Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Al 3 uur aan't proberen de 3-jarige dochter haar sokken en schoenen aan te doen. Ze kiest vrijwillig om eerder een uur in de hoek te gaan staan dan haar sokken en schoenen aan te doen :laugh:
Belonen helpt ook geen zak. Er een spelletje van maken, helpt niks. Haar zelf laten kiezen, helpt niks. Schoenen die ze de dag ervoor in de winkel heeft uitgekozen, vindt ze nu niet mooi meer, etc.

Enige voordeel is wel dat ik goed door men boek vlieg terwijl ik naast haar zit te wachten.

Iemand ervaring voor kinderopvang met Gezinsbond, of babysit.be (of andere tips)?

Doenbaar voor een kleine van 5-6 maand, of is dat te jong en niet te vertrouwen?
Dat kies je zelf, zie niet in waarom het niet te vertrouwen is 🤷‍♂️ uiteindelijk zijn die hele kleintjes meestal nog het makkelijkst. Flesje, wegleggen en de babyfoon bij jou zetten.
Kan je niet in de buurt eens rondvragen of ze iemand kennen anders? Hier is het bv de kleindochter van de buren. Gewoon eens gepolst en iemand "bekend" geeft toch meer gemoedsrust (zeker bij de mama :p hier toch)

Ja, maar ze zijn nog zo kwetsbaar 🥰
We hebben wel een wifi babyvideofoon met widelens zowel in de huiskamer als slaapkamer, dus in principe zou vrouwtje af en toe kunnen volgen als ze ongerust is.
Ik vraag me toch af of je met zo'n mentaliteit ooit gerust gaat zijn. En dat bedoel ik niet negatief: hier ook nooit een babysit gebruikt voor de 1 jaar ofzo. Wel eens een avond bij mijn tante en dan waren we rond. Zeker mijn vrouw had het daar moeilijk mee, is ook normaal uiteindelijk.

Dat "in het oog houden" via Wi-Fi had ze ook in haar hoofd gestoken, maar daar ben toch tegenin gegaan.
Ja, wel, maar ergens vind ik dat delicaat. Als ik dat een slordige vos vind, dan is het sociaal vervelend om te moeten zeggen 'we nemen liever iemand anders vanaf volgende week'.
Je begint toch niet met te zeggen dat iemand wekelijks mag terugkomen? Doe dat eens wanneer het uitkomt en zie van daar.

Hier is het nu de dochter van een vriendin van mijn vrouw. Kind is 16 maar heeft bij haar vader en stiefmoeder nog drie jonge broers of zussen, dus die heeft wel ervaring.

Laatst bewerkt:
Nog mensen met 6 jarige die naar het 1ste leerjaar gaan en die merken dat het kind anders is geworden? Moeite met de overgang.

In de zin van gevoelig zijn, vaker ontploffen en grote mond opzetten tot faalangst en ' ik kan niets' is?

Schoonfamilie zit al te zeggen van psycholoog te gaan, maar gaan toch eerst eens horen via de school...

Nog mensen met 6 jarige die naar het 1ste leerjaar gaan en die merken dat het kind anders is geworden? Moeite met de overgang.

In de zin van gevoelig zijn, vaker ontploffen en grote mond opzetten tot faalangst en ' ik kan niets' is?

Schoonfamilie zit al te zeggen van psycholoog te gaan, maar gaan toch eerst eens horen via de school...
Ja. Mssh niet zo extreem zoals jij zegt maar toch merk je dat hij het moeilijker heeft, sneller boos worden, zich niet begrepen voelen, jaloerser naar zijn zus toe. Ik denk dat hij wat tijd nodig zal hebben om zich aan te passen.

Ze moeten opeens ook veel leren en aanpassen. Hiervoor ging het allemaal misschien gewoon vlot en nu niet? De jongste hier was zéér gefrustreerd bij het oefenen van lezen omdat dat maar met kleine stapjes beterde.
Het loont misschien de moeite om het eens te hebben over omgaan met fouten maken? Zijn ook wel boekjes over (meisje dat nooit fouten maakte bv). Ook over emoties (we hebben er van Victor eenhoorn, beetje repetitief maar kwam wel binnen).

Ze moeten opeens ook veel leren en aanpassen. Hiervoor ging het allemaal misschien gewoon vlot en nu niet? De jongste hier was zéér gefrustreerd bij het oefenen van lezen omdat dat maar met kleine stapjes beterde.
Het loont misschien de moeite om het eens te hebben over omgaan met fouten maken? Zijn ook wel boekjes over (meisje dat nooit fouten maakte bv). Ook over emoties (we hebben er van Victor eenhoorn, beetje repetitief maar kwam wel binnen).

Lezen en rekenen gaat vlot, niets op aan te merken.
Gaat vooral over wedstrijdjes op school en beloningen in de klas icm medailles en toestanden dat hij kan over ontploffen. Of persoonlijk onrecht aangedaan zijn, of soms zijn zin niet krijgen / luisteren wat we vragen en commentaar geven.

