Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Meneertje heeft te veel energie. Gisteren enkel een dutje van 1,5u in de creche en voor de rest niet willen slapen. Heel de avond heel actief aan het brabbelen, rollen en voetjes in de lucht. Om 22u (zijn normale bedtijd uur) wou hij nog altijd niet slapen. Om 22u50 heeft hij zichzelf dan in slaap gebabbeld. Ik heb meer slaap nodig dan mijn 5 maanden oude baby.

De potjestraining begint hier een processie van Echternach te worden. Nu loopt ze wel naar het potje/toilet maar ofwel zijn het een paar druppels pipi ofwel wil ze ineens niet meer. Om dan vijf minuten later een klein accidentje te hebben en toch niet op het potje te willen.😑 Ze vraagt zelfs achter haar pamper tegen dat het tijd wordt om te gaan slapen.😔

Zou het kunnen te maken hebben dat ze wat ziekjes is en niet compleet op haar plooi?
Dat kan wel idd als ze zich niet al te goed voelt, en als die pamper nog te vertrouwd is. Kzou het even laten zijn zoals het is, en als ze weer beter is doe je terug verder. Op een bepaald moment vinden ze de pamper toch ook maar vuil.

Gisteren naar de winterfoor geweest. De jongste wou in de kinderbotsauto's. Ge had hem moeten zien zitten. Scheef, 1 hand op da stuur en rondloeren wie er nog opzat. 5 jaar en al ne player :lol:

Weer een fantastische dag in mijn leven.
Gisteravond de oudste die niet wou slapen. Kom ik eindelijk beneden om 21u, zit mijn vrouw nog boven met de jongste die niet kon slapen, dan moest ik haar aflossen, weer zo'n typisch estafette-avondje. Aflossingskoers. Die kleine klaarwakker. Soms speels, soms ambetant. Maar altijd klaarwakker. Ogen wijd open. Precies of onze baby's krijgen XTC mee met de moedermelk.

Mijn vrouw haar (ongediagnosticeerde) autisme helpt er ook niet aan natuurlijk. Als ik haar dan aflos gaat dat dan gepaard met een hele set regeltjes "Zeker niet x doen, zeker wel y doen, dat standby-lampje moet je afdekken want ze raakt daardoor afgeleid, ..." omdat ze denkt dat dat de enige manier is. Terwijl dat helemaal niet mijn manier is.

Dan vliegen algauw de verwijten heen en weer natuurlijk.

Het was 23u tegen dat de rust hier een klein beetje is teruggekeerd. Ik kijk nog een televisieprogramma om tot rust te komen. Hop, de oudste weer wakker. Knalt hij dan nog eens per ongeluk met zijn hoofd tegen het bed. Iedereen wakker geschreeuwd en gebleet. *zucht*

Om vanmorgen collectief te vroeg gewekt te worden door het heerlijke geluid van een betonmixer die hier even verderop werken uitvoert.

Vanmorgen dus iedereen moe, niet op tijd op school, niet op tijd op de crèche, roepen tegen elkaar. Meetings die al starten. Meeting over de middag voor een privé-aangelegenheid dus daar geen inhaalmogelijkheden.

Stress thuis, stress op het werk, meetings, deadlines, telefoon die begint te rinkelen, en de klok die genadeloos blijft verdertikken: tiktaktiktaktiktak.

En intussen weer een andere vriendengroep op whatsapp (de app die ik steeds meer probeer te negeren), ook met jonge kinderen (weliswaar iets minder jong): "Ah mac-bc, we moeten dringend nog eens gaan eten en op café!". Ik stuur enkel de zeldzame datums door dat we hulp hebben van een (schoon-)moeder. De vrienden: "Ah, dan kan ik niet, want dan zit ik op het voetbal, dan ga ik naar carnaval, feestje links, feestje rechts, ...". Maar HOE the fuck doen die dat allemaal?!

En de crèche die permanent met personeelsgebrek kampt waardoor bij de minste ziekte van een begeleidster er aan ons gevraagd wordt om de kinderen later te brengen, vroeger af te halen of zelfs ganse dagen thuis te houden.

Edit: jullie hoeven niet opnieuw te reageren op mijn gezaag. Ik weet wat mij te doen staat. Het is van me afgeschreven.

Laatst bewerkt:
Maar HOE the fuck doen die dat allemaal?!
Voor de rest heb je al genoeg antwoorden gekregen in eerdere posts en kan ik je niet bij helpen, maar hier wil ik toch nog even op inpikken. (Mijn dochter is nu +- 18 maanden om te kaderen).

