Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

De kinderen vorige week wat ziek, een beetje de standaard virale infectie-zooi. Nu hebben mijn man en ik het ook. Eén keer raden wie stervend in de zetel ligt en wie gewoon op haar werk zit. Mannen en verkoudheden. Het is me toch wat.
Toch een beetje morele steun voor jouw man vanuit het mannenkamp 🤷‍♂️

Toch een beetje morele steun voor jouw man vanuit het mannenkamp 🤷‍♂️

Geweldig artikel. Ik stuur het hem door, al weet ik niet of hij nog in staat is zijn GSM op te tillen.

'Sue wijst erop dat er wellicht een evolutionair voordeel verbonden is aan een slechter werkend immuunsysteem. Het heeft het mannen mogelijk gemaakt hun energie te investeren in andere biologische processen, zoals groei, secundaire geslachtskenmerken en reproductie.'
-> Dan toch niet op het moment van die verkoudheid of nadat ze het loodje leggen door de griep :rolleyes:

Kind is hier (veel) jonger vermoed ik (3/4j), dus minder vergelijkbare situatie. Maar wij gaan er bewust onbewust mee om.
De tablet is en blijft onze tablet. Ja wij hebben die gekocht om op reis te gaan en het kind wat zoet te houden, ja er is een hoes rond speciaal voor het kind, in principe staan er alleen maar dingen op voor het kind. Maar de boodschap blijft dat het van ons is en dat het dus een 'gunst' is als het kind erop mag.

Het heeft een periode (3/4 maand?) geweest dat de tablet elke ochtend gebruikt werd. Geen filmpjes of spelletjes, maar spotify playlist die dan speelt. En af en toe eens op 'volgende' klikken. Nu is die periode voorbij en worden er 's ochtends weer een twintigtal boekjes aangesleurd. Er durft al eens een weekenddag zijn dat we toelaten dat er een uurtje naar filmpjes wordt gekeken, er zijn weken waarbij de tablet gewoon niet aangeraakt wordt of dat het wordt weggelegd na 5 minuten omdat er wordt gespeeld met iets anders.

Alle parenting advice ten spijt, wij zijn niet heiliger dan de paus. Zolang het voor ons niet als routine of structuur begint aan te voelen is het voor ons oké.
Nee hoor, kinderen zijn 4 en 6.

't Is ook nog maar sinds een jaar dat die tablet veel gebruikt wordt op zondag. Initieel hebben we er 2 aangekocht om ze wat kalm te houden als op restaurant gaan of op het vliegtuig zitten.

Hoe gaan jullie om met tablets e.d.?

Enkel in het weekend mogen ze erop van mij, dat begint de vrijdagavond waar ze maar een uurtje de tijd hebben ervoor. De zaterdag is er weinig tijd, ze gaan beiden sporten in de voormiddag en in de namiddag is de één weg naar de KSA terwijl de andere moet slapen.

Op zondag mogen ze er zich dan op uitleven. Ze spelen dan beiden Roblox met elkaar op dezelfde server en hebben daar veel plezier aan. Ondertussen kunnen wij ook wat doen in het huishouden en zijn ze zo goed als de hele dag flink. Echter afgelopen zondag zag ik in de parenting app dat de dochter 8 uur op die tablet heeft gezeten.

Wij hebben daar een heel slecht gevoel bij. 't Is er wel wat over vind ik. Ze zijn anders heel creatief en kunnen perfect alleen spelen met speelgoed Op zich heb ik niets tegen dat tablet gebruik voor die ene dag, maar ik denk dan meteen aan de gezondheid van hun ogen. Aangezien ik zelf slechte ogen heb is dat iets waar ik heel hard mee bezig ben.

Een hele dag zo dicht op een scherm zitten kijken zou bijziendheid in de hand werken. Al scheelt dat toch ook ferm van persoon tot persoon.

Hier zijn onze kids ook wel wat jonger (bijna 5j en 3j). Ze hebben elk hun eigen tablet, met kinderhoes rond. Dat zien ze ook echt van hen, wij als ouders beslissen wel wanneer ze erop mogen.

Elke dag na school mogen ze van mij een halfuurtje (ikzelf heb dat ook echt nodig om even op adem te komen, ik sta ook altijd aan de schoolpoort als de bel gaat).
In de weekends vragen ze vaak 's ochtend bij het ontbijt, dat mogen ze. Kan ik op m'n gemak mijn koffie drinken, zij eten veel beter want ze zijn afgeleid. Na het ontbijt zijn ze klaar om de tablets af te geven en te spelen. Als ze extreem vroeg op zijn, duurt dat 'ontbijt' wel eens langer. :p Soms na de middag of tegen de avond halen we ze nog eens opnieuw uit, bijvoorbeeld als ik kook ofzo.

