Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik vind nu eigenlijk heel die kerstperiode super geforceerd.

Daarom gaan wij altijd op reis, kerst hebben in de sneeuw gevierd met pasta en hapjes met gezin. Nu zitten we in Rome, we wandelen elke dag ongeveer een 15 tot 20KM, dus wss vanavond tegen 22u al ah slapen. Ik zeg wel gelukkig Nieuwjaar morgenochtend:)

Het grappige is dat mac-bc zijn vrienden dat gedoe met dat slapen evengoed niet willen, maar dat ook niet tegen elkaar durven zeggen.
Bwoa, klinkt eerder als op hotel gaan, ik zie de voordelen ook! Pas na de middag vertrekken natuurlijk zodat de kinderen in de auto een middagdutje doen et voila, alle lastige dingen zijn op verplaatsing gebeurt waar je het makkelijker kan negeren! 👌

Het grappige is dat mac-bc zijn vrienden dat gedoe met dat slapen evengoed niet willen, maar dat ook niet tegen elkaar durven zeggen.
Als die vrienden gemakkelijke slapers hebben, zijn die zich mogelijk van weinig kwaad bewust. Maar het durven zeggen als dat niet zo is, is idd wel essentieel.

Bwa, veel mensen trekken zich dat ook gewoon niet aan hoor. Of die hebben makkelijke/wat oudere kinderen of die kinderen gaan bij de grootouders. Dat zie ik toch alleszins in de vriendenkring. Als je je kinderen de dag erop na de middag kan gaan halen bij je (schoon)ouders kan je al eens gek doen.

Hier ook gewoon thuis 'vieren', al dan niet met vrienden (die ook met jonge kinderen zitten en ook gewoon graag op tijd beginnen). En dan tegen 21u slapen.
En de kinderen kunnen dan nog verder vieren en de oudsten steken de peuter dan wel in bed 😁.

Met kleine kinderen hebben wij zelf gewoon de fut niet meer om middernacht te halen, ik denk dat dat later nog wel komt als ze ouder zijn.

En waarom doet ge uzelf dat aan? Wij zijn vorig jaar gewoon thuisgebleven, omdat we onze dochter hadden en geen zin hadden in gedoe. Dit jaar gaan we naar de schoonouders, waar ze gewoon op tijd in bed kan. Begrijp echt niet waarom ge zou toezeggen op zoveel gedoe waar ge zo hard tegenop ziet eerlijk gezegd. Ik heb zelf ook wel moeite met ergens "neen" tegen te zeggen, maar dat mag gerust he. Er is niks mis mee om eens iets te laten passeren, omdat ge er geen zin in hebt.
Ik denk dat hij wel liever met zijn vrienden viert en ook niet "gewoon" wil thuiszitten in dezelfde situatie als die 360+ andere dagen van het jaar. Maar dan is eerder op de dag afspreken en eerder afronden misschien wel een betere optie nu.

Wij vieren al een paar jaar geen oudejaar meer, er zullen nog wel mensen zijn zeker? Of moet ik mij nu schuldig voelen :v
ik heb de laatste 15 jaar denk ik oudejaarsavond nog nooit doorgetrokken tot middernacht. Ik snap écht niet aan wat daar speciaal aan is, je kan ook aftellen tot 21 uur of 22 uur, hé, het is op zich hetzelfde.

Enkel de dochter is nu steeds meer aan het zagen om toch tot middernacht op te blijven. Dit jaar kunnen we dat nog negeren, maar volgend jaar hangen we er waarschijnlijk wel aan. En haar alleen laten opblijven tot middernacht is nu écht wel zielig.

ik heb de laatste 15 jaar denk ik oudejaarsavond nog nooit doorgetrokken tot middernacht. Ik snap écht niet aan wat daar speciaal aan is, je kan ook aftellen tot 21 uur of 22 uur, hé, het is op zich hetzelfde.

Enkel de dochter is nu steeds meer aan het zagen om toch tot middernacht op te blijven. Dit jaar kunnen we dat nog negeren, maar volgend jaar hangen we er waarschijnlijk wel aan. En haar alleen laten opblijven tot middernacht is nu écht wel zielig.
Ik vind daar zelf ook bitter weinig aan. Voor mij is dat een dag zoals een andere. Wij blijven met ons gezin altijd thuis. Geen zin om de dagen nadien met kinderen te zitten die ambetant rond lopen omdat ze te laat in bed liggen. Wij blijven ons gewoon houden aan het vaste slaapritueel tussen 19 en 20 uur. Als ik zelf 23 uur haal, heb ik het al goed uitgehouden :lol:

Is ook overroepen, uw immuunsysteem wordt niet beter van vaak ziek te zijn. Het bewijs: alle ouders die samen met hun kinderen ziek worden...
Alle typische virale infecties (verkoudheden, griep, corona, ...) evolueren zodanig snel dat uw lichaam het volgende seizoen gewoon terug vatbaar is. En bacteriële ziektes komen eigenlijk relatief zelden voor en eigenlijk ben ik zelfs niet zeker of uw immuunsysteem daar veel tegen kan doen.