Tot 2 jaar geleden zat ik actief carrière na te jagen, extra mile, proberen om zo snel mogelijk door te groeien qua verantwoordelijkheid/loon. Andere verantwoordelijkheden had ik toch niet, hiernaast wel een actief sociaal leven met sport. Idem voor mijn vrouw.

Sinds mijn dochter er is, is het echter heel simpel geworden. Mijn vrouw kan/mag haar focussen op haar carrière, ik heb de keuze gemaakt om blij te zijn met waar ik nu zit. Er hoeft niets meer bij wat mij betreft. Dat is dus heel simpel:
- meetings in Nederland gaan enkel nog door als ik weet dat mijn vrouw onze dochter van de crèche kan halen. Indien niet --> pech. Ik sta er altijd om 17u15 ten laatste om te zorgen dat ze ook thuis nog wat kan spelen (ze gaat slapen om 18u30). Ik wil erna gerust nog wat werken, maar mijn dochter is prioriteit 1.
- als de dochter ziek is zeg ik afspraken af. Ik los het erna wel op, maar het kot staat zelden zo hard in brand dat het geen x aantal uur kan wachten
- ik ga 2-3 keer per week nog steeds gaan sporten, dan blijft mijn vrouw 's avonds thuis en zorgen we dat het ingepland is. Omgekeerd idem. We hebben ook 1-2 keer per maand een babysit om met ons iets te doen. Soms is dat bij vrienden, soms is dat gewoon onder ons twee.
- etc etc. Dochter is prioriteit nummer 1, mijn hobby's/sociaal leven hebben ook nog een grote plaats, en mijn werk is een dagbesteding geworden ipv een doel. Dat betekent niet dat ik soms geen x aantal dagen weg ben van huis, soms eens overnachting of een lange dag maak, maar het moet op voorhand ingepland zijn of lukken binnen het schema van mijn dochter. Last minute mijn valiezen pakken en 3 dagen ergens naartoe gaan is gedaan. Mijn vrouw kan/mag het doen, ik niet. Ze weten het hier intern ook, wat betekent dat ik ga blijven zitten qua functie waar ik nu zit, maar ik heb er vrede mee.

Je kan simpelweg niet àlles doen. Als je wil excelleren in je job (waar niets verkeerd mee is éh) én een sociaal leven wil hebben ga je zorg voor je kinderen moeten uitbesteden. Wil je je job én een aanwezige vader zijn, dan gaat je sociale leven (tijdelijk) naar de achtergrond moeten verhuizen.
Je kan ook niet alles willen. Uiteindelijk draait het in het leven ook simpelweg om keuzes maken. Het is geen schande om voor gelijk welke optie te kiezen, maar het is imo wel een keuze die moet gebeuren.

My 2 cents uiteraard.

En intussen weer een andere vriendengroep op whatsapp (de app die ik steeds meer probeer te negeren), ook met jonge kinderen (weliswaar iets minder jong): "Ah mac-bc, we moeten dringend nog eens gaan eten en op café!". Ik stuur enkel de zeldzame datums door dat we hulp hebben van een (schoon-)moeder. De vrienden: "Ah, dan kan ik niet, want dan zit ik op het voetbal, dan ga ik naar carnaval, feestje links, feestje rechts, ...". Maar HOE the fuck doen die dat allemaal?!
Op zich is dat niet moeilijk hoor: één van de twee blijft hier dan thuis.
Volgende week heeft m'n vriendin afgesproken met vriendinnen, dan pas ik gewoon op de bengels. Een andere keer is't andersom en ga ik weg terwijl zij thuis blijft. Ik snap wel dat het soms moeilijk is om "alleen te blijven" met de kinderen. Maar dat wordt rap een gewoonte.

Imo heeft dat hier ook hard geholpen dat m'n vriendin vroeger in ploegen werkte. Een half jaar na de geboorte van de jongste, zat ik hier regelmatig alleen thuis met een baby van 6 maand, ne peuter van anderhalf en ne kleuter van drie en een half jaar.
Sommige avonden waren frustrerend en vermoeiend maar daar groei je in imo.

En iedereen is terug ziek deze week.
Jongste buikgriep begin deze week, partner erna, oudste zit er nu mee. En ik terug nonstop snotteren.

Tja. 😅

Maar positief blijven: volgende week gaan ze 2 nachten op logement bij de grootouders.
Hopelijk iedereen tegen dan genezen zodat ze kunnen gaan.

