Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Nog 50 dagen voor we weten naar welke school onze zoon volgend jaar zal kunnen gaan.

Op basis waarvan hebben jullie de school van jullie kind gekozen?
Op basis van wat er beschikbaar was in de buurt. 🤷‍♂️ Met het hele meldjeaan gedoe hier in Antwerpen is er niet zoiets als een keuze. Vooral hetgeen dat goed aanvoelde.

Nog 50 dagen voor we weten naar welke school onze zoon volgend jaar zal kunnen gaan.

Er waren drie scholen dichtbij, waarvan ik dan de inspectierapporten probeerde te bekijken. Ik vond dat niet zo eenvoudig aangezien die inspecties gebeuren met heel wat jaren tussen en ook niet altijd elk aspect bekeken, maar op basis van twee mindere verslagen viel er toch een school af.

Dan bleven er twee over die we hebben bezocht en die ons beiden wel ok leken, en waar we van beiden positieve ervaringen hoorden van vrienden, dus hebben we die op wandelafstand gekozen.

"Kiezen" was ook wel een top 3 doorgeven, maar we kregen onze eerste keuze.

Er waren drie scholen dichtbij, waarvan ik dan de inspectierapporten probeerde te bekijken. Ik vond dat niet zo eenvoudig aangezien die inspecties gebeuren met heel wat jaren tussen en ook niet altijd elk aspect bekeken, maar op basis van twee mindere verslagen viel er toch een school af.

Dan bleven er twee over die we hebben bezocht en die ons beiden wel ok leken, en waar we van beiden positieve ervaringen hoorden van vrienden, dus hebben we die op wandelafstand gekozen.

Goh, hier heeft de school op het laatste verslag alles perfect behalve de gebouwen. Maar dat wil in praktijk zeggen dat die verslagen ook helemaal niet zo in detail gaan (een beetje zoals een oudercontact van een kind dat het goed doet op school :p).
Ik vind dat dan best wel dubbel, als je ziet dat er een enorme tv hangt in de speelzaal en dat er vaak overdag tv gekeken wordt etc, en toch wordt daar niks van gemeld (dat zal ook niet gebeuren tijdens een inspectie wss...)

Goh, hier heeft de school op het laatste verslag alles perfect behalve de gebouwen. Maar dat wil in praktijk zeggen dat die verslagen ook helemaal niet zo in detail gaan (een beetje zoals een oudercontact van een kind dat het goed doet op school :p).
Ik vind dat dan best wel dubbel, als je ziet dat er een enorme tv hangt in de speelzaal en dat er vaak overdag tv gekeken wordt etc, en toch wordt daar niks van gemeld (dat zal ook niet gebeuren tijdens een inspectie wss...)
Ik denk nu ook wel dat er veel belangrijkere aandachtspunten zijn dan "kijken de kinderen TV". Hangt ook allemaal af van de invulling hé, in die klassen die ik nu heb gezien hangt zo'n groot smartscreen want gemeenteschool en goed gesubsidieerd. Is dat een pluspunt of een minpunt, dat lijkt me helemaal af te hangen van hoe de kleuterjuf dat aanpakt.

Verder zijn die verslagen natuurlijk zeker niet allesomvattend. Hoe capteren die uiteindelijk of je kind een gemotiveerde of uitgebluste leerkracht voor zich krijgt. De kleuterjuf van mijn dochter is een jong ding dat net begonnen is, kan ook elke richting uit.

Wij komen het ook te weten ergens eind april.

Wij hebben vooral gekozen op basis van ervaringen van andere ouders/ex-leerkrachten die we toevallig kennen, bereikbaarheid & ons gevoel tijdens de rondleidingen.

Van die inspectieverslagen zijn wij ook niet zoveel wijzer geworden.