Soms vragen ze ook de tablet ook op andere momenten, maar daar geef ik bijna nooit aan toe.

Gisteren nog eens langs de oogarts in het ziekenhuis gepasseerd. Juffrouw heeft deze keer heel flink meegewerkt met de onderzoekjes en de show gestolen in de wachtzaal met haar rode schoenen (niet moeilijk, de gemiddelde leeftijd was 70+). Oogjes zijn verbeterd, maar nog steeds afplakken en nieuwe brilglazen. Aan beide kanten astigmatisme blijkbaar en niet echt een correctie voor ver-/bijziendheid.

Moest aan @Avondland denken, heb je een afspraak bij de oogarts gekregen voor je dochter?

Deze keer zijn er druppels in haar ogen gedaan, daar worden ze of slaperig of hyper van. Dochterlief is voor optie twee gegaan. 🙈 Ze liep deze morgend nog steeds rond met pupillen als schoteltjes.

Hier zijn onze kids ook wel wat jonger (bijna 5j en 3j). Ze hebben elk hun eigen tablet, met kinderhoes rond. Dat zien ze ook echt van hen, wij als ouders beslissen wel wanneer ze erop mogen.

Elke dag na school mogen ze van mij een halfuurtje (ikzelf heb dat ook echt nodig om even op adem te komen, ik sta ook altijd aan de schoolpoort als de bel gaat).
In de weekends vragen ze vaak 's ochtend bij het ontbijt, dat mogen ze. Kan ik op m'n gemak mijn koffie drinken, zij eten veel beter want ze zijn afgeleid. Na het ontbijt zijn ze klaar om de tablets af te geven en te spelen. Als ze extreem vroeg op zijn, duurt dat 'ontbijt' wel eens langer. :p Soms na de middag of tegen de avond halen we ze nog eens opnieuw uit, bijvoorbeeld als ik kook ofzo.

Soms vragen ze ook de tablet ook op andere momenten, maar daar geef ik bijna nooit aan toe.
Doordat ze de zondag zo flink op hun tablet bezig zijn, kunnen wij wel eens een uurtje langer slapen. Dat is sinds kort en is 6 jaar geleden. Heerlijk. Maar ergens voelen we er ons ook ambetant bij. Voelt met momenten aan als 'bad parenting'.

Doordat ze de zondag zo flink op hun tablet bezig zijn, kunnen wij wel eens een uurtje langer slapen. Dat is sinds kort en is 6 jaar geleden. Heerlijk. Maar ergens voelen we er ons ook ambetant bij. Voelt met momenten aan als 'bad parenting'.
Zolang jullie je daar maar goed bij voelen toch 🤷‍♂️ Hier zetten we ze in het weekend even voor de tv met brood. Soms gaat ze daarna gewoon spelen. Ondertussen slaap ik nog wel even van 6 tot 7 ofzo. Liever zo dan mezelf de dieperik in werken. Heeft de kleine ook niks aan.

Dochter is ondertussen 5.

Ja, zolang jullie je er goed bij voelen? Ik zie het zelf als een stukje zelfzorg en ook dat is belangrijk. Maar als je zelf voelt van 'het is teveel', dan kan je bijsturen natuurlijk.

Hier (6 en 4,5j) kiezen ze zelf wanneer ze de tablet gebruiken. Dat is vooral dan in het weekend en de ene dag is dat meer als de andere dag. Door de week is dat s’ ochtends na het opstaan om wakker te worden en na school voor te relaxen en voor de oudste haar huiswerk te maken. En wanneer we eten aan tafel gebruiken we het ook want anders kunnen we zelf niet eten :unsure:

Oudste (6j) mag in het weekend 2u/dag op de Switch.

Tablets hebben we niet thuis, bij de grootouders wel. Ze zijn daar bijna elke donderdag en vrijdag na school waar ze dan ongeveer 1u op de tablet mogen. In de vakanties zijn ze daar wel meer en zitten ook vaak meer op de tablet, maar zolang de lijn tussen grootouders en bij ons thuis duidelijk is is het voor mij ok.

Bij ons komen ook geen schermen aan tafel. Tablets & Switch blijven ook altijd thuis, die gaan niet mee op verplaatsing. Wij zijn niet echt pro veel schermtijd. 8u op een dag op de tablet kan ik mij persoonlijk dan ook niet voorstellen. We zetten liever bewust in op andere zaken. De bv. massa's strips onze oudste verslind, daar kan ik echt van genieten. Muziek en luisterverhalen mogen ze hier meestal ook vrij opzetten terwijl ze spelen. De jongste is stapelzot van Samson & Gert/Marie liedjes.