Weer een fantastische dag in mijn leven.
Gisteravond de oudste die niet wou slapen. Kom ik eindelijk beneden om 21u, zit mijn vrouw nog boven met de jongste die niet kon slapen, dan moest ik haar aflossen, weer zo'n typisch estafette-avondje. Aflossingskoers. Die kleine klaarwakker. Soms speels, soms ambetant. Maar altijd klaarwakker. Ogen wijd open. Precies of onze baby's krijgen XTC mee met de moedermelk.

Mijn vrouw haar (ongediagnosticeerde) autisme helpt er ook niet aan natuurlijk. Als ik haar dan aflos gaat dat dan gepaard met een hele set regeltjes "Zeker niet x doen, zeker wel y doen, dat standby-lampje moet je afdekken want ze raakt daardoor afgeleid, ..." omdat ze denkt dat dat de enige manier is. Terwijl dat helemaal niet mijn manier is.

Dan vliegen algauw de verwijten heen en weer natuurlijk.

Het was 23u tegen dat de rust hier een klein beetje is teruggekeerd. Ik kijk nog een televisieprogramma om tot rust te komen. Hop, de oudste weer wakker. Knalt hij dan nog eens per ongeluk met zijn hoofd tegen het bed. Iedereen wakker geschreeuwd en gebleet. *zucht*

Om vanmorgen collectief te vroeg gewekt te worden door het heerlijke geluid van een betonmixer die hier even verderop werken uitvoert.

Vanmorgen dus iedereen moe, niet op tijd op school, niet op tijd op de crèche, roepen tegen elkaar. Meetings die al starten. Meeting over de middag voor een privé-aangelegenheid dus daar geen inhaalmogelijkheden.

Stress thuis, stress op het werk, meetings, deadlines, telefoon die begint te rinkelen, en de klok die genadeloos blijft verdertikken: tiktaktiktaktiktak.

En de crèche die permanent met personeelsgebrek kampt waardoor bij de minste ziekte van een begeleidster er aan ons gevraagd wordt om de kinderen later te brengen, vroeger af te halen of zelfs ganse dagen thuis te houden.

Edit: jullie hoeven niet opnieuw te reageren op mijn gezaag. Ik weet wat mij te doen staat. Het is van me afgeschreven.
Ik zou zeggen, trek het je niet aan.
Sinds onze kleine er is kan alles en iedereen de boom in. Ik had normaal 2 dienstreizen en wat buitenlandse opleidingen gepland staan.
Dat heb ik dus gewoon geweigerd onder: "sorry jongens, ik heb een kleine en eentje op komst. Geef maar aan iemand anders"

Vervolgens het obligate 'in mijn tijd' en wat semi dreigen van 'aja kan dat zomaar' van bepaalde personen.
Ja, dat kan dus blijkbaar zomaar want op heden heb ik niet het gevoel dat ze mij hierom gaan buiten zetten. En is het wel zo, zoveel te beter. Da's geen omgeving waar ik wil werken.

Dat wakkerkomen en huilen hebben we ook gehad. Ik moet eerlijk zeggen dat het me met momenten ook heel hoog zat en ik niet altijd even netjes gereageerd heb naar mijn omgeving. Maar door bepaalde zelf opgelegde regeltjes los te laten hebben we de boel wel wat makkelijker gemaakt.
Ik was dan wel diegene die strikte handelswijzes oplegde en mijn vrouw heeft me daar sterk in getemperd. Het is er nog niet volledig uit want ik blijf geloven in structuur en een strenge aanpak.
Maar ik moet toegeven dat ik overdreef. Ze mocht niet meer naar het toilet als de kleine sliep en het was verplicht rondsluipen en met gedempte stem praten in huis om maar wat aan te halen. Dat leidde uiteraard tot heftige discussies en die kleine voelt dat ook wel.

Het verhaaltje van de vrienden herken ik ook. Zo heb ik er ook die slag om slinger met de kroost erop uit trekken en waarvan ik denk dat dat zeker niet zou lukken met de onze. Misschien zie je niet dat ze er ook een prijs voor betalen. Oververmoeide kleine mannen zijn geen cadeau.
Of ze hebben het geluk van een bereidwillig netwerk te hebben en kiezen er voor om ze geregeld links en rechts te droppen.
Dat geluk hebben wij niet en dat leg ik dan ook uit. Goede vrienden zouden toch mogen begrijpen waar je door gaat. De kinderlozen gaan misschien wat met onbegrip reageren maar ik vergeef het hun. 2 jaar geleden dacht ik net als hun.

