Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Als ze slaapt een badhanddoek onder haar leggen, in 3 gevouwen 😁
Haar naar 1 kant van het bed rollen, handdoek leggen op de vrije kant, dochter op de handdoek rollen en dan de andere kant van de matras bedekken met de rest van de handdoek.

Als ze slaapt een badhanddoek onder haar leggen, in 3 gevouwen 😁
Haar naar 1 kant van het bed rollen, handdoek leggen op de vrije kant, dochter op de handdoek rollen en dan de andere kant van de matras bedekken met de rest van de handdoek.
ok, was niet eenvoudig maar gelukt. Van rollen was geen sprake, ze slaapt met haar voeten opgevouwen én poep in de lucht. Ze is heel beweeglijk ook.

Living dangerously
Dat is omdat ze er al zelf meermaals op aandringt. Ik wil haar mijn vertrouwen geven.
Ik zag het als een soort van een mijlpaal

Natte bed==> Bij elke zaak/punt dat ze aandringt, toch achterdochtig blijven
Droge bed==>Ze verdient meer vertrouwen.

ok, was niet eenvoudig maar gelukt. Van rollen was geen sprake, ze slaapt met haar voeten opgevouwen én poep in de lucht. Ze is heel beweeglijk ook.

Dat is omdat ze er al zelf meermaals op aandringt. Ik wil haar mijn vertrouwen geven.

Dus als ze morgen een nat bed heeft: "ziezo, je hebt mijn wantrouwen volledig verdient voor de komende 15 jaar!" 🙈

Euhm dat is wel heel hard en zwart-wit? Ik denk/gok/hoop dat ge het niet zo sterk bedoelt, op basis van uw posts lijkt ge mij iets rationeler dan dat :laugh:.
Maar in het geval van wel:
  1. Ge kunt niet echt toekomstig wantrouwen voor andere zaken ophangen aan 1 punt, toch zeker niet bij ne kleine van 3-5 jaar.
  2. Imo moet ge uwe kleine de facto vertrouwen geven. Dat niet doen lijkt me de beste manier om een onzeker persoontje te kweken.

Dus als ze morgen een nat bed heeft: "ziezo, je hebt mijn wantrouwen volledig verdient voor de komende 15 jaar!" 🙈
Teveel druk op een 4 jarige? :tongue:

Even iets anders:

Zijn er hier veel mensen met 3+ jarigen? Spelen ze op school allen met leeftijdsgenoten?
De laatste maand of 2 speelt m'n dochter(4jaar) met 7 a 8 jarigen tijdens de lunchpauze/speeltijd. "spelen" is veel gezegd. Tis eerder handje geven en wandelen dat ik tot nu toe gezien heb(voor de paasvakantie).

Komen we 's morgens toe op school en ziet ze op de parking een klasgenoot, dan loopt ze ernaar toe en zijn ze vriendjes.
Maar vanaf dat ze de speelplaats binnengaat, laat ze die vriendin gewoonweg in de steek(soms duwt ze haar vriendin weg), dit omdat ze op zoek gaat naar haar "grote zus". Ze verwart "grote zus" met "vriendin". Er is een groepje van 7/8 jarige meisjes en daar hangt ze dan mee rond. Ik zag haar naar dat groepje toewandelen en een 7/8 jarig meisje direct een hand geven. Ze wandelden dan wat verder op de speelplaats. Binnen dat groep is m'n dochter precies geen onbekende.

Nu dat de scholen terug open zijn begint ze weer over haar "grote zus" te babbelen.

M'n dochter is supersociaal en een echte kwebbeltante. "papaa, m'n zus zegt ik praat teveel" heeft ze ook al eens gezegd. Maar al bij al is ze mentaal toch gewoon een 4-jarige. De leefwereld van een 7 jarige en een 4-jarige lijken me toch mijlenver te zitten?

Iets om u druk over te maken? Ik kan mss enkel aan de toezichthouder vragen om eens haar extra in het oog te houden.

Ik vind dat een beetje hard want een ongelukje hebben is niet iets waar ze per se aan kan doen. Het enige wat ge daarmee gaat doen is haar slecht/beschaamd doen voelen als het misloopt volgens mij (want nat: zie je wel, je moet je pamper nog dragen wat je kan het nog niet ... :censored: , Ik ga ervan uit dat ge dat niet bedoelt maar zo komt het alvast over).

