Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Mijn vriendin is met beide kinderen naar de dokter gegaan vorige week.

onze zoon van 1J10M heeft bloedonderzoek laten doen voor allergien. We vermoeden al sinds hij enkele maanden oud is dat er dingen zijn waar hij in zijn buikje last van heeft maar blijft een giswerk. We hebben van de kinderarts al melk moeten stoppen, sinds een paar maanden ook gluten. We hebben hem ook ooit eens een beetje pindakaas gegeven en hij sloeg direct rood uit. We dachten het nu eindelijk te weten, maar blijven verdwaasd achter.

Voor directe allergie (igE antilichamen ) konden we slechts 6 voedingsmiddelen aanduiden om op te testen. (gluten, melk, etc...) Niks kwam positief terug. Zelfs pinda's niet. Maar wel verhoogde waarden igE gedetecteerd dus er zal wsl nog iets anders zijn waar we met volgende tests op zoek naar moeten gaan.

Voor indirecte allergie/'gevoeligheid' (IgG-antilichamen) kregen we een hele kleurboek terug. Kiwi's, linzen, quasi alle soorten noten, erwten, tarwe, rogge. Allemaal flink verhoogde waarden. Maar wat zegt de dokter? Er is geen rechtstreekste 1 op 1 relatie tussen die verhoogde waarden en effectieve symptomen, dus het wordt een zoektocht om te zien wat echt een (vertraagde) allergische reactie veroorzaakt.

Bovendien zeggen die tests niets over mogelijke 'intoleranties' die niks met het immuunsysteem te maken hebben.
Ik geloof nogal sterk in het idee dat wij als mensen snel patronen zien waar er geen zijn, dus ik denk dat om een enkele intolerantie te te detecteren je toch al gauw een maand of twee moet bezig zijn. Die intoleranties beschadigen de darmen en werken op langere termijn. Een kind kan altijd klachten hebben door buikgriepjes en is ook in volle ontwikkelingen dus enige afwijkingen van het normaal detecteren en daar conclusies over intoleranties aan vastbinden is enorm moeilijk met kleine kinderen.

We dachten dus door die teste eindelijk wat dingen te kunnen elimineren, maar eigenlijk zijn er nog een pak dingen bijgekomen. Volgens mij zijn we dus vertrokken voor een paar jaar dingen uitproberen.

Onze dochter van 4 ging op controle bij de arts enkele maanden na de verwijdering van neuspoliepen, amandelen, en het steken van buisjes in de oren. Wat blijkt: Neus zit nog altijd vaak enorm toe door gezwollen slijmvlies, ze ademt te veel door haar mond dus moeten we ze meenemen naar de logopedist, en we moeten elke dag haar neus spoelen met zout water. Een kind haar neus laten spoelen met zout water is geen leuke activiteit. Laten we hopen dat ze het wat gewoon wordt, want nu is dat de hel. Ook haar gehoor getest, en was niet zo goed. Oorzaak van die gezwollen neusslijmvliezen en slecht gehoor? Compleet onbekend.

Veel werk dus.

Laatst bewerkt:
Gisteren vrienden op bezoek met hun zoontje van 2 weken oud.

Ik was toch weer verkocht zenne. En de kleinen bij mij ook. Het rustgevend effect dat ik had op mijn eigen kinderen toen ze pasgeboren waren had ik dus ook op den dezen. Het venteke lag een paar minuten in mijn armen en de oogjes gingen dicht met een gelukzalig gesmak er bij :love:

Ik ga helaas die van ons niet meer kunnen overtuigen voor nog een derde :lol:

ik moet op een ander gaan heeft ze gezegd. Ze wil geen derde keer zwangerschapsdiabetes.
itsatrap-2.jpg