Heeft niets met leerstof te zien. Int begin was de nieuwe speelplaats ook een probleem, ondertussen is dit ok.

Lezen en rekenen gaat vlot, niets op aan te merken.
Gaat vooral over wedstrijdjes op school en beloningen in de klas icm medailles en toestanden dat hij kan over ontploffen. Of persoonlijk onrecht aangedaan zijn, of soms zijn zin niet krijgen / luisteren wat we vragen en commentaar geven.

Heeft niets met leerstof te zien. Int begin was de nieuwe speelplaats ook een probleem, ondertussen is dit ok.
Het is niet omdat het vlot gaat dat dat concept van geen fouten te mogen maken niet speelt. Mijn eerste liep daarop vast terwijl die alles perfect van de eerste keer kon.
Dat groot eerlijkheidsgevoel herken ik daarbij ook wel

Van't weekend zijn we 3 dagen weggeweest met onze vriendengroep, zonder de kindjes. Immens veel deugd gedaan maar je mist die 2 spookjes toch immens :smile:

Oudste (met diabetes) is deze morgen vertrokken op bosklas naar de Ardennen. Toch spannend en moeilijk om dat even los te laten. Ik ga ook content zijn als de verpleging die 's avonds tot daar ging er ook daadwerkelijk zal staan vanavond, want die taalbarrière en regelen via telefoon en mail is toch ook niet helemaal evident. School loopt wel los, ze zijn met 2 leerkrachten die er wel weg mee kunnen. Die ene is vorig jaar ook mee geweest toen hij op zeeklas ging. En intussen is hij ook weer een (eigenlijk maar half) jaartje ouder en wijzer en kan hem er ook weer zelf al wat beter mee overweg. We hebben dat ook vorige week als hem op een verjaardagsfeestje van een klasgenootje zag gezien. Hij had toen al tegen die mama gezegd wat hij kon eten en hoeveel insuline hij daarvoor nodig had terwijl ze nog met mij aan het sms'en was om dat te weten. En het was correct wat hem zei.... Dat hij daarna in de duik nog wat handjes popcorn meer gegeten had dan hem eigenlijk mocht konden we natuurlijk ook wel zien en heeft hij ook wel toegeven maar kom hoe waren we zelf? Daar kon ik eigenlijk niet boos over zijn.

In de kleuterklas van onze instapper zijn ze ook op bosklassen (instappers,1ste, 2de, 3de zit samen)
De 2 oudste groepen blijven 2 nachten slapen e de jongste gaan dinsdag een hele dag op bezoek.
Ze vond het jammer dat ze niet mee mocht vanmorgen!
Aan de foto's te zien is het daar wel heel plezant!

Hopelijk morgen geen regen dan kan ik ze met de fiets brengen naar het domein waar ze verblijven.

In de kleuterklas van onze instapper zijn ze ook op bosklassen (instappers,1ste, 2de, 3de zit samen)
De 2 oudste groepen blijven 2 nachten slapen e de jongste gaan dinsdag een hele dag op bezoek.
Ze vond het jammer dat ze niet mee mocht vanmorgen!
Aan de foto's te zien is het daar wel heel plezant!

Hopelijk morgen geen regen dan kan ik ze met de fiets brengen naar het domein waar ze verblijven.
Bosklassen al in het kleuter met 2 overnachtingen? :eek:

Onze zoon van 13 maanden slaapt sinds een week overdag maar maximum 2u, meestal maar 1,5u. ‘s Avonds slaapt hij van 20u45 tot 7u. Hij slaapt naar mijn gevoel te weinig en het frustreert mij. Ik vind het moeilijk om het los te laten want ik zie gewoon dat hij moe is. 😭

Onze zoon van 13 maanden slaapt sinds een week overdag maar maximum 2u, meestal maar 1,5u. ‘s Avonds slaapt hij van 20u45 tot 7u. Hij slaapt naar mijn gevoel te weinig en het frustreert mij. Ik vind het moeilijk om het los te laten want ik zie gewoon dat hij moe is. 😭
Dat valt toch goed mee? Ik denk niet dat onze dochter zoveel meer sliep. We leggen die wel rond 19u-19u30 in bed, maar soms is ze nog tot 21u wakker en tot 7u slapen is zeker niet altijd de standaard geweest.

Die van ons is 11 maand en wil nu al vaak haar ochtenddutje skippen :unsure: bij ons slaapt ze wel nog vrij "veel" als in 2.5-3h. in de crèche vaak maar 1-1.5h.

Onze oudste liet haar ochtenddutje ook vroeg vallen, ik denk dat zij net een jaar was.

De reden dat de dochter al twee dagen niet wil eten is duidelijk... blaasjes op de tong. Hand-voet-mondziekte, hoera. Gelukkig is ze nog vrolijk meestal, maar hoe lang ze zo blijft met enkel flessen melk valt te zien.

Hopelijk krijgen wij het niet.

Terug
Bovenaan