Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Pfft, net bericht gekregen dat er een kindje in mijn dochter haar klas (1ste kleuter) schurft heeft ... hopelijk geen vriendje en blijven we gespaard.

We proberen de schermtijd wel af te remmen, want ik merk dat het snel uit de hand loopt. Vooral bij het eten. Op den duur stond de tablet dagelijks bij het ontbijt en avondeten (en in het weekend 's middags) op tafel. Zodra we ons daar bewust van waren hebben we afgesproken dat we dat enkel bij uitzondering zouden doen. Dat ging best vlot om ervan af te kicken. Mijn dochter wil wel Eftelingverhaaltjes bij haar ontbijt horen. Helaas is dat al meer dan een week aan de stuk de Wolf en de Zeven Geitjes. :unsure:

Hier vandaag ook aangemeld voor school. Na de voorrangsperiode voor broers/zussen/kinderen van werknemers zijn er nog maar 8 van de 20 plaatsen vrij in onze voorkeursschool. We hebben geen 2de opgegeven omdat dat eigenlijk voor ons geen optie is. En die school is ook het dichtst bij én er wordt gekeken naar de afstand. Vanaf 22 maart mogen we de uitslag verwachten, toch eventjes spannend :shutup:
Vandaag net hetzelfde gedaan. We hebben ook maar 1 school opgegeven aangezien deze in de straat is.
Is dit een goed plan? Ergens hadden we het idee dat als je meerdere opties geeft ze je makkelijker naar een 2de of 3de optie sturen.
Zoals je zegt is er voor ons maar 1 optie want 100m wandelen tov direct enkele kilometers.

Hopelijk raken we binnen. Dan zijn we direct goed voor kleuter en basisschool voor beide.

Die van ons gaat wss buisjes moeten krijgen. Opnieuw last van de oren en koorts. Ondanks dat de KNO arts 2 weken geleden nog niet sprak over buisjes, zei onze kinderarts gisteren dat we best zo snel mogelijk buisjes laten plaatsen.

Half jaar terug al es op school geinformeerd of logopedie voor onze jongste geen goed idee was (de r komt er nog niet zo geweldig uit)

Nee hoor, totaal niet nodig, da's altijd 1 van de laatste letters. Dat komt zeker goed voor ie naar het eerste studiejaar moet.

Vandaag spreken ze mij aan: ja, we denken toch dat het een goed idee kan zijn om hem naar de logo te sturen voor zijn R, was jullie dat nog nooit opgevallen?

:unsure:

spreken jullie wel tegen elkaar?

Schermtijd vind ik ook wel een moeilijke. Enerzijds zit ge als volwassene zelf continu met een scherm bezig en is het ook belangrijk dat ze dat wel wat leren kennen. Anderzijds ziet ge ook hoe enorm dat de aandacht opslorpt en hoe makkelijk dat het enige wordt dat ze nog willen doen. Ik worstel ook een beetje met het hele YouTube kijken gedoe, iets waar ze hier enorm zot van zijn.

Hier is er nooit een scherm aan tafel. Tijdens de schoolweek mogen ze savonds een 1-1.5 (jongste) of 1.5-2 uur kijken (oudste) dat is meestal Youtube of een combo van tablet en YouTube. Heel af en toe spelen ze nog even op de switch ervoor.
In het weekend is het +-1,5uur na of voor het eten, smiddags na het eten ook een uurtje en dan savonds weer het normaal stramien. Ik vind dat bij momenten wel wat veel. Als we een uitstap doen of er is een feestje valt dat uiteraard wel wat weg natuurlijk.
Op restaurant, in de auto, op vakantie, komen momenteel nog geen schermen mee (behalve bij vakantie de laptop om wat Netflix te kunnen kijken op de bestemming).

Uiteraard zwermen ze ook direct naar de Google nest hier als het geen tv/tablettijd is. Maar daar mogen ze alleen muziek opzetten en onnozele vragen stellen. Ze weten dat ze YouTube kunnen opzetten daar maar dat dat niet mag.

