Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Geniet van de rust. Later praat ze je oren er nog af :)
En nog wat later komt de stoute mond 😡
Jongedame hier begint al wat streken te vertonen die ik liever niet hoor soms...
Vrijdag bvb stond het haar niet aan wat ik zei. Nog geen 4j oud maar wel "en als ik bij papa ben, ga ik zeggen dat ik bij papa wil blijven!" 😡

Te vermoeid om te kunnen slapen. Weer een zwaar “hoe houd ik dit ooit vol”-momentje. Heb ook echt het gevoel dat ik roofbouw op mijn lichaam aan het plegen ben, steeds meer last van allerlei random kwaaltjes, verdikken, … Ben echt niet gezond bezig.

Hopelijk valt de vermoeidheid morgen allemaal wat mee. Ook al voelt het momenteel niet zo. Tot de volgende klaagpost!

Te vermoeid om te kunnen slapen. Weer een zwaar “hoe houd ik dit ooit vol”-momentje. Heb ook echt het gevoel dat ik roofbouw op mijn lichaam aan het plegen ben, steeds meer last van allerlei random kwaaltjes, verdikken, … Ben echt niet gezond bezig.

Hopelijk valt de vermoeidheid morgen allemaal wat mee. Ook al voelt het momenteel niet zo. Tot de volgende klaagpost!
Veel goede moed!

Hier het eerste jaar ook roofbouw gepleegd: geen tijd en energie om te sporten of gezond te eten. Steeds afhaalpizza of Chinees.
Maar het betert echt wel!

Probeer niet te streng te zijn voor jezelf.

Is het geen optie om grootouders of andere hulp in te schakelen? Of deeltijds te werken?

Geniet van de rust. Later praat ze je oren er nog af :)
Dit dus.

We proberen onze kinderen zo snel mogelijk te leren praten en stappen. En als ze het eindelijk kunnen is het van "zwijg toch es 2 min" "en sta nekeer stil, ge zijt precies een duracelkonijn"

En het belang van sport en actief te zijn wordt zo benadrukt, maar van 8u40 tot 16u zitten ze toch best stil op hun bank (behalve die minuutjes speeltijd) als ze geen straf willen krijgen :)

(bij ons gelukkig niet, regelmatig wordt er tijdens de les even stoom afgeblazen door enkele toertjes te lopen als de leerkracht merkt dat het nodig is, of doet men een rekenspelletje op de speelplaats).

Zoals @Astrid al zei, het betert echt wel. Het is moeilijk te zien als ge er midden in zit, maar het is echt echt echt maar een fase.
Bijna elke ouder kent dit wel van het eerste jaar. In elk geval u daar niet druk om maken, enkel uwe kleine.
Komt goed hoor :thumb:.

Veel goede moed!

Hier het eerste jaar ook roofbouw gepleegd: geen tijd en energie om te sporten of gezond te eten. Steeds afhaalpizza of Chinees.
Maar het betert echt wel!

Probeer niet te streng te zijn voor jezelf.

Is het geen optie om grootouders of andere hulp in te schakelen? Of deeltijds te werken?

Bedankt voor de bemoedigende woorden. :)

Grootouders wonen op 60 respectievelijk 100 km afstand dus is niet altijd evident. Als het lukt is dat wel zalig natuurlijk.

Deeltijds werken zijn we momenteel aan het bekijken. In België betekent dit echter vaak een gelijkstelling met een gebrek aan ambitie. Zowel op mijn werk als op mijn vrouw haar werk is er letterlijk niemand die deeltijds werkt binnen onze business units, buiten enkele administratieve profielen. Op mijn vrouw haar werk heeft een collega bijvoorbeeld haar ontslag ingediend omdat ze geen 4/5 kreeg aangeboden. Het is dus een vrij grote drempel met mogelijks verregaande consequenties.

Enfin, met wat koffies overleef ik de dag wel weer maar het is wel opnieuw in zombie-modus.

Wanneer zijn jullie kinderen eigenlijk beginnen woordjes te gebruiken? Die van mij was met alles redelijk vroeg maar woordjes zeggen lukt nog niet. Ik denk eerder dat het soms niet willen is dan het niet kunnen want af en toe komt er zo een klank uit dat verdacht veel op een woordje lijkt. Ze is ongeveer 1.5 jaar oud.
Brabbelen doet ze wel, en constant. Wel grappig ook, kan ze voor u komen staan en minutenlang staan brabbelen en uitleggen, met haar handen gebaren maken. Plots kijkt die u dan vragend aan :') "jaja, ik vind dat ook ! het moet maar gedaan zijn met die vuile pampers" en dan begint ze terug :')
Het gekke is dat die wel gek is van boekjes dus had precies gedacht dat ze sneller ging starten met haar woordjes.. Blijkbaar niet
Wij hebben destijds de tip gekregen van kind en gezin om als ze wijzen naar iets wat ze willen er niet op in te gaan tot ze het proberen uit te spreken. Dat heeft wel geholpen voor de eerste woordjes.

Boekjes met dieren tonen en hen dat laten nazeggen is ook altijd goed om woordjes aan te leren.

Merci! Het is nog wat wennen, veel informatie enzo. En de klassieke vragen die opkomen: gaan we het kunnen, zijn we er klaar voor...
Spannende tijden... maar ik kan hier altijd om raad vragen eh ;)
1) Ja, ge gaat het kunnen
2) Nee, ge zijt er niet klaar voor, aangezien ge geen idee hebt wat er op u af komt :D

en 3) Contradictio in terminis: mijn goede raad is om niet te veel te luisteren naar goede raad.