Laatst bewerkt:
En het is een probleem. Zoon stelt zich wat ambetant/uitdagend op in de klas op en na gesprek met leerkracht geeft hij toe dat hij zich strontverveelt. De LVS-testen waren ook extreem goed (bijna alles percentiel 99). Zullen dus waarschijnlijk toch moeten kijken om een tweede keer te springen, nu van vijfde lager naar middelbaar. Hij wil ook niet anders zijn dan andere kinderen, maar is dat gewoon wel op cognitief vlak. En in het zesde is het vooral verdieping, minder nieuwe leerstof. Dus dan zal hij zeker vaak apart moeten werken om niet continu zo'n gedrag te stellen.

Gisterenavond (toevallig) gesprek gehad met middelbare school van dochter, waar ze aangeven dat ze onze zoon goed zouden kunnen begeleiden, maar toch... Hij zal dan 10 zijn als hij naar het eerste middelbaar gaat, altijd toch wel een risico.

Alleen zal het nu een kwestie zijn van de machine vlug genoeg te laten draaien, want als we het op de "officiële" manier willen doen, zou eigenlijk CLB moeten betrokken worden en dan hebben we pas een beslissing in mei. Wat laat is om dan nog de leerstof van het zesde (vooral Frans en in mindere mate wiskunde denk ik?) bij te spijkeren.
Is er bij jullie geen school in de buurt (ruime zin) die bezig zijn met hoogbegaafdheid/ontwikkelingsvoorsprong?

Arkades is bijvoorbeeld een school (niet bij u in de buurt) die wel hierop hard inzetten. Wii waren vooral overtuigd dat zij ook veel bezig zijn met het welzijns stukje. Iets waar onze kinderen heel fel mee worstelen. Echter door organisatorische kunnen we onze kinderen daar niet naar school laten gaan, maar hadden we het geweten dan hadden we dit zeker gedaan.

De 2 oudste gaan elke om de 2 weken naar een klas die begeleidt wordt door een hoogbegaafdheidscoach. Misschien een optie voor u ook?

Tegen mij zeiden ze altijd: van 0 naar 1 was heel zwaar, van 1 naar 2 gaat als niets. En ik geloofde dat.

Boy was I wrong.
Je zit wel vlugger in de routine en de kennis is er al. Maar het was niet in te schatten dat de eerste eigenlijk zoveel aandacht vroeg.
Er zijn al momenten geweest dat ik de moeilijke taken op het werk vooruitschoof omdat er nul concentratie is door vermoeidheid.
De vrienden die al oudere kinderen hebben zijn de motivatie, die zien er allemaal een stuk gelukkiger uit. Ook geen één die ooit nog naar de babyperiode terug wil.

En het is een probleem. Zoon stelt zich wat ambetant/uitdagend op in de klas op en na gesprek met leerkracht geeft hij toe dat hij zich strontverveelt. De LVS-testen waren ook extreem goed (bijna alles percentiel 99). Zullen dus waarschijnlijk toch moeten kijken om een tweede keer te springen, nu van vijfde lager naar middelbaar. Hij wil ook niet anders zijn dan andere kinderen, maar is dat gewoon wel op cognitief vlak. En in het zesde is het vooral verdieping, minder nieuwe leerstof. Dus dan zal hij zeker vaak apart moeten werken om niet continu zo'n gedrag te stellen.

Gisterenavond (toevallig) gesprek gehad met middelbare school van dochter, waar ze aangeven dat ze onze zoon goed zouden kunnen begeleiden, maar toch... Hij zal dan 10 zijn als hij naar het eerste middelbaar gaat, altijd toch wel een risico.

Alleen zal het nu een kwestie zijn van de machine vlug genoeg te laten draaien, want als we het op de "officiële" manier willen doen, zou eigenlijk CLB moeten betrokken worden en dan hebben we pas een beslissing in mei. Wat laat is om dan nog de leerstof van het zesde (vooral Frans en in mindere mate wiskunde denk ik?) bij te spijkeren.
Het is niet enkel "hij zal 10 zijn in het eerste middelbaar", maar ook "hij zal (maximum) 16 zijn als hij alleen op kot moet" he ;).

Hier vandaag ook aangemeld voor school. Na de voorrangsperiode voor broers/zussen/kinderen van werknemers zijn er nog maar 8 van de 20 plaatsen vrij in onze voorkeursschool. We hebben geen 2de opgegeven omdat dat eigenlijk voor ons geen optie is. En die school is ook het dichtst bij én er wordt gekeken naar de afstand. Vanaf 22 maart mogen we de uitslag verwachten, toch eventjes spannend :shutup:

Het is niet enkel "hij zal 10 zijn in het eerste middelbaar", maar ook "hij zal (maximum) 16 zijn als hij alleen op kot moet" he ;).
Niemand moet op kot hé. Ook studente gehad die 2 jaar had overgeslagen, dat was nogal een kindje in vergelijking met de andere studenten. Die ouders lieten haar dan ook niet op kot gaan, misschien tot op het punt dat ze wat overbeschermend waren.

