Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ouders moeten een flesje meegeven. Van zodra de vaste voeding goed lukt wordt er overgeschakeld naar enkel nog water in de creche en vanaf 9 maanden schakelen ze over op bekers en wordt de fles terug meegegeven naar huis.

Ja, ook melk (waar hij zot van is) wilt hij niet uit een beker.
Heel straf vind ik dit allemaal. Hoofdvoeding voor kinderen tot 1 jaar blijft (borst)melkvoeding. Ik vind ze daar toch erg radicaal omgaan met hun regels.

Heel straf vind ik dit allemaal. Hoofdvoeding voor kinderen tot 1 jaar blijft (borst)melkvoeding. Ik vind ze daar toch erg radicaal omgaan met hun regels.
Ik denk dat jij te snel conclusies trekt.

Onze zoon kreeg gewoon ‘s morgens, na de creche en voor het slapen gaan al zijn melkvoedingen. In de creche groentepap, fruitpap en boterhammen.

Bij onze vorige creche wouden ze vanaf 6 maanden switchen op geen melk meer.
Het was ofwel melk ofwel vast, allebei was veel te veel werk. Enkel na veel zagen waren ze dat even bereid te doen.

En borstvoedingsmelk geven ipv kunstmelk deden ze ook goed lastig over, uiteindelijk na een maand (we waren begonnen op 6 maanden) maar toegegeven want ze brachten dat elke ochtend op ('zou het geen tijd zijn om al te switchen naar enkel vaste voeding').

Thuis gaven we gewoon voor en na borstvoeding dus cva wel.

Uiteindelijk zijn die begeleidsters ook maar mensen die liever lui dan moe zijn. En zoals vaak in Belgie wint de grootste zager, dus je zomaar laten doen is niet altijd de beste approach.

Ze had ook haar naam zelf geschreven op haar tekeningen, en vandaag kregen we van de juf al de opmerking dat zij zich niet ging bezig houden met op schrijven te focussen. Maar dat is n
Kan je dat ergens niet begrijpen? Enkele posts boven die van u hoor ik ‘Zindelijkheid gaat ook al beter’ en hier is een kind dat kan schrijven. En dat lijken mij allebei instappers?

Er zit zo een breed spectrum aan niveau’s waar een kind zich op kan bevinden dat het onmogelijk is om als (kleuterjuf) bij de ene te focussen op hoe je correct een blokkentoren maakt en bij de andere te focussen op hoe de pengreep is en hoe het schrijven verloopt.

Waaraan ik niks wil afdoen aan de prachtige kwaliteiten die ieder kind heeft op zijn manier. Maar de workload in het onderwijs laat het op geen enkele manier toe om een persoonlijke behandeling te geven aan elk kind op dat niveau.

Kan je dat ergens niet begrijpen? Enkele posts boven die van u hoor ik ‘Zindelijkheid gaat ook al beter’ en hier is een kind dat kan schrijven. En dat lijken mij allebei instappers?

Er zit zo een breed spectrum aan niveau’s waar een kind zich op kan bevinden dat het onmogelijk is om als (kleuterjuf) bij de ene te focussen op hoe je correct een blokkentoren maakt en bij de andere te focussen op hoe de pengreep is en hoe het schrijven verloopt.

Waaraan ik niks wil afdoen aan de prachtige kwaliteiten die ieder kind heeft op zijn manier. Maar de workload in het onderwijs laat het op geen enkele manier toe om een persoonlijke behandeling te geven aan elk kind op dat niveau.
Neenee, er zit een jaar verschil op he, onze zit nu in eerste kleuterklas, niet meer in instapklas.
Maar het probleem is dat die differentiatie net op die leeftijd wel gemaakt zou moeten worden. Ze worden heel artificieel in een "groep" gezet (als onze dochter 4 dagen vroeger geboren was, zat ze nu in 2e kleuterklas...) maar de activiteiten worden wel gericht op het "gemiddelde" van die groep. Hierdoor heeft de helft nogal weinig uitdaging, en de andere helft heeft moeite om te volgen...

Een groepering op basis van "maturiteit" (bij gebrek aan een beter woord) zou wel logischer zijn.

