Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Pfff we zijn hier echt slecht in het vinden van activiteiten en het weer helpt ook niet.

Hoe vullen jullie de dagen met kleine kinderen?
Zitten hier nu wat met hetzelfde probleem. Ze speelt heel graag buiten, maarja...
We proberen elke droge moment effectief buiten te spelen, en binnen dan schilderen/tekenen/boekjes lezen/duplo/playmobil/...

Nu is ze bvb gaan zwemmen met grootouders ook.

't word bijna tijd dat het terug school is, want de verveling slaat inderdaad toe.

Gelukkkig volgende week nog eens een kampje.

2 maanden is te lang voor zo klein mannen hé

Pfff we zijn hier echt slecht in het vinden van activiteiten en het weer helpt ook niet.

Hoe vullen jullie de dagen met kleine kinderen?
Hangt natuurlijk af van leeftijd en interesses maar ik heb die van mij (5&7) de afgelopen week bij slecht weer goed kunnen bezighouden met
* cinema
* museum (deze keer was het mergelrijk in Valkenburg; gevarieerd en ook wat “doe” activiteiten; 4u binnen geweest zonder gezeur)
* “kijkbezoek” aan een speelgoedwinkel; ze lopen heel die winkel door en maken dan foto’s van speelgoed dat ze leuk vinden en als dat wat consistent blijft, komt dat op het lijstje voor verjaardag/Sint/kerst. Kan me voorstellen dat niet alle kinderen accepteren dat ze enkel mogen kijken.
* binnenspeeltuin (oordopjes voorzien)
* samen pizza’s maken
* (subtropisch) zwembad
* verplaatsingen met openbaar vervoer doen; zelfs naar de huisarts was dan een avontuur op zich, zeker met een bus die niet kwam opdagen voor de terugrit
* poppenkast
* fondue/raclette
* schmink tafel (dochter die oefent op zoon en mij)
* naar een toonzaal vol caravans gaan kijken

't word bijna tijd dat het terug school is, want de verveling slaat inderdaad toe.

Gelukkkig volgende week nog eens een kampje.

2 maanden is te lang voor zo klein mannen hé
Los van mogelijkse verveling moeten ze die vakanties dringend hervormen in Vlaanderen, zoals ze in Wallonië al gedaan hebben. 2 maand vakantie aan 1 stuk is gewoon nutteloos imo. Maar de vakbonden zien dat hier niet zitten 😏

Los van mogelijkse verveling moeten ze die vakanties dringend hervormen in Vlaanderen, zoals ze in Wallonië al gedaan hebben. 2 maand vakantie aan 1 stuk is gewoon nutteloos imo. Maar de vakbonden zien dat hier niet zitten 😏
100% akkoord, als (klein) kind keek ik ook gewoon na 1 maand al terug uit naar school.
Anderzijds, gezien de staat van de schoolgebouwen in België, wil ik daar in een hittegolf mss ook niet zitten...

100% akkoord, als (klein) kind keek ik ook gewoon na 1 maand al terug uit naar school.
Anderzijds, gezien de staat van de schoolgebouwen in België, wil ik daar in een hittegolf mss ook niet zitten...
Simpele hervorming naar 6 weken vakantie is al een grote verbetering (1 week langer in juli, 1 week vroeger in augustus beginnen).

Mijn jongste wil ook terug naar school, mist haar vriendjes (is 3j)
De oudste van 5 nog niet echt horen klagen dat ze naar school wil. Maar het is zeker niet makkelijk om ze bezig te houden in dit weer.

En gezien mijn ingreep van gisteren moet ik het ik al helemaal rustig houden deze week. Hopelijk voldoende droge momenten dat ze in de tuin kunnen spelen, en anders zullen ze veel in de speelkamer moeten zitten, gelukkig staat er genoeg speelgoed :D

Goh dat lijkt me nu geen argument, ik stond nooit te springen om terug naar school te gaan hoor.

De redenering dat een kortere vakantie praktischer is voor iedereen en vooral ook kinderen helpt bij het behouden van kennis (en de achterstand vermindert voor kinderen die thuis min of meer verwaarloosd worden) lijkt me meer een argument.

Mijn franstalige collega's zijn wel niet te spreken van die hervorming aan Waalse kant.

Mijn franstalige collega's zijn wel niet te spreken van die hervorming aan Waalse kant.
Persoonlijk vind ik het ook gatachterlijk dat dit door het feit dat onderwijs regionaal geregeld is enkel voor het Franstalig onderwijs opgaat. Denk al gewoon aan Brussel, de ene school heeft dan vakantie maar de andere niet.

