Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik denk dat ik haar maximum 10x per jaar wakker maak om 7u20 dus daar heb ik geen last van. Maar duidelijk geen zin om vanavond om 21u nog steeds met een babbelgat te zitten!

Op school is ze rustig en verlegen. In de klas dan toch, op de speelplaats zien ze ook de andere versie soms. 😁

Onze kleine (9m) is echte gene knuffelaar. Als ge ze probeert een kus te geven dan zal ze haar best doen om u te ontwijken, als ge ze tegen u aan trekt dan begint ze te piepen. Ze heeft haar ruimte nodig zullen we maar zeggen.

Ik kan dat nog wel gemakkelijk relativeren maar vandaag zei mijn madam dat ze het daar soms wel wat moeilijk mee heeft, en dat ze ook wel wat zorgen maakt soms. Moet er wel eerlijk bij vertellen dat mijn madam zich altijd wel ergens zorgen over maakt :D
Voor de rest is het echt een ontzettende lachebek, ze kan al een beetje zwaaien, ze vindt het ook wel superleuk als ge in de buurt zijt en ze kan u dan echt aankijken en beginnen grijnzen, dus wat mij betreft is er eigenlijk niet zo veel aan de hand behalve dus dat ze precies continu op zoek is naar het volgende om te doen/te hebben. Baby heeft geen chill, staat altijd heel erg 'aan' ofzo. Als ge ze naast u zet op bed dan begint ze direct de omgeving te scannen naar iets dat ze eventueel kan proberen te pakken en dan gaat ze daar direct naartoe proberen te gaan terwijl wij al rap denken van jezus doe eens efkes rustig.

Ze is ook erg gemakkelijk afgeleid. Als ze aan de borst van mijn vriendin ligt, dan is het drinken -> hoort iets -> effe kijken -> eventueel lachen -> even drinken -> loslaten -> iets proberen pakken -> terug aanhappen -> loslaten.

Is er nog iemand die dat herkent? Stiekem is er wel de hoop dat dat knuffelen nog wel wat meer zal komen in de toekomst natuurlijk als ze een beetje groter is en het allemaal wat beter begrijpt.

Yup, heel herkenbaar.
Die van ons is precies zo een duracell konijn.
Die staat continu aan, die kan zelf in haar eetstoel niet stil zitten
En dan verwondert zijn dat die nauwelijks bijkomt.

Dat knuffelen dat komt nog, hier is dat ook zo geweest.
Nu ook als ik vraag achter een knuffel is dat garanti nope.
Maar ze doet het wel veel meer uit haar eigen, of als ze me gemist heeft

Ge gaat nog u peren zien, believe me :p

Yup, heel herkenbaar.
Die van ons is precies zo een duracell konijn.
Die staat continu aan, die kan zelf in haar eetstoel niet stil zitten
En dan verwondert zijn dat die nauwelijks bijkomt.

Dat knuffelen dat komt nog, hier is dat ook zo geweest.
Nu ook als ik vraag achter een knuffel is dat garanti nope.
Maar ze doet het wel veel meer uit haar eigen, of als ze me gemist heeft

Ge gaat nog u peren zien, believe me :p

merci voor uw antwoord!

Dat van de stoel is ook herkenbaar. Ze zit in haar eetstoel en tussen elke hap moet ge echt opnieuw gaan zoeken naar haar aandacht. Vanaf dat ze iets achter haar hoort, draait ze zich om en wilt ze weten wat het is, waar het vandaan komt etc. Als er een stukje fruit of wat dan ook op het tafeltje valt, is het tijd om daar efkes met de vinger in te gaan roeren en te kijken wat dat weer allemaal is. Ze kan ook gewoon lukraak haar eigen hand beginnen bewonderen of eigenlijk om het even wat beginnen doen tussen een hap door. Ik zit mij dus regelmatig vanuit onmogelijke hoeken te proberen om haar mond te vinden met het lepeltje omdat zij met alles bezig is behalve dat eten.

Dat we ons peren er nog mee gaan zien daar twijfel ik niet aan :D

merci voor uw antwoord!