Waren 2 weken geleden op vakantie in Warschau in de dierentuin, bij het verlaten ervan bemerkten we bij onze jongste dochter een teek op de rug (ze droeg een jurkje, gezien het 30+ graden was). Gelijk naar de dokter om het te laten verwijderen, maar enkele dagen later begon ze toch te klagen over hoofdpijn, oorpijn, beetje koorts, vermoeidheid, en geen zin om te wandelen wegens pijn/vermoeidheid. We zijn naar gewone dokters gegaan, maar zonder veel succes. Begin deze week dan naar het ziekenhuis voor enkele testen, en net telefoon gekregen dat ze een positieve bloedtest heeft voor de ziekte van Lyme, meer specifiek vroege neuroborreliose.
Morgen naar het ziekenhuis voor een ruggenprik (lumbar puncture in het engels) om wat hersenvocht uit de ruggengraat te halen, voor uitsluitsel gezien er via bloedtests soms valse positives zijn.

Ze zal sowieso naderhand in het ziekenhuis moeten blijven tot de resultaten bekend zijn, wat 24-48 uur kan duren, waarna ze (mits ze positief zijn) 2-3 weken IV antibiotica zal krijgen in het ziekenhuis.
Het goede nieuws is dat kleine kinderen bij wie het in een vroeg stadium ontdekt wordt, vrijwel altijd volledig genezen. Maar het gaat toch ongelooflijk kut zijn voor haar, en voor ons, om 2 tot 3 weken in het ziekenhuis te moeten vertoeven. Wat een merde.

Dat is echt vreselijk. Zijn er nu resultaten bekend intussen?

Dat is echt vreselijk. Zijn er nu resultaten bekend intussen?

Ja, blijkbaar wees de test uit dat ze een door-tekenbeet-geïnduceerde hersenvliesontsteking heeft.
Wat beetje vreemd is, want volgens google komt dat voor bij teken encephalitis, en niet bij teken borreliosis. Moet ik nog een keer navragen bij de arts.
Er is ook niets veranderd in de behandeling, ze blijft dezelfde antibiotica krijgen, dus misschien minder google vertrouwen en meer de dokters 🫣

Ik kom een vraag stellen met grote kans om me dom te voelen: sinds kort heeft de kleine een Trixie metalen waterfles, deze: https://www.trixie-baby.com/dutch/s...flessen/drinkfles-500ml-mr-dino-5400858412010

Nu krijg ik die heel makkelijk toe gedraaid, maar open draaien is zowat een onmogelijke opdracht. De vorige 2 keren kreeg ik ze nog net open gedraaid met alle macht, deze ochtend had ik de kleine net ingesmeerd met zonnecrème en kreeg ik er niet genoeg grip op (da's sowieso al niet ideaal bij die fles) en kreeg ik de dop er dus ook niet af. Hebben hier nog ouders die fles en is er een truc om die makkelijker open te draaien? :o

Ik ben zo'n fan van die flessen, hier wel geen last van. Ze durven al eens spannen, maar met beetje extra inspanning lukt dat wel altijd hier. :unsure:

Ik ben zo'n fan van die flessen, hier wel geen last van. Ze durven al eens spannen, maar met beetje extra inspanning lukt dat wel altijd hier. :unsure:
Ik had ze zelfs speciaal niet te vast gedraaid maar dan toch kreeg ik ze niet open (wel met vettige handen maar toch). Ik krijg nu ook wel niet zo goed grip op die dop vind ik.

Ja, blijkbaar wees de test uit dat ze een door-tekenbeet-geïnduceerde hersenvliesontsteking heeft.
Wat beetje vreemd is, want volgens google komt dat voor bij teken encephalitis, en niet bij teken borreliosis. Moet ik nog een keer navragen bij de arts.
Er is ook niets veranderd in de behandeling, ze blijft dezelfde antibiotica krijgen, dus misschien minder google vertrouwen en meer de dokters 🫣
Heb dit zelf een 7 tal jaar geleden meegemaakt. Hersenvliesontsteking door een tekenbeet.

Denk 7 dagen ziekenhuis, binnen gegaan met verschrikkelijke hoofdpijn, maar a typische symptomen. Pas na 5 dagen een ruggenmerg functie met het bovenstaande resultaat. Nog 2 weken antibiotica en 6 maanden thuis gezeten eer ik halftijds terug kon gaan werken.