Neenee, er zit een jaar verschil op he, onze zit nu in eerste kleuterklas, niet meer in instapklas.
Maar het probleem is dat die differentiatie net op die leeftijd wel gemaakt zou moeten worden. Ze worden heel artificieel in een "groep" gezet (als onze dochter 4 dagen vroeger geboren was, zat ze nu in 2e kleuterklas...) maar de activiteiten worden wel gericht op het "gemiddelde" van die groep. Hierdoor heeft de helft nogal weinig uitdaging, en de andere helft heeft moeite om te volgen...

Een groepering op basis van "maturiteit" (bij gebrek aan een beter woord) zou wel logischer zijn.
Excuus, ik dacht dat we het over instappers hadden. Maar dan nog.
En hoe maak je dat duidelijk definieerbaar? Wat met maturiteit op het ene vlak, maar een achterstand op het andere? Motorisch enorm sterk, maar verbaal heel erg minder. Of andersom. Of ren combinatie van verschillende zaken (schrijven, maar voor de rest nog bv niet zindelijk).

Ik probeer me in te leven in het wereldbeeld dat elk kind uniek is en een unieke behandeling vereist. De realiteit is dat zoiets niet gaat en pogingen ertoe handenvol geld zullen kosten. Over de opbrengsten kan ik ook alleen maar met mijn buikgevoel spreken en dat is dat die toch niet noemenswaardig zijn. De kleuters van 30 jaar geleden groeien nu ook uit tot succesvolle artsen, duurbetaalde consultants of andere zaken. En dat in een leerklimaat dat nog vele anders was dan nu.

Ik kan wel snappen dat het frustrerend is als een kind geen uitdaging op school krijgt, maar dat komt vast goed in het lager waar er meer gedifferentieerd wordt qua oefeningen.

Maar zelfs al ben je beter in bepaalde dingen is een attitude van meewerken toch veel productiever ?
Ze kan misschien wel al schrijven maar heeft ze dan niks te leren uit de dingen die de juf wel behandeld ?
Als ze na een week al gedemotiveerd is, zal dat in een moeilijkere klas toch niet perse anders zijn.

Bij onze vorige creche wouden ze vanaf 6 maanden switchen op geen melk meer.
Het was ofwel melk ofwel vast, allebei was veel te veel werk. Enkel na veel zagen waren ze dat even bereid te doen.

En borstvoedingsmelk geven ipv kunstmelk deden ze ook goed lastig over, uiteindelijk na een maand (we waren begonnen op 6 maanden) maar toegegeven want ze brachten dat elke ochtend op ('zou het geen tijd zijn om al te switchen naar enkel vaste voeding').

Thuis gaven we gewoon voor en na borstvoeding dus cva wel.

Uiteindelijk zijn die begeleidsters ook maar mensen die liever lui dan moe zijn. En zoals vaak in Belgie wint de grootste zager, dus je zomaar laten doen is niet altijd de beste approach.
Bij ons eigelijk nooit een probleem geweest.
Ze waren bereid tot veel zolang het niet over de top was.

Ik snap uw frustratie wel , maar je kan echt niet verwachten dat ze in een eerste kleuterklas gaan bezig zijn met schrijven. Dat is gewoon niet realistisch. Het kleuterklas richt zich vooral op sociale en emotionele ontwikkeling, (basis) praktische/motorische vaardigheden, taal, groepsgebeuren en vooral is het op die leeftijd toch ook gewoon nog veel spelen en plezier maken. Wat toch net de charme is van nog kleuter te zijn.

Los daarvan vind ik het ook nog altijd dwaas dat in het onderwijs wordt gewerkt met vaste leeftijdsgrenzen. Dat zou toch beter moeten kunnen. Bij onze oudste zaten sterke kleuters van het 2e en 3e samen in een klas. Nu paar jaar met onze jongste later is dat precies alweer terug verdwenen.

Straks kleuterzwemmen en morgen kleuterturnen. "Maar" twee hobby's, maar het maakt het leven wel weer wat hectischer. Drie dagen per week moet ik mijn dochter en de twee neefjes afzetten op school, dus kan ik pas om half negen naar mijn werk vertrekken. En dan 's avonds hebben mijn vrouw en ik afwisselend ook nog een hobby of activiteit.

Op dat vlak kijk je toch wel uit naar zo'n schoolvakantie.
Kinderen krijgen hier thuis onderwijs, dus zetten we extra in op hobby's om hen contact te laten hebben met leeftijdsgenoten.

