Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Wat zijn bij jullie de regels omtrent tablet gebruik? Of ja, TV en tablet, schermtijd dus.

In het begin was ik daar heel strikt in. Sinds er een 2de bijgekomen is + corona is het soms zo'n verademing als ons oudste (4 jaar) eens 2 uren op hare tablet speelt en schoon flink is. Tegelijkertijd voelt het ook niet goed aan, naar opvoeding toe.

Op regenachtige vakantiedagen gebeurt het ook dat ze zich vervelen en het speelgoed beu zijn. De TV kan dan ook eens een hele namiddag aanliggen. Zo kan ik tenminste eens het huishouden onder handen pakken.

Wat zijn bij jullie de regels omtrent tablet gebruik? Of ja, TV en tablet, schermtijd dus.

In het begin was ik daar heel strikt in. Sinds er een 2de bijgekomen is + corona is het soms zo'n verademing als ons oudste (4 jaar) eens 2 uren op hare tablet speelt en schoon flink is. Tegelijkertijd voelt het ook niet goed aan, naar opvoeding toe.

Op regenachtige vakantiedagen gebeurt het ook dat ze zich vervelen en het speelgoed beu zijn. De TV kan dan ook eens een hele namiddag aanliggen. Zo kan ik tenminste eens het huishouden onder handen pakken.

Vind dat allemaal quatsch dat mensen zeggen “maximum een half uur”. Mijn petekind daar stond hele dagen de tv op als ze <2 jaar was en ook vaak de iPad. Kind heeft enorm veel van de taal opgepikt en hoewel ze 3 maanden jonger is dan de mijne kan ze al veel beter spreken. Terwijl wij er de eerste jaren heel strikt op geweest zijn.

Je moet er gewoon niet mee overdrijven, als alles wat je met dat kind doet het achter de iPad zetten dan ja, dan ben je fout bezig.
Als je eens 2 uur nodig hebt om uw huishouden te doen, doe dat dan vooral. Als het eens heel de dag pijpestelen regent, na er zelf wat mee gespeeld te hebben, geef dat kind zijn iPad.

Wij hebben er nu ook een 2de en er zijn toch wel wat dagen geweest, nu niet zoveel, dat hij toch een groot stuk van de dag er achter hangt. Hij zet het zelf nooit boven buiten spelen, wat mij gerust stelt dat het allemaal niet zo erg is. En ze leren er heus wel wat van.

Hier kijken we best wel wat tv af met onze drie jarige maar ook weer niet problematisch. Als ik zeg dat we naar de speeltuin Of naar de winkel gaan, komt ze zelf vragen om het scherm af te zetten.

Je moet ergens bepalen wat jouw waarden zijn en of je daarachter staat. Een ander kan daar zeker een andereening over hebben maar in the end bepaal jij de opvoeding natuurlijk.

wij hebben in het begin van de zwangerschap ook gezegd tegen elkaar om dit niet te veel te laten gebeuren.

Maar ondertussen dik een jaar verder zijn we toch blij dat we zender 33 op telenet (baby TV) af en toe kunnen aanzetten om ze wat af te leiden.
Het is niet dat ze er uren aan een stuk naar aan het kijken is. En ze is ondertussen met divers speelgoed aan het spelen of rond aan het kruipen. Maar ze heeft ondertussen wel haar favoriete shows en melodietjes van de series waar ze bij danst en dergelijke. over het algemeen maakt het gewoon gemakkelijk om is een keer wat in het huis te kunnen realiseren terwijl ze wakker is. Ze vraagt redelijk wat aandacht en is wel een actief kind. Maar naar de toekomst proberen we het geen gewoonte of verslaving te maken, zeker met draagbare spullen zoals smartphones of tablets.

Ik vind wel dat ze vroeg moeten kunnen werken met dergelijke materialen richting de toekomst en naar school etc...

De onze mogen ook meer dan gemiddeld op de tablet.
Maar minder was volgens mij niet mogelijk, als je hoort dat ze per week een half uurtje mogen volgens de opvoedingsboek.

Bedankt voor de reacties.

Ik ben er mee akkoord dat ze er wat van opsteken. Wij hebben dat indertijd aangekocht om op restaurant te kunnen gaan met de kleine. Pas dan was het doenbaar.

Ondertussen merken we dat ze soms een serieuze 'toer' krijgt als we zeggen dat ze niet op de tablet mag of wanneer ze ermee moet stoppen.
Waar ik ook wel mee bezig ben is dat het slecht voor de ogen is, door mijn eigen ervaring.

Maar goed, moest vanaf het 3de kleuter een bril dragen en had geen tablet. :p

Bedankt voor de reacties.

Ik ben er mee akkoord dat ze er wat van opsteken. Wij hebben dat indertijd aangekocht om op restaurant te kunnen gaan met de kleine. Pas dan was het doenbaar.

Ondertussen merken we dat ze soms een serieuze 'toer' krijgt als we zeggen dat ze niet op de tablet mag of wanneer ze ermee moet stoppen.
Waar ik ook wel mee bezig ben is dat het slecht voor de ogen is, door mijn eigen ervaring.

Maar goed, moest vanaf het 3de kleuter een bril dragen en had geen tablet. :p

Ik denk dat wij als kind slechte ogen hadden omdat we geen 4K schermen hadden :lol:

onlangs nog es een video gezien in 240p, godverdomme zeg

Wij hebben vaste TV-dagen voor onze 5-jarige: Dinsdag/Donderdag/Zaterdag en Zondag. Op Dins- en Donderdag mag hij 1 uur TV kijken. In het weekend anderhalf tot twee uur.