Niemand moet op kot hé. Ook studente gehad die 2 jaar had overgeslagen, dat was nogal een kindje in vergelijking met de andere studenten. Die ouders lieten haar dan ook niet op kot gaan, misschien tot op het punt dat ze wat overbeschermend waren.
Klopt natuurlijk, ik zat in Leuven ook bij zo iemand waarvan de ouders dan maar mee op kot gingen.
Maar volgens mij is JPV van Ieper? En dan is er nu ook weer niet zo'n groot aanbod om te pendelen (of de verbinding met Gent zou heel goed moeten zijn?)

Betreft schermtijd hebben wij niet heel veel beperkingen moet ik eerlijk toegeven.
Letten er wel op dat hij niet te veel brol kijkt.

Langs de andere kant op zijn 5 jaar begrijpt hij al waanzinnig veel engels ook door die tablet, kent het alfabet, etc... Dus verloren is het zeker niet.

En we zitten zelf ook meer dan genoeg op onze gsm, dus dan kan je dat ook niet echt verbieden toch.

Kunt toch nie zeggen je mag niet op je tablet en dan zelf wel zitten scrollen

Klopt natuurlijk, ik zat in Leuven ook bij zo iemand waarvan de ouders dan maar mee op kot gingen.
Maar volgens mij is JPV van Ieper? En dan is er nu ook weer niet zo'n groot aanbod om te pendelen (of de verbinding met Gent zou heel goed moeten zijn?)
Kulak en een paar opleidingen van Gent zitten ook in Kortrijk. En uiteindelijk, jaartje wat maturiteit krijgen met een uitwisseling ofzo is ook een optie.

Oudste (6j) mag in het weekend 2u/dag op de Switch.

Tablets hebben we niet thuis, bij de grootouders wel. Ze zijn daar bijna elke donderdag en vrijdag na school waar ze dan ongeveer 1u op de tablet mogen. In de vakanties zijn ze daar wel meer en zitten ook vaak meer op de tablet, maar zolang de lijn tussen grootouders en bij ons thuis duidelijk is is het voor mij ok.

Bij ons komen ook geen schermen aan tafel. Tablets & Switch blijven ook altijd thuis, die gaan niet mee op verplaatsing. Wij zijn niet echt pro veel schermtijd. 8u op een dag op de tablet kan ik mij persoonlijk dan ook niet voorstellen. We zetten liever bewust in op andere zaken. De bv. massa's strips onze oudste verslind, daar kan ik echt van genieten. Muziek en luisterverhalen mogen ze hier meestal ook vrij opzetten terwijl ze spelen. De jongste is stapelzot van Samson & Gert/Marie liedjes.
Vrij gelijkaardig hier: geen tablet in huis.
Weinig nood aan: zowel ik als m'n vriendin hoef er één en de kinderen zagen ook ni om er één in huis te halen.

Zelfde aan tafel: geen schermen. Op restaurant gaan is lezen, kleuren of een spelletje spelen (Uno bv).
En soms hebben we niets of weinig mee en moeten ze dat maar leren dat dat er ook bij hoort.

Btw geen probleem met iemand dat dat wel doet. Ieder doet waar hij/zij zich het beste bij voelt.

Al krijg ik wel de kriebels van schermen tijdens het eten. Paar weken terug met twee koppels en de kinderen op stap. Iets gaan eten nadien: vanaf we zitten de gsm van de ouder in hun pollen en tijdens het eten gewoon blijven kijken.

Voor de rest qua schermtijd: alleen TV. Nooit voor de middag. 's namiddags wel en dan binnen de perken. Het gebeurt wel dat ze bij een regenachtige dag een Disney film of twee na elkaar zien. Da's dan 3 of 4 uur TV. Maar zolang dat de uitzondering ipv regel is, is dat geen probleem.

Vandaag trouwens een heerlijk dagje zoo gehad. Pedagogische studiedag, dus met z'n alleen naar de dierentuin. Super kalm, heerlijk eerste lentezonnetje. Soms heeft ne mens niet veel nodig.

Verbinding met Gent deur-aula's in centrum is 1,5 uur enkel. Niet ideaal, maar ook niet onmogelijk.

Ik weet wel van 1 peda waar soms ook middelbare school-studenten zitten (met begeleiding), da's MSS een optie.

En aangezien ik in Brussel werk, zou ik wel regelmatig kunnen binnenspringen in de eerste maanden, al kan dat vlug als bemoederen aanvoelen.

Terug
Bovenaan