Zoon 1, dinsdag musical dansles, woensdag musical les, zaterdag skate les en hedendaagse dans, zondag musicalles en scouts

Zoon 2 woensdag paardencoach, zaterdag skateles, zondag scouts

Zoon 3 woensdag en zaterdag atletiek, zondag scouts

Dochter nog geen hobby

En dan hebben we recent karate laten wegvallen op maandag en vrijdag

Ik snap uw frustratie wel , maar je kan echt niet verwachten dat ze in een eerste kleuterklas gaan bezig zijn met schrijven. Dat is gewoon niet realistisch.
Ik spreek mij niet uit over specifiek schrijven. Maar hier krijgen sommige kinderen al in de kleuterklas uitbreiding of krijgen andere kinderen net wat 'makkelijker' werk. Het kan dus wel om op verschillende niveaus te werken.

@anders misschien een gesprek met de zorgleerkracht aanvragen? Eventueel kan die wat extra werk doen in de klas. Of in extremis een jaar versnellen?

Ik snap uw frustratie wel , maar je kan echt niet verwachten dat ze in een eerste kleuterklas gaan bezig zijn met schrijven. Dat is gewoon niet realistisch. Het kleuterklas richt zich vooral op sociale en emotionele ontwikkeling, (basis) praktische/motorische vaardigheden, taal, groepsgebeuren en vooral is het op die leeftijd toch ook gewoon nog veel spelen en plezier maken. Wat toch net de charme is van nog kleuter te zijn.

Los daarvan vind ik het ook nog altijd dwaas dat in het onderwijs wordt gewerkt met vaste leeftijdsgrenzen. Dat zou toch beter moeten kunnen. Bij onze oudste zaten sterke kleuters van het 2e en 3e samen in een klas. Nu paar jaar met onze jongste later is dat precies alweer terug verdwenen.
Klopt, maar het gaat nog steeds gewoon over "vierkant", "driehoek", ...
In de klas ligt (in haar woorden) enkel babyspeelgoed.
Ze is nog steeds de enige in de klas die rollenspel doet, wat natuurlijk niet zo goed werkt op je eentje.

Vooral als je kind een talent blijkt te hebben en je het hele land mag gaan doorkruisen om tegen een bal te trappen. Ik begrijp dat je je kind niets in de weg wil leggen, maar ik zou toch niet willen dat het mijn hele weekend domineert.
Hier op zaterdag turnen en zondag nu de scouts.
Zaterdag een uurtje, zondag 3u.
Langs een kant creëert het me time, maar langs de andere kant blokkeert dit de zondag en kunnen we moeilijker en Wss veel minder naar mijn maar en grootouders 🤔

Dat doen ze al wel eens wanneer ze 1,5 klas 2de kleuter en 1,5 klas derde kleuter hebben waar ze dan drie klassen van maken

@anders. In uw geval is zou ik eens, samen met school, bekijken of uw kind niet rijp genoeg is om te springen

We hebben hier net een boekenpakket gekregen van kinderplezier, maar hebben hier nooit op ingetekend. Iemand die dit kent? Naam van de dochter staat erop, correcte leeftijd,... Vind het maar vervelend dat we niet weten van waar het komt.

Ik denk dat jij te snel conclusies trekt.

Onze zoon kreeg gewoon ‘s morgens, na de creche en voor het slapen gaan al zijn melkvoedingen. In de creche groentepap, fruitpap en boterhammen.
Ik trek ook helemaal geen conclusies over hoe jullie thuis jullie zoon zijn melkvoedingen gaven.
Ik stel me vragen bij een crèche die al vanaf een heel jonge leeftijd melkvoedingen bant, terwijl het gemiddelde kind toch heel wat uren in die crèche zal doorbrengen en melk nog als hoofdvoeding heeft.

We hebben hier net een boekenpakket gekregen van kinderplezier, maar hebben hier nooit op ingetekend. Iemand die dit kent? Naam van de dochter staat erop, correcte leeftijd,... Vind het maar vervelend dat we niet weten van waar het komt.
Oma, opa, meter, peter die abo heeft genomen voor haar?

Oma, opa, meter, peter die abo heeft genomen voor haar?
Het feit dat er een factuur meegestuurd werd maakte het wat verdacht :p blijkbaar een halve scam, ze krijgen adressen door via de roze doos 🤷‍♂️
Al opgezegd ondertussen en laten weten dat ik geen factuur ga betalen. Benieuwd of er nog iets gaat volgen.

Terug
Bovenaan