Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Wakker liggen niet, maar wel fijn als de vriendjes of vriendinnetjes van je kind aangename ouders zijn. Extra sociaal contact of misschien zelfs nieuwe vrienden.
Het ging hier over bewust contact zoeken met ouders, ook in de hoop dat je kind ook zo vriendjes maakt. Als je dat zoekt kan je best gewoon in het oudercomité gaan.

Ik lig helemaal niet wakker van al die andere ouders op school en vrienden maken moet van het kind komen. Wij hebben een goed contact met de ouders van de vriendjes van onze zonen, meer moet dat niet zijn.

Niet iedereen heeft nood aan extra sociale contacten.

Laatst bewerkt:
Hier zijn ze ondertussen 8 en 9 en mogen af en toe al eens kleine momenten alleen thuisblijven als we bv snel in het buurtwinkeltje iets moeten halen of broer of zus van de hobby halen. We willen wel graag iets voorzien zodat ze wel iemand kunnen bellen moest er iets gebeuren. We hebben hier nog een oude smartphone liggen die ze kunnen gebruiken. Hoe doen jullie dat? Zetten jullie daar ook een abo op of een prepaid kaart? Of via een optie om via internet te bellen, bv messenger?
Oude gsm en bellen via internet. Lukt goed.

Wij hebben allemaal apple en dan kan hij met zijn tablet idd gewoon facetimen.
Doen we vaak in de week week regeling ook.

Dus ik veronderstel als je allemaal android hebt dat er ook wel zoiets is? Als het gemengd is wordt het moeilijker met een tablet.

Wij hebben allemaal apple en dan kan hij met zijn tablet idd gewoon facetimen.
Doen we vaak in de week week regeling ook.

Dus ik veronderstel als je allemaal android hebt dat er ook wel zoiets is? Als het gemengd is wordt het moeilijker met een tablet.
Ge maakt het moeilijker dan het is. :rofl:

Mogelijk asbest in speelzand: minister Beenders roept op om speelzand niet meer te gebruiken, winkels moeten het uit rekken halen

Mogelijk asbest in speelzand: minister Beenders roept op om speelzand niet meer te gebruiken, winkels moeten het uit rekken halen
Er lijkt direct een focus te zijn op kinetische zand, maar die stalen zijn (volgens het artikel) dus gewoon uit "speelzand" (waar kinetisch zand voor 98% ook uit bestaat)
Dat wil dus zeggen alle zandbakken etc.

Ja wij vallen hier zowat uit de zetel van verbazing. Echt crazyness in 2026.

Ook totaal geen duidelijkheid, 't kan overal zitten wil in feite zeggen alle scholen en speeltuinen dicht. Allee kom.

Onze zoon speel elke dag wel in een zandbak. Leuk, gaan het maar weten over 20+ jaar of er iets binnengekomen (of niet)...

Als dit klopt is dat een gigantisch schandaal toch?

Al de toestellen in de lokale speeltuin staan in speelzand. Gelukkig is dat buiten, maar kinderen graven daar natuurlijk in.

Als dit klopt is dat een gigantisch schandaal toch?

Al de toestellen in de lokale speeltuin staan in speelzand. Gelukkig is dat buiten, maar kinderen graven daar natuurlijk in.
Er zijn nog veel gradaties he. Er zijn asbestsporen gevonden in stalen, maar dat kan ook zijn dat die zakken in een vrachtwagen hebben gelegen waar asbest in heeft gelegen bvb.
Als blijkt dat het zand uit een groeve met asbest komt, zonder dat die ooit gecontroleerd is, dan is dat absoluut een schandaal en ben ik heel benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.

Ik ben nu de avond bezig geweest met dit wat proberen uit te pluizen. Beenders wil denk ik wat een statement maken en direct alles verbieden. Op basis van de testresultaten uit NZ, Australië en nu ook NL lijkt het me eerder te gaan over pakketjes gekleurd zand uit China, dus zo fake merken uit Action, Kruidvat etc. Het artikel in AD bevat enkele screenshots, maar zit achter paywall (thanks DPG... ).

Lijkt er op dat zandbakzand lower risk is.

Er lijkt direct een focus te zijn op kinetische zand, maar die stalen zijn (volgens het artikel) dus gewoon uit "speelzand" (waar kinetisch zand voor 98% ook uit bestaat)
Dat wil dus zeggen alle zandbakken etc.
'echt kinetisch zand', het merk van Spin Master (dat we hier ook thuis hebben liggen ) , zou in Australië getest geweest zijn en was toen "ok". Maarja, da's ook maar weer één staal. Maar het lijkt dus wel vooral over knockoffs te gaan

Dat is nu toch een enorm vage waarschuwing door het ontbreken van enige timing of mis ik iets?
In het artikel is sprake van een eerste melding in het buitenland in november 2025, maar verder niets over welke types, merken, oorsprongen… beïnvloed zijn. Dan maar inderdaad alle zand dat ooit gekocht is wegschuppen? :unsure:

'echt kinetisch zand', het merk van Spin Master (dat we hier ook thuis hebben liggen ) , zou in Australië getest geweest zijn en was toen "ok". Maarja, da's ook maar weer één staal. Maar het lijkt dus wel vooral over knockoffs te gaan
Dat is deze? Want die hebben wij hier ook liggen. En speelzand buiten, maar volgens mij gaat het vooral over over dat kinetische zand?

Ook wel schandalig dat sommige sites nog zoiets achter paywall steken. Prima dat ze bepaalde dingen betalend maken om klanten te lokken, maar dit soort informatie moet iedereen toch gratis kunnen lezen he.

Terug
Bovenaan