Die van mij is al een tijdje droog en heeft nog 1 keer per maand (daarvoor om de 2 weken) een ongelukje. Dat heeft niets te maken met mijn vertrouwen niet verdienen, ik maak daar ook geen punt van (maar ik heb wel verschillende Matrasbeschermers :v)

Teveel druk op een 4 jarige? :tongue:

Even iets anders:

Zijn er hier veel mensen met 3+ jarigen? Spelen ze op school allen met leeftijdsgenoten?
De laatste maand of 2 speelt m'n dochter(4jaar) met 7 a 8 jarigen tijdens de lunchpauze/speeltijd. "spelen" is veel gezegd. Tis eerder handje geven en wandelen dat ik tot nu toe gezien heb(voor de paasvakantie).

Komen we 's morgens toe op school en ziet ze op de parking een klasgenoot, dan loopt ze ernaar toe en zijn ze vriendjes.
Maar vanaf dat ze de speelplaats binnengaat, laat ze die vriendin gewoonweg in de steek(soms duwt ze haar vriendin weg), dit omdat ze op zoek gaat naar haar "grote zus". Ze verwart "grote zus" met "vriendin". Er is een groepje van 7/8 jarige meisjes en daar hangt ze dan mee rond. Ik zag haar naar dat groepje toewandelen en een 7/8 jarig meisje direct een hand geven. Ze wandelden dan wat verder op de speelplaats. Binnen dat groep is m'n dochter precies geen onbekende.

Nu dat de scholen terug open zijn begint ze weer over haar "grote zus" te babbelen.

M'n dochter is supersociaal en een echte kwebbeltante. "papaa, m'n zus zegt ik praat teveel" heeft ze ook al eens gezegd. Maar al bij al is ze mentaal toch gewoon een 4-jarige. De leefwereld van een 7 jarige en een 4-jarige lijken me toch mijlenver te zitten?

Iets om u druk over te maken? Ik kan mss enkel aan de toezichthouder vragen om eens haar extra in het oog te houden.
Ik zou alleen eens vragen of ze soms met leeftijdsgenootjes speelt of niet.
Dat lijkt me alleszins vrij normaal bij gedeelde speelplaatsen. Hier was die vorig jaar ook gedeeld (door werken, normaal niet) en die kleuters trekken automatisch naar oudere kinderen en typisch 'adopteren' die zo eentje die ze dan wat in het oog houden en meenemen de koer rond.

...
Niks om je druk over te maken. Kan zijn dat ze gewoon door die meisjes als 'pop' behandeld worden omdat ze door haar woordenstorm schattig overkomt. Of dat haar klasgenootjes ver voor/achter haar qua ontwikkeling zijn nu (verschil op die leeftijd is groot in aantal dagen die ze al op school zitten).

Hangt ook wat af van het beleid op school, bij ons is er voor een groot stuk een gemeenschappelijke speelplaats, daardoor logisch dat er tussen kleuter en lager interactie is.

Hier geeft ze zelf ook aan dat ze geen pampers meer wil tijdens de nacht. Ik had ergens gelezen dat dat aan te raden is bij 5 nachten droge luiers(achter elkaar), maar de maximum is 3 hier.
Ze vertelde al langer dat ze dat niet wou, maar vandaag leek ze meer vastberadener dan ooit. Ik wil haar de kans geven.

Ze slaapt nu zonder luier in haar bed. Als dat maar goed afloopt....🙈
En? Droog?

Hier was het terug prijs vanmorgen rond 6u, hij had het dus bijna volgehouden.
Tja, 1x om de 3 weken én niet in het midden van de nacht is nog wel ok. :p

Hier een 3- en 5-jarige. Gedeelde speelplaats waar kleuter + lager speelt.
Hebben vrienden uit hun eigen klas, maar bijv ook 'vrienden' die in het 6e leerjaar zitten. Is een kleine school waar alle kinderen elkaar kennen.
Die van ons kijken er waarschijnlijk enorm naar op en de oudere vinden het precies niet al te ambetant om samen iets te doen.

Zou me daar geen zorgen in maken.

Ik vond dit trouwens ook eerst wat raar, ik zat vroeger op een grote school waar dit totaal niet de gewoonte was dat oudere kinderen met jongere speelden.

Bij ons zit ze op een aparte kleuterschool. Geen idee wat daar de pro's en de contra's van zijn, maar voor ons leek dat wel beter voor haar.

Hier geeft ze zelf ook aan dat ze geen pampers meer wil tijdens de nacht. Ik had ergens gelezen dat dat aan te raden is bij 5 nachten droge luiers(achter elkaar), maar de maximum is 3 hier.
Ze vertelde al langer dat ze dat niet wou, maar vandaag leek ze meer vastberadener dan ooit. Ik wil haar de kans geven.

