Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Zo heb je ouders die controleafspraken bij de tandarts tijdens de schooluren inplannen.
Wat imo vandaag ook zo gek niet meer is. Bij ons hebben alle tandartsen een patientenstop, wij rijden 2 jaar na onze verhuis nog steeds 40 min naar de tandarts van ons vorige woonplaats.
Mijn schoonvader moest in februari zijn afspraak door een bruuske niercrisis afbellen, eerstvolgende afspraak kon pas in mei :/. Het is bij die mannen tegenwoordig te nemen wat er vrij is.

Wat imo vandaag ook zo gek niet meer is. Bij ons hebben alle tandartsen een patientenstop, wij rijden 2 jaar na onze verhuis nog steeds 40 min naar de tandarts van ons vorige woonplaats.
Mijn schoonvader moest in februari zijn afspraak door een bruuske niercrisis afbellen, eerstvolgende afspraak kon pas in mei :/. Het is bij die mannen tegenwoordig te nemen wat er vrij is.
Zal wel van regio tot regio afhankelijk zijn. Hier is ook een patiëntenstop en er moeten ook mensen redelijk ver rijden voor ze een tandarts hebben (soms over de Nederlandse grens!).

Voor dringende dingen, ja. Maar uw controleafspraken van uw kinderen kunt ge makkelijk een jaar op voorhand in de agenda zetten op een random woensdagnamiddag hé. Hoogstens kan je dan eens pech hebben dat er een of andere activiteit is waar je dan niet naartoe kunt (of 1 van de 2 controles die dan niet doorgaat dat jaar).

Als het op korte termijn is (bv binnengeraken bij art, psycholoog of logo voor eerste gesprek) dan maakt mij dat ook niet uit. Maar al de rest van opvolging kunt ge er toch rondplannen.

Maar goed, ik ben ook al geen goeie moeder want mijn 9jarige snijdt zijn vlees nog altijd niet zelf (laat staan dat hij altijd netjes met een vork eet) :cry2:

Ik vind het ook wel ambitieus om met 9-jarigen op meerdaagse uitstap met overnachting te gaan als je geen leger aan begeleiders/hulpouders hebt zoals bij de jeugdbeweging of georganiseerde kampen. Denk dat in mijn tijd de eerste overnachting pas in het 6e leerjaar ofzo was ter afsluiting van het lager onderwijs.

Die van ons is van’t weekend opnieuw flink ziek 🙈. Gisteren naar de wachtpost geweest: aerosol en kine. Sinds vandaag opnieuw buikloop erbij. Denk dat ik ze van de week toch eens ga thuishouden van de crèche dat ze er even doorgeraakt :/. Ze was goed en hebben vrijdag de eerste foto’s ontvangen waarop ze vrolijk ligt te spelen in de kinderopvang. Vrijdagnacht is ze dan weer ziek geworden. Wou vandaag met groentepap starten. Ze gaat momenteel enkel dinsdag en woensdag naar de crèche, ga ze denk ik eens thuishouden en hopelijk kan ik dan donderdag groentepap proberen 🙏.

Mijn dochter spant een serieuze zaag: ik wil niet naar schooooool, ik ben zieeeeeek, we moeten naar het ziekenhuiiiiis. Maar paaapaaaaa ...

Nog twee weken school. Zal ze straks maar op tijd in bed steken.

Ze is nu aan het overstappen naar "mag ik een snoepjeeee?". "Als jij dat aan mij geeft ben jij mijn beste beste vriendin". Ze is me dus al aan het misgenderen.

Hier blijft de dochter regelmatig wakker worden 's nachts na maanden/jaren door te slapen. Ik begin te denken dat doordat (vooral de mama) er dan even gaat bijzitten en ze nog melk geeft we vooral een gewoonte hebben gevormd die nu moeilijk om te buigen is. Deze nacht om 4u stipt ook weer alarm, waarna ze kwaad is omdat ik het ben die komt kijken, en ze na me even aan te staren en wat te onderhandelen dat ze niet wil slapen zich omdraait en verder slaapt.