Vroeger was dat Nickelodeon Junior (Paw Patrol, Blaze en een paar anderen), sinds een jaar hebben we geen groot TV-abo meer dus is het altijd Netflix. Hij wou altijd Lego Ninjago kijken, maar moeder vond na een paar afleveringen dat het iets te gewelddadig is voor een 4-jarige dus keek hij dingen als Baby Boss, Paw Patrol, Spongebob en wat andere Netflix tekenfilmpjes. Sinds een drietaal maanden heeft hij Pokemon gevonden en daar is hij heel hard op verliefd geworden. De obsessie is zo erg geworden dat we een paar weken terug hebben besloten om het te temperen door andere dingen te kijken. In het begin was hij aan het huilen, maar de volgende dag zette hij uit zichzelf Paw Patrol op.

Wij hebben wel de stricte regel dat hij niet zelf de TV/Netflix mag opzetten zonder onze toestemming. Zet hij de TV aan zonder onze toestemming, is het gelijk geen TV meer voor die dag.

Persoonlijk denk ik ook dat hij er geen last van gaat ondervinden door een uur meer TV te kijken, dat digitale aspect is nu eenmaal onderdeel van het leven anno 2021. Moeder de gans is op dat vlak wel wat conservatiever. Ik heb haar ondertussen wel zover gekregen dat hij altijd zijn aflevering mag uitkijken voor ze de TV afzet als het uur verstreken is. In het verleden zette ze gewoon de TV af ook al was de aflevering maar halfweg, en dan was ze verbaasd dat hij boos werd en achteraf moeilijk behandelbaar :biglaugh:

Ik ben er mij compleet van bewust dat ze hier best veel tablet/TV kijken, maar ze spelen evengoed graag buiten dus bekijk dat niet echt als "slecht" ofzo.

Mama en zoon 5j aan het praten over adoptie. Nadat ze hem had uitgelegd wat adoptie was.

Zoon: kan je er dan ook voor zorgen dat mama en papa's geen kindjes krijgen.

Mama: ja dat kan.

Zoon: dan moeten ze niet meer puzzelen he ( mama had uitgelegd dat de piemel in de vagina past zoals een puzzelstuk, kinderen hebben er dus puzzelen van gemaakt)

Mama: Dat kan, maar ook dat mama's een pilletje nemen of papa's die een condoom over hun piemel doen waar hun zaadjes in komen.

Zoon: Denkt na en begint te lachen. Met mij gaat niet, ik ga later zo hard mijn zaadjes wegschieten dat de condoom wegschiet en zo kunnen mijn zaadjes in de vagina komen.

Papa heeft 5 min strike gelegen van het lachen

Mama en zoon 5j aan het praten over adoptie. Nadat ze hem had uitgelegd wat adoptie was.

Zoon: kan je er dan ook voor zorgen dat mama en papa's geen kindjes krijgen.

Mama: ja dat kan.

Zoon: dan moeten ze niet meer puzzelen he ( mama had uitgelegd dat de piemel in de vagina past zoals een puzzelstuk, kinderen hebben er dus puzzelen van gemaakt)

Mama: Dat kan, maar ook dat mama's een pilletje nemen of papa's die een condoom over hun piemel doen waar hun zaadjes in komen.

Zoon: Denkt na en begint te lachen. Met mij gaat niet, ik ga later zo hard mijn zaadjes wegschieten dat de condoom wegschiet en zo kunnen mijn zaadjes in de vagina komen.

Papa heeft 5 min strike gelegen van het lachen
Wil je die over 10-15 (20-30) jaar HEEL VER WEG houden van mijn dochter? Merci!

Wil je die over 10-15 (20-30) jaar HEEL VER WEG houden van mijn dochter? Merci!
Ik zie het hier ook al gebeuren bij hun eerste lief:
Ik: is de papa pardal?
Zij: nee, het is een random drugsdealer
Ik: ah, dan is ‘t goed

Op zich wel interessant dat de sexuele opvoeding zo verschilt van gezin tot gezin. Ik vermoed dat wij eerder te preuts zijn. Hier heeft de 5 jarige nog altijd een achterste en een voorste poepje. :unsure:

Ik zie het hier ook al gebeuren bij hun eerste lief:
Ik: is de papa pardal?
Zij: nee, het is een random drugsdealer
Ik: ah, dan is ‘t goed

Op zich wel interessant dat de sexuele opvoeding zo verschilt van gezin tot gezin. Ik vermoed dat wij eerder te preuts zijn. Hier heeft de 5 jarige nog altijd een achterste en een voorste poepje. :unsure:
Hangt toch ook van het kind zelf af. Onze kinderen vragen echt veel waarom vragen en vragen ook dieper tot ze een antwoord krijgen waar ze tevreden mee zijn.

Hebben wel altijd de zaken proberen juist te benoemen. Waardoor er nu een 3 jarige in huis rondloopt die perfect weet wat het woord vagina is, dit elke keer benoemd als hij de kans krijgt en ook dit ook tegen iedereen doet.

Alleen de 5 jarige, of de 7 jarige en 3 jarige ook uit voorzorg?

Maar de dochter van 1 jaar is wel nog welkom neem ik aan?
Nou, het positieve is wél dat hij anticonceptie zou gebruiken.
Dus: iedereen die wél verstandige, respectvolle beslissingen zou nemen, is welkom vanaf haar 16 18 21 23ste!
En het is niet omdat het een meisje is, dat ik de 1 jarige vertrouw hoor! De invloed van haar broers kan nefast zijn!. 😈

Terug
Bovenaan