech hebt (zoals in ons geval) dat je kind ertussen valt qua leeftijd zijn de andere kindjes eerst veel verder qua leeftijd & erna veel jonger. Als de begeleider ziek is mag je ook direct zelf op zoek naar noodopvang of vakantiedagen opnemen.

We gaan er zelf nog wat over slapen, maar misschien dat anderen hier met hetzelfde dilemma zaten of eventueel geswitcht zijn van de ene formule naar de andere?

als je de pech hebt (zoals in ons geval) dat je kind ertussen valt qua leeftijd zijn de andere kindjes eerst veel verder qua leeftijd & erna veel jonger. Als de begeleider ziek is mag je ook direct zelf op zoek naar noodopvang of vakantiedagen opnemen.

Wij hebben enorm veel gehad aan onze onthaalmoeder. Onze dochter heeft enorm veel bijgeleerd toen ze als kleintje bij iets grotere kinderen terecht kwam. En toen zij de "grote" was, trok ze de kleintjes mee.

Enige minpuntje dat ik nog kan bedenken zijn de minder flexibele uren tegenover een creche, hier was dat 7:30 tot 17:30. Wat voor sommige natuurlijk een probleem kan geven.

De onze ging naar een crèche met 8 leefgroepen, meer dan 100 kinderen.
Toevallig heb ik als opvoedster gewerkt in hetzelfde gebouw voor het ckg en dus had ik wat meer inside info zoals: ik wist dat er een camerasysteem is aan de voordeur, dat we verplicht over de middag de leefgroep met Dettol moesten ontsmetten, als er iemand ziek valt, valt er iemand van een trap hoger in als ze niet direct vervanging vinden, en bovenal: de sociale controle. IEDEREEN kan een slechte dag hebben, maar mijn God wat bevries ik telkens als er weer maar eens op het nieuws komt dat een baby overleden is bij een onthaalmoeder of kleine crèche 🙈
Dan heb ik liever een groep met 2, vaak 3 begeleiders én veel ouders die passeren doorheen de dag om kinderen te brengen of halen.

Nog een belangrijk punt voor ons was dat ze daar héél vaak buiten spelen met de kinderen. Ik ben nog naar een andere crèche gaan kijken waar in september al alle tuinmeubels veilig in hoezen aan de kant stonden, terwijl mijn dochter in september nog dutjes kon doen op veldbedjes in de tuin.. klein verschil dan. 😓

We zijn vandaag heel snel kunnen overschakelen van Waterval naar andere liedjes, zoals Het vliegerlied en Boven op de berg. Ja, er moet ook een stukje danscafe/aprés ski opvoeding zijn!
Om daarna Marco Borsato met Dochters te spelen.

Mijn ogen zijn altijd vochtig op zondag ochtend :unsure: .

Wij hebben enorm veel gehad aan onze onthaalmoeder. Onze dochter heeft enorm veel bijgeleerd toen ze als kleintje bij iets grotere kinderen terecht kwam. En toen zij de "grote" was, trok ze de kleintjes mee.

Enige minpuntje dat ik nog kan bedenken zijn de minder flexibele uren tegenover een creche, hier was dat 7:30 tot 17:30. Wat voor sommige natuurlijk een probleem kan geven.
Wij ervaren dat ook zo. Toen ons zoontje begon te gaan, was hij de jongste. Er is nog een meisje van een drietal maand ouder en de rest was allemaal al ouder dan 1j. Hij was daar echt het kakkenestje en aan aandacht kwam hij niks tekort. We denken dat hij door de grotere kindjes te zien, zo snel is beginnen stappen bv. Ondertussen is hij bijna 15 maand en komen er 3 kleintjes bij van een maand of 5, dus is hij niet meer de jongste en op een bepaald moment zal hij inderdaad 1 van de oudste zijn en misschien een ‘voorbeeld’ zijn voor de kleintjes.
Onze onthaalmoeder nadert ongeveer de pensioenleeftijd en heeft tonnen ervaring én geduld. Die geeft ons ook bruikbare tips en advies.

We hebben tot nu toe geluk gehad, ze is nog nooit ziek geweest of onverwachts gesloten, behalve na haar eerste coronavaccin liet ze de avond voordien weten dat ze niet goed was en niet ging opendoen. Haar verlof geeft ze ruim op voorhand door. Deze zomer was dat 3 weken groot verlof en een weekje met het eindejaar. In juli namen wij 2 weken verlof en kon hij een weekje bij een andere onthaalmoeder uit de groep terecht.
Ter vergelijking, het dochtertje van vrienden gaat naar een crèche en die nemen daar langer verlof. Een maand in de zomer en 2 weken met de eindejaarsperiode. Qua openingstijden is er niet veel verschil. Denk enkel op vrijdag dat die crèche langer open is, de kindjes moeten bij ons dan een uurtje vroeger opgehaald worden, ten laatste 17u in plaats van 18u in de week en bij de crèche is het ‘s vrijdags ook gewoon 18u.