Het is ook niet zo dat je meer weerstand opbouwt door vaak ziek te zijn, eerder omgekeerd, als je vaak ziek bent, ben je verzwakt en wordt uw weerstand kleiner. De reden dat in Z-Afrika (en de meeste landen met een warmer klimaat) minder virale infectieziektes zijn, is gewoon omdat ze minder op elkaar leven.
Ik denk niet dat hier betrouwbare studies over bestaan. Ik kan alleen maar praten voor mezelf en enkele collega's met hetzelfde verhaal:

De eerste jaren apotheek waren niet van de poes. Ik was geregeld ziek, voornamelijk in de klassieke seizoenen. Na 3-4 jaar veranderde dat en werd ik nog zelden ziek. Na 6 jaar volgende ons dochter en dan begon dat spelleke deels opnieuw toen ze naar de onthaalmoeder begon te gaan. Ik ben op 20 jaar tijd een 3-tal keer thuis gebleven omdat het echt niet ging (een infectie op een longontsteking af, 2 dagen, en 1 dag voor een maag-darmvirus...maar dat was uit praktisch oogpunt ;)). En ohja, nog eens voor het C-beestje. Ik kom gewoon heel veel in contact met zieke mensen en dat moet toch 'ergens' iets doen, zelfs al zijn dat in theorie constant gemuteerde virussen.

Ik denk niet dat hier betrouwbare studies over bestaan. Ik kan alleen maar praten voor mezelf en enkele collega's met hetzelfde verhaal:

De eerste jaren apotheek waren niet van de poes. Ik was geregeld ziek, voornamelijk in de klassieke seizoenen. Na 3-4 jaar veranderde dat en werd ik nog zelden ziek. Na 6 jaar volgende ons dochter en dan begon dat spelleke deels opnieuw toen ze naar de onthaalmoeder begon te gaan. Ik ben op 20 jaar tijd een 3-tal keer thuis gebleven omdat het echt niet ging (een infectie op een longontsteking af, 2 dagen, en 1 dag voor een maag-darmvirus...maar dat was uit praktisch oogpunt ;)). En ohja, nog eens voor het C-beestje. Ik kom gewoon heel veel in contact met zieke mensen en dat moet toch 'ergens' iets doen, zelfs al zijn dat in theorie constant gemuteerde virussen.
Ja, uw imuunsysteem gaat werken op kleine hoeveelheden van een virus he. Het lijkt me dat je als apotheker gewoon heel vaak kleine hoeveelheden van een virus binnenkrijgt waardoor je minder getroffen wordt als de "grote golf" er dan is (zal bij huisartsen mss ook wel zijn?)?
En mijn gok is dat bij de komst van de dochter, dan dat plots nieuwe virussen zijn waar je plots wel veel van binnen krijgt...

Allé, dat is mijn persoonlijke logica hoe je dat kan verklaren he. Ik heb het zelf niet onderzocht, maar ik had het vooral over de typische "als je als kind veel vallingen hebt gehad, heb je er later minder". Als dat effectief zou kloppen, ging je als apotheker niet veel werk hebben :p

Ik vind zo blijven slapen met kinderen wel tof. Dit jaar ook met 4 koppels.

De pijnlijke rug van de brakke matras neem ik er dan wel bij.

Mijn kinderen zijn geen goede slapers maar heb thuis ook geen routine en neem de matige slaap er maar bij (al jaren 4-5x per nacht of meer wakker. Heel soms is het kort even beter maar bv laatste tijd terug niet). Morgen rit overnacht (1200km) terug naar huis daar kan je zoiezo ook geen normale nacht rond plannen.

Dus ja als iemand dat met zijn kinderen niet wil doen snap ik, maar zou dat nu ook wel niet willen opgeven voor een dagfeest.

Iemand tips tegen 'gulzig' eten van een bijna anderhalfjarige? Het is misschien een wat onnozeler 'probleem', en liever dit dan niet of weinig eten, maar toch.
Hij krijgt al heel lang gewoon een bordje voor hem met eten in stukjes en neemt zelf met zijn handen of lepel/vork. Met de lepel gaat het natuurlijk goed traag, met zijn handen kan het de ene keer gewoon stukje per stukje zijn op het gemak, andere keren een vuistvol en proppen proppen. Dan nemen we even zijn bord weg zodat hij niet blijft bijduwen, maar dat werkt waarschijnlijk averechts want bij het terugzetten gaat hij nog meer nemen want ja het bord wordt direct weer weggenomen.

Iemand tips tegen 'gulzig' eten van een bijna anderhalfjarige? Het is misschien een wat onnozeler 'probleem', en liever dit dan niet of weinig eten, maar toch.
Hij krijgt al heel lang gewoon een bordje voor hem met eten in stukjes en neemt zelf met zijn handen of lepel/vork. Met de lepel gaat het natuurlijk goed traag, met zijn handen kan het de ene keer gewoon stukje per stukje zijn op het gemak, andere keren een vuistvol en proppen proppen. Dan nemen we even zijn bord weg zodat hij niet blijft bijduwen, maar dat werkt waarschijnlijk averechts want bij het terugzetten gaat hij nog meer nemen want ja het bord wordt direct weer weggenomen.
Communiceren ... Hier doet ze dat soms ook (hele boterham in een keer binnensteken) en dan leggen wij rustig uit dat ze nu lang moet kauwen en dat het toch makkelijker gaat met kleine hapjes etc.

Je kan moeilijk kwaad gaan worden omdat hij wil eten he.

Onze dochters at uit dit bord, door het te verdelen over de verschillende vakjes is het al een pak moeilijker om een vuist vol te grijpen.

fuFpcaP.jpg

Terug
Bovenaan