Weet niet of er zich hier iemand zich kan herkennen in deze situatie... Onze dochter is sinds september naar't school en dit gaat met veel vallen en af en toe eens opstaan. Is begonnen met enorme driftbuiten (deze zijn gelukkig enorm geminderd), daarna 's morgens huilen dat ze naar't school moet (is ook al minder), bang voor de juffrouw, bang voor de andere kindjes, ...
Hier is het ook feest geweest qua driftbuien in begin van de schoolperiode. Zo erg dat ik op den duur er tegenop keek om s morgens die kamer binnen te gaan om ze wakker te maken. Want ik kreeg standaard een moppersmurf uit dat bed - best case. Een uur gebleit en 17 ontploffingen voor vanalles worst case. Dat is wel snel gebeterd met wat ouder te worden en systematisch vroeg in bed, in weekend ook op schema blijven, goed rusten.
Dit jaar van school veranderd. Zo een week op voorhand echt gespannen en gestressed. Snachts wakker worden en 'ik ben verlegen voor de nieuwe school' en 'ik mis mijn vriendinnen'. En dan een eerste week echt ambetant. Nu is dat allemaal verdwenen en gaat alles vlot.
Ze eet ook niet graag fruit, hebben enorm véél moeite moeten doen om haar een partje appel te laten eten. Kregen vandaag telefoon van't school met de vraag of ze thuis ook een moeilijke eter is (wat ze dus niet is, eet hier goed en ook dingen zoals spruitjes, bloemkool, brocolli, ...). Ook zeggen ze dat ze haar stukjes fruit (die we al kleiner snijden op aanraden van de juf) amper aanraakt en ze veel moeite moeten doen om haar er een aantal te laten opeten en dat ze enorm lang doet over haar middagmaal. Zelf zegt ons meisje dat ze niet graag in de eetzaal zit omdat het daar te luid is (dochter heeft nooit naar KDV geweest, en zit nu in een groep van 22 kindjes).
Als ze thuis enkel bij ons zit om te eten verloopt dat enorm vlot, maar hebben inderdaad wel gemerkt dat, als er bv. zoals dit weekend andere kindjes bijzitten, het eten ook trager gaat. Hebben dit ook allemaal doorgegeven en gevraagd wat we er eventueel kunnen aan doen, maar kregen als antwoord dat we al doen wat we moeten doen en we niet veel meer kunnen doen.
Die van ons is net 5 geworden en eet nog steeds zo goed als niks. Heel gelijkaardig verhaal. At tot 2j zo goed als alles. Dan is het begin slechter gaan, tot nu redelijk dramatisch. Kind eet zo goed als niks warm, behalve frieten en vol au vent koeken. Voor de rest boterhammen, toast, crackoten met choco. Kaas, yoghurt, pindanoten, melk, koeken, chips.
Fruit is ook redelijk dramatisch. Appel gaat er soms stukjes in. 15 minuten voor 1 schijfje. rozijnen als de wind goed staat. Pinda noten altijd in bergen. Ze eet op school nu zo'n fruitzakje, dat gaat vlot naar binnen.
Middag eten op school is ook heel lang dramatisch slecht geweest. Maanden boterhamdoos die gewoon terugkwam met niks er uit. Te druk, te luid, juffen die te veel pushen. Sinds 2e kleuter hebben we ontdekt wat werkt. Nu gaat de boterham doos mee en komt hij leeg terug. Oregano crackers me choco, van die ronde toastjes en een yoghurtje. Soms eens een pitta brood of een crackotte of beschuit. Het kind groeit ook. Dik is ze niet, maar alles OK. Elke 6mnd wordt het bloed eens gecheckt.
In het weekend zitten we soms anderhalf uur per maaltijd aan tafel, dus 4-5h per dag. Andere weekends eet ze 6 boterhammen in 15 minuten. Er valt geen pijl op te trekken. Deze week heeft ze uit het niks een cracotte met kweepeer confituur geproefd in de klas. Wederom geen pijl op te trekken.
Ook zitten we wat vast om haar stoelgang te laten maken op het potje, pipi doen ging redelijk vlot maar stoelgang maken blijft een struikelblok... Eventuele tips zijn welkom...
En ivm op potje gaan. Die kinderen zijn al snugger genoeg om je rond te fietsen. Slechte eter was zindelijk snachts op haar 3.5 of zo. Dan plots niet meer. Bleek dat ze het te donker vond 's nachts en ze gewoon liet lopen om niet uit de kamer te moeten gaan. Na 3-4-5 nachten hadden we ze opnieuw een pamper aan gedaan. De afspraak was dan '5 nachten op een rij droog en je mag opnieuw zonder pamper slapen'. Wat deed lolsmurf ? Zelf tellen en elke 5e nacht gewoon in de pamper pissen zodat ze zeker die pamper niet moest uitdoen. Want af en toe gewoon blijven liggen en in de pamper pissen, dat is veel gemakkelijker. Dit jaar mag ze mee op introductie dag van 3e kleuter. "Op het einde van het jaar blijven we op school slapen. Maar enkel voor wie s nachts zindelijk is". Boooom, we zitten aan dag 42 of zo van nachtelijke zindelijkheid met 0 ongelukjes.
Gewoon op dat potje blijven zetten, zal wel in orde komen uit zichzelf.
Mijn vrouw voelt zich nu wat 'gefaald' en zit er nu al heel de tijd mee in haar maag...
Dat zal nu toch wel speciale vrouwenlogica zijn. Wij hebben er hier 2 rondlopen, een identieke tweeling. Die krijgen dezelfde opvoeding. De ene eet niet, de andere eet alles. De slechte eter was superrap zindelijk, de andere heeft nog altijd volle pampers elke nacht. De slechte eter is superlief en sociaal met zus en beestjes en zorgzaam, de andere is achterbaks. De ene kan al fietsen, de andere niet.
Aan wat ligt dat ? I dunno. Niet aan de opvoeding in elk geval. Die kinderen zijn snuggerder dan je denkt hoor. Die hebben al een eigen wil en karakter. Je kunt die niet meer aanpassen zoals je wil.