Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Van zo iets krijg ik dus wel de kriebels als ik eerlijk ben. Zo'n korte wachttijd met anderen al ni kunnen overbruggen en dan nog eens tijdens het eten? En dat gaat dan over kinderen van 5.
Wel... op de school van de dochter is dus geen refter. En die TV wordt dus opgezet tijdens de lunch want "dan blijven ze langer zitten om te eten".
Het is compleet absurd dat zoiets gedaan wordt. Er zijn 100-en studies dat schermen tijdens het eten echt een negatief effect hebben...

De jongste maakte gisteren een stacked bar chart van haar gevoelens ( gebaseerd op de film inside out) :unsure:

Geen twijfel in ieder geval dat het onze dochter is :shutup:
Gisteren de tweede gezien, nu waren ze vanochtend tegen elkaar aan 't zeggen welk van de figuurtjes ze op dat moment waren :ROFLMAO: .

Schermpjes zijn een gemakkelijkheidsoplossing hé. Ik heb hier 's ochtends vaak twee kleuters en ene van 8 jaar die ik naar school moet brengen en dan is de TV opzetten voor mij ook meestal een garantie op drie kinderen die braaf in de zetel blijven zitten in plaats van rommel te maken (en soms ruzie) terwijl ik rustig mijn koffie slurp en een boek lees.

Maar nu hebben die twee sjarels van mijn schoonzus een schermverbod gekregen 's ochtends en hebben die geen andere keuze dan rommel maken en ruzie maken. :unsure:

Schermpjes zijn een gemakkelijkheidsoplossing hé. Ik heb hier 's ochtends vaak twee kleuters en ene van 8 jaar die ik naar school moet brengen en dan is de TV opzetten voor mij ook meestal een garantie op drie kinderen die braaf in de zetel blijven zitten in plaats van rommel te maken (en soms ruzie) terwijl ik rustig mijn koffie slurp en een boek lees.

Maar nu hebben die twee sjarels van mijn schoonzus een schermverbod gekregen 's ochtends en hebben die geen andere keuze dan rommel maken en ruzie maken. :unsure:
Hier mogen ze wel TV kijken 's morgens, als ze ook maar gewoon mee aan tafel komen ontbijten. Hun 45 minuten schermtijd op de tablet en 45 minuten op de Switch activeren pas rond 8u, als ze die dan al beginnen opgebruiken weten ze dat ze 's avonds niks meer krijgen.

Achja, ik keek zelf vroeger 's morgens toch ook gewoon heel de ochtend voor school naar die VTM ochtendshow, echt slechter ben ik daar ook niet van geworden denk ik.

Hier mogen ze wel TV kijken 's morgens, als ze ook maar gewoon mee aan tafel komen ontbijten. Hun 45 minuten schermtijd op de tablet en 45 minuten op de Switch activeren pas rond 8u, als ze die dan al beginnen opgebruiken weten ze dat ze 's avonds niks meer krijgen.

Achja, ik keek zelf vroeger 's morgens toch ook gewoon heel de ochtend voor school naar die VTM ochtendshow, echt slechter ben ik daar ook niet van geworden denk ik.
Ik denk nu ook wel dat niet-overdreven schermtijd niet per definitie problematisch is als voor de rest er goed naar de kinderen wordt omgekeken enz., en daar zal het waarschijnlijk wel fout lopen bij mensen wiens kinderen bovengemiddeld vaak voor een scherm zitten.

Mja

Denk dat er een verschil is tussen ik zet de kinderen voor TV omdat ik iets "moet" doen en ik zet de kinderen voor TV omdat ik geen goesting heb om er mee bezig te zijn. Allez er is geen verschil qua impact op hen, maar wel voor mezelf.

Hier is er geen "me time" zolang de kinderen wakker zijn dat is een beslissing die 8 jaar geleden genomen is :p En zo heb ik het eerlijk gezegd ook altijd geweten van mijn ouders.

Mja

Denk dat er een verschil is tussen ik zet de kinderen voor TV omdat ik iets "moet" doen en ik zet de kinderen voor TV omdat ik geen goesting heb om er mee bezig te zijn. Allez er is geen verschil qua impact op hen, maar wel voor mezelf.

Hier is er geen "me time" zolang de kinderen wakker zijn dat is een beslissing die 8 jaar geleden genomen is :p En zo heb ik het eerlijk gezegd ook altijd geweten van mijn ouders.
We hebben hier soms een "luie zondag" en dat is ook gewoon tv-kijken/boek lezen en chips eten en ieder in zijn eigen "zone" zitten. Dat kan gewoon eens deugd doen. Ik kan me niet van 7u30 's ochtends tot 19u 's avonds volledig wegcijferen in functie van mijn kind, die wellicht ook eens wat ademruimte nodig heeft en in haar eigen spel wil zitten. Dan kan ik ook op mijn gemak iets doen.

Ik denk dat iedereen wel weet wanneer je overdrijft met schermtijd, ook al is dat misschien een geleidelijk proces.

