Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Onze creche zet iedereen voor TV tegen het einde van de dag (ik vermoed vanaf ergens rond de 16:30-17u zoiets), is dit normaal? wordt dit ook nog bij andere creches gedaan?

Bij onze crèche was dat enkel een halfuur na het middageten, ik vermoed dat dit was om deftig alles op te kuisen na het eten en dan de kindjes verluieren / in bed stoppen enzo.

Ik ken het. Gisteren ging ik haar halen bij mijn schoonouders en het eerste wat ze zei was "weg" terwijl ze met haar vinger wees. Ze moet wel vaker niks van me weten wanneer ik ze ga halen hij schoonouders, mijn ouders of als de vrouw erbij is. Vaak maakt het mij niet zoveel uit, maar als je een rotdag achter de rug hebt, kan ik daar wel minder goed tegen. Bij de crèche is ze wel altijd lief tegen me. Ook als ik alleen met haar ben, is ze lief.
Ben je toevallig een beetje strenger dan de grootouders/mama? Ze hebben het snel door die kleintjes.

De zoon (5 jaar) gaat vandaag voor de eerste keer naar de rugby training.
Afgelopen weekend initiatie en hij was echt mega enthousiast. Vier trainingen om eens te proberen, nadien moet je lid worden van de club.
Benieuwd of hij even enthousiast blijft :)

Lap, 5 maand na het plaatsen van buisjes, zijn ze er al terug uit gevallen. Dus terug een winter met een aantal onzichtbare oorontstekingen tot ze weer een operatie mag krijgen ...

Onze zoon wilt enkel uit een flesje drinken. Niet uit een open beker, niet uit een tuitbeker , niet uit een beker met rietje. Weigert heel de dag in de creche om uit een beker te drinken. Dan komt hij hysterisch thuis en uit pure miserie geven we hem dan maar water uit een flesje. Dan drinkt hij gemakkelijk 300ml in een keer. Zo frustrerend.

Onze zoon wilt enkel uit een flesje drinken. Niet uit een open beker, niet uit een tuitbeker , niet uit een beker met rietje. Weigert heel de dag in de creche om uit een beker te drinken. Dan komt hij hysterisch thuis en uit pure miserie geven we hem dan maar water uit een flesje. Dan drinkt hij gemakkelijk 300ml in een keer. Zo frustrerend.
Waarom niet gewoon flesjes geven dan ?
Of daar wilt de creche niet aan meedoen ?

Waarom niet gewoon flesjes geven dan ?
Of daar wilt de creche niet aan meedoen ?
Het frustrerende is gewoon dat hij die overgang niet wilt maken naar bekers en we niet weten hoe we hem hierbij kunnen helpen behalve elke keer opnieuw eerst een beker aanbieden en in tweede instantie pas zijn flesje. Ik begrijp heel goed dat ze in de creche enkel bekertjes aanbieden en geen flesjes. Dat is ook gewoon beter voor de spraakontwikkeling.

Het frustrerende is gewoon dat hij die overgang niet wilt maken naar bekers en we niet weten hoe we hem hierbij kunnen helpen behalve elke keer opnieuw eerst een beker aanbieden en in tweede instantie pas zijn flesje. Ik begrijp heel goed dat ze in de creche enkel bekertjes aanbieden en geen flesjes. Dat is ook gewoon beter voor de spraakontwikkeling.
Dat van spraakontwikkeling gaat over tutjes.
Die 20seconden dat uw kind aan het drinken is, heeft geen effect op spraakontwikkeling hoor.

Ik zie het persoonlijk meer als 'pick your battles'. En als de crèche dan perse bekers wilt geven doen ze maar, maar dat is dan hun probleem :p.

Maar er zijn er hier ondertussen 3 kleintjes dus ben al tevreden als ze niet het kot aan het afbreken zijn of elkaar vermoorden. Als ze dan iets willen dat me niet al te veel extra moeite kost (mijn oudste wou vanochtend bijvoorbeeld zijn jas perse binnenstebuiten naar school aandoen), be my guest.