En de crèche... da's schipperen he. De onze is op woensdag gesloten, weekdagen open van 7u30 tot 17u30 en vrijdag van 7u30 tot 16u30.
Da's heel creatief met tijd omgaan en een goede planning hebben thuis en op het werk. Ik heb geluk 2 dagen van thuis te werken en flexibele uren te hebben, anders zou ik niet weten hoe er mee om te gaan.

We wisten wel dat het niet makkelijk was, maar hebben het niet kunnen inschatten. Dus wat mij betreft heb ik wat meer laat maar komen zoals het komt toegepast. Anders ging ik er aan onderdoor gegaan zijn.
Nummer 2 is voor volgende week gepland, dus hiermee pep ik mezelf ook wat op. Want ik ben eerlijk gezegd bang :)

Het gaat bij niemand vlekkeloos, alleen bestaat er bij een harde kern van ouders (imo vooral vrouwen) het idee dat we dat vooral niet mogen toegeven. Vaak zelfs niet bij de eigen partner. Bij mijn vriendinnen is dat echt taboe.
2 dingen hebben mij geholpen
- Eens een week op reis geweest met een aantal van die vriendinnen en hun kroost. Ik durfde wel es zeuren dat mijn zoon altijd vroeg op was en dat ik het miste om eens te blijven liggen in het weekend. 'ooh die van ons slapen gewoon door hoor, tot 8u, tot 9u'. Daar bleek dan dat bij diegenen die het klopte, de kroost tot 23u rusteloos was en tijdens de nacht wakker werd. Ja zo zijn ze natuurlijk nog KO in de ochtend. Van de andere gaf de vent gewoon wél toe dat het onzin was. Mijn zoon sliep door van 19u tot 6u-6u30. Het leven was zo slecht niet.
- Ik heb wel wat vrouwelijk collega's die wél wilden bekennen dat je huishouden er aan inschiet eens er kinderen zijn, dat ze soms hoorndol worden van hun kroost, dat er door vermoeidheid onnodige ruzies ontstaan met partners...Anderen reageren daar wel es afkeurend op (why???) Maar ik heb veel aan die gesprekken gehad. Oplossingen komen er zeker niet altijd uit, tis vaak een kwestie van uitzingen, maar gedeelde smart...

De dochter heeft voor de eerste keer gekakt op het potje.
Jeej!

Kei klein keuteltje, en nadien haar mogen helpen met de rest eruit te krijgen...
Dat wordt weer forlax geven.

Met de kinderen kaart geschreven voor moederdag en een cadeau gekocht die ze dan zondag mogen afgeven.. de kans dat ze het ofwel vergeten ofwel te vroeg geven is groot aangezien ik er niet zal zijn, maar goed. Goed dat ze nu zelf de kaart kunnen schrijven wel.

Doet wel een tikkeltje pijn dat vaderdag volledig genegeerd was vorig jaar en het bij hen niet opkomt om te vragen wanneer dat dan wel is. Maar ik ga er ook niet achter vragen natuurlijk

Ik durfde wel es zeuren dat mijn zoon altijd vroeg op was en dat ik het miste om eens te blijven liggen in het weekend. 'ooh die van ons slapen gewoon door hoor, tot 8u, tot 9u'. Daar bleek dan dat bij diegenen die het klopte, de kroost tot 23u rusteloos was en tijdens de nacht wakker werd. Ja zo zijn ze natuurlijk nog KO in de ochtend.
Vooral dit hè. Je hoort vaak maar één kant van het verhaal.

In onze vriendenkring zijn er momenteel 3 koppels zwanger en ze kijken op naar een ander koppel die met hun zoon van 1j overal heen gaat (op reis naar Indonesië etc) en laat uitschijnen dat dit de normaalste zaak van de wereld is (maar ik hoor vaak de papa en het is toch niet allemaal rozegeur en maneschijn)

"Ah maar wij gaan dat ook zo aanpakken ze, wij gaan niet inleveren!" Ik gun het ze van harte maar de realiteit is (meestal) toch iets anders :)

Voor al de praktische zaken is het een godsgeschenk dat mijn vrouw op 10 minuren stappen van zowel onze woonst als de crèche werkt. Dan werkt ze ook nog eens van 7u tot 15u, dus zo lang ik de dochter naar de crèche breng kan zij die om 15u30 makkelijk afhalen. Ook al wel een aantal keer gebeurd dat we om 12u bericht krijgen dat de dochter koorts heeft, en dan heeft mijn vrouw normaalgezien het belangrijkste werk voor de dag al gedaan, waardoor ze makkelijk enkele uren vroeger kan vertrekken.