Dat van de stoel is ook herkenbaar. Ze zit in haar eetstoel en tussen elke hap moet ge echt opnieuw gaan zoeken naar haar aandacht. Vanaf dat ze iets achter haar hoort, draait ze zich om en wilt ze weten wat het is, waar het vandaan komt etc. Als er een stukje fruit of wat dan ook op het tafeltje valt, is het tijd om daar efkes met de vinger in te gaan roeren en te kijken wat dat weer allemaal is. Ze kan ook gewoon lukraak haar eigen hand beginnen bewonderen of eigenlijk om het even wat tussen een hap door.

Duurt bijgevolg ook lang eer ze gegeten heeft.

Dat we ons peren er nog mee gaan zien daar twijfel ik niet aan :D
Wat voor ons werkte is een filmpje (Sarah van Ketnet bijvoorbeeld) afspelen tijdens het eten, ongeloofelijk hoe alles van schermen de aandacht opslurpt. Dan ging dat eten plots veel sneller. Maar het is altijd wat uitkijken natuurlijk dat je niet overdrijft daarmee.

Wat voor ons werkte is een filmpje (Sarah van Ketnet bijvoorbeeld) afspelen tijdens het eten, ongeloofelijk hoe alles van schermen de aandacht opslurpt. Dan ging dat eten plots veel sneller. Maar het is altijd wat uitkijken natuurlijk dat je niet overdrijft daarmee.
Merci voor de tip maar daar gaat mijn madam zeker niet mee akkoord gaan :D

Misschien weten mensen tips. Onze dochter (3j) is soms wat we in West-Vlaanderen een 'trunte' noemen. Ze huilt echt bij het minste.
's Ochtends al 4 incidenten: bij opstaan wou ze haar broekkous nog niet aandoen: direct alle kanalen open en huilen.
5 minuten later zijn we beneden was het exact hetzelfde bij haar jurkje.
Ik laat haar een beetje prutsen met een mes om haar boterham te smeren (motorische ontwikkeling enzo) maar uiteindelijk werk ik de boterham af zodat het op iets trekt: direct weer een huilbui.
Ik neem een fruitje voor in haar brooddoos en ze begint direct te huilen omdat het een mandarijn is. Na een minuut kan ik eindelijk uit haar sleuren dat ze liever een appel wou.

Ik zou het haar wat willen afleren om altijd te huilen als eerste reactie telkens er iets gebeurt dat ze niet wil, maar weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Het vanzelfsprekende is wat ik nu doe en wat je ook online ziet terugkomen: je erkent hun gevoel en zegt ze waarom ze iets niet mogen of je legt hen uit dat ze ook mogen vragen wat ze wél willen. Maar dan blijven ze natuurlijk nog verder wenen. Wat dan?

-Afwijzend reageren/ straffen door in hoek zetten: lijkt me de huilbui alleen maar te laten versterken
-haar troosten: Soms denk ik dat haar telkens troosten eerder een aanmoedigend effect heeft op het huilgedrag omdat ze dan telkens mijn volle aandacht en affectie te pakken heeft voor een minuut of meer, dus het leert haar om dat vooral vaak te doen.
-Negeren en wachten tot de huilbui gedaan is: Lijkt me niet dat ze daar iets van leert, ze traint zichzelf alleen maar extra lang in het zo zielig mogelijk huilen.

Ze is natuurlijk slechts 3 jaar. Ze kan al heel vlot behoorlijk complexe zinnen maken, maar het is natuurlijk nog wat anders om over je eigen gevoelens en behoeftes te praten.

Mijn schoonmoeder geeft alvast als advies dat we 'consequent' moeten zijn en 'niet aan alles moeten toegeven'. :sarcastic:

Misschien weten mensen tips. Onze dochter (3j) is soms wat we in West-Vlaanderen een 'trunte' noemen. Ze huilt echt bij het minste.
's Ochtends al 4 incidenten: bij opstaan wou ze haar broekkous nog niet aandoen: direct alle kanalen open en huilen.
Ik laat haar een beetje prutsen met een mes om haar boterham te smeren (motorische ontwikkeling enzo) maar uiteindelijk werk ik de boterham af zodat het op iets trekt: direct weer een huilbui.
Ik neem een fruitje voor in haar brooddoos en ze begint direct te huilen omdat het een mandarijn is. Na een minuut kan ik eindelijk uit haar sleuren dat ze liever een appel wou.