Half jaar terug al es op school geinformeerd of logopedie voor onze jongste geen goed idee was (de r komt er nog niet zo geweldig uit)

Nee hoor, totaal niet nodig, da's altijd 1 van de laatste letters. Dat komt zeker goed voor ie naar het eerste studiejaar moet.

Vandaag spreken ze mij aan: ja, we denken toch dat het een goed idee kan zijn om hem naar de logo te sturen voor zijn R, was jullie dat nog nooit opgevallen?

:unsure:

spreken jullie wel tegen elkaar?
Een van de grote frustraties van de vrouw hier die logopediste is. Scholen onderling niet communiceren, maar nog minder met de ouders want ze lossen het zelf wel op, om dan jaren later toe te moeten geven dat het niet lukt en verwachten dat de logo het op 1 2 3 krijgt opgelost.

Een van de grote frustraties van de vrouw hier die logopediste is. Scholen onderling niet communiceren, maar nog minder met de ouders want ze lossen het zelf wel op, om dan jaren later toe te moeten geven dat het niet lukt en verwachten dat de logo het op 1 2 3 krijgt opgelost.
Ja mensen, de "C" in "België" staat voor communicatie hé.

Anderzijds ben ik als kind naar de logo gestuurd omdat ik een Franse R heb. Ik vraag me nu nog altijd af wat het probleem met een Franse R is...

Die van ons gaat wss buisjes moeten krijgen. Opnieuw last van de oren en koorts. Ondanks dat de KNO arts 2 weken geleden nog niet sprak over buisjes, zei onze kinderarts gisteren dat we best zo snel mogelijk buisjes laten plaatsen.
Ik heb het hier al vaak gezegd, maar die buisjes zijn hier een zegen geweest voor de dochter. Sinds half april vorig jaar, nog maar één keer echt ziek geweest en dat was drie weken geleden. Nog wel wat oorontstekingen maar eigenlijk geen last van gehad behalve dan een vuil (stinkend) oor.

En die operatie duurt absoluut niet lang (op het moment zelf wel natuurlijk).

Anderzijds ben ik als kind naar de logo gestuurd omdat ik een Franse R heb. Ik vraag me nu nog altijd af wat het probleem met een Franse R is...
Ge woont in flaanderen he 😉

Nu vanuit wat ik hoor hier wordt heel dat beroep stiefmoederlijk behandeld. En is er zo goed als geen controle erop. Dus een diploma halen is voldoende en ge kunt eigenlijk doen wat ge wilt. Niemand die komt controleren of die persoon wel echt therapie nodig heeft enz...

Ik heb het hier al vaak gezegd, maar die buisjes zijn hier een zegen geweest voor de dochter. Sinds half april vorig jaar, nog maar één keer echt ziek geweest en dat was drie weken geleden. Nog wel wat oorontstekingen maar eigenlijk geen last van gehad behalve dan een vuil (stinkend) oor.

En die operatie duurt absoluut niet lang (op het moment zelf wel natuurlijk).
Ja, op de ingreep zelf na, ben ik zelf ook wel grote voorstander om die buisjes te zetten (op aanraden van de dokter uiteraard). Heb ook het gevoel dat dit echt enorm gaat helpen.

Ha, en wanneer kwam jij kamperen? en kwam je vrouw mee? :oi22:

Dus ge wilt zeggen dat ge mijn vrouw een hele dag gaat bezighouden zodat ik echt op mijn gemak kan chillen aan het zwembad?

Dat gaat er nog beter aan toe gaan dan ik had verwacht!

Ik kan u wel iets klaarmaken om te eten terwijl ge wacht op uw madam tot ze klaar is met mijn kind.

Al krijg ik wel de kriebels van schermen tijdens het eten. Paar weken terug met twee koppels en de kinderen op stap. Iets gaan eten nadien: vanaf we zitten de gsm van de ouder in hun pollen en tijdens het eten gewoon blijven kijken.

Ik begrijp dat je daar de kriebels van krijgt. Hier toch een kleine sidenote: bij ons is dat de enige manier om ons zoontje rustig te houden. We doen hem het aan om in de drukte te gaan in een vreemde omgeving en dan nog vreemd eten. En ja je zou kunnen zeggen: ga dan gewoon niet weg, maar wij willen ook wel eens zo'n dingen kunnen doen.