Verandering brengt dat meestal met zich mee ;) . Ze heben daar ook wel speciale dingen gedaan door de 'paasvakantie' heel laat te zetten en etc. Ik zeg ook niet dat precies die aanpak moet gekopieerd worden. Maar ik denk dat er echt eens oprecht moet gekeken worden naar een hervorming van de zomervakantie.

Gisteren met mijn 1 jarige een industriële zonnepanelen installatie gaan maken in een keukenfabriek 🫣.
Vond die leuk

Wat hier deze week nog op de planning staat is zwembad, speeltuin en provinciaal domein.

Vorige zondag zijn we naar de kinderboerderij geweest en komende zondag zijn het dorpsfeesten met kindernamiddag

Hangt natuurlijk af van leeftijd en interesses maar ik heb die van mij (5&7) de afgelopen week bij slecht weer goed kunnen bezighouden met
* cinema
* museum (deze keer was het mergelrijk in Valkenburg; gevarieerd en ook wat “doe” activiteiten; 4u binnen geweest zonder gezeur)
* “kijkbezoek” aan een speelgoedwinkel; ze lopen heel die winkel door en maken dan foto’s van speelgoed dat ze leuk vinden en als dat wat consistent blijft, komt dat op het lijstje voor verjaardag/Sint/kerst. Kan me voorstellen dat niet alle kinderen accepteren dat ze enkel mogen kijken.
* binnenspeeltuin (oordopjes voorzien)
* samen pizza’s maken
* (subtropisch) zwembad
* verplaatsingen met openbaar vervoer doen; zelfs naar de huisarts was dan een avontuur op zich, zeker met een bus die niet kwam opdagen voor de terugrit
* poppenkast
* fondue/raclette
* schmink tafel (dochter die oefent op zoon en mij)
* naar een toonzaal vol caravans gaan kijken
Veel van de zaken hierboven ook gedaan.
Om de lijst verder aan te vullen:
  • Technopolis
  • Trampoline park
  • Cosmodrome (bvb in Kattevennen)
  • Bordspellen spelen
  • Bibliotheek bezoek
  • Ikea bezoek (gaan met het gedacht "dit is leuk voor de kleine", niet gaan met de mindset "en ik moet dit en dat en dees kopen")
  • Samen koekjes / cupcakes bakken
  • Ne switch gekocht
  • Dierentuin (regenjas en paraplu mee)
  • Wandelen in de bossen en plassen

De voorkeur voor papa ipv mama begint echt op een irritant level te geraken :unsure: de mama mag zelf de buggy of winkelkar niet vooruit duwen. Ook weigeren om te stappen en steeds "komen komen!" gecombineerd met woedeaanvallen is het vrij pittig.

Ik weet wel "big feelings" enzo maar toch, frustrerend :tongue:
Dochter hier is nu ook 1j 9 maand, en zelfde hier, alles is papa, papa, papa, hand vasthouden op straat? Papa! Mag mama ook hand vasthouden, hoofdje schudt van nee :/ #tiseenfase

We zijn halverwege de zwangerschap dus we zijn begonnen aan het oplijsten van de babyuitzet. Een handige excel gekregen van vrienden, maar die is nogal lang. Ik hou niet van single use brol, dus dat wil ik ook zo veel mogelijk vermijden. Iemand tips, aan- of afraders?

Besloten dat volgende week vrijdag mijn laatste werkdag zal zijn en ik dan prenatale rust neem. Ben nu al oververmoeid en het moet allemaal nog beginnen. Nu aan beide handen carpal tunnel wat heel onaangenaam is met een bureaujob. Laatste loodjes :(

We zijn halverwege de zwangerschap dus we zijn begonnen aan het oplijsten van de babyuitzet. Een handige excel gekregen van vrienden, maar die is nogal lang. Ik hou niet van single use brol, dus dat wil ik ook zo veel mogelijk vermijden. Iemand tips, aan- of afraders?
Kan je de lijst eens posten?

Vanaf wanneer zijn jullie kindjes overgeschakeld van 2 naar 1 dutje op een dag? Ze is hier nu 1,5 jaar en heeft meestal nog een dutje in de voormiddag nodig. En als het niet lukt, haalt ze dat uur gewoon extra in op de middag. Is heel vervelend nu om dingen te plannen, ik had gehoopt dat ze nu toch al altijd een voormiddag wakker zou blijven zonder ook tegen 11u dan al moe te zijn.

Wat betreft zomervakantie, laat maar zo, of nog meer mensen willen gelijktijdig met vakantie op het werk en wordt de puzzel nog ingewikkelder. Als kind vond ik dat ook gewoon fantastisch 2 lange maanden geen school. En verveling hoort er gewoon eens bij, ze moeten niet altijd en constant bezig gehouden worden door een ouder (op wat latere leeftijd dan).

Terug
Bovenaan