Ik zou het haar wat willen afleren om altijd te huilen als eerste reactie telkens er iets gebeurt dat ze niet wil, maar weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Het vanzelfsprekende is wat ik nu doe en wat je ook online ziet terugkomen: je erkent hun gevoel en zegt ze waarom ze iets niet mogen of je legt hen uit dat ze ook mogen vragen wat ze wél willen. Maar dan blijven ze natuurlijk nog verder wenen. Wat dan?

-Afwijzend reageren/ straffen door in hoek zetten: lijkt me de huilbui alleen maar te laten versterken
-haar troosten: Soms denk ik dat haar telkens troosten eerder een aanmoedigend effect heeft op het huilgedrag omdat ze dan telkens mijn volle aandacht en affectie te pakken heeft voor een minuut of meer, dus het leert haar om dat vooral vaak te doen.
-Negeren en wachten tot de huilbui gedaan is: Lijkt me niet dat ze daar iets van leert, ze traint zichzelf alleen maar extra lang in het zo zielig mogelijk huilen.

Ze is natuurlijk slechts 3 jaar. Ze kan al heel vlot behoorlijk complexe zinnen maken, maar het is natuurlijk nog wat anders om over je eigen gevoelens en behoeftes te praten.

Mijn schoonmoeder geeft alvast als advies dat we 'consequent' moeten zijn en 'niet aan alles moeten toegeven'. :sarcastic:
Het is een fase. :unsure:

Mijn dochter heeft ook soms van die huilbuien, maar dat varieert dan weer in sterkte of oprechtheid. Vaak is het drama om niets. Vermoeidheid speelt ook wel vaak een rol, dan verdraagt ze minder.

Ze heeft nu de fase dat ze ons héél vaak napraat en nogal frank uit de hoek kan komen. Soms is dat wel grappig wanneer ze zegt:

"Vandaag ben ik boos op jou en morgen ben ik blij op jou!".

En dan is het moeite doen om je lach in te houden.

Merci voor de tip maar daar gaat mijn madam zeker niet mee akkoord gaan :D
Videobellen met de grootouders!
Dat doen wij heel vaak tijdens het eten.
En samen laten eten met jullie.
De onze eet redelijk goed als we samen aan tafel zitten en tegelijk eten.
Nog beter eens ze zelf wat kan eten :p

Ik heb niet direct goeie oplossingen voor die leeftijd maar ik kan u wel al zeggen dat dat helemaal niet uitzonderlijk is en ik zou dat ook niet gaan benoemen als een 'trunte', gewoon een kleuter die controle zoekt en nog niet altijd kan uiten waarom en wat wel/niet of bevatten waarom wat wel/niet.

Mijn jongste heeft nog steeds (5) wel eens zijn kuren (een jongetje trouwens) en daar werkt het het beste om af te leiden of eventueel ergens een spelelement in te steken (al dan niet gecombineerd door fysiek weg te halen uit de omgeving waar hij blijft vastzitten).

Een kind van 3 jaar is enorm op zoek naar autonomie.
De 4 voorbeelden die je hier aanhaalt, zijn alle 4 voorbeelden "Ik heb haar autonomie afgenomen" (jij hebt gekozen welke kleren ze moet aandoen en wanneer, jij hebt de boterham gesmeerd, jij hebt het fruitje gekozen).

Vergelijk het met jezelf, hoe zou jij je voelen moest uw baas u geen enkele vorm van autonomie geven, maar bij alles over uw schouders kijken en als het niet goed gaat het uit uw handen pakken om het zelf te doen? ;)

Hoe wij dat oplossen.
"Welke kleren wil je aandoen?" (En wij hebben een kleine kastje in haar kamer staan, waar dan toévallig alleen de kleren liggen die wij voorzien hadden)
"Ga maar een fruitje kiezen" (En als dat dan 3 weken aan een stuk appels zijn, so be it)
"Zal ik jouw boterhammen smeren, of ga je het zelf doen?" (en als het dan zelf niet lukt, neemt ze half gesmeerde boterhammen mee he...)

Tiens, die heb ik ook al gehoord, maar dan van mijn moeder ...

