Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Structuur helpt natuurlijk altijd, maar is voor extreme gevallen natuurlijk niet d'office de enige oplossing.

Hier hebben we steeds hetzelfde ritueel van 2 verhaaltjes en dan het slaapliedje van Plop dat we afspelen vanuit de gang of onze kamer, dus ze weet dat we uit de kamer gaan als dat liedje begint. Als ze dan 's nachts zou wakker worden (de laatste tijd wat slechte dromen) en we krijgen haar niet rustig dan herhalen we dit ritueel gewoon en dan slaapt ze zonder problemen weer in.

Er zijn hier dus meerdere ouders die niet weken/maanden maar echt járen aan een stuk zowat elke nacht opstaan om bij hun kind te gaan liggen omdat het anders blijft wenen? Wat een hel is dat :oops:

Er zijn hier dus meerdere ouders die niet weken/maanden maar echt járen aan een stuk zowat elke nacht opstaan om bij hun kind te gaan liggen omdat het anders blijft wenen? Wat een hel is dat :oops:
Als het daarmee opgelost is. Liever dat ik dan een halfuur slaap bij mijn kind dan een uur lang probeer hem alleen te laten slapen en zo allebei onze nachtrust opgeef voor frustraties.

Ivm andere replies, hier was de routine en op tijd in bed ingeburgerd dus daar was geen winst te maken. Laten wenen ook geprobeerd en dat werkte bij nr1, bij nr2 zorgde dat enkel voor escalatie. Ik voelde mij er alleszins veel beter bij op die manier. En het bleef houdbaar.

We hebben hier ook een toffe periode achter de rug. Denk dat we 3 weken lang zo goed als elke nacht 2x opgestaan zijn. ziek, in bed gepist, pols verstuikt en pijn, lampje uit, tuut gevallen, knuffel vermist, keelpijn, kramp in been... En uiteraard telkens om 1h en om 4h zodat je volledig brak bent.

Af te sluiten met een random vals brandalarm wegens platte batterij rookmelder en de babyfoon die de eerste keer in 5y random in alarm gaat. Dat pak je er dan graag bij...

Maar de eerste nacht dat je ze niet hoort, is het weer uitslapen geblazen <3 Vroeg in bed kruipen, he. Does the trick.

Valt allemaal nog mee als je vergelijkt met vriendinnen. Daar is 1 bij waar het kind al 6y lang om 4-5h opstaat. Elke nacht. En dan denk je "overdrijvers". Je gaat er mee op weekend. En elke ochtend om 4-5h paapaaaaaa, maaamaaa. En kom je om 7 of 8h in de living. Ligt er een zombie in de zetel en een kind te spelen :laugh:

Daar is 1 bij waar het kind al 6y lang om 4-5h opstaat. Elke nacht. En dan denk je "overdrijvers". Je gaat er mee op weekend. En elke ochtend om 4-5h paapaaaaaa, maaamaaa. En kom je om 7 of 8h in de living. Ligt er een zombie in de zetel en een kind te spelen :laugh:
Als dat niet iets medisch is, is dat mijns inziens toch ook gewoon een self-inflicted wound ze :)

11 jaar en counting mijn vriend.
Zowel op de kamer blijven tot ze slapen, ‘s nachts ze bij ons in bed leggen (lees ik die naar de zetel verhuis) of gewoon 1 van de kinderen die in langs de mama ligt als ik ga slapen.

Met de oudste toen hij onder de 2 jaar was regelmatig ‘s nachts met hem in de auto gaan rondrijden om hem terug in slaap te krijgen. Dan hem heel voorzichtig in de zetel leggen, want van de trap op gaan werd hij wakker en ik die langs hem ging liggen.

Ik kijk zo hard uit als die mannen op stap gaan gaan en ik hun na 2 uur slaap wakker maak om dat ik honger heb of klaar wakker ben bezig wil gehouden worden.

Als dat niet iets medisch is, is dat mijns inziens toch ook gewoon een self-inflicted wound ze :)
En dat is typisch een reactie van iemand met een kind dat makkelijk slaapt. Mensen die dat niet hebben meegemaakt hebben echt totaal geen idee van wat het juist inhoudt om een slechte slaper te hebben.

Ik ben zo blij dat mijn dochter een flinke slaper is. Dan is het moeilijk te vatten waarom ouders met slechte slapers ervoor kiezen er nog een kleine bij te maken. Respect voor mensen die jarenlang op overlevingsmodus draaien.

En dat is typisch een reactie van iemand met een kind dat makkelijk slaapt. Mensen die dat niet hebben meegemaakt hebben echt totaal geen idee van wat het juist inhoudt om een slechte slaper te hebben.
Dochter sliep niet goed van maand 5 tot maand 8.
Mama wiegde er een uur aan een stuk mee voor elk dutje en slaap. Om dat opnieuw te doen vanaf ze wakker werd 's nachts, dus 0-1-2-3-4 keer per nacht.