Ons zoontje van 22 maand is daarnet gevallen met zijn loopfietsje en hij is een stuk kwijt van zijn voorste tand en die ernaast is ook een beetje geschaafd. Meteen gebeld naar de tandarts en ik mocht direct gaan want ze wou ‘m toch wel effe zien. De tand is een klein beetje verschoven kon ze zien aan zijn tandvlees en we moeten in de gaten houden dat er geen bultje op komt of dat hij koorts zou beginnen krijgen want dat zou op een ontsteking kunnen wijzen.
Ik voel me echt kl*te, omdat het zo’n zonde is, zijn mooie tandjes 😞 En hij is nog zo klein, te klein om de tand te herstellen en aangezien het zijn snijtanden zijn, zou hij zo’n aangezet stukje toch weer kwijtraken of kapot bijten. En het duurt nog lang voor die melktanden wisselen, ‘t zijn wel de eerste die uitvallen maar da’s maar een schamele troost 😕
En we vertrekken bij de tandarts, loopt hij toch niet met zijn hoofd tegen de glazen deur 😳 ‘t is zijn/mijn dag niet…
Hier ook al een hoekske weg van een tand van onze anderhalfjarige. Het gebeurt. Het maakt zijn dikke grijns des te ondeugender. :biglaugh:
Onze zoon is echt wel een zelfmoordkonijn vergeleken met onze dochter. Voor niks angst, vanaf hij iets ziet wat ook meer een beetje beklimbaar is gaat hij ervoor. Ziet hij honderd meter verder een hond lopen dan gaat hij er in rechte lijn naartoe, ongeacht obstakels...

We weten sowieso al dat hij wel wat pijntjes zal moeten overleven met zijn karakter.

Kzou me er niet teveel zorgen over maken.

Gisteren een werkbroek gekocht voor mijn vijf jarige. Vandaag deed hij die heel fier aan, zijn hamer, schroevendraaier, knijptang,... erin gestoken en hij is buiten plankjes beginnen zagen.
Net samen naar het containerpark geweest waar hij heel stoer hielp om alles in de juiste containers te gooien.
Dadelijk mag hij buiten wat helpen snoeien en opruimen. Geweldige leeftijd vind ik het. 🤩

Kip van de oma was dood dus een beetje uitgelegd aan onze 4-jarige dat dat kan gebeuren in het leven enzovoort enzovoort. En dat oma dus nieuwe kippen moest kopen.

Een paar uur later op een stil moment in de auto op een serieuze toon: "En als oma doodgaat, gaan we dan ook een nieuwe oma kopen?" :oink:

Flabbergasted.
Een mix van emoties ging door me heen: van hartverwarmend en ontroerend ("zie hoeveel hij van oma houdt") over triestig ("Ocharme dat manneke als oma ooit zal sterven") tot en met grappig ("Schitterend hoe die zonder referentiekader hun eigen logica consequent doortrekken").

Op basis van wat er beschikbaar was in de buurt. 🤷‍♂️ Met het hele meldjeaan gedoe hier in Antwerpen is er niet zoiets als een keuze. Vooral hetgeen dat goed aanvoelde.
Ik heb het daar inderdaad moeilijk mee dat je niet zeker bent dat jouw voorkeur het effectief wordt. Dit bepaalt zoveel voor het verdere leven van uw kind en dat is dus afhankelijk van een computersysteem.

Hier ook weinig recente of geen inspectieverslagen. Ik heb enkel de beperkte rapporten van de Onderwijzer van het Nieuwsblad. De sociaal economische status hier is echt dramatisch volgens de Onderwijzer. Het niveau daalt hier ook gewoon dramatisch.

Wij komen het ook te weten ergens eind april.

Wij hebben vooral gekozen op basis van ervaringen van andere ouders/ex-leerkrachten die we toevallig kennen, bereikbaarheid & ons gevoel tijdens de rondleidingen.

Van die inspectieverslagen zijn wij ook niet zoveel wijzer geworden.
Wij hebben 3 scholen bezocht:
De eerste zit echt volledig op zijn limieten qua capaciteit, is ook een sterke concentratieschool met veel conflict. Ze willen naar ons gevoel ook te inclusief zijn waardoor die constant in een enorme spreidstand staan om iedereen mee te krijgen. De meeste kinderen zijn van Marokkaanse afkomst. Dit is echter de wijkschool waardoor veel kinderen uit de wijk hier ook naar school gaan en de ouders blijkbaar wel gewoon tevreden zijn. Ofwel interesseert het hen niet zo?

Tweede school is een kleine school waar wij een heel goed gevoel hebben. Is iets tussen een gewone school en een methodeschool waarin ze veel inzetten op zowel groepswerk als zelfstandig werk. Maar de plaatsjes zijn daar beperkt. 1 klas per jaar en maar 21 plaatsjes per klas. Ze zitten wel in een zeer oud gebouw en is zo goed als versleten. Dit is onze enige favoriet.

Derde school was ook weer chaos. Daar zitten 40 kinderen samen in een grote klas, wel met verschillende leerkrachten maar dat vond ik veel te druk. Onze zoon is nu al zo snel overprikkeld. Deze school hebben we zelfs niet in onze top opgenomen.