De komende weken van mijn dochter:

24/3/2025 - 01/4/2025: examens (met een verlengd weekend ertussen wegens staking op 31/03, mijn dochter is plots fan van m'n werk)
02/4/2025 - 21/4/2025: verlof
22/4/2025 - 27/5/2025: les, met mogelijkheid tot toetsen (behalve eerste dag na vakantie). Vrijaf op 1/5, 2/5, 29/5, 30/5. Schoolreis op 23/5
28/5/2025 - 06/6/2025: les, maar geen toetsen (sperweek)
10/6/2025 - 20/6/2025: examens
21/6/2025 - 30/6/2025: vrijaf (met 1 afscheidsmoment en proclamantie)
01/7/2025 - 31/8/2025: schoolvakantie

Op 160 kalenderdagen dus maar 29 lesdagen, waarvan maar 23 waarop ze toetsen kan krijgen. Feestje :)

Hier komt de dochter sinds zo'n 3,5 weken zelf uit bed, heel moeilijk om mee te communiceren en heb het gevoel dat ze gewoon bij mama en papa wilt zijn (liefst bij in ons bed wil kruipen, wat ze enkel mag in het weekend). Is het omdat haar pamper wat pipi heeft, ze zegt soms de dag erna dat ze bang is van het donker/spookjes als we erachter vragen, maar ben niet zeker of het gemeend is.

Maar sommige nachten staat ze elk uur aan ons bed en krijg je ze amper terug in haar bed (op de gang express kaka/pipi doen in haar verse pamper om weer een nieuwe te krijgen en tijd te rekken). Da's een killer voor mij, 35 weken zwanger en sowieso al slecht aan het slapen. Vandaag was een 'goede nacht', ze is enkel iets na middernacht en rond half zeven uit bed geweest.

Oh en het toffe, vanaf dat het licht is buiten, komt ze ook bij ons binnen om te zeggen dat we moeten opstaan want de zon schijnt, wordt leuk met de overschakeling naar zomeruur volgende week. 🤷‍♀️ 🥱

We verliezen een uur slaap volgend weekend, da's het enige dat ik weet. Ik hoop gewoon dat ze tegen dan wat meer blijft liggen in haar bed.
Sinds ik een kind heb heb ik altijd het gevoel dat ik een uur verlies met de omschakeling van het uur. Maakt niet uit als het winteruur of zomeruur is....

En zoonlief (5j) staat hier ook praktisch elke nacht aan ons bed. Om erbij te liggen, te babbelen, even iets te vragen,...
Hij heeft ondertussen ook geleerd om muisstil de kamer in te sluipen om dan via het voeteinde stilletjes erbij te kruipen. Meestal slaap ik daar dan gewoon door en word ik plots wakker van zijn gesnurk en gewiebel.

Kinderen waren nog van heel de winter niet ziek geweest, niets. 3 weken geleden allebei ziek geweest, 2 weken aan een stuk. Ze wisselden elkaar precies af.

Afgelopen weekend weggeweest, op weekend. 9 uren geslapen in totaal. Doodmoe, maar 't was wel plezant.

Gisterenavond was ik kapot, ik ging er vroeg inkruipen. Dochter plots beginnen overgeven, gevolgd door de zoon. 7 keer mogen opstaan vannacht om braaksel op te kuisen. 3 uren geslapen.

Ah shit, here we go again.

Kinderen waren nog van heel de winter niet ziek geweest, niets. 3 weken geleden allebei ziek geweest, 2 weken aan een stuk. Ze wisselden elkaar precies af.

Afgelopen weekend weggeweest, op weekend. 9 uren geslapen in totaal. Doodmoe, maar 't was wel plezant.

Gisterenavond was ik kapot, ik ging er vroeg inkruipen. Dochter plots beginnen overgeven, gevolgd door de zoon. 7 keer mogen opstaan vannacht om braaksel op te kuisen. 3 uren geslapen.

