Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Maar daar is Nederlands zowat de 4de taal, of 3de als je Portugees en Fins als moedertaal neemt.

Hier is Nederlands haar eerste taal, eventueel gedeeld met Spaans maar dat hoort ze toch wel minder. Ik weet niet of tussen ons nu overschakelen op Spaans of Nederlands met haar op beter is.
Ik verwees naar het Engels nu al op haar leeftijd introduceren. Zou eerder bij Nederlands en Spaans blijven.

Ik verwees naar het Engels nu al op haar leeftijd introduceren. Zou eerder bij Nederlands en Spaans blijven.
Ja ik snap je punt maar de situatie is niet hetzelfde hé, jij spreekt over kinderen die amper Nederlands horen en dan problemen hebben in het Nederlandstalig onderwijs.

We spreken tegen haar geen Engels trouwens.

Laatst bewerkt:
Ja ik snap je punt maar de situatie is niet hetzelfde hé, jij spreekt over kinderen die amper Nederlands horen en dan problemen hebben in het Nederlandstalig onderwijs.

We spreken tegen haar geen Engels trouwens.
De feedback die ze kregen ging over het aantal talen die tegelijkertijd werden aangeleerd. Als het er meer dan 2 zijn zouden ze geen enkele deftig opnemen, los van wat de moedertaal zou zijn. Collega’s sprongen die ervaring bij, merendeel van mijn collega’s is 1 van de 2 ouders van vreemde origine waarbij er als koppel vaak Engels gesproken wordt. Ik zit in een internationaal bedrijf waarbij het gezin + iedereen in rechte lijn (kinderen en (groot)ouders) tegen minimum kostprijs mogen vliegen, dat trekt veel koppels met dubbele origine aan omdat ze ruim kunnen reizen naar hun familie en hun familie kunnen laten overvliegen tijdens schoolvakanties. Is bijzondere omgeving, heb nog nooit een bedrijf gezien met zo weinig verloop, net omwille van hun personeelsvoordeel :p.

Ik weet eigenlijk niet of dat echt een probleem is, toch als voor de rest overal Nederlands de voertaal is en die ontwikkeling normaal verloopt. Wij voeden de dochter tweetalig Nederlands/Spaans op, en spreken (slechte gewoonte) Engels tegen elkaar, dus dat hoort ze ook, al wordt ze er nooit in aangesproken. Ze is nu bijna 2 en ze gebruikt Nederlandse en Spaanse woorden door elkaar, maar ik heb wel de indruk dat ze meer Nederlands kiest bij mij en meer Spaans bij mijn vrouw. Aangezien we gewoon in Vlaanderen wonen, en dus de crèche en later de school in het Nederlands is, maar ik me daar weinig zorgen over.

Wij doen hetzelfde.

Nederlands/Roemeens en dan Engels (en wat Nederlands) tegen elkaar.

Tenzij ik mij vergis is er geen wetenschappelijke consensus over wat nu exact de beste methode is. Dus je moet het met anekdotisch bewijs doen. We merken in de omgeving alleszins dat consequent het OPOL systeem ("one parent one language") toepassen het best werkt bij kennissen.

Dus doen we dat maar.

Creche is een week terug open en onze zoon is al weer ziek. 🫠 Altijd verschieten als de thermometer 40 graden aangeeft ookal zegt dat an sich niets. Maken ons eerder zorgen omdat hij zo’n vreemde ademhaling heeft. Straks naar de pediater!

Dit weekend gepuft en gezweet om het speeltuig van de dochter in elkaar te zetten.
Beloond geworden met een grote glimlach en veel plezier. 🤩

Deze morgen, een werkdag, gestraft geworden doordat ze direct naar haar glijbaan liep in plaats van in de auto te gaan zitten. 🥸

IMG-20240811-205629251.jpg

IMG-20240811-205727491-HDR-2.jpg

IMG-20240811-210246499.jpg

Hopelijk nog vele jaren plezier aan.

Dit weekend gepuft en gezweet om het speeltuig van de dochter in elkaar te zetten.
Beloond geworden met een grote glimlach en veel plezier. 🤩

Deze morgen, een werkdag, gestraft geworden doordat ze direct naar haar glijbaan liep in plaats van in de auto te gaan zitten. 🥸

IMG-20240811-205629251.jpg

IMG-20240811-205727491-HDR-2.jpg

IMG-20240811-210246499.jpg

Hopelijk nog vele jaren plezier aan.
Toevallig bij kidsplay gekocht?

Dit weekend een record aantal keer het boek 'Oei ik groei' vermeld gekregen, nl. 3.

Zoek ik dat op, en blijkt de basis waarop dat boek gebaseerd is te komen uit 1 enkele subjectieve studie van een prof met n=15, en die werd al in de jaren 90 debunked.

Alsook: "venkelthee moet je drinken". Blijkt dat zelfs expliciet afgeraden te worden voor zwangere/borstvoedende vrouwen door gezondheidsraad in bv Zwitserland etc. wegens risico op teveel van bepaalde stoffen.

Kortom, heerlijk om bij elk bezoek al die buikgevoel tips te krijgen van iedereen.
Expert geworden in vriendelijk glimlachen en te bedanken ipv met de ogen te draaien 😬
Wij hebben ‘het zwangerschapsboek’. Vinden het wel een leuk boek, iedere zondag lezen wij het weekverslag om te kijken wat ons komende week te wachten staat (iedere maandag ben ik een week verder). Het gewicht lijkt wel niet te kloppen, onze dochter loopt er ruim op voor terwijl ze tegenover de ‘zwangerschap+’ app altijd het gewicht van 1 week scheelt, ze loopt volgens de gynaecoloog 1-1,5 week voor op haar termijn.