De dochter (2j3m) is best eigenwijs en pittig qua karakter, maar ik merk wel dat het al gebeterd is. Er zijn altijd aanvallen op de grenzen en regels, en de ene dag al wat meer dan de andere. Ik probeer haar hier duidelijk te maken dat ze met 'bleiten en brullen' niets bereikt. Ik probeer haar te kalmeren, desnoods door haar even op de zetel te zetten, oogcontact proberen te maken (want ze knijpt echt haar ogen toe) en dan uit te vissen hoe het zit. Dat pakt niet altijd, en hangt van moment tot moment en dag tot dag af. Om ontploffing te voorkomen, probeer ik alles zoveel mogelijk hetzelfde te doen, dat het voorspelbaar is voor haar wat er gaat gebeuren. Ik toon haar bijvoorbeeld meestal ook de kleren die ze die dag zal aandoen en vraag of ze het goed vindt.

On another note: Madame kijkt echt aandachtig in haar strips. Zo zaten we van't weekend een paar keer naast elkaar in de zetel een strip te lezen. :love2: 🥰
(een gewoon boek/e-reader mag ik niet pakken...)

Nurofen alvast geen succes. Zijn nu wat bezig met om de x aantal minuten binnen gaan, maar ik hem gelijk nog nooit zo horen schreeuwen als nu :(
En overdag echt gewoon 0,0 probleem.
Naar de dokter geweest vandaag en er was niet echt iets te zien. Beetje rood in de oren, beetje irritatie, maar zeker geen ontsteking.

Dusja, afwachten. Gisteren was hij na slechts paar keer binnen gaan na dikke 20 minuten in slaap, maar 2 uur later terug al krijsend wakker. Zelfs oppakken kalmeerde hem niet echt snel. Dan heb ik mij er maar mee in de zetel op zijn kamer gezet om op mij te slapen. Na 2 uur gedurfd hem in bed te leggen uiteindelijk.

Vandaag is het voorlopig hetzelfde :(

Deze ochtend, met de buggy naar de onthaalmoeder (300m max), dochterlief had geen handschoenen nodig. Nog maar net buiten wordt ze toch gewaar dat het toch wel erg koud is. Mama heeft haar handschoenen kunnen afgeven.

IMG20240109081826.jpg

Hoe wij dat oplossen.
"Welke kleren wil je aandoen?" (En wij hebben een kleine kastje in haar kamer staan, waar dan toévallig alleen de kleren liggen die wij voorzien hadden)
"Ga maar een fruitje kiezen" (En als dat dan 3 weken aan een stuk appels zijn, so be it)
"Zal ik jouw boterhammen smeren, of ga je het zelf doen?" (en als het dan zelf niet lukt, neemt ze half gesmeerde boterhammen mee he...)
Probleem is dat ze ook niet kan kiezen. Als je haar een vraag stelt wat ze wil, maakt ze als eerste reactie meestal een dikke pruillip. Ze heeft in het algemeen veel problemen met antwoorden op vragen en kiest er gewoon voor om rebels te zijn en niet te antwoorden.
Dat van die appels was anders makkelijk opgelost door wat we nu doen: de appel niet als keuze aan te bieden als die de vorige dag meeging.
Ze wilt vooral de vrijheid om niet te moeten kiezen, lijkt me.

Meestal is het proces zo:
'Ok Jitte, ga maar een onderbroek kiezen'
'Nee, ik wil da nie'
'Ok, dan zal ik er eentje uitkiezen'
'Nee da mag nie'
Waarna ze rent naar de kast om er toch zelf eentje te kiezen.
Vaak is dat de enige manier om het te doen vooruitgang haar keuzes op die manier te forceren. (los van effectief zelf een onderbroek te nemen en die haar onder dwang aan te trekken, wat ik nooit doe).