Sinds een eerder accidentje hebben mijn kinderen een propere emmer aan’t voeteneinde van hun hoogslaper. Tot nu toe maar 1 keer nodig gehad, emmer uitgespoeld en ze sliep gewoon verder. Geen lakens wisselen of zure geuren en brokken/spetters langs de muur/kast/hoogslaper 👌

Sinds een eerder accidentje hebben mijn kinderen een propere emmer aan’t voeteneinde van hun hoogslaper. Tot nu toe maar 1 keer nodig gehad, emmer uitgespoeld en ze sliep gewoon verder. Geen lakens wisselen of zure geuren en brokken/spetters langs de muur/kast/hoogslaper 👌
Er stonden ook emmers hoor. Lakens moesten niet ververst worden. Maar wel de emmers legen, uitspoelen, behandelen met Dettol.

Ik kijk al uit naar volgende nacht, dan zal 't waarschijnlijk doorzakken naar de darmen.

Hier is er 1 die toch altijd vreemde gastro-intestinale fratsen meemaakt. Vorige week ook weer een kotsfestijn in bed dat er een plas kots in het kussen stond. Uiteraard zo moe dat ze ernaast in slaap gevallen was en dan blijkbaar erin gerold moet zijn. Dan uiteraard wakker geworden en roepen roepen roepen. Nachtelijke douche sessie en bed verversen.

Dag nadien van niks last meer. Maar wel 2 d halve diarree, gevolgd door een knalwitte stevige kak op zaterdag. Waarschijnlijk weer te veel wormen in de tuin vastgepakt en aan gelikt of zoiets -_-

Ik heb die van ons van de week thuis gehouden dat ze wat kan recupereren. Ze heeft geen koorts maar wel enorm hangerig en huilerig.
Ze gaf mij in de crèche gelijk. Ze zien momenteel zo’n zware piek weer aan infecties dat ze sowieso weer iets nieuws zou oprapen en nog zieker worden. Wat aansterken. Tot daar mijn terugkeer naar de werkvloer 🤪.
Dat maar snel echt lente wordt!

De proefperiode, die langer duurde dan gepland wegens vakantie en ziekte, zit erop. Ik merk dat onze zoon duidelijkheid nodig heeft want hij is duidelijk in de war. Heeft het gevoel nergens meer bij te horen, doordat hij nu 4-5 weken telkens in de voormiddag het 3de kleuter deed, namiddag 2de.

Tijdens de proefperiode viel me één ding op: bij het thuiskomen greep hij naar zijn speelgoed, terwijl hij anders begon te lezen of oefeningen maken. De extra uitdaging in de klas doet hem dus deugd.

Na de paasvakantie start hij volledig in het 3de kleuter. Volgend jaar zitten we dus plots met een eerste communie en nemen ze mij m'n kleuter af.

Ik bereid me alvast voor op enkele ochtenden met tranen. Geen nood, ik zorg wel dat hij het niet ziet.

De proefperiode, die langer duurde dan gepland wegens vakantie en ziekte, zit erop. Ik merk dat onze zoon duidelijkheid nodig heeft want hij is duidelijk in de war. Heeft het gevoel nergens meer bij te horen, doordat hij nu 4-5 weken telkens in de voormiddag het 3de kleuter deed, namiddag 2de.

Tijdens de proefperiode viel me één ding op: bij het thuiskomen greep hij naar zijn speelgoed, terwijl hij anders begon te lezen of oefeningen maken. De extra uitdaging in de klas doet hem dus deugd.

Na de paasvakantie start hij volledig in het 3de kleuter. Volgend jaar zitten we dus plots met een eerste communie en nemen ze mij m'n kleuter af.

Ik bereid me alvast voor op enkele ochtenden met tranen. Geen nood, ik zorg wel dat hij het niet ziet.
Er is nog één manier om opnieuw een kleuter te hebben in de toekomst...
Mr.Anderson³

Terug
Bovenaan