En sommige kinderen zijn nu eenmaal gewoon drama aan tafel op restaurant/bistro. :p Misschien maakten de ouders zich het er gemakkelijk vanaf. Misschien zat er wel een redenering achter.

Ik kan u wel iets klaarmaken om te eten terwijl ge wacht op uw madam tot ze klaar is met mijn kind.
BBQ graag, picanha, caipirinha erbij.

Ik vermoed dat de therapie toch een hele dag zal duren en misschien ook nog een intake doen van kind nr 2. Op problemen te voorkomen.

De therapie wordt het best gegeven op zonnige warmen dagen heb ik hoor zeggen.

Vandaag net hetzelfde gedaan. We hebben ook maar 1 school opgegeven aangezien deze in de straat is.
Is dit een goed plan? Ergens hadden we het idee dat als je meerdere opties geeft ze je makkelijker naar een 2de of 3de optie sturen.
Zoals je zegt is er voor ons maar 1 optie want 100m wandelen tov direct enkele kilometers.

Hopelijk raken we binnen. Dan zijn we direct goed voor kleuter en basisschool voor beide.
Bij de loting worden er gewoon x aantal mensen random of op afstand gekozen. Afhankelijk van hoe het in jullie regio geregeld is.
Als het op afstand is zal de kans wel groot zijn dat jullie binnen geraken, tenzij er binnen en radius van 100m een hele hoop kindjes uit hetzelfde geboortejaar zijn.
Er zijn ook enkele criteria die voorgang krijgen (niet geschoolde moeder bv)

Als je pech hebt en je krijgt niet u school op plaats 1 dan word er gekeken naar die op plaats 2.
Heb je niets ingevuld dan krijg je geen school toegekend en moet je na x aantal weken scholen afgaan om te zien of ze nog een plek hebben.
Met een beetje pech zijn alle scholen in de buurt volzet en wie weet waar je dan naartoe moet.

Imo is het beter om een 2de en eventueel 3de keus op te geven.
Zo heb je meer kans om een plekje toegekend te krijgen in een school dat je zelf hebt kunnen kiezen.

Normaal kan je ook de vrije plaatsen bekijken nu.
Heeft jullie voorkeursschool 30 plekken vrij lijkt de kans me groot dat je er terecht kan.

Bij de loting worden er gewoon x aantal mensen random of op afstand gekozen. Afhankelijk van hoe het in jullie regio geregeld is.
Als het op afstand is zal de kans wel groot zijn dat jullie binnen geraken, tenzij er binnen en radius van 100m een hele hoop kindjes uit hetzelfde geboortejaar zijn.
Er zijn ook enkele criteria die voorgang krijgen (niet geschoolde moeder bv)

Als je pech hebt en je krijgt niet u school op plaats 1 dan word er gekeken naar die op plaats 2.
Heb je niets ingevuld dan krijg je geen school toegekend en moet je na x aantal weken scholen afgaan om te zien of ze nog een plek hebben.
Met een beetje pech zijn alle scholen in de buurt volzet en wie weet waar je dan naartoe moet.

Imo is het beter om een 2de en eventueel 3de keus op te geven.
Zo heb je meer kans om een plekje toegekend te krijgen in een school dat je zelf hebt kunnen kiezen.

Normaal kan je ook de vrije plaatsen bekijken nu.
Heeft jullie voorkeursschool 30 plekken vrij lijkt de kans me groot dat je er terecht kan.
Hier heeft keuze 1 48 plaatsen vrij, keuze 2 ook, en keuze 3 40. Staat ook expliciet aangegeven dat 2de en 3de keuze sterk worden aangeraden. Eerste keuze is via Google Maps 650 meter wandelen.

Ik ben alvast benieuwd, zou nu ook wel denken dat het moet lukken, zoveel kinderen kunnen er niet zijn van 2022, en dat zijn drie scholen die dicht bij elkaar liggen, dus zal wel mooi verdeeld worden.

Terug
Bovenaan