Wij hebben ‘het zwangerschapsboek’. Vinden het wel een leuk boek, iedere zondag lezen wij het weekverslag om te kijken wat ons komende week te wachten staat (iedere maandag ben ik een week verder). Het gewicht lijkt wel niet te kloppen, onze dochter loopt er ruim op voor terwijl ze tegenover de ‘zwangerschap+’ app altijd het gewicht van 1 week scheelt, ze loopt volgens de gynaecoloog 1-1,5 week voor op haar termijn.
Ik vond de app van MamaBaas wel leuk om dat zo op te volgen + in het eerste jaar.

De feedback die ze kregen ging over het aantal talen die tegelijkertijd werden aangeleerd. Als het er meer dan 2 zijn zouden ze geen enkele deftig opnemen, los van wat de moedertaal zou zijn. Collega’s sprongen die ervaring bij, merendeel van mijn collega’s is 1 van de 2 ouders van vreemde origine waarbij er als koppel vaak Engels gesproken wordt. Ik zit in een internationaal bedrijf waarbij het gezin + iedereen in rechte lijn (kinderen en (groot)ouders) tegen minimum kostprijs mogen vliegen, dat trekt veel koppels met dubbele origine aan omdat ze ruim kunnen reizen naar hun familie en hun familie kunnen laten overvliegen tijdens schoolvakanties. Is bijzondere omgeving, heb nog nooit een bedrijf gezien met zo weinig verloop, net omwille van hun personeelsvoordeel :p.
Ik werk op een universiteit, hopen gemengde koppels dus. Rechtstreekse collega heeft nu twee jonge twintigers als kinderen. Hij sprak daar Nederlands tegen, de vrouw een Chinees dialect, en onderling Engels. Dat ging zonder problemen.

Dit weekend een record aantal keer het boek 'Oei ik groei' vermeld gekregen, nl. 3.

Zoek ik dat op, en blijkt de basis waarop dat boek gebaseerd is te komen uit 1 enkele subjectieve studie van een prof met n=15, en die werd al in de jaren 90 debunked.

Alsook: "venkelthee moet je drinken". Blijkt dat zelfs expliciet afgeraden te worden voor zwangere/borstvoedende vrouwen door gezondheidsraad in bv Zwitserland etc. wegens risico op teveel van bepaalde stoffen.

Kortom, heerlijk om bij elk bezoek al die buikgevoel tips te krijgen van iedereen.
Expert geworden in vriendelijk glimlachen en te bedanken ipv met de ogen te draaien 😬
Ja, exact mijn ergernis destijds. Alles rond kinderen is subjectief, want weinig studies op kinderen/baby's, en alles is emotioneel geladen.

En voor je het weet krijg je een homeopathische alcoholoplossing voorgeschreven tegen de krampjes.

Ik werk op een universiteit, hopen gemengde koppels dus. Rechtstreekse collega heeft nu twee jonge twintigers als kinderen. Hij sprak daar Nederlands tegen, de vrouw een Chinees dialect, en onderling Engels. Dat ging zonder problemen.

Ja, exact mijn ergernis destijds. Alles rond kinderen is subjectief, want weinig studies op kinderen/baby's, en alles is emotioneel geladen.

En voor je het weet krijg je een homeopathische alcoholoplossing voorgeschreven tegen de krampjes.
Werkt misschien niet tegen de krampjes, maar helpt mogelijks wel met het slapen :unsure: .

Maar serieus, ik zou ook niet te veel lezen. Mijn vrouw heeft hier en daar wel dingen gelezen en achteraf gezien bij sommige dingen spijt gehad dat ze dat gevolgd heeft, omdat dat sommige zaken moeilijker heeft gemaakt. Nu zitten daar zeker ook interessante dingen bij en bij andere baby's kunnen bepaalde dingen zeker helpen, maar je leest zoveel en allemaal verschillende meningen en "feiten" dat je uit gekkigheid niet meer weet wat nu wel of niet goed is.

Vandaag de uitslag gekregen wat betreft haar immuniteit en hoe ze op het vaccin reageerde. Qua immuniteit geen problemen, maar blijkbaar reageert ze niet helemaal goed op het vaccin. Het komt neer op 50% en dus de reden waarom ze toch nog ziek wordt soms. Vooral voor luchtwegen is ze kwetsbaar. Ze kan er blijkbaar wel uit groeien, maar gaat nu wel van september tot april een lichte dosis antibiotica "moeten" krijgen.

Weekje in het ziekenhuis gezeten met de kleinste.
covid, rhinovirus en humaan metapneumovirus op mekaar. Toch maar vies om je kleintje van 6 maanden daar te zien liggen en adem tekort krijgen.
Zoiezo bleef een van ons er constant bij, dus was ook jongleren met werk en opvang voor de oudste. Maar we zijn wel blij dat er altijd iemand bij gebleven is.

De wilde manen van dochterlief zijn (eindelijk) gesnoeid en de testresultaten van haar gehoor beginnen ook wat op elkaar te lijken. De hoorapparaatjes zijn ook besteld. Schot in de zaak. Eindelijk!

Vooral als de audiologen zeggen dat je aan haar spraak kan merken dat ze slecht hoort. Hoog tijd dus.

Hier gaan sowieso mensen zitten met drie kinderen. Hoe groot is het verschil met twee?
In mijn hart is er echt nog wel plaats voor een derde, maar rationeel maak ik mij volgens mij te veel zorgen over een aantal praktische zaken (zoals bv. auto of vakantie) en weet ik niet of ik de mindere (of gebrek aan) rust ga kunnen verteren. Iemand zijn ervaringen? :unsure:

Terug
Bovenaan