Moest ze in Brussel werken zoals ik, was ons leven gewoon een pak meer geregel. Natuurlijk, als de dochter ziek thuis zit verdelen we dat, en ik heb ook al zaken moeten afzeggen en verplaatsen omdat ik ofwel bij mijn dochter moest blijven ofwel omdat ik ze die dag moest ophalen. Dat is, IMO, het leven in de 21ste eeuw in dit land. Ik heb daar ook nog geen negatieve reacties op gehad, zelfs niet van oudere collega's waar de vrouw altijd thuis is gebleven.

Op vlak van sociaal leven is het simpel: ofwel een babysit/mijn tante, ofwel blijft een iemand thuis. En dan nog meestal dat laatste, omdat het zo eenvoudig is. Ik zit daar zelf ook niet echt mee in, thuiszitten terwijl mijn vrouw zich elders amuseert, en ik heb de indruk dat zij dat ook best ok vindt. Als je mensen wil zien nodigen we ze ook makkelijker thuis uit, zo kan de dochter in haar routine blijven, en heb je toch beide sociaal contact gehad. Het helpt ook wel dat in mijn vriendenkring iedereen zowat rond dezelfde periode aan kinderen begon, en dat daar mensen tussenzitten die de neiging hebben om sowieso alles "zwaar" te vinden. Met andere woorden, ik heb amper het gevoel dat wij afzien waar anderen er doorfietsen, omgekeerd zelfs soms.

Op het vlak van sociaal leven is het hier ook zo, één van de twee blijft thuis. Is gewoon zeer gemakkelijk. Dit wil wel zeggen dat we momenteel (te?) weinig samen doen. Maar ah, als we eens iets willen gaan eten ofzo plannen we gewoon ruimschoots vooruit met de schoonouders.

Vooral dit hè. Je hoort vaak maar één kant van het verhaal.

In onze vriendenkring zijn er momenteel 3 koppels zwanger en ze kijken op naar een ander koppel die met hun zoon van 1j overal heen gaat (op reis naar Indonesië etc) en laat uitschijnen dat dit de normaalste zaak van de wereld is (maar ik hoor vaak de papa en het is toch niet allemaal rozegeur en maneschijn)

"Ah maar wij gaan dat ook zo aanpakken ze, wij gaan niet inleveren!" Ik gun het ze van harte maar de realiteit is (meestal) toch iets anders :)
Altijd mensen die zo in elkaar zitten en doen alsof kindjes de ultieme zegen is. Natuurlijk ziet elke ouder zijn kinderen graag maar we moeten daar ook wel realistisch in zijn he: having kids sucks. Vooral de eerste jaren zijn terrible en dan heb je nog niet eens noodzakelijk een huilbaby.

Die van ons is nu bijna 4 maand en kan soms ook gewoon echt hysterisch zijn en er moeilijk uit geraken. Was vooral door zware reflux, die nu stilaan wel onder de controle begint te raken. Qua slapen mogen we niet klagen. Flesje tegen 19u-20u afhankelijk van hoe laat ze wakker geworden is, tegen 23u-24u nog een laatste fles en dan slaapt ze toch ook gewoon door tot 6u30-8u.

Kvind dat altijd zo vreemd als mensen precies een wake up call krijgen na het kindje geboren is van 'pfoe, het is toch zwaar'.
Ja goed, what did you expect? Kindje is per definitie uw eigen leven on hold zetten, zeker de eerste 10 jaar, wat toch een stevige opoffering is als je bepaalde levensstijl gewend bent, professionele ambities hebt, etc...

Hier wel echt zeer excited, 23 februari begint onze vaste nanny en trekt ze in. Zowel mijn vrouw als ik toch wel veeleisende professionele verplichtingen met vaak lange dagen. Gaan we veel van de kleine rommeldingen bij thuiskomen niet meer moeten doen en kan je tenminste q-time hebben met de kleine die van de creche is gehaald en mooi gewassen is. Ze was er minder fan van initieel om te doen maar ben er vrij zeker van dat dat snel gaat keren eenmaal ze doorheeft wat een ongelofelijke luxe dat gaat zijn. Superlieve dame ook van begin de 50, Italiaans, ... Kan ze de dochter meteen Italiaans leren zodat ze kan vloeken tegen mama en papa zonder dat we het verstaan :biglaugh:

Net telefoon van de crèche, de oudste heeft de windpokken. We/ze hadden al wat uitslag gezien maar ze is daar gevoelig aan dus niet veel bij stilgestaan maar nu ontstaan er blaasjes. Pas donderdag terug naar de crèche, wordt weer puzzelen!