Als side effect heeft het dat ze wel vaak naar rede luisteren (zelfs op 2 jaar). "Ben je zeker dat je geen lange broek wilt aandoen het word echt koud vandaag". Als het dan nee is, dan is het zo. Ik neem dan wel 1 mee en dan vraag ik het voor de schoolpoort nog is. Als het dan nog is nee is dan is het hun probleem. Maar 95% van de gevallen geven ze dan wel toe.

Laatst bewerkt:
Hiervoor zijn geen bewijzen. Als je zo'n statement maakt, willen we wel dat dat onderbouwd wordt.
Dat van spraakontwikkeling gaat over tutjes.
Die 20seconden dat uw kind aan het drinken is, heeft geen effect op spraakontwikkeling hoor.
Jawel, dat gaat ook over flessen.

Drinken uit een beker​

Een baby kan vanaf 6 maanden uit een beker leren drinken. Op 8 à 9 maanden houdt hij de beker zelf vast. Hij geeft meestal zelf aan wanneer hij eraan toe is om over te schakelen naar een beker. Geef een baby de tijd om deze nieuwe vaardigheid te leren. Vóór het 1ste jaar is het niet nodig om alle voeding uit een beker te laten drinken.

Wist je dat?​

Als een baby pas na 12 maanden uit een beker leert drinken, dan duurt het veel langer vooraleer het ontwend is aan het drinken uit een zuigfles.
  • Gebruik een gewone beker en geen tuitbeker. Het drinken aan een zuigfles of een tuitbeker houdt het infantiel zuigen in stand. Met een open beker leert een baby de vloeistof aan te zuigen en juist te doseren, en zijn lippen rond de bekerrand te sluiten. Dit is goed voor zijn latere taalontwikkeling en voor de stand van zijn tanden. Er bestaan ook bekers met een uitsparing, zodat de baby zelf kan zien hoeveel vloeistof er naar zijn mond komt.

Wij hebben het altijd met zo'n beker gedaan

Dat werkte wel vrij goed moet ik zeggen. Ze is gewoon om van die beker te drinken, maar door die anti-lekrand kon ze wel rustig drinken ipv dat het allemaal ineens erover kwam. Heb je al zoiets geprobeerd?

"At the time of this post, no studies currently show that what a child drinks from (be it a cup or bottle) is linked to negative outcomes for eating, drinking, swallowing, or speech. "

Daar is nog nooit een studie naar gedaan. Er zijn studies die aantonen dat een fopspeen dat effect heeft, en dat is dan doorgetrokken naar een fles. Maar het verschil is dat de meeste kinderen urenlang een fopspeen in hebben, en slechts heel kort een fles om te drinken.

Als je kind hysterisch thuis komt wegens dorst begrijp ik niet echt waarom de crèche daar zo aan vasthoudt hoor. Waarschijnlijk is licht uitgedroogd zijn ook wel nadelig.

De mijne is vijf jaar en drinkt nog elke ochtend en avond een fles omdat hij anders geen melk wil drinken en ik liever heb dat hij nog melk drinkt. Die fles is op minder dan 2 minuten leeg, dus ik kan me niet voorstellen dat dat zo negatief kan zijn. Hij had trouwens ook tot vijf jaar zijn tutje, wat vermoedelijk veel nadeliger is. Ik ben ook van het principe van "pick your battles". Als je met alles zou moeten rekening houden waar je tegenwoordig voor gewaarschuwd wordt, heb je geen leven meer. Voor mij is het nu belangrijker dat hij melk drinkt en hij wil zelf enkel uit een fles...

Ik zou er echt niet van wakker liggen dat hij niet uit een beker wil drinken. Dat gaat echt geen nadelen hebben op zijn spraakontwikkeling. Veel frustratie voor niets lijkt mij.

Wij hebben het altijd met zo'n beker gedaan

Dat werkte wel vrij goed moet ik zeggen. Ze is gewoon om van die beker te drinken, maar door die anti-lekrand kon ze wel rustig drinken ipv dat het allemaal ineens erover kwam. Heb je al zoiets geprobeerd?
We hebben elk soort beker in huis en al getest. Hij schudt gewoon met zijn hoofd. Wilt zelfs niet proberen.

Terug
Bovenaan