Dokter liet weten dat dit gewoon dikke pech is en iedereen kan overkomen, maar zeer uitzonderlijk.

Gisteren vrienden op bezoek met hun zoontje van 2 weken oud.

Ik was toch weer verkocht zenne. En de kleinen bij mij ook. Het rustgevend effect dat ik had op mijn eigen kinderen toen ze pasgeboren waren had ik dus ook op den dezen. Het venteke lag een paar minuten in mijn armen en de oogjes gingen dicht met een gelukzalig gesmak er bij :love:

Ik ga helaas die van ons niet meer kunnen overtuigen voor nog een derde :laugh:
Ik heb dat na 4 kinderen nog altijd. Soms denk ik dat ik beter in een kindercrèche zou gaan werken.

Hier was het weer prijs in de winkel met de 4-jarige, "EY PAPA DAAR IS ECHT EEN GROTE DIKZAK"

Wij maar onze kinderen mooi opvoeden dat dik geen mooi woord is, we mensen niet dik noemen en bladibla. :smurf:

Wij maar onze kinderen mooi opvoeden dat dik geen mooi woord is, we mensen niet dik noemen en bladibla. :smurf:
Maar anderzijds is 'type-2-diabetes-risicopersoon' toch ook vrij moeilijk aan te leren voor een zeer jong kind 🙃

Maar serieuzer, welk woord leer je dan aan voor 'dik'? Dat is toch vrij neutraal? Corpulent/gezet - dik - vet is zowat de hiërarchie denk ik?

Wij geven altijd aan dat er met 'dik' niets mis mee en dat dat mag gebruikt worden om bv. papa zijn dikke buik te beschrijven maar dat ge gewoon geen dingen zegt over andere mensen hun lichaam (tegen die mensen of luid genoeg om dat te horen) als ge die mensen niet goed genoeg kent om te weten dat dat kan/mag.

Vanmorgen vertrokken voor 4 dagen en als afscheid de dikste knuffel ooit gekregen van mijn dochter (en 2 dikke smakkerds) :love2:

Ik snap wel minder en minder waarom bij de vorige generatie(s) fysiek contact zo een taboe was. Zo een klein bolletje dat geborgenheid zoekt is toch het fijnste dat er is? Ik hoop dat we dat nog lang kunnen vasthouden tbh, ook op latere leeftijd.

Ik kom een vraag stellen met grote kans om me dom te voelen: sinds kort heeft de kleine een Trixie metalen waterfles, deze: https://www.trixie-baby.com/dutch/s...flessen/drinkfles-500ml-mr-dino-5400858412010

Nu krijg ik die heel makkelijk toe gedraaid, maar open draaien is zowat een onmogelijke opdracht. De vorige 2 keren kreeg ik ze nog net open gedraaid met alle macht, deze ochtend had ik de kleine net ingesmeerd met zonnecrème en kreeg ik er niet genoeg grip op (da's sowieso al niet ideaal bij die fles) en kreeg ik de dop er dus ook niet af. Hebben hier nog ouders die fles en is er een truc om die makkelijker open te draaien? :eek:
Hebben die ook, en je relaas is herkenbaar. Gewoon zelfde truk als een bokaal; opendraaien met een keukenhanddoek over de dop. Zorgt voor meer grip en dus meer wrijving.

Nu krijg ik die heel makkelijk toe gedraaid, maar open draaien is zowat een onmogelijke opdracht. De vorige 2 keren kreeg ik ze nog net open gedraaid met alle macht, deze ochtend had ik de kleine net ingesmeerd met zonnecrème en kreeg ik er niet genoeg grip op (da's sowieso al niet ideaal bij die fles) en kreeg ik de dop er dus ook niet af. Hebben hier nog ouders die fles en is er een truc om die makkelijker open te draaien? :eek:
Natte handdoek errond en dan krijg je die gemakkelijker los. Met de blote hand is dat inderdaad een uitdaging.

Terug
Bovenaan