Toen ik klein was, was het op zondagochtend Samson en Gert, samen met een boterham omelet die pa gemaakt had voor de tv. Zalige tijd. Voor de rest was het wel altijd aan tafel, zover ik kan herinneren.

Nu eten we met de dochter wel 99% van de tijd aan tafel, zonder schermen, maar als we eens een Croque eten, kan het wel eens voor de tv gebeuren. Voor de rest alleen maar als ze het flesje drinkt na en voor het slapen. Of als we eens ver moeten rijden. Het is een kwestie van niet te overdrijven en iedereen moet maar voor zichzelf invullen wat overdrijven is.

3-jarige zonder tablet hier. Als er tv gekeken wordt, dan kijken we samen. Ze weet ook als ze goed meewerkt 's morgens en we nog tijd hebben voor school begint, dat ze nog een mini-episode van Bluey op gsm mag kijken als beloning.

Ze kan wel heel flink alleen spelen. Er is een groot raam tussen de keuken en de gang. In die gang ligt nu een speelmat met straten en daar rijdt madame met haar autootjes op terwijl er wordt gekookt of als ik aan tafel zat om toch een oogje in het zeil te houden met mijn puzzelboek. Kwam ze bij mij zitten om te kleuren.

Van 't weekend gaan ontbijten voor oma's verjaardag, en heeft ze toch 2u flink 'stil gezeten' voor een 3-jarige. Op het verkennen van het buffet met iedereen en eens veel te nieuwsgierig te zijn naar het toiletblokje (🤦‍♀️) na. Had haar kleurtjes en papier mee, oma en opa hadden ook iets tekenachtig mee en uiteindelijk heb ik tegen het einde mijn gsm bovengehaald dat ze op de ketnet junior app memo kon spelen.

Ik heb zelf nooit anders geweten, tv mocht pas op na het avondeten en dan moest ik ook nog eens overleggen met mijn broer. Gelukkig lag er thuis veel leesvoer en genoeg entertainment.

Die van ons kan ondertussen de deuren open doen. Gisteren stond ik in de keuken en de vrouw was buiten. Opeens hoorde ik de voordeur open gaan. Stond die kleine diva daar in de deuropening naar mama te zoeken :unsure: . Ze bleef wel binnen staan voor de duidelijkheid.

We hebben hier soms een "luie zondag" en dat is ook gewoon tv-kijken/boek lezen en chips eten en ieder in zijn eigen "zone" zitten. Dat kan gewoon eens deugd doen. Ik kan me niet van 7u30 's ochtends tot 19u 's avonds volledig wegcijferen in functie van mijn kind, die wellicht ook eens wat ademruimte nodig heeft en in haar eigen spel wil zitten. Dan kan ik ook op mijn gemak iets doen.

Ik denk dat iedereen wel weet wanneer je overdrijft met schermtijd, ook al is dat misschien een geleidelijk proces.

Ik bedoel als je daar tijd voor hebt, natuurlijk. Ik kan me gewoon niet echt een dag inbeelden dat er geen lijst is met zaken die nog gedaan moeten worden is :p Denk dat ik al genoeg zaken te regelen en te maken heb tot half maar op dit moment >.>

Die van ons kan ondertussen de deuren open doen. Gisteren stond ik in de keuken en de vrouw was buiten. Opeens hoorde ik de voordeur open gaan. Stond die kleine diva daar in de deuropening naar mama te zoeken :unsure: . Ze bleef wel binnen staan voor de duidelijkheid.
Sedert de onze dat ook kan, is de voordeur standaard op slot.
Hij is zo wel bijna eens op straat gelopen omdat hij de deur naar de garage openkreeg en de poort nog open stond. Ik heb hem net kunnen vangen voor hij de straat opliep. Gelukkig passeren er bij ons niet zo veel wagens, maar het is wel een stukje met slechte zichtbaarheid waar de zone 30 flink genegeerd wordt.

Slechte beslissing van dit weekend: lange autorit, 2 kinderen en maar 1 ballon naar achteren gegooid.
Dat was een aanslag op mijn zenuwen.

Hier raakt ze niet aan de buitendeuren. 😇

Staan 2 hekjes beneden, eentje zodat ze niet aan de voordeur, deur naar de kelder en trap naar boven raakt en eentje zodat ze niet aan de achterdeur raakt. Dat laatste is er voornamelijk gekomen omdat ze graag met schoenen speelt. Maar is nu ook handig omdat het zand dat mee binnenkomt in dat sas kan blijven omdat we daar haar schoenen, sokken en broek uitdoen.

Sedert de onze dat ook kan, is de voordeur standaard op slot.
Hij is zo wel bijna eens op straat gelopen omdat hij de deur naar de garage openkreeg en de poort nog open stond. Ik heb hem net kunnen vangen voor hij de straat opliep. Gelukkig passeren er bij ons niet zo veel wagens, maar het is wel een stukje met slechte zichtbaarheid waar de zone 30 flink genegeerd wordt.

Slechte beslissing van dit weekend: lange autorit, 2 kinderen en maar 1 ballon naar achteren gegooid.
Dat was een aanslag op mijn zenuwen.
Bij ons is er zo goed als geen verkeer, dus dat is wel fijn. Maar ga haar wel goed in de gaten moeten houden. Nu denk ik wel dat ze dat niet gaat doen als mama niet buiten is. Hier is het altijd mama, dus ik moet soms creatief zijn om mama even te doen vergeten. Meestal moet mama ook haar pamper verversen. Op zich geen probleem, alleen vervelend als mama niet thuis is :unsure: .

De onze is net tien maand. Sowieso wil ik schermen uitstellen zo lang het kan, maar ik wil vooral lelijke content waarvoor je heel korte aandachtsspannes nodig hebt mijden (genre cocomelon, sorry ik maar ook echt schijtlelijk). En wat ik al zeker niet wil is wat ik soms zie op de bus: peuters die zitten te scrollen op een tiktok achtige app voor kleine mannen. Breinrot.

Wij moeten ook beginnen oppassen dat de deur toe is. Voor hetzelfde geld loopt ze naar een lief die buiten staat :).

Nee, eigenlijk is het een zalige tijd. De dochter (14) lijkt een perfecte puber te zijn, die goed in haar vel zit en haar grenzen kent (natuurlijk af en toe eens erbuiten probeert te gaan, maar onze "correcties" zijn geen probleem voor haar. Ze is ook trots dat ze volwassen wordt, en dat zit hem soms in kleine dingen. Maandag kwam ze trots naar mij om te zeggen dat ze zélf geld gestort had op haar zichtrekening. Lijkt triviaal, maar de blik in haar ogen was echt van "voila, ik sta er papa".

De zoon (10) heeft zich voorlopig herpakt in het zesde, maar er ligt wel een aftelkalender tot het lager gedaan is. Nu, hij heeft wel elke maand iets om naar uit te kijken en verlangt tot hij zijn eindthema mag maken. Heeft momenteel wel last van de ziekte van sever, waardoor hij het sporten wat moet minderen (maar dat was sowieso héél veel, dus iets minder is ook niet erg). Fietst nu ook zelf naar basket/atletiek/circus, dus toch voor een groot stuk gedaan met Taxi papa/mama.

Hier kan ze dat al even maar tot hiertoe doet ze het grotendeels als een van ons naar de gang gaat en ze ons wil volgen. Voordeur, achterdeur, en kelderdeur zijn wel standaard op slot, maar zo stond ze wel al eens boven in de badkamer toen ik in de keuken was dusja, opletten.

Op welke leeftijd beginnen verjaardagsfeestjes? Ons oudste in 2de kleuterklas was gisteren naar eerste feestje in lokale binnenspeeltuin geweest van kindje uit haar klas. Hoewel ze veel plezier heeft gehad, vind ik het precies toch allemaal vroeg. Zeker als er dan nog kadokes worden verwacht. Mijn hart breekt ook als je dan toch via via opvangt dat vriendinnetjes ook een feestje geven en zij niet wordt uitgenodigd. Gelukkig beseft ze dat nog niet.

De onze is net tien maand. Sowieso wil ik schermen uitstellen zo lang het kan, maar ik wil vooral lelijke content waarvoor je heel korte aandachtsspannes nodig hebt mijden (genre cocomelon, sorry ik maar ook echt schijtlelijk). En wat ik al zeker niet wil is wat ik soms zie op de bus: peuters die zitten te scrollen op een tiktok achtige app voor kleine mannen. Breinrot.
Kunnen we aub stoppen met oordelen en momguilten van dingen die niet geheel volgens jullie norm lopen? Ik heb een peuter waarbij we soms een iPad in zijn hand moeten stoppen omdat het anders teveel is voor hem. Hij heeft namelijk autisme. Dus aub als je dit ziet, hoef je niet direct 'breinrot' te denken of eender wat. Goed voor jou dat je dit niet toelaat voor jouw kinderen, maar elke situatie is anders. Elk gezin is anders. You do you en laat de rest ook doen wat zij het beste vinden.

Die aandachtsspannes zijn gewoon aangepast aan de leeftijd hé. Breinrot zal ook wel een beetje zéér overdreven zijn.

Op welke leeftijd beginnen verjaardagsfeestjes? Ons oudste in 2de kleuterklas was gisteren naar eerste feestje in lokale binnenspeeltuin geweest van kindje uit haar klas. Hoewel ze veel plezier heeft gehad, vind ik het precies toch allemaal vroeg. Zeker als er dan nog kadokes worden verwacht. Mijn hart breekt ook als je dan toch via via opvangt dat vriendinnetjes ook een feestje geven en zij niet wordt uitgenodigd. Gelukkig beseft ze dat nog niet.
Ik kan me niet herinneren ooit naar een geweest te zijn voor het lager onderwijs, maar goed het geheugen is onbetrouwbaar. Moest dat nu (ook) een kind van de buren of goede vrienden zijn zou ik dat nog logisch vinden.

Terug
Bovenaan