Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Het lijkt me voor haar leuker dat ze het leven wat meer leert aangrijpen en wat avontuurlijker is, in plaats van bij elke situatie direct de pruillip boven te halen. Nuja, ze zijn wie ze zijn, he.
Dat is een leuke, ik zie dat mijn oudste echt een kopie is van hoe ik was en ben. En mijn hart breekt daar dus voor want ik weet waar ze dan voor staat als ze daar niet mee kan omgaan.

Ze weet wat ze wil maar spijtig genoeg is dat vaak niet wat anderen willen. Dus zit ze snel en vaak alleen. Dan wordt ze super kwaad en gefrustreerd omdat ze zich buitengesloten voelt. Daar waar de realiteit is dat ik vaak hoor en zie dat die anderen met haar willen spelen maar zij wil enkel spelen op haar termen. Dat werkt niet natuurlijk.

Dat is een leuke, ik zie dat mijn oudste echt een kopie is van hoe ik was en ben. En mijn hart breekt daar dus voor want ik weet waar ze dan voor staat als ze daar niet mee kan omgaan.

Ze weet wat ze wil maar spijtig genoeg is dat vaak niet wat anderen willen. Dus zit ze snel en vaak alleen. Dan wordt ze super kwaad en gefrustreerd omdat ze zich buitengesloten voelt. Daar waar de realiteit is dat ik vaak hoor en zie dat die anderen met haar willen spelen maar zij wil enkel spelen op haar termen. Dat werkt niet natuurlijk.
Klinkt heel bekend bij zowel mij als mijn dochter. Ze wil ook nogal graag har wil doordrijven en dat gaat niet altijd.

Als ze wat ouder zijn hoeven ze niet perse lang te slapen om zelf iets aangenamer te hebben in de ochtend.

Onze 6-jarige weet dat hij vanaf 7u mag lezen in zijn bed en vanaf 7u30 mag hij naar beneden om te spelen of tv te kijken. Of hij eet eerst zijn boterhammen als hij honger heeft, hij trekt zijn plan. Dat zijn nu de afspraken voor toch al een klein jaar.

Dat is wel geestig als ze zo zelfstandig worden. Hij is gisteren voor de eerste keer volledig zelfstandig zich gaan douchen na zijn training. Dwz zonder onze supervisie, zelf naar boven gaan, verwarming en douche aanzetten, wassen, kleren nemen voor na de douche, etc. Dat allemaal terwijl wij in de zetel zaten. En fier dat hij was 😬.

Meneertje is intussen al 4 maanden en krijgt nog altijd enkel afgekolfde moedermelk. Nooit gedacht dat ik het al zo lang ging volhouden. Ik ga proberen om toch uitsluitend moedermelk te geven tot 6 maanden alvorens de papjes te introduceren. Ik mag intussen ook al maat 68 stilaan beginnen wegzetten.

Die afgunst die je ziet in andere mama’s en papa’s hun ogen als je vertelt dat hij voorlopig nog altijd van 22u tot 8u slaapt. :giggle:

Als ze wat ouder zijn hoeven ze niet perse lang te slapen om zelf iets aangenamer te hebben in de ochtend.

Onze 6-jarige weet dat hij vanaf 7u mag lezen in zijn bed en vanaf 7u30 mag hij naar beneden om te spelen of tv te kijken. Of hij eet eerst zijn boterhammen als hij honger heeft, hij trekt zijn plan. Dat zijn nu de afspraken voor toch al een klein jaar.

Dat is wel geestig als ze zo zelfstandig worden. Hij is gisteren voor de eerste keer volledig zelfstandig zich gaan douchen na zijn training. Dwz zonder onze supervisie, zelf naar boven gaan, verwarming en douche aanzetten, wassen, kleren nemen voor na de douche, etc. Dat allemaal terwijl wij in de zetel zaten. En fier dat hij was 😬.
ik moet dringend wat aan de zelfstandigheid van mijn 7-jarige doen dus :')

Voorlezen: ik hoor overal van dat zo vroeg mogelijk te doen maar euhm...ik vermoed dat ik niet de enige kleine heb van 1 jaar en 4 maand die een boek gewoon wil slopen en wil rondlopen? Ze in haar bed zetten terwijl ik voorlees lijkt me wat vreemd gezien ze zonder na 5 min in slaap valt.

Voorlezen: ik hoor overal van dat zo vroeg mogelijk te doen maar euhm...ik vermoed dat ik niet de enige kleine heb van 1 jaar en 4 maand die een boek gewoon wil slopen en wil rondlopen? Ze in haar bed zetten terwijl ik voorlees lijkt me wat vreemd gezien ze zonder na 5 min in slaap valt.
wij doen gewoon beneden na haar flesje en voor het slapengaan zo een boekje met flapjes (bv dit: https://www.bol.com/be/nl/p/waar-be...tgh=r-vCjr1843btfgmcwOVOQw.2_6.9.ProductTitle)

Ondertussen vertellen wat er allemaal te zien is op de pagina's (wijzen naar de leeuw of de kat, de geluiden wat nadoen, mee lachen als ze het spiegeltje op de laatste bladzijde omslaat, etc). Door het feit dat ze die flapjes moeten omslaan is het wat actiever dan gewoon kijken, dat helpt wel.