Dag 4 van waterpokken bij jongste dochter van 2j, exact 2 weken naar oudere zus. Haar buik en poep staan helemaal vol, veel erger dan haar zus. Overdag valt het nog maar s nachts. Ze heeft nu een uur geslapen en terug wakker van pijn aan haar poep en jeuk. Wellicht morgen nog eens naar wachtpost want ze had ook koorts nog vanavond.

De onze doet al enkele maanden flink pipi op het potje, behoudens een accidentje links If re hts. Kakken was altijd nog in de broek. Niks hielp. Koekje straffen,... Woensdag zei hij ineens dat hij kaka moest doen en heeft hij flink op de wc gekakt. Vandaag ook weer al was het maar een klein keuteltje. Enorm blij.

Gisteren naar de dokter. Als compliment gekregen dat het een blij kind is. Die dokteres natuurlijk helemaal ingepakt door de kleine charmeur. Hij was ook heel flink ook al zag ik dat hij het onderzoek niet leuk vond. In de opvang had hij tegen een ca 18-jarige ook al gezegd 'mooi' terwijl hij naar haar of iets aan haar wees, de snoeper.

En dan vandaag ineens gehoord dat iemand die ik via via ken zijn dochtertje van anderhalf verloren is. Verschrikkelijk. Ik ken hem eigenlijk enkel bij naam en heb hem enkel jaren geleden enkele keren ontmoet maar het is toch ferm verschieten zoiets.

En dan vandaag ineens gehoord dat iemand die ik via via ken zijn dochtertje van anderhalf verloren is. Verschrikkelijk. Ik ken hem eigenlijk enkel bij naam en heb hem enkel jaren geleden enkele keren ontmoet maar het is toch ferm verschieten zoiets.
Dat komt eens zo hard binnen op het moment als je zelf ouder bent. En zeker als het dichtbij komt.

Hier is er zojuist een bommetje gevallen. Zoon 2 die aangeeft naar school te willen gaan. Degene waardoor we eigenlijk naar thuisonderwijs zijn overgeschakeld.

Net een aflevering van Bluey over alleen slapen. Komt daar The Planets: Jupiter van Holst in als muziek, toevallig mijn favoriete stuk muziek maar nog nooit opgezet bij de dochter.
Zegt de dochter spontaan "papa, dat is zo'n leuk liedje!"

Toch FF moeten inhouden qua emoties.

Net een aflevering van Bluey over alleen slapen. Komt daar The Planets: Jupiter van Holst in als muziek, toevallig mijn favoriete stuk muziek maar nog nooit opgezet bij de dochter.

Hier valt de smaak wat tegen. De verlegen scheet van de tweeling danst nooit mee in de klas of op kamp of zo. Maar zet een johny techno song op type "ring ring crazy frog" en het is "ik beweeg met de poep" en gaan voor een publiek van 100man... :laugh:

Ik ben die muziek tegengekomen toen ik de podcast van Klara, Eerste hulp bij klassiek, aan het beluisteren was en het stuk herkende maar niet meteen wist van waar ik het kende. 🙈

Drukke dagen hier gehad, de EHBO van Bokrijk eens getest en vandaag naar de Ridder Muis Expo getrokken. Plus madame heeft beslist dat ze geen zijwieltjes meer wilt aan haar fietsje en dat lukt nog redelijk ook.

Plopsa Indoor Hasselt. Ik denk dat we 30 keer in die Wickie Coaster hebben gezeten. Superaangenaam weer om buiten te zitten terwijl de kinderen speelden aan de fonteinen en helemaal niet zo druk.

Plopsa Indoor Hasselt. Ik denk dat we 30 keer in die Wickie Coaster hebben gezeten. Superaangenaam weer om buiten te zitten terwijl de kinderen speelden aan de fonteinen en helemaal niet zo druk.
Ge moet eens op een schooldag gaan :p
Wij hebben dat vorig jaar gedaan, en er was letterlijk 5 man :p

Dat komt eens zo hard binnen op het moment als je zelf ouder bent. En zeker als het dichtbij komt.

Hier is er zojuist een bommetje gevallen. Zoon 2 die aangeeft naar school te willen gaan. Degene waardoor we eigenlijk naar thuisonderwijs zijn overgeschakeld.
Eerste keer, of herhaaldelijk? In welk jaar zit hij nu?

Terug
Bovenaan