Een maand collectieve sluiting in de zomervakantie, ik snap dat ècht niet!
Je zal maar een alleenstaande ouder zijn met 20 dagen wettelijk verlof... 🙈

Wij hebben gekozen voor een kleinere crèche met 1 leefgroep. Drie begeleidsters en 18 kindjes.
Redenen om voor deze crèche te kiezen was het gevoel na het bezoek en de mening van een goede vriendin die al jaar en dag kleuterjuf is bij de instappers hier in de wijk. We hadden aan haar gevraagd wat op school de ervaringen waren van de crèches en onthaalouders in de buurt.
Onze crèche sluit twee weken in de zomer en één week tussen Kerst en nieuw.

Een goede onthaalmoeder kan ook goud waard zijn maar als je pech hebt valt ze eens langdurig ziek, beslist te stoppen, beslist halftijds te gaan werken...( Allemaal meegemaakt door kennissen).

Is ook zo. Begin vorig jaar besloot onze onthaalmoeder te sluiten uit schrik voor Corona. 3 maand dicht geweest, ouderschapsverlof mogen opnemen.

Maar dan nog heb ik geen spijt van onze keuze, al onze 2e die daar gaat. Heeft ook een enorm grote tuin om in te spelen, veel dieren in haar wei en is ontzettend goed met de kinderen. Ze heeft ook maar een 4-tal kinderen. Rekent niets aan als je eens te laat bent, onze oudste is destijds zelfs eens in het weekend geweest omdat we in de shit zaten met bepaalde redenen.

Een maand collectieve sluiting in de zomervakantie, ik snap dat ècht niet!
Je zal maar een alleenstaande ouder zijn met 20 dagen wettelijk verlof... 🙈

Onze onthaalmoeder neemt bouwverlof dus dat is ook wel ne lastige, gelukkig hebben we oma's en opa's die staan te springen. Natuurlijk heeft niet iedereen die luxe, dat zijn wel zaken waar je best op voorhand voor informeert.

Hier zouden er geen grootouders of andere familieleden zijn waarop we kunnen rekenen. Het originele plan was dat mijn vrouw een tijdje zou thuisblijven. Ze zag dit ook helemaal zitten wegens minder vertrouwen in crèche en eigenlijk toch maar een slechtbetaalde rotjob in de horeca.

Nu is ze wel net van werk veranderd naar een plaats waar ze eigenlijk veel liever werkt onder betere voorwaarden, dus eigenlijk geen idee hoe we dit gaan aanpakken in de toekomst.

Life happens when you make plans, blijkbaar.

Bouwverlof in de zomer alleen is geen 4 weken hè 😉
Nee maar je doet alsof een collectieve sluiting zo vreemd is. en het aantal kinderen waar 1 van de ouders dood is of in de gevangenis zit is nu ook weer niet zo groot. Dus dan zit je toch al snel aan 40 dagen die gebruikt kunnen worden

Nee maar je doet alsof een collectieve sluiting zo vreemd is.
Wel wanneer de collectieve sluiting op zich al 50% MEER is dan wat velen als wettelijk verlof hebben.
1maand zomer +2 weken kerst= 6 weken toe. Ik heb 20 dagen verlof, dus 4 weken.... Snap je het probleem?

Wel wanneer de collectieve sluiting op zich al 50% MEER is dan wat velen als wettelijk verlof hebben.
1maand zomer +2 weken kerst= 6 weken toe. Ik heb 20 dagen verlof, dus 4 weken.... Snap je het probleem?

en de papa heeft ook minstens 20 dagen verlof, dus 8 weken totaal. geen probleem dus.

en de papa heeft ook minstens 20 dagen verlof, dus 8 weken totaal. geen probleem dus.
Ja, echt leuk zo nooit eens samen met u gezin verlof kunnen nemen...

Soit, los daarvan begrijp ik wel dat die instellingen collectief verlof opnemen. Anders wordt hun jaarplanning ook gewoon een stuk moeilijker. Ik heb daar dan ook geen problemen mee, maar wij hebben gelukkig meer als 20d verlof op een jaar en grootouders die altijd thuis zijn in elke vakantie (onderwijs).

Terug
Bovenaan