Maar, proficiat! welcome to the club!

Ik ben 10 kilo verdikt sinds de geboorte van mijn eerste (en corona heeft ook niet geholpen). Hoe vermoeider ik ben, hoe meer ik eet.

Wij hebben destijds de tip gekregen van kind en gezin om als ze wijzen naar iets wat ze willen er niet op in te gaan tot ze het proberen uit te spreken. Dat heeft wel geholpen voor de eerste woordjes.

Boekjes met dieren tonen en hen dat laten nazeggen is ook altijd goed om woordjes aan te leren.

Ik zou er gewoon geen punt van maken, tenzij het ernaar uitziet dat het een probleem zou kunnen vormen richting schoolgaan. Er zijn geen prijzen te winnen met "snel" zijn in dat soort zaken en zoals ik hierboven misschien al grappend zei maar wel met een grond van waarheid, na een paar jaar zou je willen dat ze meer zwijgen ;)

Ik vind het dan ook raar advies van K&G om te negeren.

En wat betreft de inbreuk op je levensritme voor jonge ouders: we've all been there, denk ik... Dat is een gigantische impact en ik denk dat bijna iedereen tijd nodig heeft om terug een goed ritme te vinden. Dat komt wel. Sowieso eens ze schoolgaan komt er een heel duidelijk ritme en heb je vanaf 7u-7u30 de hele avond weer voor jezelf, daar waar dat met een pasgeborene toch dagen zijn van 's morgens vroeg tot quasi 's avonds laat.

En wat betreft de inbreuk op je levensritme voor jonge ouders: we've all been there, denk ik... Dat is een gigantische impact en ik denk dat bijna iedereen tijd nodig heeft om terug een goed ritme te vinden. Dat komt wel. Sowieso eens ze schoolgaan komt er een heel duidelijk ritme en heb je vanaf 7u-7u30 de hele avond weer voor jezelf, daar waar dat met een pasgeborene toch dagen zijn van 's morgens vroeg tot quasi 's avonds laat.

Hahahahahahahahahahaa

Nee.

Hahahahahahahahahahaa

Nee.

Tja, dat was hier toch bij beiden het geval van zodra het schoolritme begon.
En dat verbetert nadien alleen maar. Ja, ze gaan later slapen, maar er is ook veel minder zorg nodig. Ze zijn hier nu 7 en 11, daar heb je al geen werk meer aan om klaar te maken voor slapengaan ofzo, dus meer dan genoeg tijd om weer wat eigen tijd te recupereren.

Bedankt voor de bemoedigende woorden. :)

Grootouders wonen op 60 respectievelijk 100 km afstand dus is niet altijd evident. Als het lukt is dat wel zalig natuurlijk.

Deeltijds werken zijn we momenteel aan het bekijken. In België betekent dit echter vaak een gelijkstelling met een gebrek aan ambitie. Zowel op mijn werk als op mijn vrouw haar werk is er letterlijk niemand die deeltijds werkt binnen onze business units, buiten enkele administratieve profielen. Op mijn vrouw haar werk heeft een collega bijvoorbeeld haar ontslag ingediend omdat ze geen 4/5 kreeg aangeboden. Het is dus een vrij grote drempel met mogelijks verregaande consequenties.

Enfin, met wat koffies overleef ik de dag wel weer maar het is wel opnieuw in zombie-modus.
Tijdelijk 4/5e werken via ouderschapsverlof moet toch echt geen probleem zijn voor de werkgever, zeker met de argumentatie "ik trek het niet meer". En als ze daar niet in meegaan is dat een kut werkgever en zijt ge beter af om te vertrekken (en dat meen ik en zou ik ook doen)

Ik mag echt mijn beide pollekes kussen met mijn werkgever op dat vlak. Ik zou het echt niet volhouden anders. Wij kunnen onze dertiende maand omzetten naar verlof (maximum 20 dagen, dit jaar voor het eerst volledig opgebruikt), enorme flexibiliteit (ik beslis de dag zelf of ik van thuis uit werk, congé neem, ...), volledig flexibele uren (zolang je er bent voor de vergaderingen ofc), geen fixatie op gepresteerde uren (in de praktijk werkt iedereen wel meer dan zijn uren bij ons, maar niemand die er over valt als je eens een week niet aan je 40 uur bent geraakt, zolang je werk maar (goed) gedaan is), 4/5de aanvragen was hier een formaliteit, ...

Ik zou anders echt zeer zwaar crashen vrees ik.

Als ik, nadat ik mijn dochter in bed heb gelegd, "tijd voor mezelf" wil nemen en rustig een boek wil lezen komt mijn vrouw daar aangedraafd met "Ah, monsieurke wil op zijn gemak zijn boekske lezen? En hebde gij x al gedaan? en Y? En de vloer ziet er vuil uit, doe er iets aan".

Als ik, nadat ik mijn dochter in bed heb gelegd, "tijd voor mezelf" wil nemen en rustig een boek wil lezen komt mijn vrouw daar aangedraafd met "Ah, monsieurke wil op zijn gemak zijn boekske lezen? En hebde gij x al gedaan? en Y? En de vloer ziet er vuil uit, doe er iets aan".
Mijn vrouw kan ook niet rusten of tijd voor haarzelf nemen vooraleer al het huishoudelijk werk gedaan is. Alleen is het huishoudelijk werk nooit gedaan, of ik nu help of niet.

Hoe snel vliegt dat boek naar haar hoofd dan? 😅

Terug
Bovenaan