11 jaar en counting mijn vriend.
Zowel op de kamer blijven tot ze slapen, ‘s nachts ze bij ons in bed leggen (lees ik die naar de zetel verhuis) of gewoon 1 van de kinderen die in langs de mama ligt als ik ga slapen.
Jij had er 4 zeker? Wat is dat dan, elk kind dat tot 3 jaar slecht slaapt?
Ik kijk zo hard uit als die mannen op stap gaan gaan en ik hun na 2 uur slaap wakker maak om dat ik honger heb of klaar wakker ben bezig wil gehouden worden.
Maar jij bent geen kind dat slecht slaapt 🙃

Maar jij had er 4 zeker? Wat is dat dan, elk kind 3 jaar slecht slapen?

Maar jij bent geen kind dat slecht slaapt 🙃
Heb er 4 inderdaad. Er is regelmatig wel 1 van de 4 die snachts wakker wordt, wegens nachtmerrie, geluid op straat, buikpijn, water dat op is,...

Het zijn wel geen baby's meer die blijven wenen, maar een nacht uit 1 stuk slapen is het ook niet.

Heb er 4 inderdaad. Er is regelmatig wel 1 van de 4 die snachts wakker wordt, wegens nachtmerrie, geluid op straat, buikpijn, water dat op is,...
4 is ... stevig.
Hoe gaat dat concreet eigenlijk, zo'n beslissing na 3 kinderen? 😄
De auto is vol, de tafel is vol, het huis is vol, het is druk met veel werk maar gezellig.
En dan borrelt het gevoel op "Wat hier ontbreekt, is nog een kindje!" ?

Ik kan mij dat precies moeilijk voorstellen. Of was het niet gepland? 🙃

4 is ... stevig.
De auto is vol, de tafel is vol, het huis is vol, het is druk met veel werk maar gezellig.
En dan borrelt het gevoel op "Wat hier ontbreekt, is nog een kindje!".

Bij 3 kinderen zijn overgeschakeld naar een grote auto met 7 zitplaatsen. 3 kinderstoelen op een rijtje was niet veilig. Dus auto zal niet vol.

Tafel was er 1 voor 6 personen, dus was nog niet vol en ge zijt ondertussen zo geroutineerd dat het verschil van naar 4 geen grote stap meer is.

Nee we hadden op voorhand gezegd of 2 of 4. En na de 2de was het gevoel dat het gezin niet compleet was.

4 is ... stevig.
En dan borrelt het gevoel op "Wat hier ontbreekt, is nog een kindje!" ?

Als je horror verhalen wil, 1 adres: meerlingen afdeling UZ Leuven. Daar ligt de gang vol met mensen die nog een 2e of 3e of 4e kind wilden en er plots 2 of 3 of 4 kregen. FML FML FML FML.

Content dat #1 en #2 in het begin kwamen en #3 maar 1 was :laugh:

Die van ons sliep door op 1,5 jaar. Van "makkelijke" nachten, waar ik gewoon mijn hand op haar moest leggen en een kwartier later terug in mijn bed lag, tot de moeilijke nachten waarbij ze gewoon klaarwakker was van 2u - 5u. Meestal als de nachten "makkelijk" waren, dan waren de avonden vreselijk. Uren voor ze sliep. Ze is wel enorm veel ziek geweest en het doorslapen begon na het plaatsen van buisjes. Die periode heeft me ook serieus doen twijfelen voor een tweede, maar blijkbaar vergeet je snel :unsure: .

Ik ben het er wel mee eens dat je buiten de medische redenen, ook gewoon pech kunt hebben met een moeilijke slaper, maar soms werken ouders het ook in de hand. Ik ken er die bij het kleinste "weentje" al naast het bed staan om te gaan troosten. Dan werk je natuurlijk in de hand dat die kleine veel gaat huilen voor opgepakt te worden.

Amai, veel ervaringsdeskundigen. Stelt me (niet?) gerust. Deze nacht maar 2x moeten opstaan. Ze sukkelt ook met een passieve hoest en slijmen hetgeen niet helpt. Bedankt voor de feedback iedereen, we're in it together :cool:

Bij 3 kinderen zijn overgeschakeld naar een grote auto met 7 zitplaatsen. 3 kinderstoelen op een rijtje was niet veilig. Dus auto zal niet vol.
Dat was hier bij de komst van nummer 3 nog het grootste probleem :D
Ik reed toen met een Golf Variant: 2 zitjes en een maxi cosi op de achterbank was onmogelijk. Oplossing was dat m'n wederhelft achteraan ging zitten tussen de twee oudsten en de jongste in maxi cosi naast mij op de passagierszetel.

Blij dat die lease relatief rap na de geboorte van nummer af liep.

Bij mij ligt het probleem eerder bij mezelf, ben ook wel een slechte en lichte slaper.
Ze moet maar eens hoesten en ik kom er van wakker, hoewel ik oordoppen aandoe.
En als ze een stevige hoestbui heeft wil ik meestal toch nog eens gaan kijken of ze niet gestikt is.
Belachelijk natuurlijk, maar ik kan er niet aan doen.

Nee. Wij hebben er nooit gaan bijliggen of bij ons in bed genomen om te vermijden dat dat een gewoonte zou worden.

Terug
Bovenaan