Is een leuk moment vind ik, en da's een goede aanzet (denk ik, 't is ook ons eerste :p) Ze is ook 16 maanden trouwens.

wij doen gewoon beneden na haar flesje en voor het slapengaan zo een boekje met flapjes (bv dit: https://www.bol.com/be/nl/p/waar-be...tgh=r-vCjr1843btfgmcwOVOQw.2_6.9.ProductTitle)

Ondertussen vertellen wat er allemaal te zien is op de pagina's (wijzen naar de leeuw of de kat, de geluiden wat nadoen, mee lachen als ze het spiegeltje op de laatste bladzijde omslaat, etc). Door het feit dat ze die flapjes moeten omslaan is het wat actiever dan gewoon kijken, dat helpt wel.

Is een leuk moment vind ik, en da's een goede aanzet (denk ik, 't is ook ons eerste :p) Ze is ook 16 maanden trouwens.
Ah er bestaan dus ook kinderen die die flapjes omdraaien ipv ze er met volle kracht uitscheuren 😀

Na impetigo heeft de baby nu spruw. Ik had al wat witte aanslag gezien maar was niet zeker of het niet gewoon van melk was. Gisteren moest ik naar kind&gezin dus ik vraag of de verpleegster eens wil kijken en ze beaamt dat het spruw is. Op zich niet zo erg zegt ze, met een orale crème is dat zo opgelost, echter is dat op voorschrift. Dus vraag ik of de arts daar dat niet kan voorschrijven. Dat mogen ze blijkbaar niet, hoewel dat ze wel voorschriften meegeven voor vaccins. Allé bon, moeder naar de apotheek in de hoop dat ze mij die zalf al kunnen meegeven en ik het voorschrift later bezorg want onze huisarts is niet meer bereikbaar. Antwoordapparaat dat alle vrije plaatsen voor die dag zijn ingenomen en dat je voor een afspraak pas de dag nadien vanaf 8u kan bellen. Maar noppes, ze konden mij echt niet helpen. Deze ochtend 8u was de huisarts gelukkig bereid het voorschrift gewoon op de isi-kaart te zetten en moesten we geen afspraak maken. Allé hup, terug naar de apotheek en wat blijkt? Die Daktarin crème is al geruime tijd niet meer te verkrijgen maar geen probleem, ze kunnen die ook zelf maken hoor… tegendeze namiddag.. Konden ze mij dat nu gisteren niet al zeggen en ze misschien toen al maken? Chance dat de baby er niet ál te veel van maakt maar hij zal er toch wel wat last van hebben want hij wilt bv. geen afgekolfde melk meer uit een flesje drinken, enkel ‘live’ omdat zo’n speen wellicht wat pijn doet in z’n mondje. Ik hoop maar dat ie het niet verleerd is, tegen dat hij volgende week terug naar de opvang gaat.
Ook in de opvang wil de baby (7mnd) dus nog steeds niet van een fles drinken 😕 Hij eet er wel goed patatjes en fruit gelukkig. Maar normaal dronk hij er nog zowel in de voor- als namiddag (afgekolfde) melk.
In de opvang zeiden ze dat ze dat wel nog hebben gezien bij een ander kindje, die wou helemaal niet meer eten nadat ie spruw had gehad.
Gisteren zeiden ze dat de baby colèrig was omdat hij een ander kindje een fles zag drinken dus wilden ze hem ook een geven maar niét willen, ze echt wegduwen enz.
Eens thuis wil hij dan meteen wel aan de borst, ‘s nachts helaas ook meermaals 😖

Ah er bestaan dus ook kinderen die die flapjes omdraaien ipv ze er met volle kracht uitscheuren 😀

Dit is ook nieuws voor mij.

😱 Ik dacht ook dat hun bestaan een legende was!

Wij hebben het opgelost met een schuifboekje. Wel oppassen dat ze niet aan het draaiwiel begint te prutsen en zo nog wil scheuren. 🙈
1200x1200.jpg

Hier wil ze niet in bed zonder voorgelezen te worden, maar ik ben er al vroeg mee begonnen -- was een manier om haar gerust te stellen eens ze van het park boven haar dutjes door de dag ging doen, dat ze mijn stem hoorde.

Ze is echt geobsedeerd door boekjes lezen, er zit geen stop op. Hopelijk blijft het zo :love: binnenkort eens naar de bib.
Al een paar keer naar de bib geweest (gratis hier tot 25 jaar) en dan is er wat rotatie in de boekjes. Die van ons leest sinds een paar weken strips en lag van't weekend zo in de zetel (bovenop de bib-boekjes).🫣
IMG20240107104441-2.jpg

Ja hier ook grote fan. Ze gaat niet slapen zonder een boekske en ze zou uren op 't potje zitten om boekskes te lezen. Helaas wil ze wel niet alleen lezen, dus ik moet er steeds bij zitten.

Wij kregen op een gegeven moment bij kind en gezin denk ik een zakje met eerste boekjes in en de uitleg over de bib. Het Boekstart pakket was dat.
We lezen elke avond voor en gaan regelmatig naar de bib.
Ondertussen ook al enkele kleuter encyclopedieën aangeschaft en geweldig hoe dat die hersenen informatie opslorpen en verwerken.

Onze boekenkast:

En daar worden dagelijks meerdere boeken van voorgelezen. Ook regelmatig een bibbezoek voor eens iets anders.

Maar ze heeft ook klasgenootjes waar nooit wordt voorgelezen omdat ze het niet leuk vinden...

Onze boekenkast:

En daar worden dagelijks meerdere boeken van voorgelezen. Ook regelmatig een bibbezoek voor eens iets anders.

Maar ze heeft ook klasgenootjes waar nooit wordt voorgelezen omdat ze het niet leuk vinden...
Ik durf de boekenkast niet te posten. 🫣
Da's de ganse onderste plank van de gewone boekenkast en daarnaast nog een 200-tal strips, maar die lees ik eigenlijk ook zelf graag.

Terug
Bovenaan