Ze maakt er gelukkig wel (nog) niks van, de vrolijkheid zelf. Geen koorts, slappe stoelgang oid

Ons kindje is nu 2j3m en ze is echt voorzet op voorleesboekjes. De laatste maanden mag het ook echt wat langer zijn, als het boekje interessant genoeg is (genre Jip en Janneke) kan ze lang luisteren. Iemand nog tips die rond die leeftijd goed werkten, om te ontlenen uit de bibliotheek of zelf aan te schaffen? EDIT: van het genre "iets langere boekjes" :)
Pluk van de Petteflet.
Zijn er hier mensen met kinderen die een dubbele achternaam (van zowel vader als moeder) hebben?

Het is iets wat je maar zelden tegenkomt, maar zou dus zonder problemen kunnen. Er valt weinig over terug te vinden, namelijk wat de effectieve gevolgen hiervan zijn (bv. later verplicht om altijd beide achternamen te gebruiken of mag er bij administratie/whatever dan toch nog gekozen worden voor 1 naam?)
Nee, hier wel 2 "middelste namen". Op officiële documenten wordt er dan 1 of alletwee afgekort en daar kan ik mij wel lichtjes aan ergeren.

Het verhaaltje van de vrienden herken ik ook. Zo heb ik er ook die slag om slinger met de kroost erop uit trekken en waarvan ik denk dat dat zeker niet zou lukken met de onze. Misschien zie je niet dat ze er ook een prijs voor betalen. Oververmoeide kleine mannen zijn geen cadeau.
Elk kind is ook anders hé.
De oudste sliep bv heel gemakkelijk in de buggy. Bv uitstapje naar de Efteling, die was moe: hop, de buggy in en 5 minuten later lag die een uur lang lekker te knorren. De jongste was totaal het tegenovergestelde: dat was alleen dutjes doen in bed. En ja, dat suckt dan omdat ge u daar aan moet aanpassen maar ook daar leert ge wel mee leven.

Ik hoor soms ook: "ge moet ze dat gewoon maken". Maar da's imo dikke BS. Dat een paar keer met de jongste geprobeerd en ge merkt dat ze der last van heeft, dan moet ge dat ook niet gaan forceren. Da's echt voor niemand goed.

Ik hoor soms ook: "ge moet ze dat gewoon maken". Maar da's imo dikke BS. Dat een paar keer met de jongste geprobeerd en ge merkt dat ze der last van heeft, dan moet ge dat ook niet gaan forceren. Da's echt voor niemand goed.
Je hoort dat volgens mij ook vaak van mensen waar de kinderen dat vanzelf deden, of van de vorige generatie waar men daar gewoon niet zo mee inzat.

Hier is dat ook wel iets waar mijn vrouw en ik kiezen om de dochter zoveel als mogelijk in de routine te houden, waar dat zeker bij haar familie en vrienden (Latino's) allemaal niet steekt. Dan organiseren die een familie-vriendelijk feestje, met de expliciete boodschap dat kinderen welkom zijn, dat begint om 19u. Onze dochter ligt dan in bed. En dan zie je op zo'n events een hoop kinderen die al lang hadden moeten slapen, of ze liggen effectief in een buggy of op een bankje te slapen in het lawaai en licht. Ja, nee, bedankt. Dan gaat mijn vrouw alleen, terwijl ik thuisblijf met de dochter, en vinden ze dat allemaal zo raar.

Ik heb een schoonzus die ons zo'n typisch Amerikaans boek had aangeraden (The baby whisperer ofzoiets) omdat dit haar had gered toen haar zoontje een baby was en ze het moeilijk had. Het merendeel van dat boek komt dus neer op "je moet een routine hebben", "de routine verandert wanneer je kind ouder wordt", "je moet slapen wanneer je kind slaapt". Weet je, ik ben een man die nooit kinderen heeft gezien in de directe omgeving en ik vond dat zeer logisch, maar voor haar was dat toen dus nieuwe info, zo een routine. En dan werd het kind plots veel makkelijker.
:unsure:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan