Misschien weten mensen tips. Onze dochter (3j) is soms wat we in West-Vlaanderen een 'trunte' noemen. Ze huilt echt bij het minste.
's Ochtends al 4 incidenten: bij opstaan wou ze haar broekkous nog niet aandoen: direct alle kanalen open en huilen.
5 minuten later zijn we beneden was het exact hetzelfde bij haar jurkje.
Ik laat haar een beetje prutsen met een mes om haar boterham te smeren (motorische ontwikkeling enzo) maar uiteindelijk werk ik de boterham af zodat het op iets trekt: direct weer een huilbui.
Ik neem een fruitje voor in haar brooddoos en ze begint direct te huilen omdat het een mandarijn is. Na een minuut kan ik eindelijk uit haar sleuren dat ze liever een appel wou.
Ik zou het haar wat willen afleren om altijd te huilen als eerste reactie telkens er iets gebeurt dat ze niet wil, maar weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Het vanzelfsprekende is wat ik nu doe en wat je ook online ziet terugkomen: je erkent hun gevoel en zegt ze waarom ze iets niet mogen of je legt hen uit dat ze ook mogen vragen wat ze wél willen. Maar dan blijven ze natuurlijk nog verder wenen. Wat dan?
-Afwijzend reageren/ straffen door in hoek zetten: lijkt me de huilbui alleen maar te laten versterken
-haar troosten: Soms denk ik dat haar telkens troosten eerder een aanmoedigend effect heeft op het huilgedrag omdat ze dan telkens mijn volle aandacht en affectie te pakken heeft voor een minuut of meer, dus het leert haar om dat vooral vaak te doen.
-Negeren en wachten tot de huilbui gedaan is: Lijkt me niet dat ze daar iets van leert, ze traint zichzelf alleen maar extra lang in het zo zielig mogelijk huilen.
Ze is natuurlijk slechts 3 jaar. Ze kan al heel vlot behoorlijk complexe zinnen maken, maar het is natuurlijk nog wat anders om over je eigen gevoelens en behoeftes te praten.
Mijn schoonmoeder geeft alvast als advies dat we 'consequent' moeten zijn en 'niet aan alles moeten toegeven'.