Dat van de kleertjes en de mandarijn gaat ook meestal zo. Ze krijgt wel de keuze, maar ze zou dan expres nog liever naakt door het huis lopen dan een keuze te maken. Ook als ik uiteindelijk vraag 'gaan we het jurkje van gisteren weer aandoen?'
Afgelopen weekend zat ze op de wc en vroeg ik of ze klaar was. Ze vond het dan weer leuk om gewoon niets te zeggen. 'OK Jitte, dan haal ik je er wel af als je 'ja' zegt.
15 minuten heeft ze op die wc gezeten zonder geluid, met ik die elke 2 minuten langskwam om de vraag weer te stellen. Uiteindelijk moesten we vertrekken dus dan haar er weer met tranen afgehaald, want ze wou lekker blijven zitten.
Ik probeer haar dan op rustigere momenten vaak eens apart te nemen en te vertellen dat ze ook kan antwoorden op vragen en dan we er dan iets aan kunnen doen. Misschien werpt dat wel vruchten af op lange termijn, maar zoiets is al redelijk complex voor een driejarig kind.

Vandaag is mijn vrouw met de dochter naar de KNO-arts geweest voor haar oren. Blijkbaar heeft er een blaar op het trommelvlies gezeten van het linkeroor en die is ingedroogd tot korst. Ze vermoedt dat erachter nog beetje ontsteking zit. Nu moet ze druppels krijgen voor de korst en Celestone voor de ontsteking. Kon blijkbaar ook verklaring waarom ze zo moeilijk slaapt. Het rechteroor was wel in orde.

Ben wel blij dat ze iets gevonden hebben en hopelijk kan het nu genezen. Ik vind wel dat onze dochter enorm flink is, aangezien ze hier al langer mee rond liep.

Probleem is dat ze ook niet kan kiezen. Als je haar een vraag stelt wat ze wil, maakt ze als eerste reactie meestal een dikke pruillip. Ze heeft in het algemeen veel problemen met antwoorden op vragen en kiest er gewoon voor om rebels te zijn en niet te antwoorden.
Dat van die appels was anders makkelijk opgelost door wat we nu doen: de appel niet als keuze aan te bieden als die de vorige dag meeging.
Ze wilt vooral de vrijheid om niet te moeten kiezen, lijkt me.

Meestal is het proces zo:
'Ok Jitte, ga maar een onderbroek kiezen'
'Nee, ik wil da nie'
'Ok, dan zal ik er eentje uitkiezen'
'Nee da mag nie'
Waarna ze rent naar de kast om er toch zelf eentje te kiezen.
Vaak is dat de enige manier om het te doen vooruitgang haar keuzes op die manier te forceren. (los van effectief zelf een onderbroek te nemen en die haar onder dwang aan te trekken, wat ik nooit doe).

Dat van de kleertjes en de mandarijn gaat ook meestal zo. Ze krijgt wel de keuze, maar ze zou dan expres nog liever naakt door het huis lopen dan een keuze te maken. Ook als ik uiteindelijk vraag 'gaan we het jurkje van gisteren weer aandoen?'
Afgelopen weekend zat ze op de wc en vroeg ik of ze klaar was. Ze vond het dan weer leuk om gewoon niets te zeggen. 'OK Jitte, dan haal ik je er wel af als je 'ja' zegt.
15 minuten heeft ze op die wc gezeten zonder geluid, met ik die elke 2 minuten langskwam om de vraag weer te stellen. Uiteindelijk moesten we vertrekken dus dan haar er weer met tranen afgehaald, want ze wou lekker blijven zitten.
Ik probeer haar dan op rustigere momenten vaak eens apart te nemen en te vertellen dat ze ook kan antwoorden op vragen en dan we er dan iets aan kunnen doen. Misschien werpt dat wel vruchten af op lange termijn, maar zoiets is al redelijk complex voor een driejarig kind.

(off-topic: schone naam vind ik!)

Zonder uw problemen te willen afwimpelen is dit wel +- hoe ik mij inbeeld dat het is om met een peuter om te gaan. Ik snap wel dat ge op zoek gaat naar de beste manier om daar mee om te gaan en dat op zich is al iets dat er imo op wijst dat ge het goed doet daar. Ik kan u alleen maar veel geduld toe wensen :D

Maak je daar niet te druk in. Bij ons dochter was dat ook zo. Als ze viel op straat en het bloed stroomde uit haar knie en ik riep: ''t is niet erg, sta maar recht', deed ze dat ook gewoon. Maar voor de meest onnozele zaken kon ze dan weer beginnen 'trunten'. Als ze moe was, was dat continu van het één naar 't andere. Ik negeerde dat.

Het kan frustrerend zijn, maar het gaat over.

Terug
Bovenaan