Ze slaapt nu zonder luier in haar bed. Als dat maar goed afloopt....🙈
Hier van pampers naar van die broekjes met superhelden op gegaan en zo de overstap gemaakt naar zonder pamper te slapen.
Onder het hoeslaken ligt hier altijd een matrasbeschermer, al is het maar voor als ze ziek zijn of iets, dat die matras niet direct de vuilbak in kan.

Trotse papa hier. 😎

Hier was het terug prijs vanmorgen rond 6u, hij had het dus bijna volgehouden.
Tja, 1x om de 3 weken én niet in het midden van de nacht is nog wel ok. :p

Hier een 3- en 5-jarige. Gedeelde speelplaats waar kleuter + lager speelt.
Hebben vrienden uit hun eigen klas, maar bijv ook 'vrienden' die in het 6e leerjaar zitten. Is een kleine school waar alle kinderen elkaar kennen.
Die van ons kijken er waarschijnlijk enorm naar op en de oudere vinden het precies niet al te ambetant om samen iets te doen.

Zou me daar geen zorgen in maken.

Ik vond dit trouwens ook eerst wat raar, ik zat vroeger op een grote school waar dit totaal niet de gewoonte was dat oudere kinderen met jongere speelden.
Idd bij ons is het ook een relatief kleine school met een gedeelde speelplaats.
Dat gedeelde speelplaats vond ik vooral een minpunt bij de instapklas. De grotere kinderen spelen wat wild. Ze lopen en stampen elkaar tussen de kleinen. De juf zei toen dat ze de allerkleinsten zowat in een hoek houdt omdat de andere te wild spelen.
Maarja al de rest was goed, voor dat ene minpunt van school veranderen vond ik niet de moeite waard.

Bij ons zit ze op een aparte kleuterschool. Geen idee wat daar de pro's en de contra's van zijn, maar voor ons leek dat wel beter voor haar.
Dat is zeker niet slecht. Minpunt vond ik dat de overstap van kleuterschool naar lagere school te groot wordt. Nu gaat ze naar een kleurter/basisschool. Dusja de overstap naar secundair onderwijs gaat voor haar spannend worden. Als kind heb ik dat negatief ervaren. Dus wou ik zoveel mogelijk overstappen vermijden, maar dat gaat niet altijd.

Hier van pampers naar van die broekjes met superhelden op gegaan en zo de overstap gemaakt naar zonder pamper te slapen.
Onder het hoeslaken ligt hier altijd een matrasbeschermer, al is het maar voor als ze ziek zijn of iets, dat die matras niet direct de vuilbak in kan.
Ahja die heb ik ook nog liggen toen ze nog overdag zindelijk moest worden. Goed idee!!

Ahja die heb ik ook nog liggen toen ze nog overdag zindelijk moest worden. Goed idee!!
Hij vond dat hier nog leuk ook, kiezen tussen Spiderman en Iron Man. Ondertussen is hij al een hele tijd droog, al gebeurt het heel soms nog wel eens dat hij te diep slaapt.
Een potje op zijn kamer zetten heeft hier ook wel enorm geholpen.

Amai, ja bij ons ook. Ieder leerjaar speelde gescheiden. Het was een ongeschreven wet dat het voetbalveld voorbehouden was voor het vijfde en zesde leerjaar. Als je als vierde leerjaar eens mocht meesjotten was dat de belevenis van de week.

Dat is zeker niet slecht. Minpunt vond ik dat de overstap van kleuterschool naar lagere school te groot wordt. Nu gaat ze naar een kleurter/basisschool. Dusja de overstap naar secundair onderwijs gaat voor haar spannend worden. Als kind heb ik dat negatief ervaren. Dus wou ik zoveel mogelijk overstappen vermijden, maar dat gaat niet altijd.
Nee, helaas heb je daar als ouder weinig in te zeggen in de regio Antwerpen met het meldjeaan-systeem. Het is hopen dat de school van je keuze wordt uitgekozen. Aan de andere kant ben ik ook niet van zins van te kamperen voor een school. Gek dat dit in 2021 nog zou moeten.

Amai, ja bij ons ook. Ieder leerjaar speelde gescheiden. Het was een ongeschreven wet dat het voetbalveld voorbehouden was voor het vijfde en zesde leerjaar. Als je als vierde leerjaar eens mocht meesjotten was dat de belevenis van de week.
Bij ons was dat ook, tot bijna vijandigheid naar lagere jaren.
Als oudere jongens al aandacht hadden voor kleintjes, dan was het om hen te stampen/duwen/duvelen...

Naja, eigenlijk wel mooi dat het ook anders kan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan