Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Onze jongste (1e kleuter) vond het precies iets té leuk vandaag... De mama is ze gaan ophalen, blijkbaar was ze de hele terugweg aan het krijsen van "terug naar klas" en "ga weg mama" :laugh:

Wat was het leukste op school?
- L haar snoepjes voor haar verjaardag!
En wat was het minst leuke?
- de smaak van haar verjaardagstaart!

*Zucht* het eerste leerjaar laat duidelijk een stevige indruk na! 🙈

Vooral omwille van de grootte. Was bij de eerste ook omwille van dezelfde reden gedaan. Het feit dat het bij de eerste zo goed meeviel hielp ook wel voor de keuze om het opnieuw te overwegen.
Ondanks mijn smal bekken en een baby die bijna 5kg geschat wordt op 40 weken willen ze hier niets in gang zetten voor de 40 weken voorbij zijn.

Zie en hoor de laatste tijd vaak inleidingen die niet medisch noodzakelijk zijn.

Ondanks mijn smal bekken en een baby die bijna 5kg geschat wordt op 40 weken willen ze hier niets in gang zetten voor de 40 weken voorbij zijn.

Zie en hoor de laatste tijd vaak inleidingen die niet medisch noodzakelijk zijn.
Hier ook moeten wachten tot 40+5d en dat dan eigenlijk enkel omdat de gyn de dag erna op verlof vertrok. Had sinds 32 weken platte rust wegens harde buiken en bekkeninstabiliteit. In gang gestoken en 24u later zijn ze overgegaan naar spoedkeizersnede. Sommige kinderen willen er echt niet uit zonder tussenkomst van gemachtigd personeel! 🙈

Volgens de gynaecoloog mag er medisch ingeleid worden als de kleine ingeschat wordt op +- 4kg op 38-39weken. Nu goed, elke gynaecoloog zal elke zwangerschap ook anders bekijken, maar ik kan goed geloven dat het in uw situatie wel frustrerend is dat het niet kan.

Ter info voor anderen: schoolkost in het middelbaar: net de geschatte schoolfactuur van mijn dochter gehad voor het ganse schooljaar (2e leerjaar LAT). Zelf daar de maaltijden (3x warm / 1x broodje) voor het ganse jaar bijgeteld.
Er zit een meerdaagse schooluitstap naar Tongeren bij (ik vermoed 2 nachten, geen zekerheid), de skireis in april (tijdens de paasvakantie-niet-verplicht van ongeveer 700 euro zit er niet bij).

De boekenfactuur voor nieuwkomers is nog zo'n 50 euro extra (atlas, rekenmachine, ...)

Maaltijden
€ 688,20​
Broodjes
€ 114,70​
.
Boeken
€ 277,00​
Meerdaagse (schoolse) uitstap
€ 120,00​
Kopieën (schatting)
€ 80,00​
Servicekost laptop
€ 79,00​
Uitstap
€ 32,85​
Materiaal lessen
€ 27,00​
sportdag
€ 20,00​
kluisje
€ 16,50​
Film/Toneel
€ 10,50​
schoolagenda
€ 8,00​
Olympiades (4)
€ 5,25​
zwembeurten
€ 5,00​
Sleutelhanger
€ 1,20​
TOTAAL (zonder broodjes/maaltijden)
€ 682,30​

Hier voor het eerste leerjaar een schatting van 380 euro (exclusief maaltijden natuurlijk), daar zit ook wel bosklassen in. Maar die 380 euro blijft gelijk voor alle klassen van het lager.
Bij rekeningen vanaf 50 euro kan kosteloos een afbetalingsplan aangevraagd worden stond er wel bij. Ze spreiden de kosten wel heel mooi doorheen het jaar vind. Tegen februari +-200 euro en het wordt nergens expliciet vermeld maar ik vermoed dat het oudercommitee tussen komt bij gezinnen waar het ècht financieel moeilijk ligt. Kleine school (minder dan 150 leerlingen) dus beter zicht op hoe en wat.

Hier voor het eerste leerjaar een schatting van 380 euro (exclusief maaltijden natuurlijk), daar zit ook wel bosklassen in. Maar die 380 euro blijft gelijk voor alle klassen van het lager.
Bij rekeningen vanaf 50 euro kan kosteloos een afbetalingsplan aangevraagd worden stond er wel bij. Ze spreiden de kosten wel heel mooi doorheen het jaar vind. Tegen februari +-200 euro en het wordt nergens expliciet vermeld maar ik vermoed dat het oudercommitee tussen komt bij gezinnen waar het ècht financieel moeilijk ligt. Kleine school (minder dan 150 leerlingen) dus beter zicht op hoe en wat.
Nog altijd Wallonië zeker? Hebben ze daar een maximumfactuur?

Nog altijd Wallonië zeker? Hebben ze daar een maximumfactuur?
Geen idee of ze er 1 hebben, maar blijkbaar wel de verplichting om vooraf aan te geven aan welke kosten je je mag verwachten. Is het eerste jaar dat we vooraf weten waaraan we ons mogen verwachten.
In het kleuter is het 180 euro per jaar volgens die raming maar ik ben vrij zeker dat we onder de 120 euro zijn gebleven telkens.

Geen idee of ze er 1 hebben, maar blijkbaar wel de verplichting om vooraf aan te geven aan welke kosten je je mag verwachten. Is het eerste jaar dat we vooraf weten waaraan we ons mogen verwachten.
In het kleuter is het 180 euro per jaar volgens die raming maar ik ben vrij zeker dat we onder de 120 euro zijn gebleven telkens.
in Vlaanderen is dat toch een stuk lager:

in Vlaanderen is dat toch een stuk lager:

Amai 520 over de 6 jaren heen is idd een ander paar mouwen!

Nuja, daar zit dus wel 2wekelijks zwemmen (ingang + busvervoer) in en een week bosklassen elk jaar, bij de kleuters was het 3 dagen.

Amai 520 over de 6 jaren heen is idd een ander paar mouwen!

Nuja, daar zit dus wel 2wekelijks zwemmen (ingang + busvervoer) in en een week bosklassen elk jaar, bij de kleuters was het 3 dagen.
Zwemmen is idd in Vlaanderen maar 1 jaar gratis

Onze kleine Houdini slaagt er steeds in om met haar armen onder de riemen van haar autostoel uit te raken. Zelfs als we het echt strak aanspannen.

Iemand tips?

Dochter is vandaag drie geworden. Donderdag is het speeltoestel geïnstalleerd (glijbaan en twee schommels) en vandaag heeft er een springkasteel gestaan en had ze een feestje met de familie. Morgen gaan we naar de Efteling.

Dat kind is doodgelukkig.

Terug
Bovenaan